بازدید 9184
پیمانه اقتصادی؛

از «جایگاه ایران در بازار‌ گردشگری حلال» تا «کشوری که از بیکاران هم مالیات بیکاری می‌گیرد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی محدود شد، شاخص کل بورس تهران همچنان رکورد می زند، نخستین رشد زمستانی دلار رقم خورد، سکه طرح جدید در بازار تهران گران شد، واردات ۲۰ هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار، سیگنال رشد تقاضای «خانه‌اولی‌» ها، دولت نتوانست تورم تک رقمی را حفظ کند و جهش معاملات مسکن در آذرماه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 25 December 2017

از «جایگاه ایران در بازار‌ گردشگری حلال» تا «کشوری که از بیکاران هم مالیات بیکاری می‌گیرد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی محدود شد، شاخص کل بورس تهران همچنان رکورد می زند، اولین رشد زمستانی دلار رقم خورد، سکه طرح جدید در بازار تهران گران شد، واردات ۲۰ هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار، سیگنال رشد تقاضای «خانه‌اولی‌» ها، دولت نتوانست تورم تک رقمی را حفظ کند و جهش معاملات مسکن در آذرماه را در بر دارد.

افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی محدود شد

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در خصوص محدودیت های در نظر گرفته شده برای تعداد حساب های یک فرد در بانک و مؤسسه اعتباری اظهارداشت: به موجب این دستورالعمل هر فرد در هر بانک و یا مؤسسه اعتباری می تواند یک حساب جاری مشترک و یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه مدت عادی مشترک و حساب کوتاه مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض الحسنه انفرادی داشته باشد بر همین اساس هر فرد حقیقی می تواند در هر بانک ۶ حساب افتتاح کند. مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در خصوص محدودیت های در نظر گرفته شده برای تعداد حساب های یک فرد در بانک و مؤسسه اعتباری اظهارداشت: به موجب این دستور العمل هر فرد در هر بانک و یا موسسه اعتباری می تواند یک حساب جاری مشترک و یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه مدت عادی مشترک و حساب کوتاه مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض الحسنه انفرادی داشته باشد بر همین اساس هر فرد حقیقی می تواند در هر بانک ۶ حساب افتتاح کند. وی ادامه داد: البته شرایط افتتاح حساب سرمایه گذاری بلند مدت متفاوت  است و مشمول این دستور العمل نمی شود. وی با بیان اینکه، هم  اکنون این بخشنامه در بانک ها در حال اجرایی شدن است، اظهارداشت: به عنوان مثال اگر اشخاص حقیقی در بانک ها حساب کوتاه مدت عادی داشته باشند دیگر در آن بانک نمی‌توانند حساب مشابه افتتاح کنند. غنی آبادی با بیان اینکه، این دستور العمل در راستای کاهش تعداد حساب ها است، تصریح کرد: تا قبل از ابلاغ این دستورالعمل افراد می توانستند هر تعداد حساب که می خواهند در شعب بانک ها افتتاح کنند اما با اجرای این بخشنامه می توانیم در میان مدت سامان و انتظام بخشی به حساب ها بدهیم. /ایبِنا

شاخص کل بورس تهران، همچنان رکورد میزند!

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه سوم دی ماه 96 با افزایش 713 واحدی معادل 0.74 درصد به رقم 97 هزار و 529 واحد رسید. این در حالی است که روز شنبه در اولین روز کاری بورس تهران در فصل زمستان، شاهد جهش 1307 واحدی شاخص و رسیدن نماگر بورس به کانال 96 هزار واحد بودیم.  تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته، همانند روز قبل شاهد کانال شکنی و روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 228 واحدی معادل 0.74 درصد به رقم 31 هزار و 258 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 36 واحدی معادل 0.21 درصد، عدد 18 هزار و 8 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 27 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 13 هزار و 579 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.66 درصد همراه شد و 688 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 731 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 574 واحد افزایش معادل 0.83 درصد به رقم 69 هزار و 830 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1163 واحد افزایش معادل 0.57 درصد همراه بود و عدد 204 هزار و 767 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

اولین رشد زمستانی دلار رقم خورد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 18 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 790 ریال رسید. هر یورو نیز با کاهش قیمت 117 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 723 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز از زمستان، 11 هزار و 475 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 9 ریال گران تر فروخته شد. این در حالی است که روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 75 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت  41 هزار و 772 ریال رسیده بود.

سکه طرح جدید در بازار تهران گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ هزار تومان افزایش یافت. بر این اساس نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۲۲۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۲۷ تومان، نیم سکه ۶۸۲ هزار و ۸۶۳ تومان، ربع سکه ۴۰۱ هزار و ۹۱۹ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۵ هزار و ۹۴۶ تومان است.

جایگاه ایران در بازار‌ گردشگری حلال

«گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی جهان» که سالانه منتشر می‌شود، ضمن بررسی وضعیت گردشگری حلال در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی دنیا، از لیست کشورهای برتر گردشگری حلال خارج شده است. این درحالی است که در گزارش سال قبل، ایران رتبه هفتم را در میان مقاصد برتر گردشگری حلال در اختیار داشت. درهمین حال، کشوری مانند عربستان از رتبه دهم به رتبه ششم صعود کرده و امارات نیز رتبه دوم را دارد. همچنین ایران با ۲/ ۷ میلیارد دلار یکی از بازار‌های مهم گردشگری حلال در گزارش سال گذشته بود که این میزان اکنون ۴/ ۷ میلیارد دلار اعلام شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در زمینه گردشگری حلال به ترتیب کشورهای مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، تایلند، عربستان سعودی، تونس، مالدیو، قطر و اردن بیشترین توسعه‌یافتگی اقتصاد اسلامی را برای سفر مسلمانان دارند. بیشترین اندازه بازار در مخارج گردشگری مسلمانان در سال ۲۰۱۶ به ترتیب متعلق به عربستان سعودی با ۴/ ۲۰ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۸/ ۱۵ میلیارد دلار، قطر با ۴/ ۱۲میلیارد دلار، اندونزی با ۷/ ۹ میلیارد دلار و کویت با ۶/ ۹ میلیارد دلار هستند.

چینی‌ها میدان نفتی شرق بغداد را توسعه می‌دهند

وزارت نفت عراق روز یکشنبه از امضای یک قرارداد توسعه میدان نفتی شرق بغداد با یک شرکت چینی برای تولید 40 هزار بشکه نفت طی 5 سال آینده خبر داد. وزارت نفت عراق روز یکشنبه از امضای یک قرارداد توسعه میدان نفتی شرق بغداد با یک شرکت چینی برای تولید 40 هزار بشکه نفت طی 5 سال آینده خبر داد. 'عاصم جهاد' سخنگوی وزارت نفت عراق در بیانیه ای، افزود: رسیدن به این سطح از تولید نفت طی پنج سال از زمان آغاز اجرایی شدن طرح، هدف امضای این توافق با شرکت 'چینهوا'ی چین خواهد بود. به گفته وی از قرارداد روز دوشنبه میان مقامات دو طرف امضا خواهد شد. جهاد تصریح کرد: ساخت یک شهرک مسکونی در جوار این طرح شامل واحدهای مسکونی، امکانات خدماتی کامل از جمله ساخت مدرسه، درمانگاه از جمله تعهدات شرکت چینی خواهد بود. سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: بر اساس این قرارداد، شرکت پیمانکار چینی ملزم خواهد بود نیمی از نیروی کار مورد نیاز این پروژه را از داخل تهیه کند و بتدریج این رقم را به 80% برساند. گزارش حاکی است: پیشتر بسیاری از شرکتهای خارجی از سرمایه گذاری در میادین نفتی بغداد بدلیل قرار گرفتن در نزدیکی مناطق مسکونی و همچنین سنگینی نفت این منطقه در مقایسه با میادین جنوب عراق خودداری ورزیده اند.

واردات ۲۰ هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ در کشور، گفت: شیوع آنفلوآنزای مرغی باعث شد تا با وجود ممنوعیت صادرات و همه اقداماتی که دراین زمینه انجام گرفت، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ باشیم. محسن بهرامی ارض اقدس با اعلام اینکه مجوز ورود 20 هزار تن تخم مرغ به کشور صادر شده است، گفت: بخشی از این میزان ثبت سفارش شده و بخشی دیگر وارد شده است و با واردات این میزان، کمبود تخم مرغ در کشور جبران می شود.دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ در کشور، گفت: شیوع آنفلوانزای مرغی باعث شد تا با وجود ممنوعیت صادرات و همه اقداماتی که دراین زمینه انجام گرفت، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ باشیم. محسن بهرامی ارض اقدس با اعلام اینکه مجوز ورود 20 هزار تن تخم مرغ به کشور صادر شده است، گفت: بخشی از این میزان ثبت سفارش شده و بخشی دیگر وارد شده است و با واردات این میزان، کمبود تخم مرغ در کشور جبران می شود. بهرامی ارض اقدس ادامه داد: پرداخت خسارت به مرغداران و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری از اقداماتی بوده که دراین خصوص انجام گرفته است. وی در پایان گفت: با ورود تخم مرغ های وارداتی و توزیع آن به قیمت مصوب، کسری تخم مرغ جبران و قیمت ها کاهش پیدا می کند.

سیگنال رشد تقاضای «خانه‌اولی‌» ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت یک درصدی به قیمت 74 هزار و 70 تومان معامله شدند. برخلاف شنبه، دیروز شاهد افت دسته‌جمعی اوراق تسهیلات مسکن بودیم. آمار معاملات مسکن تهران در آذر توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، رشد ۲/ ۲۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر نسبت به آبان و رشد ۴/ ۵۲ درصدی معاملات نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. همچنین متوسط قیمت مسکن تهران در آذر رشد ۴ درصدی نسبت به آبان و رشد ۴/ ۱۳ درصدی را نسبت به آذر سال ۹۵ گزارش کرد. اما افت آرام «تسه»ها در آذر در کنار رسیدن حجم تسهیلات پرداختی به متقاضیان واجد شرایط که موعد دریافت تسهیلات آنها از سوی صندوق یکم بانک مسکن فرا رسیده است به بیش از ۳۷۰۰ پرداخت ماهانه، در پاییز به اهرم رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها اشاره دارد. 

دولت نتوانست تورم تک رقمی را حفظ کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی کاهش تورم به زیر 5 درصد را هدف گذاری کرده است، اظهارداشت: سال گذشته دولت ادعا داشت که نرخ تورم را زیر 9 یا 8 درصد نگه داشته است اما از آنجایی که با رکود تورمی مواجه بودیم مردم عملا کاهش تورم را احساس نکرده اند. سیدمهدی فرشادان با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی کشور، بیان داشت: با شرایطی رکودی که بر کشور حاکم است کاهش تورم و مدیریت آن بعید و سخت به نظر می رسد، در سال گذشته با شرایط رکودی، کنترل تورم از دست دولت خارج شد و تورم مدنظر را نتوانست حفظ کند. وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 برخی کالاها و خدمات گران می شود، گفت: در شرایطی که دولت به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی، حذف یارانه دهک های بالا و افزایش هزینه برخی خدمات و عوارض است، به سختی می توان باور داشت که بتواند نرخ تورم را مدیریت کند. وی تأکید کرد: حتی سخت است که دولت نرخ تورم را مدیریت کند چه برسد به اینکه بتواند میزان آن را تا 5 درصد کاهش دهد، اما اگر بتواند نرخ تورم را کاهش دهد تأثیر مستقیمی بر وضعیت زندگی و معیشت مردم دارد. /خانه ملت

معاملات مسکن در آذرماه جهش کرد

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، جدیدترین آمار معاملات مسکن شهر تهران را منتشر کرد که بر اساس آن طی آذرماه ۱۳۹۶ در شهر تهران ۱۷ هزار و ۹۸۵ قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۲ و ۵۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، جدیدترین آمار معاملات مسکن شهر تهران را منتشر کرد که بر اساس آن طی آذرماه ۱۳۹۶ در شهر تهران ۱۷ هزار و ۹۸۵ قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۲ و ۵۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران طی آذرماه سال جاری چهار میلیون و ۹۹۶ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴ و ۱۳.۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، حجم ریالی مبایعات انجام‌شده شهر تهران در آذرماه هشت هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۱ و ۷۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. به نقل از ایسنا، در ۹ ماهه ابتدای ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۳۳ هزار و ۹۲۷ معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که حاکی از افزایش ۱۲.۴ درصدی نسبت به ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ است.

کشوری که از بیکاران هم مالیات بیکاری می‌گیرد 

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی پیرامون روش های اخذ مالیات در کشورهای مختلف دنیا عنوان کرده که بلاروس از سال ۲۰۱۵ براساس یک قانون جدید مالی، تصمیم گرفت سالیانه در اجرای بودجه خود، از افراد بیکار مالیات بگیرد. هدف از این مالیات، جلوگیری از تنبلی و «سواری مجانی» بیکاران عنوان شده بود. بر اساس آنچه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود منتشر کرده، در جریان اجرای بودجه سال ۲۰۱۶ این کشور، حدود ۴۵۰ هزار دلار مالیات از بیکاران گرفته و به خزانه واریز شد. یک نتیجه این شد که عده زیادی به خاطر جلوگیری از جریمه بیکاری، به هنگام آمارگیری اعلام کردند که بیکار نیستند! همچنین اعتراضات خیابانی و آنلاین در بهار ۲۰۱۷ بروز کرد و سرانجام، اجرای آن، فعلاً برای سال مالی جدید متوقف شد. این مثال ساده نشان می‌دهد که عملیات مالیه عمومی در یک کشور تا چه حد می‌تواند از منطق اقتصادی فاصله بگیرد و یا تا چه میزان می‌تواند به‌عنوان شاخصی از شیوه تصمیم‌گیری حکومت و مدیریت بخش عمومی عمل کند. در دنیایی که اعتماد به نهادهای عمومی با اعتماد به اعداد و ارقام مقایسه می‌شود، بودجه، آیینه تمام نمای شیوه حکومت‌داری است. /مهر

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
حفظ امنیت عراق با جوانان ایرانی، آن وقت قراردادهای سازندگی این کشور با چین و ترکیه و ...! عراق نیاز به بازسازی دارد و بازار خوبی برای ایران خواهد بود، اما اگر حواس مسئولین به این امر باشد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
سرداران اقتصادی لازم است
مگه تو ايران خودمون از بيكاران ماليات نمي گيرند داداش...
مثلا مگه ماليات بر ارزش افزوده كالا واقلام از مشتري وخريدار اخذ نمي شود و فرقي هم بين بيكار وشاغل قائل نمي شه
شما هم هر چی کشور بدبخت و بیچاره هست رو بیاریید تو صحنه.خراب کردید با این واردات و بیکاری رو رواج دادید و میدید و منابع رو حیف و میل می کنید.
دوواقعیت درباره پناهندگان مقیم
اول اینهاحق مالکیت خانه راحتی بعدازدونسل زندگی درایران ندارند!!وباید جیب مالکان راباکارهای فصلی واشتغالی که محدودیت درآن دارند پرکنند!!
دوم اداره اتباع باهمکاری اداره کار دواقدام ضدانسانی واخلاقی کرده است
اول تصویب قانون برای جریمه کارفرمایان شاغل که کارگر پناهنده دارند(آجرکردن نان پناهنده بارفتارهای بخل آمیز)وپلمپ تولیدی های مهاجرین .
دوم اخذ پول کارت اشتغال ازکارگرهای کارهای شاقه فصلی حتی اگریک روز درماه کارکنند!!!
حقیقتااین اقدام وزارت کشور وارگان های ذیربط درتاریخ نژادپرستی ثبت خواهدشد
کشور ما هم که استاد الگو برداری از دیگران آنطور که به نفعشان است می باشد . اگر تصمیم به مالیات گرفتن از بیکاران بگیرد کلی از مشکل کسری بودجه حل می شود !
ماليات بر ارزش افزوده رو از روي مواد خوراكي و غذاهاي رستورانها حذف كنيد، اگر تقليد ميكنيد بدانيد اين ماليات در همانجايي كه بوجودش آوردند در حال حذف يا كاهش روي مواد خوراكي و غذاي آماده ميباشد، مواد غذايي مورد ضروري زندگي است و با اين گراني ديگر ماليات گرفتن رويش خيلي اجحاف است حال كنسرو باشد يا بيسكوئيت
الگوی ما کشوری مثل بلاروس شده که یکی از بدترین کشورها در زمینه تورم و فلاکت هست
چقدم که تایلند گردشگریش حلاله
"کشوری که از بیکاران هم مالیات بیکاری می‌گیرد ..."

مسولین : چه فکر بکری!؟؟؟ چرا به فکر خودمون نرسید؟؟ اونی که زیاد داریم بیکاره، ببین چه مالیاتی میشه ازشون گرفت!؟ پسر بدو بودجه رو از مجلس بگیر بیار اصلاحش کنیم!!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار