بازدید 4475

چه کسانی تعرفه‌های اینترنت را تعیین می‌کنند؟

کد خبر: ۷۵۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱ 25 December 2017

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نهاد مستقلی است که وظیفه سیاست‌گذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارد. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و حفظ حقوق مشترکین و کاربران از وظایف دیگر این کمیسیون است.

به گزارش ایسنا، شاید این سوال برای کاربران وجود داشته باشد که تعرفه‌هایی مانند تعرفه‌های اینترنت یا تلفن همراه توسط چه کسی تعیین می‌شود؟ تعرفه‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین و تصویب می‌شوند؛ اعضای این کمیسیون عبارتند از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالفضل طیبی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارای، سیدهادی نادمی، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دبیر کمیسیون، ناصرعلی سعادت، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و احمد معتمدی، مسعود اخوان فرد و محمود حسن زاده قرائی به عنوان سه نفر عضو صاحب نظر از سازمان های دیگر که در این کمیسیون حضور دارند.

تعرفه‌گذاری در حوزه ICT از طریق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات انجام می‌گیرد و تعرفه‌های تعیین شده در چارچوب مصوبه‌های کمیسیون توسط سازمان به ذی‌نفعان ابلاغ می شود. مجموعه مصوبات این کمیسیون از ابتدا تاکنون در آدرس www.cra.ir برای عموم قابل دسترسی است.

همچنین در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است که "وفق مفاد مصوبه ۲۴۹ کمیسیون ارائه مجوز تعرفه های تشویقی و پروموشن‌های مختلف به دارندگان پروانه اعلام می‌گردد که طی آن سرویس‌های با قیمت پایین و نزدیک به کف تعرفه با مدت زمان مشخص ارائه می‌شود".

طبق ماده ۶ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به ترتیب رئیس و دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محسوب می‌شوند و نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارائی و سه نفر از صاحب نظران امور اقتصادی، ارتباطات و یا فناوری اطلاعات نیز دیگر اعضای آن را تشکیل می‌دهند که برای مدت چهار سال در این سمت هستند.

اما دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرار دارد و مسئولیت ابلاغ مصوبات، تعیین دستور کار جلسات، برقراری ارتباط با دستگاه‌ها، موسسات و نهادها؛ تشکیل کارگروه های کارشناسی و تخصصی و دعوت از سایر کسانی که لازم است در جلسات کمیسیون حاضر شوند، را برعهده دارد. همچنین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، به عنوان بازوی اجرائی کمیسیون، مسئولیت نظارت بر اجرای درست مصوبات و تهیه گزارش از بازخورد مصوبات و ارائه آن به کمیسیون را عهده دار است.

با توجه به رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مبنی بر رعایت شفافیت، عدالت، منطق و حقوق مشترکین، موضوعات پیشنهادی قبل از طرح در کمیسیون، در کارگروه‌های ویژه تخصصی با نام " کمیسیون فرعی تخصصی" مطالعه و مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد. در این کارگروه‌ها، صاحب نظران مرتبط با موضوع و نمایندگانی از نهادها و اصناف مختلف فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌کل ارتباطات رادیویی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تعریف شده است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند. اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر اجرای مصوبات آن نیز از دیگر وظایف مهم این سازمان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار