بازدید 12094
میرزایی نکو در گفت وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

در موضوع سپنتا باید بررسی شود کسی که رأی نیاورده، چه نسبتی با بعضی نهادها دارد / نفی سبیل برای شورای شهر عینیت ندارد

در کمیسیون در خصوص این موضوع با نماینده شورای نگهبان ریز وارد بحث شدیم، که اتفاقا ایشان جوابی نداشت که به نمایندگان بدهد و نتوانست آنان را قانع کند. مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث هایی بود که گفته شده بود.
کد خبر: ۷۵۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 29 December 2017

در موضوع سپنتا باید بررسی شود کسی که رأی نیاورده چه نسبتی با شورای نگهبان دارد/ نفی سبیل برای شورای شهر عینیت نداردمجلس شورای اسلامی در آذر ماه گذشته و در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون شوراها، دو تبصره به ماده یک این قانون افزود تا ابهام در مورد امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را قانونی برطرف کند.

به گزارش «تابناک»؛ اما شورای نگهبان اکنون اعلام کرده که امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها مغایر با قانون اساسی است، چون «طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزاد هستند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند و نیز به تجویز فراز دوم اصل ۶۴ قانون اساسی، نمایندگان را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌نمایند».

شورای نگهبان با استناد به گفته‌های امام خمینی ـ در دوازدهم مهر ۵۸ ـ عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها را خلاف شرع تشخیص داده است.

فقهای شورای نگهبان همچنین با استناد به آیه‌ای از قرآن با نام «نفی سبیل»، عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر را «غیرشرعی» می‌خوانند. این قاعده به این معناست که اقلیت‌های مذهبی نباید بر مسلمانان مسلط باشند و فقهای شورای نگهبان تصمیم‌گیری یک اقلیت مذهبی در شورای شهر را «سلطه» بر مسلمانان توصیف می‌کنند.

با این حال، نمایندگان مجلس بر مصوبه خود اصرار دارند و مصوبه شورای نگهبان را نیز نفی سبیل نمی دانند، چون به باور نماینده ها، نمایندگان شورای شهر وظیفه ولایی ندارند و قادر به تصمیم گیری نیستند و نمی توانند قانون تصویب کنند و تمام چیزهایی که حضرت امام و بقیه گفته اند، برای مجلس است.

میرزایی نکو در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرحی که در مجلس در خصوص موضوع شورای شهر تصویب شده بود، در شورای نگهبان رأی نیاورد؛ اما بار دیگر در کمیسیون شوراها و با اصرار نمایندگان مواجه شد و بدن هیچ گونه تغییری مصوب و قرار شد به مجمع فرستاده شود.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: هم اکنون این مصوبه در انتظار صحن قرار دارد و پس از رأی گیری در صحن علنی به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: نمایندگان پیگیر جدی این موضوع هستند و حتما آن را به نتیجه خواهند رساند. حتی اگر یک درصد هم با این مصوبه مخالفت شود، نمایندگان مجلس می توانند به گونه دیگری پس از شش ماه به صورت لایحه و یا طرح آن را بررسی کنند.

میرزایی نکو با بیان اینکه شورای نگهبان در این موضوع از قاعده سبیل استفاده می کند، گفت: در کمیسیون در خصوص این موضوع با نماینده شورای نگهبان ریز وارد بحث شدیم، که اتفاقا ایشان جوابی نداشت که به نمایندگان بدهد و نتوانست آنان را قانع کند. مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث هایی بود که گفته شده بود.
مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث های گفته شده بود؛ اما موضوع این است که نمایندگان شورای شهر وظیفه ولایی ندارند و قادر به تصمیم گیری نیستند و نمی توانند قانون تصویب کنند و تمام چیزهایی که حضرت امام و بقیه گفته اند برای مجلس است.

وی در پایان اظهار داشت: دومین موضوع این است که شورای شهر وظیفه اجرایی دارد و ماده 64 هم که به آن استناد شده، فقط برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. همچنین فکر می کنم دلیل اینکه این کار به اینجا کشیده شده است، مناسباتی است که فرد رأی نیاورده با برخی نهادها دارد؛ بنابراین، باید بررسی و مشخص شود، کسی که رأی نیاورده و شکایت کرده،دنبال چه هدفی است که این مقدار هزینه برای کشور درست کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
کسی که رای نیاورده پلکان ترقی به مناسب بالا را از دست داده است.و این به نفع حمایت کنندگانش نیست.برای همین تمام ارکان مملکت و حتی سازمان های حقوق بشر دنیا را درگیر مسیله ای به این کوچکی کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
مناصب. مناصب بابا!!
نکته ای که همه در این میان از آن غافل هستند ، تخلف ثبت نام آقای سپنتا نیکنام و نیز تخلف مجلس در تایید کاندیداتوری ایشان در شورای شهر سابق است ، به عبارت دیگر چه این قانون تصویب شود یا نشود ، باید از مجلس پرسید بنابر چه قانونی ، افراد مخالف قانون اساسی کشور می توانند ثبت نام کنند و پذیرفته شوند، و بعد از رای اکثریت مردم تازه قانون وارد شود که اعمال قانون کند
تمام مشکلات ایران از بی قانونی و عدم نظارت بر اجرای قانون است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
ایشون مخالف قانون اساسی نبوده و نیست!تمام مشکلات مردم هم دزدان و اختلاس گران و ارتباطشان با نهاد ها که ما فقط اندی از انان را می شنویم.قدری انصاف هم رسم مسلمانیست.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
آقای نیک نام به عنوان یک ایرانی حق دارد کاندیدای هر منصبی که خود را شایسته آن میداند بشود.
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
تعداد منفی ها نماینگر نظر مردم است .
بنظر شما چه عنوانی را برای مجموعه ای که در رابطه با فردی که مردم بهر علت او را شایسته مقامی ندانسته اند و لی مناسباتی با برخی نهاد ها دارد، این همه مشکل ایجاد می کنند را می توان برگزید، ایا این احتمال برای مردم مطرح نمیشود در موارد دیگر نیز شایسته سالاری ممکن است فدای مناسبات شود. ایا لازم نیست جلوی این گونه مسایل هرچه زودتر گرفته شود.
تا الان صفحه اول تابناک ۶تا خبر رو منتشر کرده بصورت سرتیترهای اصلی
از یه چیز ما ایرانیها خندم میگیره
در خبر راجع به شرایط خاورمیانه و طرح اسراییل و ...، همه متخصص جنگ و جغرافیای سیاسی و ... هستیم.
خبر بعدی که راجع به واردات خودرو بود، همه شدیم متخصص در زمینه مربوطه.
خبر بعدی که یه ذره ربط داشت به فرهنگ، ماشالا هزار ماشالا هیچ نظری نبود، همین نشون میده چه‌قدر بافرهنگیم!!!...
خبر بعدی شدیم متخصص مصرف سوخت و تولید خودرو و بنزین.
این خبر هم احتمالا میشیم حقوق دان و اشنا به قانون اساسی.
قصد توهین ندارم، اما، واقعا با خوندن یه خبر، آگاهی ما در سطحی هست که نظر بدیم؟!
چندساعت از آخرین کتابی که خوندیم گذشته؟(البته درسی‌ها رو حساب نکنین دیگه!شیطنت هست)
چندتا روزنامه و خبرگزاری مختلف رو بررسی میکنیم تا دیدمون کلی بشه؟
جدای از صلاحیت داشتن، آیا نیاز هست اصلا به گذاشتن نظر؟؟؟!!!(آخه توی خبرگزاریهای معروف دنیا کمتر قسمت نظرات استفاده میشه، معمولا این بحثها توی توییتر و فیس‌بوک و ... انجام میشه و در خبرگزاریها تنها خبر خونده میشه)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
شما برو تو توییتر و فیسبوک مباحث علمی کن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
شما هم که تحلیلگر همه فن حریف هستید.
ناشناس کارشناس مسائل اجتماعی محترم 14 :27
فیسبوک و توئیتر فیلتره
این همه تخلف با حمایت غیر مستقیم و یا مستقیما توسط همین نماینده‌‌ها صورت می‌گیره، در طول تبلیغات رقبا یه مسائلی رو مطرح می‌کنن که آدم می‌مونه یعنی قانون‌گذار و ناظر اجرای قانون این تخلفاتو انجام داده ...، حالا خدا اون روزو نیاره که از رقبا یه آتو بگیرن یا رو دنده لجشون بیوفته ول کن نیستن که ... آقایون نماینده ما همه میدونیم از روزی که این موضوع آقای نیکنام مطرح شده شما شبا از ترس زایل شدن حق ایشون و اقلیت‌ها و به تعبیر خودتون انتخاب مردم خواب ندارین.
ولی از مشکلات اساسی هم غافل نشین توروخدا، کشور این همه مشکل داره که داره ریشه رو میخشکونه حالا شما هی بگین سپنتا نیکنام. قبول که مشکلو باید اساسی حل کنید ولی چیزای جزئی رو انقد رسانه ای کردین که اختلاسا حیاتی نشده بود ، ضمنا بهتره به قوانین نحوه تبلیغات نامزدهای نمایندگی هم یه نگاهی بندازین، جالبه که بررسی کنید و ببینید چند تا نماینده با وعده آسفالت خیابون روستا و تعمیر مسجد و تأسیس شهرک صنعتی رأی آوردن. راستی بعضیا تو دوره تبلیغات وعده‌هایی دادن که از قدرت اجرایی رئیس‌جمهور هم بالاتره . شما اول به خودتون برسید خالص که شدید در مورد نقص و فلسفه سایر بخش‌ها اعتراض بفرمایید.
البته هیچکس منکر نقص‌ها نیست و شورای نگهبان هم قطعا باید ادله منطقی و عاقلانه ارائه بدن ولی تشویشی که شما برای این موضوع راه انداختین برا سایر مشکلات هم به نسبت راه می انداختین الان مردم این همه مشکل نداشتن. خبرگزاری ها هم خواهشا سر مردمو با این مسائل گرم نکنن و هی نماینده ها رو بیخودی شیر نکنن، یکم انتقاد منطقی برا قانونگذارا خیلی خوبه. خبر کمتر با محتوای موثر تر بهتر از این مسائله، خبرگذاری خواهشا خودتونو ابزار بازارگرمی نکنین ... طوری شده که آدم تا یه خبری رو از صدتا منبع داخلی و خارجی نبینه نمیشه در مورد صحت و سقمش نظری داد. مسابقه خبر ندین لطفا ...
واقعا این موضوع اینقدرحابزاهمیت است که ازتمام ارگانهای رده بالای مملکت اعم از سورای نگهبان مجلس شورایاسلامی شخصیتهای طرازاول مملکتی اظهارنظرکرده اند چراهنوز هم هیچ نتیجه ایی حاصل نشده این اصطکاک نتیجه ایی جزبی اعتبار کردن ارگانها واشخاص نداردکاش یک هزارم ازاین درگیری ذهنی را هزینه معیشت مردم میکردیم که مسله ایی حیاتی است
ملاک قانون اساسی وقوانین شرع است وگرنه مشکل پیدا خواهد شد
اگر عضو شورا مهم نیست پس هیچ چیز دیگر مهم نیست همه بهم ارنباط دارند دیگه توقع پیشرفت نداشته باشین اگر دیگر ممالک دنیا مسلمانان را از سر کار بیرون کردند اینقدر موضوع را بوق و کرنا نکنید گر چه یک سری افراد از سر بیکاری قانون را تغییر میدهند پیشرفت ولش کن برگرد به قانون چندین قرن پیش با همان تفکر قرنها پیش زندگی کن ماشین و هواپیما هم سوار نشو باش تا صبح دولتت بدمد
آقای نیکنام باید التزام عملی خود را به ولایت فقیه ثابت بکند. در اینصورت می توانند در شورای اسلامی شهر یزد حضور یابند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
عکس این گزاره صحیح است. یعنی مدعیان باید عدم پایبندی ایشان را ثابت کند.
مگه تو این کشور به جز پست و مقام کسی برای رضای خدا کاری میکنه؟
چرا امید به راستگوییه زرتشتیان بیشتر است؟
امام خمینی فقط همین حرف را که نزدند خیلی صحبت کرده اند و اکثرش هم اجرا نشده است.
بجای حل معلول دنبال حل علت باشید،چرادرفرهنگ مااینهمه غریبه دوستی هست ؟...مهمترین علت آن کم آگاهی خودمان است تمام جوامعی که پیشرفت کرده اندبدلیل احترام بخودواعتباربه خودشان بوده کجای دنیااکثریت خودش رارهامیکند واقلیت راحاکم براموراتش میکند،،یعنی چون کسی رانمیشاسیم حتماازمابهتراست!! ،یعنی غریبه نوازی غلط آخرغریبه هامشکلی ندارندکه منافع مارادرنظرگیرندمسلمامنافع خودشانرااولی میدارندکشورهای پیشرفته ترروزبروزاتکایشان بخودشان بیشترمیشودولی مابه غریبه هاوعلت آن اینستکه خودمانراقبول نداریم اینهمه سرمان آمده بازهم غریبه نوازیمان بردرایتمان غلبه دارد،آرزوکنیم آگاهیمان بیشترشودودرانتخابمان بافکرمان کارکنیم که برای خودمان دردسرکمتر درست کنیم وآخر پشیمان نشویم یادمان باشدهیچکس به اندازه خودمان دلش بحال مانمیسوزدیکذره آگاهی به همه چیزمیارزد.البته این فرهنگ سالهاوشایدقرنهابه ذهن مادیکته شده که هرکه غیراست حتما ازخودی بهتراست!.
برا مالیات دادن سربازی رفتن هم از اقلیتها کمتر میگیرد انها با نظر خودتان از بعضی مزایایا محروم هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر