بازدید 30380
در گزارش مؤسسه «بگین ـ سادات» تشریح شد؛

تحقیر عربستان سعودی با ده شرط اسرائیل برای صلح و آشتی با این کشور

در پژوهش منتشره در مؤسسه مطالعات استراتژیک بگین ـ سادات در اسرائیل، چشم‌انداز ده بخشی برای صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل ترسیم شده است. به شکلی جالب‌توجه این چشم‌انداز شامل طرح و نقشه‌ای است که مجموعه‌ای از امتیازات انحصاری را برای اسرائیل طلب می‌کند.
کد خبر: ۷۵۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 27 December 2017

در پژوهش منتشره در مؤسسه مطالعات استراتژیک بگین ـ سادات در اسرائیل، چشم‌انداز ده بخشی برای صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل ترسیم شده است. به شکلی جالب‌توجه این چشم‌انداز شامل طرح و نقشه‌ای است که مجموعه‌ای از امتیازات انحصاری را برای اسرائیل طلب می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ «مردخای کدار» طراح و هماهنگ‌کننده این پژوهش، بیان کرده است: اگر عربستان سعودی خواهان زندگی در صلح با اسرائیل است، اسرائیل این موضوع را قبول خواهد کرد؛ اما این ‌همه چیزی است که عربستان به دست می‌آورد و قرار نیست این قرارداد صلح به موارد دیگری کشیده شود. اگر تحت این شرایط صلح را قبول نکنند، دیگری بحثی از صلح در میان نخواهد بود.

وی بیان کرد: اسرائیل باید در مورد قراردادهای مشترک دفاعی با عربستان سعودی بسیار حساس و هشیار باشد. در ژانویه 1991 عربستان سعودی قرارداد دفاعی مشترک خود با عراق را نادیده گرفته و شروع به عمل بر خلاف این قرارداد کرد. طی هفت سال گذشته، عربستان چشمان خود را بر جهان و خون عرب و اسلامی که در سوریه و یمن ریخته می‌شود، بسته و درنتیجه سخت می‌توان باور کرد که ریخته شدن خون یهودیان برای این کشور تفاوتی داشته باشد.

وی ادامه داد: از زمان تأسیس پادشاهی سعودی، منافع شخصی اولویت اساسی خاندان پادشاهی در همه موضوعات حساس بوده است. تصور این مسأله بسیار سخت است که ارتش عربستان سعودی برای حمایت از اسرائیل وارد جنگی شود، مگر اینکه آن جنگ مستقیم منافع عربستان را در خطر قرار داده باشد. با این ‌همه، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تدوین یک منشور دفاعی مشترک با ریاض وجود ندارد.

کدار ادامه می‌دهد: در مورد سایر مسائل نیز با عربستان باید به شکلی مشابه برخورد کرد: صلح برای صلح، شناسایی در قبال شناسایی، و روابط عادی در مقابل روابط عادی. روزهای قدیم که اسرائیل برای به دست آوردن مشروعیت مرزهای خود مجبور به پرداخت پول و باج بود به سر آمده است و ما دیگر مجبور به از دست دادن منافع خود تنها برای به دست آوردن برگ کاغذی که روی آن نوشته شده باشد «صلح»، نیستیم.

وی تأکید کرده است: وقتی اسرائیل با مصر و اردن به صلح رسید، غفلت از فرهنگ مذاکره در خاورمیانه برای اسرائیل گران تمام شد و به اشتباهات جدی منجر گشت. این مسأله اکنون باید در مورد صلح با عربستان سعودی و هر کشور مسلمان دیگری که خواهان صلح با اسرائیل است مورد دقت قرار گیرد.

 تحقیر عربستان سعودی با ده شرط اسرائیل برای صلح و آشتی با این کشور

وی در ادامه اقدام به معرفی و تشریح ده نکته‌ای می‌کند که اسرائیل برای صلح با عربستان سعودی باید مدنظر داشته باشد؛

نخست: اسرائیل باید متوجه باشد که عربستان خواهان صلح واقعی نیست. اگر بود می‌توانست مشابه انور سادات یا ملک حسین رفتار کند. همه آنچه آن‌ها می‌خواهند کمک اسرائیل برای مقابله با دشمن بزرگ ایشان – ایران – است، اگر تهدید ایران نبود، عربستان به‌ هیچ ‌وجه به فکر صلح با اسرائیل نمی‌افتاد.

دوم: تأکید بر این که صلح با عربستان برای اسرائیل چیز زیادی در بر ندارد، زیرا اکنون هفتاد سال است که بدون صلح با عربستان، اسرائیل جزوی از جامعه بین‌المللی است و هفت هزار سال دیگر هم بدون این صلح این شرایط ادامه خواهد داشت. هیچ دلیلی برای صلح با عربستان و امارات متحده عربی وجود ندارد، زیرا این صلح مشکلی از خاورمیانه رفع نمی‌کند. دقیقاً مانند صلح با مصر و اردن که کمکی به حل مشکلات خاورمیانه نکرده است.

سوم: تأکید بر این مسأله که صلح احتمالی با عربستان نباید به هیچ موضوع دیگری پیوند زده شود؛ به‌ ویژه موضوع فلسطین. در سال 1974 در کمپ دیوید، بزرگ‌ترین اشتباه بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل این بود که موافقت خود با ایجاد حکومت خودمختار فلسطین را اعلام کرد.

چهارم: اگر عربستان سعودی بر موضوع فلسطین برای رسیدن به صلح تأکید داشته باشد، پاسخ اسرائیل باید این‌گونه باشد: اگر واقعاً خواهان کمک به فلسطینیان هستید، برای آن‌ها در عربستان سعودی شهر و خانه بسازید، اسرائیل از در اختیار گذاشتن تجربیات خود در زمینهٔ شهرک‌سازی با شما خوشحال خواهد بود!

پنجم: شناسایی اسرائیل از خاندان آل سعود و حکمرانی آن‌ها بر مکه و مدینه بسته به شناسایی عربستان از اسرائیل و تأکید پایتختی اورشلیم (قدس) به‌ عنوان پایتخت ابدی و تاریخی اسرائیل است. اسرائیل عربستان را یک «دولت اسلامی» شناسایی خواهد کرد، اگر عربستان اسرائیل را یک «دولت یهود» شناسایی کند. اسرائیل حق زندگی خاندان آل سعود در همه جای عربستان را به رسمیت می‌شناسد اگر عربستان اعتراف کند که اسرائیل حق حاکمیت بر مناطق اسرائیلی از دریا تا رود دارد. در غیر این صورت، شناسایی اسرائیل بر حق زندگی خاندان آل سعود تنها محدود به کوه‌های نجد و نه حجاز خواهد بود. تحریک در رسانه‌های اسرائیل علیه عربستان تنها در صورتی متوقف خواهد شد که تحریک علیه اسرائیل در رسانه‌های عربستان پایان یابد.

ششم: اسرائیل به عربستان اجازه تأسیس سفارت اسرائیل در خاک عربستان و هرکجا که خاندان آل سعود بخواهد را خواهد داد، منوط به این‌که اسرائیل نیز سفارت عربستان را در هر کجای اسرائیل که بخواهد دایر کند.

هفتم: طرف‌های اسرائیلی و سعودی تأکید کنند که هیچ‌ یک علیه دیگری در هیچ‌ یک از نهادهای بین‌المللی موضع نگرفته و علیه هم رأی ندهند و اگر موافق اقدامی نبودند، تنها رأی ممتنع بدهند.

هشتم: بیرون ماندن آمریکا و اروپا از میز مذاکرات صلح میان اسرائیل و عربستان، زیرا این کشورها هیچ نفعی در صلح میان اسرائیل و عربستان نداشته و نتایج و تبعات شکست آن نیز بر عهده این‌ها نخواهد بود.

نهم: فراموش و بیرون کردن فکر هرگونه اعطای امتیاز برای عربستان سعودی حتی در صورتی ‌که یکی از متحدان و دوستان نزدیک اسرائیل قرارداد صلح را ضمانت کند.

دهم: تأکید بر این که صلح با اسرائیل تنها به معنای متارکه جنگ بر اساس یک قرارداد نیست. این قرارداد صلح باید در همه روابط از جمله ورزشی، توریسم، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فنّاورانه و دانشگاهی جاری باشد. اگر اسرائیل در رویدادهای بین‌المللی که در عربستان سعودی برگزار می‌شود شرکت کند، پرچم اسرائیل باید در کنار پرچم سایر کشورها در اهتزاز باشد. اگر تیم‌ها یا ورزشکاران اسرائیلی در مسابقاتی بین‌المللی در عربستان مقام کسب کردند، سرود اسرائیل باید پخش شود و همه محصولات اسرائیلی باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی عربستان به نمایش درآید.

کدار در پایان این مطالعه بعد از شروط ده‌گانه فوق در مورد امنیت و وضعیت امنیتی بیان کرده، دو طرف باید تعهد دهند که هیچ کمکی به دشمنان طرف دیگر نداشته باشند و عربستان باید بداند که اسرائیل به هیچ کشوری که «تهدید مستقیم» نباشد، حمله نخواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۱
مشکل عربستان ایران است، اگه اسراییل هرکاری هر بلایی سر عربستان بیاورد باز آنان تحمل می کنند، فقط رفتار ایران را نمی توانند تحمل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
از بس احمقند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
سعودیها مشتشان برای صهیونیستها باز شده است اینها پستی و نوکر صفتی شان روشن شده برای همین هیچکس تو دنیا اینها رو جدای از ثروتشان داخل آدم هم حسابشان نمیکنند !
انقدر که مثل کیهان از الفاظ تحقیر و حقارت و غیره استفاده میکنید معلومه چه آدم های کوچک ای هستین!
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
بد نیست چند صفحه کتاب تورق کنید و اثر یک روزنامه در روابط بین المللی رو ببنید
این نظرها شایسته یک ملت با سواد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
کدوم سواد !؟ این بنده خدا سواد که نداره با این تفکر نشون میده خیلی چیزای دیگه هم نداره ! چیه تحقیر اسرائیل اذیتت میکنه ! یا بیان حماقت و حقارت سعودیهای منحرف !
با سلام . یک ضربالمثل است که می گوید کبوتر با کبوتر . باز با باز :بیان دیگر سرمایه دار با سرمایه . فقیر با فقیر . از زمانی که عربستان برای جهش اقتصادی نظام سرمایه داری در اقتصاد را انتخاب کرد . نا گزیر با کشورهای که نظام اقتصادی شان سرمایه داری دوست خواهد بود .
اسراییل غاصب به اوارگان فلسطینی اجازه بازگشت به وطن را نمی دهد وقتی به بدهکار فرصت می دهی طلبکار می شود حکام ستمگر عربستان اصلا به فکر مسلمانان نیستند فقط دوست دارند در راس قدرت باشند ان هم با هر خفتی که باشد اگر مسلمانان همدل و متحد بودند اسراییل اینگونه جولان نمی داد تفرقه می اندازد بعد حاکم نا مشروع کشور اسلامی را در گوشه ی رینگ بوکس به دام می اندازد و قرارداد دلخواه خود را ثبت می کند
انقدر که از عربستان بدم میاد از اسرائیل بدم نمیاد. دشمن اول ما عربستان و بعدش بقیه کشور های عربی هستن و نه اسرائیل و آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
دوست عزیز یادتان باشد شیطان بزرگ آمریکاست بقیه دورچین هستند حتی اسراییل حقیر
آمریکا شاخ غوله که بارها شکسته شده بخاطر همینه که دورچین ها دائم
در هراس هستند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
اون وقت کجا داره به شما پی اچ دی میده؟
بعضی ها دوست دارند تحقیر بشوند .
چه موارد خفت باری!
این رژیم حالا که تا حد زیادی موجودیتش هم توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته نمی شود این گونه می خواهد با کشورها قرارداد ببندد اگر روزی در منطقه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شود به چه قراردادهایی راضی خواهد شد ؟
با توجه به اینکه آن موقع کشوری با چند صد سلاح هسته ای خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
اینکه می گوئید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته نمی شود یعنی چه؟ آیا مگر مصر و اردن که همسایه اسرائیل هستند او را به رسمیت نمی شناسند. آیا مگر ترکیه او را به رسمیت نمی شناسد. آیا مگر بسیاری از کشورهای دیگر که به ظاهر او را به رسمیت نمی شناسند چه اقدام خاصی انجام داده
اند یا می دهند؟ مطمئن باشید بن سلمان تمام این موارد حتی بیشتر را خواهد پذیرفت فقط به خاطر اینکه بتواند در مقابل ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. پس در حقیقت این ایران است که مرتباً همه چیز را از دست می دهد
خخخخخخخخ
10 نکته به عربستان داره
یعنی با ایران مشکلی نداره، یعنی اسراییل که فقط آمریکا حسابش میکنه بیاد برای چین و روسیه و ژاپن و ایران هم همین حرفا رو میرنه.
یعنی الان کل جهان توسط اسرائیل تحقیر شد.
ها ها
جالبه هر کشوری با ایران به مشکل میخوره بعدش صورت خود جوش یا تحقیر میشه یا در حال نابودیه!!!!
شایدم شما اینجوری نشون میدید
الکی خرج برا کشور نتراشید .والسلام
اولا هیچ کشوره عرب جرات رویارویی با اسراییل رو نداره
دوما هیچ نیروی خارجی هم بواسطه امریکا جرات رویارویی با اسراییل رو نداره
سوما .رک بگم فلسطینیها در مقابل اسراییل از بعد نظامی کاری از پیش نمیبرن و سرکوب میشن
چهارما .نون دونه ای چنده ؟
من الله توفیق
واقعا یکی نیست بگه مشکل ما ایرانی ها با اسراییل چیه ؟ وقتی خود عرب ها و حتی فلسطینی ها در حال مذاکره و سازش هستن و رسما مواضع ما در قبال فلسطین را دخالت در امور داخلی خودشون میدانند چرا ما باید اینقدر هزینه بدیم ؟
صلح واقعی برای ملتها فقط از مهد کودکها ومدارس ابتدایی باید شروع شود . انهم وقتی ممکن می شود که همه به ان نیازمند باشند
آیا فکر کردید که چرا امروز آمریکا و اسرائیل این همه از موضع قدرت برخورد میکنند ؟ آیا واقعا قوی تر از گذشته نشده اند؟
به رسميت شناختن زندگي پادشاه عربستان در كوههاي نجد!! خيلي جالب تحقير شدن. كساني كه به جاي تكيه بر مردم بر پول تكيه كنند ، اينگونه تحقير ميشوند.
اينكه رژيم عربستان بستر دين ستسزي دارد شكي نيست و با ايران سر ناساز گاري دارد هم شكي نيست و آنچه در اين 10 شرط خود نمايي ميكند خط و نشانهاي طرف اسرائيلي است كه چگونه از موضع قدرت سخن ميراند و اگر يك جو غيرت در دولتمردان عربستاني بود براي هميت و غيرت عربي كه دائم از آن دم ميزنند و به آن افتخار ميكنند ،( اگرچه اين ادعا مانند يك پارچه تنظيف نخ نما ميباشد كه ارزش گفتمان ندارد) پاسخي در شان به اسرائيلي ها ميدادند ، ولي دريغ از يك جو غيرت كه سالهاست در خفا زباله داني تاريخ سپرده شده !!!!!!!!!!!! از طرفي شايد اين نوع شرط تعيين كردن درسي باشد براي آنانكه خود و كشورشان را به بيگانه بفروشند ، قطعا پاسخ دشمن قوي شده به افراد زبون و پست و وطن فروش بهتر از اين نخواهد بود .....
خلايق هرچه لايق
ای عربها : دیدید چطور گزیده شدید این اولش هست .
اسرائیلی ها هم اعراب رو شناختن که واسه شون تره هم خورد نمیکنن!!دوران دیکتاتوری آل صعود به سر آمده
تاریخ با چه حقارتی اونارو به زیر میکشه شجره خبیثه ملعونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
آل سعود
1400 سال قبل قران از يكي و دوست بودن كافران و مشركان پرده برداشته است. اينها ابتدايي ترين مفاهيم قراني است
همیشه به این فکر میکردم که امریکا روزی پاسخ شرکت افراد عربستانی در حمله 11 سپتامبر را خواهد داد ولی فکر نمیکردم اینکار توسط ایران اتفاق می افتد امیدوارم روزی عربستان پاسخ اقدامات خودش در جنگ 8 ساله رابدهد ولی این بار کاشکی امریکا این کار را انجام دهد.
به نقل از کیهان!!!
ایران باید رفتارشان را با همسایگانش درست کند در غیر اینصورت آنها به دامن دشمنان ایران خواهند رفت و این در دراز مدت به ضرر مملکت تمام خواهد شد .
البته شرط یازدهم هم هست صهیونیستها درگوشی به بن سلمان گفتندباید بله را بگوید راهی ندارد
یاد قرارداد های زمان دوره قاجار افتادم
واقعا قرارداد ترکمنچای است
چه حقارت آمیز ...
کلا خواهان یک قرار داد برابر است و زیاده خواهی در آن وجود ندارد ولی چون ما موجودیت اسرائیل را قبول نداریم این مواضع عجیب است.
چه موضوع بیخودی ؟؟؟ میانمار این وسط فدا نشده
اگر چه هر حرکتی در جهت به رسمیت شناخته شدن اسرائیل تلخ و ناگوار است ولی پایین افتادن پرده نفاق و شناخته شدن چهره واقعی کشورهایی که داعیه کشورهای اسلامی را دارند و لی از پشت به مسلمانان خنجر می زنند شیرین و گوارا است. ما این برملاشدن چهره خبیث آل سعود این فرزندان واقعی ابوجهل و ابولهب را به فال نیک گرفته انشاءالله هرچه زودتر این جرثومه فساد برچیده شده و ملتهای مسلمان شیرینی رهایی از آنها را بچشند.
انشاءالله صبح پیروزی نزدیک است.
به نام خدا
واقعیت جامعه ی ما این است که بسیاری از موضعگیری های سیاسی - اجنماعی و حتی اقتصادی فعالان جامعه ی ما شکل "موروثی مشمول مرور زمان" بخود گرفته است.
از جمله ی این موارد میتوان به برخورد با حجاب، موسیقی و حتی سیاست خارجی هم اشاره کرد.
منظور بنده از "مشمول مرور زمان" یعنی اینکه بنا و اساس عقلی رفتارها را فراموش کرده ایم و صرفا" طوطی وار تکرار میکنیم......
کسانی که سیاست خارجی سالهای اول بعد از انقلاب را بخاطر دارند، در کنار اسرائیل روابط ایران با آفریقای جنوبی تحت حکومت آپارتاید نیز منع بود. یعنی رفتار فاشیستی حکومتها اساس منع رابطه ی سیاسی ما بود. اگر رفتار هر حکومت و یا فرد مسلمانی خارج از اصول اسلام بر تقوی بعنوان مرز تمایز و تفکیک انسانها است، پس در حد کلان نیز قابل دفاع است.
لذا تا زمانی که عقاید فرقه ی صهیون از ملت یهود در اسرائیل حاکم باشد هر انسانی که مدعی مبرا بودن از فاشیست است باید در عمل نیز برائت خود از چنین رفتاری را به اثبات رساند، خصوصا" که این رفتار در حد کلان در جریان باشد.
منظور بنده از این نوشته در جواب عزیزی است که علت موضعگیری ما را در رفتار اعراب می جویند. آیا اگر ملت فلسطین غیر مسلمان و تنها در انسانیت با ما شریک بودند میتوانستیم رفتار عادی با حکومتی داشتیم که اساس ایدئولوژیک رفتار سیاسی آن برگرفته از فرقه ای است که آیین یهود را تنها از طریق رابطه ی خونی قابل انتقال میدانست و سایر انسانها را در حد حیواناتی در کالبد انسان و در خدمت صهیونیست تعریف میکرد؟!
اگر تمام انسانهای روی زمین روابط حسنه ای با چنین دولتی را پذیرفته و به آن نیز ببالند بنده به تنهایی ترجیح میدهم برائت خویش از چنین تفکر ی را فریاد بزنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
احسنت
برادر بدون تنها نیستی،روح آزادی بخشی در ما هنوز بیدار است
مرگ بر اسرائیل
مبنظر من این دو کشور دارند فیلم بازی میکنندو سیاهنمایی است
تابناک تا کی میخای مواضع ضد عربی خودت رو پیش ببری؟ جالبه که هر فحش و بد و بیراهی را که ملت نژاد پرست نثار اعراب میکنند با افتخار چاپ میکنی.....
شرط یازدهم اسزائیل این است که شاه عربستان برای نتانیابو دم تکان دهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر