بازدید 3593
زائری، غرویان، فیروزان، وصفی، نواب و...درباره انتظامی چه می‌گویند؟

تودیع مکتوب یک مدیر مطبوعاتی

خداحافظی حسین انتظامی و اعلام جالب نام معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد توسط خودش، عاملی شد تا اهالی فرهنگ و چهره‌های شناخته شده حوزه‌های مختلف برای عملکرد او در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادداشت‌هایی بنویسند.
کد خبر: ۷۵۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶ 23 December 2017

خداحافظی حسین انتظامی و اعلام جالب نام معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد توسط خودش، عاملی شد تا اهالی فرهنگ و چهره‌های شناخته شده حوزه‌های مختلف برای عملکرد او در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادداشت‌هایی بنویسند.

حجت الاسلام محمدرضا زائرى، روزنامه نگار و فعال فرهنگی

دكتر حسين انتظامي پس از تجربه اي بسيار موفق مسؤوليت معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را واگذار مي كند. در باره اين مدير توانا و چهره ارزشمند از جهات مختلف مي توان سخن گفت و به ابعاد گوناگون شخصيت او پرداخت.

به عنوان كسي كه سالها از نزديك با ايشان همراه و همكار و دوست بوده ام و قريب به بيست و سه چهار سال در فرصت هاي گوناگون اطلاعات دقيق از رفتار و كردار ايشان دارم مي توانم برخي از ويژگي هاي بارز را چنين برشمارم.  

١-او از نظر فردي بسيار با هوش است و حافظه اي قوي دارد، بسيار خوش ذوق و داراي روحيه اي لطيف و علايق فردي هنرمندانه است.

٢-در عرصه رسانه شخصي حرفه اي است كه از كار روزنامه نگاري عادي تا مديريت در بالاترين سطوح مانند تأسيس روزنامه جام جم و مديريت مجموعه بزرگ همشهري را در كارنامه خود دارد.

٣-تحصيلات دانشگاهي را در كنار تجربه عملي دنبال كرده و پس از تحصيل فني در مقطع كارشناسي، تحصيل در مقاطع ارشد و دكتري را به طور جدي دنبال كرد.

٤-نوگرا و پيشرو و آينده نگر است و سالها پيشتر از بسياري دوستان روزنامه نگار به حوزه رسانه هاي نوين توجه كرد و براي ورود به عرصه روزنامه نگاري ديجيتال همت داشت و تجربه هايي مانند جام جم آنلاين را كليد زد.

٥-از قدرت راهبري و احاطه اجرايي و توان بالاي مديريت برخوردار است و تجربه عملي خاص از كارشناسي در معاونت مطبوعاتي تا مديركل مطبوعات داخلي تامعاونت در همين حوزه داشته و به همين دليل از جزييات امور مطلع است و با يكايك دست اندركاران اين حوزه آشنا و از پيشينه همه پروژه ها آگاه است.  

٦- معتقد به ضرورت همكاري و ارزش كار جمعي است و روحيه ديگر پذيري و گروه گرايي دارد و معمولا در همكاري هاي بين سازماني بسيار موفق مي شود.

٧-حال و هوايي جوان دارد و از آمادگي فراوان براي يادگيري برخوردار است. بارهاديده ام كه چه در گفتگوهاي دوستانه با استادان ارجمندي مانند دكتر شكرخواه و چه در جلسات رسمي اداري به دنبال داده هاي جديد يا مطالب علمي يا نكته هاي تازه است تا فراگيرد و به خاطر بسپارد و بهره مند شود.

راستش فراوان نيستند كساني كه احساس كنيم خداوند آنان را براي كاري مشخص ساخته و همه عوامل براي رسيدن آنان به اين جايگاه دست به دست هم داده است.

 

محمدرضا وصفی، رایزن فرهنگی ایران در اتریش:

دقت، سخت کوشی و مدیریت علمی حسین انتظامی قابل تقدیر است

حسین انتظامی، ویژگی های خاصی در مدیریت خود دارد. دقت، سخت کوشی، مدیریت علمی، توجه به پیشگیری پیش از درمان از جمله نکته های مهم مدیریتی اوست. از سوی دیگر انتظامی به خوبی فضای مجازی و جهان جدید رسانه ها را می شناسد. او دستاوردهای نیکویی برای معاونت مطبوعاتی در این دوره داشته است. مدیریت درست رسانه های مجازی، درمان بسیاری از مشکلات اورژانسی رسانه های مکتوب از جمله توفیقات اوست. در این میان یکی از مهمترین دستاوردهای متفاوت و تاثیرگذار معاونت مطبوعاتی در دوره او را تحقق سنت شفاف سازی است. او ارکان مختلف در عرصه مدیریت رسانه ها را شفاف سازی کرد که نمونه برجسته آن را باید در شفاف سازی یارانه های مطبوعات دید. امیدوارم این مدیریت علمی در تمام ارکان و ساختارهای فرهنگی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

 

مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهرکتاب

مسیر درستی برای آینده پایه ریزی کرد

معتقدم حسین انتظامی، هسته اولیه ساختارمندی اطلاع رسانی و تبلیغات را در این دوره معاونتش شکل داده است و و بذرآغازین آن را کاشته است. اقدامات ساختارمند و استراتژیک مدیریتی انتظامی را شاید به این زودی ها نتوان درک کرد. اگر این هسته اولیه استمرار یابد، آینده ای متفاوت از امروز خواهیم داشت.

کسانی که با دنیا و مطبوعات و رسانه های جهان آشنا هستند و می بینند که مدیریت رسانه در جهان با چه هوشمندی هایی از جمله بهره مندی از توان روانشناسی، جامعه شناسی و حتی تاریخ و ادبیات شکل گرفته است، می دانند که مفاهیم و پیام رسانه ها، چگونه و با چه شیوه های سنجش و با چه بسته بندی هایی در جهان عرضه می شود. این هوشمندی را در همه حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کمتر در عموم سیاست های رسانه ای در کشور شاهد هستم. چراکه برای مدیران رسانه در ایران، سناریونویسی تعریفی ندارد. مدیریت رسانه در ایران از استراتژِی هایی که مجموعه ای از تاکتیک های ریز و درشت و مختلف را به کار گرفته باشد، برخوردار نیست. اما به نظر من یکی از مدیرانی که در عرصه مدیریت رسانه، درک درستی از این مفاهیم دارد، حسین انتظامی است که با همین درک درست توانسته است، آغازگر کاری ساختارمند و راهی متفاوت در دوره معاونتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

 از آنجا که هم مخاطب خارجی ما از معاونت مطبوعاتی تغذیه می شود و هم مطبوعات داخلی هم از حیث پشتیبانی و از حیث محتوایی در تعامل با معاونت مطبوعاتی هستند، حسین انتظامی، بیش از هر چیز با نگاه استراتژیک خود، ستون های اولیه و زیر ساخت های محکمی را برای تغییر نگرش ها و مسیر آینده فراهم ساخت. گرچه تحقق همه اهداف این ساختار، نیاز به زمانی طولانی دارد که امیدوارم معاون بعدی ادامه دهنده این راه و مسیر باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی

بی طرفی و حرفه‌گرایی

عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم به مدیریت دکتر حسین انتظامی را، یک دوره طلایی برای تاریخ این معاونت می دانم و اجمالا از عملکرد ایشان بسیار راضی هستم.

این برادر عزیز در همه زمینه ها بسیار خوب عمل کرد؛ از جمله در سرعت بخشی به صدور مجوزها به رسانه‌ها. این نوع عملکرد آقای دکتر انتظامی نشان می دهد که ایشان به هیچ عنوان در مسئولیت مهمی که دارند، با نگاه طرفداری از جریان فکری خاصی برخورد نکرد؛ این گونه نبود که یک گروه فکری خاص را طرد کنند و یک گروه فکری دیگر را ترجیح دهند؛ به نظر بنده در هر جهتی که فکر کنیم آقای انتظامی بسیار خوش درخشیدند و لایق قدردانی می باشند.

از طرفی دکتر انتظامی مورد اعتماد مطبوعات بود و البته او خودش بر آمده از جامعه مطبوعاتی ایران بود؛ به مطبوعات اعتماد داشت و مطبوعات نیز همین نگاه اعتماد گونه را به ایشان داشتند؛ دکتر انتظامی با وجود این که در سال های اخیر یک مقام دولتی محسوب می شد، اما در انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، با رأی بالا و خیره کننده رأی آورد که نشان از آن دارد که او همزمان مورد اعتماد مطبوعات و همین طور مورد اعتماد حاکمیت است.

نکته دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم، توجه خاص و ویژه دکتر انتظامی به ارتقاء رسانه های حوزه دین و اندیشه، از حیث کمی و کیفی بود؛ و انصافا در 4سال گذشته شاهد رشد کمی و کیفی رسانه های دینی، قرآنی و انقلابی بودیم.

 

حجت الاسلام و الملسمین محسن غرویان، استاد فلسفه حوزه علمیه قم

توجه ویژه به تقویت جریان آزاد اطلاع‌رسانی

سیستم فکری رئیس جمهور محترم آقای دکتر روحانی، آزاد اندیشی است، و بنده فکر می کنم مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد و همینطور معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، در همین راستا حرکت کرده اند. باید گفت که در دوره اخیر، کار ویژه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در اختیار مردم و تسهیل در صدور مجوز نشریات شاهد اقدامات خیلی خوبی بودیم؛ هم صدور مجوز برای نشریات با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته صورت می گرفت و هم بسیاری از رسانه های نو مثل شبکه‌های اجتماعی قابل رجوع مردم، قانونی فعالیت کردند و با اختلال مواجه نشدند.

شخص آقای روحانی معتقد به مبادله اطلاعات است و از طرفی الان هم روزگار ما، روزگاری است که با فیلتر کردن و فضای امنیتی پلیسی درست کردن، هیچ اثری برای ایجاد کنندگان این فضاهای تاریک، مترتب نمی شود ؛ به هر حال باید مردم حرف های مختلف را بشنوند و با منطق و عقلانیت بسنجند و حرف درست را انتخاب کنند؛ در این زمینه هم تلاش های دولت و هم تلاش های معاونت مطبوعاتی موثر بوده است.

همچنین نشریات دینی و قرآنی که البته همواره به دست من می رسد و به آن ها دسترسی دارم، واقعا در دوره 4سال اخیر، با کیفیت تر شدند اما بازهم جا دارد که ما انتظارات بیشتری داشته باشیم تا رویکرد عمق بخشی به معارف قرآنی بیش از پیش شود؛ و معارف ناب قرآنی و دینی به صورت عمیق تر و با محتوای غنی تری در این نشریات علمی، تخصصی و دینی ارائه و همچنین شاهد پژوهش های قرآنی بیشتری در نشریات دینی باشیم.

در مجموع شاهد بودیم که آقای انتظامی در راستای سیاست فضای باز اطلاع رسانی مورد نظر رئیس جمهور محترم، گام های بسیار مثبتی براداشتند که جای تقدیر و تشکر دارد؛ و البته امیدواریم بازهم در این زمینه رشد کنیم و به حد مطلوب تر و ایده آل برسیم.

 

احمد خادم المله، مدرس ارتباطات و مدیر پیشین ایرنا

همه تلاشش تحول بود و مدیریت اقناعی و هوشمند

حقیقت این است که كار با رسانه ها و مطبوعات بسیار سخت است. رسانه هايي كه هر كدام به يك جناح و گروه وصل هستند بسیار دشوار است. مثلا چون رسانه ها خصوصا روزنامه ها در كشور ما اقتصادی نیستند و اكثرا يا حامي سياسي يا تجاري دارندو نشريات مستقل نیز اميدشان به يارانه دولت است همه این ها اگر يارانه مطبوعات نگیرند، همه از چشم معاون مطبوعاتي مي بينند. از سوی دیگر معاونت مطبوعاتي جايگاهي است كه دولت و ساير دستگاه ها از آن انتظار كاركرد روابط عمومي دولت را دارند. همه اینها کار را برای معاون مطبوعاتی وزیر سخت و سخت تر می کند. اما در این بین حضور حسین انتظامی به عنوان فردی عمیق در این حوزه، توانست با درايت كار در این دوره را پیش ببرد.

واقعیت آن است که چون منابع محدود است و مشكلات مطبوعات زياد، معمولا هيچكس از عملكرد معاون مطبوعاتي راضي نيست اما شاهد هستیم که در مجموع عملكرد آقاي حسین انتظامي موفق بوده است و دایره این رضایت مندی وسیع است. بدیهی ست که حسين انتظامي نتوانسته باشد همه برنامه اي را كه داشته اجرا كند اما باید اذعان کرد که او تمام تلاشش را برای تحول درمعاونت مطبوعاتی به کاربسته است.

مدیریت او چند ویژگی ممتاز دارد. در برخورد با رسانه ها مديريت ايشان هوشمندانه و اقناعي بود و دستوري و منفي نبود و رسانه ها احساس حمايت داشتند.

بنظر من حسین انتظامي ارتباط رسانه ها با وزارت فرهنگ و ارشاد را به صورت سيستمی آنلاین و مجازي تعریف كرد كه این از توفيقات ايشان بود. در این دوره كارها از طريق رايانه پيگيري و به سرانجام مي رسيد و مراجعات حضوري كاهش يافته بود. یکی از دستاوردهای انکار ناپذیر انتظامی را باید شفاف سازي يارانه ها و شفاف سازی بودجه های معاونت مطبوعاتی دانست که از كارهاي خوب ايشان بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم

گردنه‌های سخت معاونت مطبوعاتی را حذف کرد

از جمله نکات مثبت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر، می توان به این نکته اشاره کرد که روند صدور مجوز برای رسانه های جدید از جمله نشریات مختلف، بسیار راحت تر از دوره های پیش دنبال می شد؛ برای مثال در دوره های پیش از دولت یازدهم، شاید صدور مجوز یک نشریه سال ها به طول می انجامید اما در دوره اخیر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این روند اصلاح شد.

فکر می کنم در دوره پنج ساله آقای انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، گردنه های سخت به ویژه در خصوص صدور مجوز نشریات جدید، حذف شد و کارها در این زمینه بسیار راحت تر و زودتر به نتیجه می رسید که البته انتظار داریم شاهد شرایطی از این بهتر هم باشیم.

از طرفی با توجه به مسئولیتی هم که در انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم داریم، فکر می کنم نگاه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در خصوص نشریات دینی و قرآنی در دوره آقای انتظامی، خوب بود؛ هر چند همیشه باید اوج نگاه را به آینده های دور و پیشرفت های بیشتر دوخت، اما تا این جا رضایت عمومی نسبی را جلب کردند اما در سه سال آینده دولت هم باید بیش از این تلاش شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر