بازدید 9380

آیا دولت توانایی مدیریت تبعات سهمگین اقتصادی خشکسالی را در سال آینده خواهد داشت؟

پاییز امسال خشک‌ترین پاییز ایران در 67 سال اخیر بوده است و باید برای بهتر شدن وضع بارش برف و باران دعا کرد زیرا دولت احمدی‌نژاد برای جبران تبعات خشکسالی سال 87 مبلغی معادل پنج میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد ولی اکنون دولت برای تامین مبالغ بسیار کمتر هم دچار مشکل است.
کد خبر: ۷۵۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵ 30 December 2017

حتی با فرض افزایش قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال آینده کشور، عده‌ای معتقدند لایحه بودجه سال آینده کشور با کسری مواجه خواهد بود. در چنین شرایطی دولت باید از هم اکنون به فکر تدبیری برای مهار تبعات سهمگین اقتصادی و اجتماعی احتمال تشدید خشکسالی در سال آینده باشد.

به گزارش «تابناک»، آمار منتشره از سوي مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد، در پاييز امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کل کشور در مجموع 28.1 درصد و نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 55.5 درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است. در واقع آمار بارش در سراسر کشور در پاییز امسال آن چنان پایین بوده است که سبب شده پاییز امسال لقب خشک ترین پاییز ایران را در طی این 67 سال به خود اختصاص دهد.

پیش‌بینی‌ها درباره بارش در فصل زمستان نیز امیدوارکننده نیست. مديرکل پيش بيني سازمان هواشناسي به روزنامه دولتی ایران گفته است که «هرچند اوج بارش هاي زمستاني در مناطق مختلف کشور با هم تفاوت دارد، اما هميشه اوج بارش ها در دي ماه خواهد بود که پيش بيني ها در دوهفته اول اين ماه همچنان اميدوار کننده نيست و در مجموع بايد گفت که در بهترين حالت بارش هاي زمستاني بازهم با کاهش 15 درصدي نسبت به سال قبل مواجه خواهد بود.»

در حالی بهترین پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای زمستان امسال، کاهش حداقل 15 درصدی بارش نسبت به سال گذشته است، که بارش‌های در سال آبی گذشته نیز کمتر از میانگین بوده است.

اگر روند کاهش بارش‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها انجام شده تیره و تار باشد، آن گاه دو سوال مهم پیش خواهد آمد: نخست این که آیا می‌توان امیدوار بود بارندگی بهتر از سال سختی مانند سال 87 باشد یا خیر و ثانیا این که آیا دولت برای مقابله با یک خشکسالی با آن شدت آمادگی خواهد داشت یا خیر.

تبعات خشکسالی بر اقتصاد کلان کمتر در تحقیقات عمومی مورد توجه قرار گرفته است ولی ضمن این که همگان به تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی خشکسالی‌های بزرگ اذعان دارند، برخی آمار و برآوردها برای ارزیابی تبعات خشکسالی و هزینه مورد نیاز برای مهار این تبعات در دسترس است.

برای مثال، دولت نهم وقتی در سال 1387 با تبعات خشکسالی مواجه شد، توانست لایحه‌ای را برای برداشت معادل ارزی مبلغ 4500 میلیارد تومان از منابع صندوق ذخیره ارزی از تصویب مجلس شورای اسلامی بگذراند. با توجه به این که نرخ دلار در آن سال، 966 تومان بوده است، دولت احمدی‌نژاد با همین مصوبه حدود پنج میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی را برداشت کرد.

درآمد ارزی ایران ناشی از صادرات نفت در هر یک از سالهای 86 و 87 بیشتر از هشتاد میلیارد دلار بوده است ولی داستان برای دولت روحانی کاملا متفاوت است. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در سالهای اخیر، درامد نفتی دولت در نیمه اول سال جاری تنها 23 میلیارد دلار بوده و نمی‌توان به افزایش معنادار این درآمد در نیمه دوم سال و یا در سال 1397 چندان امیدوار بود.

جنبه‌ای دیگر از تبعات خشکسالی، کاهش شدید تولید محصولات زراعی است که قاعدتا تاثیر خود را در قالب افزایش نیاز به واردات محصولات کشاورزی، کاهش درآمد روستائیان، تغییرات جمعیتی و افزایش حاشیه‌نشینی نشان خواهد داد. خشکسالی سال آبی 86-87 سبب شد که تولید محصولات زراعی در ایران با حدود سی درصد کاهش از 73 میلیون تن در سال به 53 میلیون تن کاهش یابد.

حال دولتی در معرض چنین سناریوی سختی قرار دارد که سخنگوی آن مدعی است برای تهیه مبلغ دویست میلیون دلار هم با مشکل مواجه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
حسن روحانی با کاندید شدن در دوره دوم به خودش و ملت ظلم بزرگی نمود
تقصیر استکبار است!
وقتی با امریکا درمیفتید اون هم جلوی بارش در ایران رو می گیره به همین راحتی.یادمون نره جنگ داخلی سوریه هم از خشکسالی شروع شد
اگه یادتون باشه بعد از توافق هسته ای وضع آب و هوای کشور تغییر کرد و بارندگیها کل کشور رو فرا گرفت. کاملن مشخص بود که همراه با باز شدن درهای دنیا به روی ایران و تعاملات جهانی، فشار از طریق مسایل آب و هوایی هم بر ایران توسط دولت اوباما کم شد. اما بعد از به روی کار آمدن ترامپ و همینطور آزمایشهای موشکی ایران که هدف نابودی اسراییل رو روی موشکها نوشته بودند، مجددن جامعه جهانی عقب نشینی کردند و خوب جنگ آب و هوایی امثال با قدرت تمام نسبت به قبل آغاز شد. امسال حتی یک قطره باران یا برف به این کشور نباید درحالیکه در شهرهای مرزی همین کشور همسایه ترکیه کلی بارندگی هست.باوضعی که امسال درست کردند،ذسال نود و هفت مجبور خواهیم شد از فروردین نسبت به جیره بندی آب در تهران اقدام کنیم و درضمن میزان برداشت گندم و محصولات کشاورزی به زیر بیست درصد امسال خواهد رسید و این یعنی فشار شکننده بسیار شدید روی دولت و ملت. از طرفی به طور قطع این مساله یعنی عدم بارندگی کنترل شده حتی سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت و ادامه خشکسالی برای دومین سال متوالی به طور حتم دولت رو به مرز سرنگونی خواهد کشانید. اینها روشها و استراتژی های جدید جنگی قدرتهای بزرگ دنیا برای به زانو درآوردن کشورهای متمرد از نظر خودشون هست. روشهایی که با کمترین هزینه تمام کشور مقابل رو در تنش فرو برده به طوری که به این روش از طریق ایجاد شورشهای بزرگ توسط گرسنگان و بیکاران نظامها رو سرنگون کنند. دولتیان ما از خواب بیدار بشوند، زمانه دیگه زمانه سر و کله زدن با قدرتها نیست، باید با جهان از در صلح و دوستی و تعامل دربیاییم نه دشمنی و شاخ کشیدن.
ممنون از سوژهای کلیدی را که دغدغه کشور و مردم هست اشاره و تاکید میفرمایید . بحث خشکسالی را اشاره میفرمایید!!
چرا نباید خشکسالی داشته باشیم . رودخانه های پر آب گیلان با آبهای زلال و شیرینشان سالهاست که راهی دریای کاسپین میشوندواین درحالیست که توجهی برای سد سازی و مهار این آبها نمیشود!!!!
بطور مثال به رودخانه پلرود واقع در شهرستان رودسر مراجعه بفرمایید که با چه حجم آب و با چه کیفیتی سالهاست که مهار نمیشود !
نمیدانم این سد پلرود کی ساخته خواهد شد سالهاست میگویند درحال ساخت است .تاکی تا کی ؟!

از سریال یوسف پیامبر الهام بگیرن (خشکسالی و ذخیره ی گندم )
همه از تشنگی می میریم
حقتونه
مردم
امیدوارم همه تون تو جهنم بسوزین
کار سختی نیست. بودجه این موسسات به درد نخور فرهنگی رو قطع کنه. کمتر تو کشورهای .... هزینه کنه. حقوق های نجومی رو کم کنه .بدهی های بانکی رو از حلقوم کسانیکه تحت عنوان وام گرفتن و پس نمی دن بکشه بیرون. اضافه بودجه هم می آره
آیا دولت توانایی مدیریت تبعات سهمگین اقتصادی خشکسالی را در سال آینده خواهد داشت؟
یعنی وجدانا شما جواب این سوال را نمی دانید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کار دیگه تمومه !!!
از صندوق ذخیره برداشت میکنند محصول وارد میکنند و دوبله به مردم میفردشند
اگر این مسئولان کوچولو این پستهای بزرگ را تر وبه موطن های اصلی خود برگردندهمه چیز درست خواهد شد
این دولت با شعار بله !!!!

اما در عمل خیرخیرخیر

یک امیر کبیر باید بیاید نه روحانی که شعار بهشت داد وجهنم را روشن کرد
روحانی خیر
خدا از این بدتری بده
انشاله زلزله هم بیاد تا همه یک دست بشن
دولت اگر آینده نگر باشد باید بدون اتلاف وقت اقدام به نصب واحدهای متعدد آب شیرین کن نماید تا مشکل کم آبی و خشکسالی کشور را به بیابان تبدیل نکند.
البته این حرفها آب در هاون کوفتن است .
دولت توانایی مدیریت ساده ترین مسائل کشور را ندارد با وجود این که تمام منابع کشور دست اوست.
پ نه پ
دلره لطیفه میگین؟
امشب شبکه دو سیما کارشناسان اقتصادی را دعوت کرده که بعد از اخبار در مورد اقتصاد و بیکاری صحبت کنند انشالاه که کارشناس تکراری و حرف تکراری نباشد چون نتیجه این اقتصاد دستاورد همین کارشناسان هست امیدوارم با آزاد سازی صنایع و منابع رونق اقتصادی برای ایران عزیز باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
شما فکر کن این کارشناس ها به فکر من و شما باشند .
مورد خوبی اشاره کردی. احتمال دارد آمریکا حملات هارپ علیه ایران انجام میدهد.
مردم به اشتباه خیال می کنند هارپ قدرت ایجاد زلزله دارد ولی این درست است که هارپ قدرت تغییرات آب و هوایی دارد.
به این خبر سال ۲۰۱۲ نگاهی بیاندازید:

هارپ سلاحي براي بي ثبات كردن كشورها

"هارپ" به صورت يك فرستنده امواج الكترومغناطيسي عمل مي‌كند كه هدف آن تاثير گذاري بر آسمان و الكترون هاي آزاد لايه يونوسفر است. اين سيستم، الكترون‌هاي اين لايه را در ارتفاع تقريبا 275 كيلومتري به جنبش وامي‌دارد. در حالت عادي اين لايه داراي دمايي معادل 1400 درجه سانتيگراد است كه در اثر اين تحريك انرژي فراواني در آن به وجود آمده و در نتيجه دما تا 20درصد افزايش مي‌يابد و اين ناحيه به حالت انبساطي در مي‌آيد.



تاثير گذاري بر آسمان و الكترون هاي آزاد لايه يونوسفر


"زبيگنيو برژينسکي"، مشاور "جيمي کارتر" رئيس جمهوري سابق آمريكا و مشاور کنوني "اوباما" معتقد است كه "هارپ" سلاحي براي بي‌ثبات کردن کشورهايي است كه با واشنگتن اتحاد و همسويي ندارند. به گفته او "با استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد و روش هايي كه اين تكنولوژي‌ها در اختيار کشورهاي بزرگ قرار مي‌دهند؛ اين كشورها مي‌توانند حتي بدون آنکه نيروهاي امنيتي خود را در جريان قرار دهند جنگ‌هايي سريع و غافلگيرکننده به راه بياندازند."




برژينسکي اضافه مي کند: "اكنون تكنولوژي‌هايي در اختيار ماست که به کمک آنها مي‌توانيم تغييراتي در آب وهوا ايجاد كرده و شرايطي مانند خشکسالي و طوفان به وجود آوريم كه اين امر مي تواند توانايي هاي دشمنان احتمالي ما را تضعيف كرده و آنها را به پذيرش شرايط ما مجبور كند.»
اگر چه ایندخشکسالی غیر معمول است اما میتوان با کمک تکنولژی ،و بررسی اوضای جوی فرا منطقه ای ،آبرها را بار ور نمود ،و از بحران بی آبی کاست ، ،،
دولت باید جهت عدم هدر رفت اب هر چه سریعتر راهکار مناسبی اتخاذ کند. توسط شهرداریهاو سازمان پارک و فضای سبزو .............. بستن وپلمپ چاههای غیر مجاز و ....... .
کشاورزی که چه در هنگام محصول ویا نیود محصول به صرف اینکه نوبت اب او هست تحویل گرفته وهدر می دهد و.........و استخرهای شنا و..........
با سلام و خسته نباشيد، دوستان اصلا نگران نباشيد، جويبارى بجاى مانده از رودخانه عظيم كارون كه روزگارى نه چندان دور در آن كشتيرانى ميشد، و همچنين نهر زيبايي بنام دز كه يادگار دز خروشان پر آب بود باقى مانده، يحتمل يك طرح انتقال آب ديگر در پيش است و فاتحه كشاورزى و كلا حيات خوزستان را هم بايد خواند
در شرایطی که کلیه نوار جنوبی ایران به آبهای آزاد بدون محدودیت وصل میشه بهترین راه کارشناسی شده برای عبور از دوره خشکسالی انتقال آب از دریاهای جنوب مناطق خشک و مرکزی ایران هستش و استفاده از مبدلهای جدید آب شیرین و با توجه به اینکه 90 % مصارف آب ایران در بخش کشاورزی مصرف میشه این بهترین گزینه برای تامین این نیاز بالا هستش و اینطوری برداشتهای زیرزمینی هم به حداقل میزان ممکن میرسه - ضمنا ایجاد رطوبت به واسطه انتقال این آبها باعث تحریک ابرها و افزایش بارندگی هم میشه - هرچند این بحث قبلا هم مطرح شده ولی بعضی ها بدون دلیل منطقی و درستی سعی در تخریب و انکار اون میزنن....
همانطور که پیشبینی شده بود سقوط تاریخی بورس از امروز یکشنبه 10 دی 1396 شروع شد ! شاخص کل تا ساعت 11 صبح 1800 واحد سقوط کرده است !!!!
کدام ابر سرتو بیار بالا ببین اصلا ابری وجود داره
یعنی چی آخه خشکسالی دیگه خودش حل کنه دیگه
درزمان نخست وزيرى على امينى ورياست جمهورى اقاى جان اف كندى ترجمه كتاب استراتژى صلح اقاى كندى به زبان فارسى منتشرشده خوب است كسيكه معتقد است امريكا براب وهواى كره زمين تسلط پيدا كرده است بخواند وازبان ايشان واقعيت را به فهمد ومطلبى را كه واقعى نيست بخورد مردم ندهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر