بازدید 17159
مهدی زارع در گفت وگو با «تابناک»؛

نگفتم زلزله 7.5ریشتری خواهد آمد، گفتم احتمال زلزله شدید وجود دارد/ برای بررسی پیش نشانه ها به کمک خارجی نیاز داریم

مدتی است، زمین لرزه های پیاپی در نقاط مختلف جغرافیایی کشور، نگرانی های فراوانی برای شهروندان ایرانی ایجاد و آنها را نسبت به وقوع زمین لرزه های شدیدتر حساس کرده است. در این بین، دلیل وقوع زلزله های فراوان و نیز توان پژوهشگران ایرانی برای پیش بینی لحظه ای این زمین لرزها موضوع مهمی است که بی توجهی به آن عایدی جز افزایش نگرانی و خسارت های آینده ندارد.
کد خبر: ۷۵۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 24 December 2017

 نگفتم زلزله 7.5ریشتری خواهد آمد، گفتم احتمال زلزله شدید وجود دارد/  توانمندی های علمی ما کافی نیست و به کمک محققان خارجی نیاز داریممدتی است، زمین لرزه های پیاپی در نقاط مختلف جغرافیایی کشور، نگرانی های فراوانی برای شهروندان ایرانی ایجاد و آنها را نسبت به وقوع زمین لرزه های شدیدتر حساس کرده است. در این بین، دلیل وقوع زلزله های فراوان و نیز توان پژوهشگران ایرانی برای پیش بینی لحظه ای این زمین لرزها موضوع مهمی است که بی توجهی به آن عایدی جز افزایش نگرانی و خسارت های آینده ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه رخ دادن زلزله با شدت نزدیک به 5 ریشتر در بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور آن هم در ماه و سال های اخیر مسبوق به سابقه بود، وقوع یک زلزله با شدت 5.2 ریشتر در مجاورت کلانشهر تهران کافی بود تا حجم نگرانی ها در مورد این رخداد طبیعی به میزان چشمگیری افزایش یابد و واکنش های احساسی و منطقی فراوانی نسبت به آن دیده شود.

در میان همه واکنش هایی که به زمین لرزه های اخیر دیده شد، اظهارنظرهای کارشناسی و نقل قول همراه با تحریف و تغییر آنها در فضای مجازی قابل تأمل است. مثل اظهارنظر یکی از اساتید زلزله شناسی کشور که احتمال وقوع زمین لرزه های شدید را دور از انتظار ندانست، اما همراه با تغییراتی عجیب و کلیدی در برخی رسانه ها و فضای مجازی منعکس شد و بازتاب وسیعی داشت.

جدا از این مهم بحث چرایی وقوع زمین لرزه های فراوان و نیز امکان پیش بینی لحظه ای آنها با هدف افزایش ایمنی نیز موضوعات مهم دیگری است که افکار عمومی در پی یافتن پاسخ مناسب برای آنها است.

دکتر مهدی زارع، پژوهشگر حوزه زلزله و استاد دانشگاه در مورد چرایی رخ دادن زلزله های متعدد در کشور گفت: این تعداد از زلزله اصلاً غیر طبیعی نیست و علت آن آزاد شدن انرژی داخل لایه های زیرین زمین است. ایران در یک دوره زمانی شاهد زلزله های فراوان و شدید نبود و در این حوزه کمبود وجود داشت که اکنون این کمبودها در حال جبران شدن است.

زارع در مورد نقاط مختلف جغرافیایی کشور که در این زمینه امکان وقوع زلزله دارند، گفت: این زلزله ها امکان دارد در نقاط مختلف کشور رخ بدهد؛ اما با این حال، مناطقی مثل جنوب رشته کوه البرز، شرق زاگرس، جنوب زاگرس، استان کرمان، خراسان جنوبی، استان زنجان، شهر بندرعباس و منطقه مکران دارای پتانسیل بیشتری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در وقوع زلزله در تهران و مناطقی که با ضریب احتمال بیشتری رو به رو هستند، گفت: نمی توانم من در تهران جای مشخصی که بتوان در آنجا گفت احتمال وقوع زلزله بیشتر است،به شما معرفی کنم. این موضوع نیاز به آن دارد که ما مطالعات دقیقی روی گسل و سابقه تکانه های گذشته را داشته باشیم. مناطقی که سابقه لرزه تا کنون نداشته اند با احتمال خطر بیشتری رو به هستند، ولی هنوز چنین مطالعاتی انجام نشده است.

این متخصص مسائل زلزله با تأکید لزوم استفاده از همه توانمندی های علمی کشور برای مطالعه در این حوزه ادامه داد: برای انجام مطالعات دقیق تر در رابطه با زلزله و احتمال وقوع آن نیاز به کمک های محققان خارجی داریم که شاید بتواند در مدیریت بهتر مسأله مؤثر باشد.

وی در مورد چرایی این سخن خود، اضافه کرد: در برخی کشورها مطالعه بر روی موضوعاتی مثل میزان انتشار گاز رادون، ارسال فرکانس به اعماق زمین و نیز گرمایش سطح زمین به عنوان پیش نشانگر در پیش بینی بهتر به محققان کم می کند که ما در ایران چون چنین امکانی نداریم در این حوزه نیاز به کمک خارجی داریم.

زارع اضافه کرد: سنجش میزان گاز رادون موجود در اعماق زمین و به ویژه آب های سطحی نیاز به سنجنده و مانیتورینگ پیوسته دارد که در ایران این توان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به حاشیه ای که در مورد سخنان او در برخی رسانه پیش آمده است، گفت: من در یکی از رسانه ها گفتم، احتمال وقوع زمین لرزه های شدید در کشور وجود دارد که برخی با شیطنت به آن میزان و تاریخ دقیق هم داده اند و با صحبت های من همخوانی ندارد. حرف من این است که با توجه تجربه های پیشین احتمال وقوع زلزله با شدت بیشتر وجود دارد و همچنان روی حرفم هستم. حالا هر کس می خواهد از این حرف من ناراحت شود و هر کس می خواهد نسبت به این موضوع حساس و هشیار شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۱
دكتر زارع علاقه شديدي به مصاحبه دارند. با جمع كردن وقتي كه براي مصاحيه ها، حضور در برنامه هاي تلويزيوني، نوشتن رپورتاژ براي روزنامه، بروز كردن كانال تلگرامشون و عكس گرفتن براي حساب اينستاگرامشون مي زارن ميشه نتيجه گرفت ديگه زماني براي مطالعه گسل ها ندارن!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
اشتباهی مثبت دادم. ایشون علاقه به این موضوع ندارن بلکه الان تو شرایط فعلی همه نگران هستیم و دکتر زارع شخصیتی هست که همه به ایشون رجوع می کنن و علاقه به مصاحبه با این شخص رو دارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
کمک خارجی؟؟؟
برای همه چیز میگید کمک خارجی
آخه یعنی چی؟؟
در این مورد پیش پا افتاده هم به کمک خارجی نیاز دارید؟ اینم سرنوشت استاد دانشگاه های رانتی!
با نام خدا .

با سلام و تحیات .

جناب آقای دکتر مهدی زارع استاد در زمین شناسی در رابطه با زلزله در تهران و ایران مطالب مفید و با ارزشی را بیان کردند در تلویزیون در اخبار .

حتما" دولت ایران باید حرف این آدم های متخصص را جدی بگیرد و امکانات و ابزار در اختیارشان قرار دهد .
امام علی ( ع ) فرمودند:

عقل فکر کردن است و میوه آن سلامتی .

یعنی اگر میخواهیم تندرست باشیم باید از عقل و هوش استفاده کنیم و راهی را پیدا نمائیم برای جلوگیری از فاجعه زمین لرزه که کشور ایران روی خط زلزله است ................................شما متخصصان میدانید مردم زیاد نمی دانند ...........چرا در تلویزیون منا ظره بحث زلزله نمیگذارند ..............عجب کشوری ما داریم .............کشور گل و بلبل ............
ریشهای ما رو که ریختی برادر
تابناک عزیز ... شما هم که خبرنگارتون اشتباه کرده است ... درست است و نه بیش نشانه!
چیزی که واضح است عدم امکان تحلیل و تخمین شدت و احتمال زلزله بر اساس یافته ها و بررسی داده های بدست آمده از لرزش های زمین است!
علاقه وافری که اینروزها برای بیان تحلیل و تخمین و محاسبات آمار و احتمالی دیده میشود فقط بهانه ای است برای بیشتر دیده شدن و مطرح شدن!
و البته این وسط امنیت روانی جامعه نگران و ملتهب است گه قربانی شهرت یافتن دیگران میشود!
بحث نقد به دکتر در این باب هست که تو لحظه بحران تو تلویزیون نباید فرضیه های علمی را بیان کنند چون باعث تشویش ذهن مردم میشه ایشون و آقای مرادی نباید یه مبحث علمی رو توشب زلزله جلو مردم وحشت زده بیان کنند که مردم برن تو خیابونا ویلون بشن
به نظر اولتیماتوم رحمانی فضلی کارگر واقع شده!
من دکتر زارع رو میشناسم. زمانی میخواستم پیش بینی زلزله رو از طریق میزان انرژی هایی که در سطح یک منطقه آزاد میشه انجام بدم و از ایشون سوالاتی پرسیدم و متوجه شدم اطلاعات بسیار دقیق و خوبی دارند و به روز هستند. مشکل اینجاست که خیلی از مردم از زمین شناسی سر در نمیارن و نظرات دیگران رو تحریف می کنند.
طبق سوابق تاریخی و ادله علمی، زلزله شدید در تهران حتمیست، اما اینکه در چه زمانی و با چه شدتی اتفاق میفته تشیخصش کار بسیار سختیه و نیاز به مطالعه داره
این خط این نشون تا وقتی که زلزله‌‌ی مهیبی توی تهران نیاد کسی به فکر این چیزا نیست. اگه قرار بود به فکر باشن که وزیر محترم کشور نمیگفتن که چرا زمین شناسان واقعیت را به مردم میگویند!!! ما دانشگاه‌هامون بودجه کافی ندارن. فرار مغز‌‌ها رو در کشور داریم. خب اینا چه معنی داره؟ یعنی اینکه برخی مدیران براشون مهم نیست. میگن شد که شد. تن بچه‌‌هام سلامت.
بودجه تحقیقاتی در زمینه زنده نگه داشتن مردم صرف کنیم، مثل مطالعه گسل ها و مقاوم سازی بافت فرسوده و اصلاح معابر و امکانات پس از زلزله. با ترس و پنهان کاری و فراموشی چیزی درست نمیشه،دولت و مسوولین برنامه های جدی مانور زلزله و بحران تنظیم و اجرا کنن
رئیس انجمن مخترعین خراسان رضوی که هست دیگه غصه نداره
آقای زارع واقعا" متاسفم برای شما فقط دنبال معروف شدن بودید
آقای دانشمند ومتخصص زلزله این زلزله ها طبیعی نیستند.به مقاله دکتر علی ناظم که درمورد این زلزله ها نوشته مراجعه نمایید تااطلاعات شما در این مورد هماهنگ گردد بهتر است تابناک خوب ما هم به این مقاله رجوع وانرا جهت مردم اطلاع رسانی کنند.
هیچ احدی مثل شما وما نمیتونه مقیاس رو بیان کنه ولی باید به نحوی بیان کرد که احتمال خطر وجود داره وباید وباید راهکار مناسب هرچه سریعتر اقدام کنن وبه فراموشی نسپارن . قبلا هم چند بار اعلام کردم باید تمرکز زدائی و راههای خروجی و امدادرسانی و.... تسهیل بشه . ما گفتیم و.......
تاکنون شدت زلزله و زمان زلزله به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست . نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا حتی با وجود پیشرفتهای تکنولوژی در تمام دنیا قابل پیش بینی نیست.
قبل از ساخت ساختمان باید به فکر و اندیشه بود
وقتی خانه ها بصورت زیربنایی ساخته نمی شود. شما با پیش بینی زلزله می خواهید مشکل را حل کنید؟؟
فقط بهترین کار رعایت اصل: "پیشگیری بهتر از درمان است."
پس تا حد ممکن باید ساختمانها اصولی ساخته شود و یا ساختمانهای موجود تقویت شوند.
مسئولین دولت از ژاپن و کره جنوبی که در این زمینه ها پیشرف های زیادی دارند میتوانند کمک بگیرند .
2
هههههه
در این کشور علم کیلو چند؟ تجربه دیگه چیه؟
عامو پول و بچسب
ازدولت خدمت گزار خواهش میکنیم جهت مطالعه و پیشرفت درجهت تشخیص به موقع زلزله امکانات لازم را چه وسایل مورد نیاز و چه محقق خارجی دراختیار مرکز زمین شناسی و زلزله قراردهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر