بازدید 9789
۱
شش کارگردان حضور نمی‌یابند، سه کارگردان هم شاید حذف شوند؛

صدرعاملی، فرمان آرا، تبریزی، هنرمند، داوودی و حقیقی فیلم‌شان را به جشنواره فجر ندادند

در صورتی که قرار باشد فیلم امیریوسفی به این بهانه پذیرفته نشود، مشکل مشابهی برای دو فیلم دیگر نیز مطرح می‌شود. «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله دو فیلمی هستند که در دوره پیشین توسط هیات داوران بررسی شدند و برای بخش جنبی انتخاب شدند و همین مسئله باعث شد این دو کارگردان از حضور در جشنواره انصراف بدهند...
کد خبر: ۷۵۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 27 December 2017

صدرعاملی، فرمان آرا، تبریزی، هنرمند، داوودی و مانی حقیقی فیلم‌شان را به جشنواره فجر ندادنددر فاصله‌ چند روز تا رونمایی از لیست فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، اکنون مشخص شده دست کم شش کارگردان صاحب نام به دلایل مختلف فیلم‌شان را به جشنواره فیلم فجر ندادند و در عین حال فیلم‌های سه کارگردان دیگر نیز ممکن است با قاعده عجیبی که مسئولان سینمایی بر آن تاکید کرده‌اند، از این دوره از جشنواره حذف شود؛ رویدادی که تاثیر چشمگیری بر مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور می‌گذارد.

به گزارش «تابناک»؛ آخرین روزهای فعالیت هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی سپری می‌شود که حواشی این رویداد آهسته آهسته در حال علنی شدن است. مهم ترین اتفاق حاشیه‌ای غیبت شش کارگردان مطرح سینمای ایران است که یا مستقیماً گفته‌اند فیلم‌شان را برای پخش به مسئولان جشنواره فجر نمی‌دهند و یا از طولانی شدن مراحل فنی فیلم‌شان سخن به میان آورده‌اند و تاکید کرده‌اند آثارشان تا یک ماه آینده آماده اکران نمی‌شود و بدین ترتیب حاضر به ارائه فیلم‌هایشان به دبیرخانه نشده‌اند.

صریح‌ترین موضع گیری را بهمن فرمان آرا داشته که تاکید کرده فیلمش را به جشنواره (ملی) فجر نمی‌دهد اما ممکن است به جشنواره بین الملل فجر به دبیر رضا میرکریمی که در نیمه ابتدای هر سال برگزار می‌شود، بدهد. «حکایت دریا» فرمان آرا اما تنها نیست و «خوک» تازه ترین فیلم ماهی حقیقی نیز به جشنواره فیلم فجر ارائه نشده و گفته شده مستقیماً برای اکران عمومی آماده می‌شود.

صدرعاملی، فرمان آرا، تبریزی، هنرمند، داوودی و مانی حقیقی فیلم‌شان را به جشنواره فجر ندادند

«سمفونی نهم» تازه ترین اثر محمدرضا هنرمند دیگر فیلمی است که به دبیرخانه جشنواره ارائه نشده است و در ادامه همین لیست می‌توان به «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «خودسر» به کارگردانی کمال تبریزی نیز به جشنواره نمی‌رسد. در این میان برخی منابع خبری تاکید کردند فیلم تازه ابوالحسن داوودی نیز به جشنواره نخواهد رسید و بدین ترتیب شش کارگردان صاحب نام به دلایل فنی یا هر ترجیح دیگری، فیلم‌هایشان را در مهم ترین رویداد فرهنگی کشور رونمایی نمی‌کنند.

از سویی دیگر، چالشی که برای فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی به وجود آمده، دامنه وسیع تری یافته است. علاوه بر شهاب حسینی، صابر ابر و حبیب رضایی در یادداشت‌هایی درخواست نمایش این فیلم را در جشنواره مطرح کردند و کانون کارگردان سینمای ایران و مجمع فیلمسازان نیز در دو نامه‌ خطاب به رئیس سازمان سینمایی درخواست مشابهی داشته‌اند. چهار عضو هیات انتخاب نیز درخواست مشابهی را مطرح کردند و از دبیر جشنواره خواستند که این فیلم را برای ایشان به نمایش بگذارند، تا مورد داوری قرار گیرد.

با این حال مسئول سینمایی با طرح این ادعا که این فیلم در دوره‌ سی و چهارم توسط هیات انتخاب دیده شده، حاضر به پذیرش نشده‌اند. این در حالی است که نرگس آبیار و محمدعلی حسین نژاد دو تن از اعضای هیات انتخاب دوره‌ سی و چهارم تاکید کرده‌اند که این فیلم در آن دوره برای آنها نمایش داده نشده است. با این حال در صورتی که قرار باشد فیلم امیریوسفی به این بهانه پذیرفته نشود، مشکل مشابهی برای دو فیلم دیگر نیز مطرح می‌شود.

«امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله دو فیلمی هستند که در دوره پیشین توسط هیات داوران بررسی شدند و برای بخش جنبی انتخاب شدند و همین مسئله باعث شد این دو کارگردان از حضور در جشنواره انصراف بدهند و فیلم‌شان را بیرون بکشند. با این اوصاف دبیر جشنواره برای اجرای این قانون مجبور به حذف این سه فیلم می‌شود و یا با اختیاراتی که دارد و با هماهنگی رئیس سازمان سینمایی، می‌تواند این جشنواره که به جز دو فیلم دفاع مقدسی آثار جدی در آن حضور ندارند را اندک جذابیتی ببخشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عجیب جشنواره ای بشه، جشنواره این دوره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر