بازدید 6405

هشدار درباره حذف بیمه ۱۶۰ قلم دارو

کد خبر: ۷۵۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 27 December 2017

طی روزهای اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که قرار است 160 قلم دارو از فهرست بیمه ها خارج شود. خبری که با استقبال سازمان غذا و دارو همراه شد ولی کمیسیون بهداشت و درمان تاکنون نظر قطعی خود را درباره این موضوع اعلام نکرده است.

به گزارش روزنامه خراسان، رئیس کمیته داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: نظر درباره این مسئله پس از بررسی تمام زوایای مصوبه شورای عالی بیمه اعلام می شود. سید مرتضی خاتمی در گفت وگو با خراسان، ضمن بیان این مطلب گفت: شورای عالی بیمه، داروهای پرمصرفی را که بدون نسخه دریافت می شوند، از تعهد بیمه خارج کرده است که در این باره اختلاف نظر وجود دارد. عده ای می گویند این اقدام درست بوده و عده ای هم معتقدند ممکن است با خروج این داروها برخی از پزشکان داروهای جایگزین را در دفترچه بنویسند که این امر هزینه بیشتری را برای سازمان های بیمه گر در بر خواهد داشت . بنابراین قرار است در کمیته دارو این مسئله بررسی شود. وی افزود: البته از نگاهی دیگر، اقدام شورای عالی بیمه می تواند به طراحی الگوهایی برای کم مصرف کردن یا بهینه مصرف کردن داروها از سوی مردم منجر شود.

وی درباره وضعیت بیمه ای داروهای او تی سی در دیگر کشورها نیز گفت: این موضوع در نقاط مختلف دنیا متفاوت است به ویژه آن که در دنیا به بیمه ازجمله بیمه درمان به عنوان یک صنعت نگاه می شود اما بیمه درمان در کشور ما شکل حمایتی دارد . خاتمی تاکید کرد: آن چه مد نظر شورای عالی بیمه است 160 شکل دارویی است به عنوان نمونه استامینوفن که به اشکال مختلف قطره ؛ قرص و ... و برای سنین متفاوت تجویز می شود. وی تاکید کرد: به هر صورت اگر چه این اقدام از دیدگاه سازمان بیمه گر هم از نظر اقتصاد درمان و هم اقتصاد بیمه مثبت است ولی از نظر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیازمند بررسی است.یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان این که داروهای او تی سی در تمام دنیا از شمول پوشش بیمه ای خارج هستند اما مصداق این داروها متفاوت است، افزود: اگر با خروج این داروها از شمول بیمه ، داروهای جایگزینی در نسخه ها نوشته شود ، نه تنها هدف شورای عالی بیمه از این موضوع محقق نمی شود بلکه هزینه ای اضافی به سازمان های بیمه گر تحمیل خواهد شد بنابراین لازم است تا فهرست داروهای مد نظر به صورت دقیق کارشناسی شود. محمد نعیم امینی فرد در گفت وگو با خراسان افزود: علاوه بر این، باید بررسی شود کدام دهک های جامعه از این داروها بیشتر مصرف می کنند و به نوعی باید به حفاظت مالی مردم هم فکر کنیم چرا که به نظر می رسد امکان جایگزین کردن بسیاری از این داروها با داروهای گران قیمت وجود دارد. وی تاکید کرد: اگر این تعداد اقلام دارویی بدون انجام کار کارشناسی دقیق از سبد بیمه‌ای خارج شود، به افزایش پرداخت از جیب مردم منتهی خواهد شد. امینی فرد درباره بخشی از این خبر که به حذف داروهای درمان بیماری‌های گوارشی اشاره دارد، گفت: خروج اقلام دارویی بیماری‌های اختصاصی گوارشی از سبد بیمه‌ای را نمی‌توان اقدام صوابی دانست، بنابراین در مجلس از شورای عالی بیمه که سبد پوشش بیمه‌ای را تعریف می‌کند، درباره علل خروج این میزان دارو از پوشش بیمه توضیح خواهیم خواست.

سازمان غذا و دارو: با حذف 160 دارو موافقیم

در عین حال، سخنگوی سازمان غذا و دارو از نظر مساعد این سازمان به خروج این داروها از فهرست بیمه ها خبر داد. کیانوش جهانپور در گفت وگو با خراسان گفت: 160 قلم داروی مد نظر در این خبر ، داروهای خارج از نسخه یا همان داروهای OTC هستند. کیانوش جهانپور ادامه داد: تصمیم مقدماتی درباره حذف این داروها در شورای عالی بیمه گرفته شده مبنی بر این که داروهایی که به طورعام نیاز به تجویز پزشک ندارند، متداول ، کم عارضه و پرمصرف هستند و افراد با مراجعه به داروخانه آن ها را تهیه می کنند، از پوشش بیمه ای خارج شوند. این داروها در بسته دارویی خیلی از منازل هم وجود دارند و قیمت آن ها پایین است به نحوی که حتی محاسبه ارزش مالی بیمه و روند اداری که باید طی شود، هزینه زیادی را برای داروخانه ها و شرکت های بیمه ای دارد بنابراین گفته شده است داروهای مذکور احتمالا از فهرست بیمه های پایه خارج خواهند شد.

وی تاکید کرد: منتها این تصمیم هنوز ابلاغ نشده و بر این اساس، هیچ بیمه ای آن را اعمال نمی کند و همچنان مانند گذشته عمل می شود .سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این که شورای عالی بیمه درباره این تصمیم با سازمان غذا و دارو مشورت داشته است، افزود: سازمان از این تصمیم استقبال می‌کند چون این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا افتاده است و با توجه به متداول بودن ، ارزان بودن و کم عارضه بودن این داروها؛ آن ها عموما تحت پوشش بیمه های پایه نیستند بنابراین سازمان به لحاظ اقتصاد دارویی و جنبه های فنی مخالفتی با این تصمیم ندارد . ضمن این که تصمیم در این باره باید توسط شورای عالی بیمه خدمات درمانی گرفته و توسط آن ها هم ابلاغ شود . جهانپور تاکید کرد: در صورت ابلاغ و اجرای این مصوبه ، 140 میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد و می توان این مبلغ را به بیماران خاص و صعب العلاج و مشکلات دیگر که اولویت دارد اختصاص داد. وی درباره قرار گرفتن برخی از داروهای گوارشی در این فهرست توضیح داد: داروهای گوارشی مد نظر، از داروهایی هستند که افراد مستقیم از داروخانه تهیه می کنند و شامل داروهای او تی سی می شوند . خروج این داروها از فهرست بیمه ای هیچ آسیبی به بیماران نمی زند ضمن آن که تمام این داروها در کمیته های فنی بررسی وکم عارضه بودن آن ها تایید شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که سازمان غذا و دارو ازنظر فنی اعتقاد دارد این اقدام مثبت است گفت: خروج داروهای مذکور از فهرست بیمه‌ای باید توسط شورای عالی بیمه ابلاغ شود .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر