بازدید 6988

مرعشی: سیاست های دولت اشتباه بوده است

کد خبر: ۷۶۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸ 30 December 2017

حسین مرعشی بر این عقیده است که سرخوردگی مردم ناشی از در میدان نبودن همراهان آقای روحانی‌است. همان‌طور که آقای روحانی در میدان است، یارانش هم باید در میدان باشند و مسئولیت بپذیرند. اگر می‌توانند چنین کنند و حرف بزنند، کارها را بسامان کنند ولی اگر نمی‌توانند استعفا کنند.

به گزارش تسنیم حسین مرعشی با بیان اینکه همراهان آقای روحانی متناسب با نیازهای دولت کاری نمی‌کنند، تصریح کرد: این یک واقعیت است. آقایان اگر بلد نیستند، کنار بکشند، اگر هم بلد هستند که کارها را راه بیندازند.

این فعال سیاسی ادامه داد: 38سال است در این کشور، همه مسئولان، حاکم/اپوزیسیون هستند، یعنی هم حاکم هستند، هم منتقد. چنین رویه‌ای در هر برهه‌ای از قبیل انتخابات و مسائل پس از آن، مطالبات و در عین حال تناقضاتی ایجاد می‌کند. نمی‌شود رویه حاکم/منتقد داشته باشیم. آقای روحانی و سایر مسئولان اگر نمی‌توانند، شعارش را ندهند. هیچ اتفاق جدیدی در جمهوری اسلامی نیفتاده است. جمهوری اسلامی سپاه داشته، قوه‌قضاییه هم داشته است و هیچ‌کدام از اینها هم الزاما موافق آقای روحانی نبوده‌اند. قرار هم نبوده که وقتی آقای روحانی رئیس‌جمهور شدند، همگی در خدمت ایشان به صف شوند.

مرعشی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان آبروی خودشان را در حمایت گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: رئیس دولت اصلاحات با صراحت و شجاعت دفاع کردند. بقیه اصلاح‌‌طلبان نیز همین‌طور، ما مشکلی با آقای روحانی نداریم، ما چیزی از آقای روحانی توقع نداشتیم.

عضوحزب کارگزاران ادامه داد: وقتی آقای نوبخت می‌گفت یارانه را قطع نمی‌کنیم، حالا می‌‌گوید می‌خواهیم یارانه ۳۰میلیون نفر را قطع کنیم، این حرف‌ها با هم سازگار نیست. آقای نوبخت نباید از قبل این‌قدر محکم حرف می‌زد که ما یارانه کسی را قطع نمی‌کنیم. ۵سال است که سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید می‌خواهیم قیمت‌ها را تثبیت کنیم، بعد یک‌مرتبه قیمت‌ها را در برخی اقلام ۵۰درصد رشد می‌دهیم. این موج درست می‌کند و تعارف هم برنمی‌دارد. آن هم در حالی که قبلش هم با مردم حرف نزده‌اند و دلایلش را تشریح نکرده‌‌اند.

مرعشی ادامه داد: این طرز کار‌کردن نیست که یکی در دولت بگوید گران می‌شود، یکی بگوید گران نمی‌‌شود. چقدر حرف ضدونقیض منتشر می‌‌شود؟ میزگرد بگذارند و بگویند مشکلات چیست و چه کارهایی انجام داده‌اند. چند‌ماه روی این موضوع بحث کنند، نخبگان را بسیج کنند و بعد به یک تصمیم برسند. در سکوت مطلق بودن مسئولان کشور و تصمیمات نابهنجار گرفتن، ۲مشکل عمده تیم اقتصادی آقای روحانی‌ است. آقایان خودشان را منسجم کنند، مشورت کنند، تصمیم بگیرند و کشور را راه بیندازند.

نماینده اسبق مجلس ادامه داد: واقعیت این است که الان عده‌‌ای از دوستان کنار آقای روحانی قرار گرفته‌اند که به ایشان کمک نمی‌کنند، با مردم حرف نمی‌زنند و مسائل را با آنان در میان نمی‌گذارند. در اتاق‌‌های دربسته، تصمیمات خلق‌‌الساعه‌ای می‌گیرند که هزینه‌‌هایش را مردم باید بدهند. مشخص است که مردم هم عصبانی می‌شوند و وقتی هم عصبانی شدند، می‌روند در فضای مجازی که فضای باز بیشتری است، هر چه دلشان خواست می‌گویند. به من و دیگری فحش می‌دهند، از آقای روحانی هم انتقاد می‌کنند. این را که نمی‌شود به گردن اصلاح‌طلبان انداخت.

عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با سخاوت از آقای روحانی حمایت کردند و از این به بعد هم خواهند کرد، خاطرنشان کرد: رئیس دولت اصلاحات بزرگ ماست و با این شجاعت و صراحت از آقای روحانی دفاع کرده است. به خود ایشان هم بعد از این دفاع، کلی حمله شد. این را نمی‌توان کاری کرد. فضای مجازی در دست مردم است.

مرعشی ادامه داد: والله، بالله و تالله این مردم، انقلابی هستند. آیت‌الله خامنه‌ای، نظام جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری را که خودشان انتخاب کرده‌اند دوست دارند و می‌خواهند کشورشان ثبات داشته باشد ولی جاهایی هم رنجش دارند و گرفتار می‌شوند. ما باید برای رفع گرفتاری مردم با آنها همراهی کنیم. باید آنها را توجیه و کارهایشان را اصلاح کنیم. مردم هم در این شرایط پای کشور می‌ایستند و هیچ نا امیدی‌ای نیز ان‌شاءالله حاکم نخواهد شد.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: دولت برای مردم، شفاف توضیح نمی‌دهد. موجی که بر سر بودجه97 و تصمیم دولت برای برخی تغییرات در آن ایجاد شد، باید بگویم که شفاف‌سازی را مردم انجام دادند؛ دولت انجام نداد، مردم در فضای مجازی شفاف‌سازی کردند.

مرعشی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای نوبخت و آقای سیف و ستاد اقتصادی آقای روحانی تنها مسئول «نه»گفتن هستند. تورم فقط در بهشت زهرا صفر است که ۲میلیون آدم آنجا مرده‌اند و تکان نمی‌خورند؛ اعتراض هم نمی‌کنند؛ بی‌ادبی هم نمی‌کنند. ما که نمی‌خواهیم قبرستان درست کنیم.

حسین مرعشی در ادامه تاکید کرد: وقتی شما پیوسته در سخنرانی‌های رسمی می‌گویید همه‌چیز خوب است، همه‌‌چیز درست است، یارانه کسی را نمی‌‌خواهیم قطع کنیم، بنزین را نمی‌خواهیم گران کنیم، مردم را نمی‌خواهیم ناراضی کنیم، همه اینها را در حد شعار مطرح کرده‌اید . ولی جنبه کارشناسی آن را نگفته‌اید. این روش آقای نوبخت و آقای سیف غلط است.

نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه دولت به پیمانکارانش بدهکار است، خاطرنشان کرد: آقای نوبخت باید بیاید پشت تلویزیون بگوید که تنها به پیمانکاران وزارت راه ۱۰هزار میلیارد تومان بدهکار است. دولتی که تنها به پیمانکاران وزارت راه ۱۰هزار میلیارد تومان بدهکار است، نمی‌تواند به همه مردم، یارانه بدهد. دولت بیاید بگوید که من می‌خواهم یارانه را بردارم تا بدهی‌‌هایم را بدهم و این پول هم نهایتا به جامعه برمی‌‌گردد. این نیاز به ساعت‌ها بحث کارشناسی، میزگرد و گفت‌وگو دارد. آقایان این کار را نمی‌کنند؛ بعد هم تا با انتقاد مواجه می‌شوند می‌گویند شما دارید امید مردم را از بین می‌برید. امید مردم را شما دارید از بین می‌برید که در دولت نشسته‌اید و کارتان را غلط انجام می‌دهید.

مرعشی ادامه داد: دولت ۴سال به‌غلط از تثبیت قیمت‌ها دفاع کرده است؛ حالا ظرف ۴ماه می‌خواهد همه‌‌چیز را عوض کند؛ از عوارض خروج از کشور گرفته تا قیمت بنزین، گازوئیل، آب، برق و همه‌‌چیز. آخر این چه تدبیری‌است؟ شما ۴سال هیچ کاری درجهت اصلاح قیمت‌ها و ساختارها نکرده‌اید، حالا یکباره تصمیم به تغییر گرفته‌اید.

حسین مرعشی در ادامه افزود: سیاست‌های دولت اشتباه بوده است. نباید گفت چرا مردم معترض هستند. معیشت مردم الان سربه‌سر است. چه‌کسی مازاد دارد؟ عامه مردم حقوق‌بگیر مازاد دارند؟ کارگران مازاد دارند؟ بازنشستگان مازاد دارند؟ مردم چیزی در زندگی‌شان اضافه ندارند. الان آمارها استخراج شده است. هزینه خانوار در ایران در سال۱۳۹۶ نسبت به سال۱۳۸۶، ۱۵درصد کاهش یافته است.

عضوحزب کارگزاران با بیان اینکه من که کارشناس نسبی اقتصاد هستم و اطلاعات محدودی دارم، والله وقتی این آمار را می‌بینم دلم برای مردم می‌سوزد، خاطرنشان کرد: این مردم قدرت خریدشان پایین آمده است و وقتی دست بچه‌شان را در خیابان می‌گیرند، باید به زحمت دخل‌وخرج‌شان را تنظیم کنند. در این شرایط تصور کنید یکدفعه می‌شنوند که بنزین می‌خواهد ۵۰درصد گران شود، معلوم است که عصبانی می‌شوند. آن هم بدون آنکه کسی برایشان درست توضیح داده باشد. من افرادی از تیم آقای روحانی را که همراه با ایشان حرکت نمی‌کنند مسئول این اتفاق می‌دانم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر