بازدید 18833
۸

تاکید گاردین بر اشتباه بزرگ سینمای ایران درباره اسکار 2018

وارونگی فیلمی صرفا درباره سرکوب یا خشم نیست بلکه نمایشگر مقاومت و انعطاف‌پذیری است. سحر دولتشاهی اعتمادی کاریزماتیک در نقش نیلوفر شخصیت محوری فیلم به نمایش می‌گذارد؛ زنی که می‌کوشد استقلالش را حفظ کند، به عشق امیدوار است و شادی‌اش را مزه مزه می‌کند.
کد خبر: ۷۶۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 31 December 2017

تاکید گاردین بر اشتباه بزرگ سینمای ایران درباره اسکار 2018گاردین در گزارشی به پدیده‌های سینمای جهان که در سال 2017 دیده نشد پرداخت و یکی از ده فیلم این لیست، «وارونگی» آخرین ساخته بهنام بهزادی است؛ تحلیلی که نشان می‌دهد این فیلم چه ظرفیت ویژه‎ای برای حضور در جوایز اسکار 2018 به عنوان نماینده سینمای ایران داشت اما با این وجود، چنین ظرفیتی نادیده انگاشته شد و «نفس» به عنوان نماینده ایران به سادگی از گردونه رقابت حذف شد.

به گزارش «تابناک»؛ گاردین به عنوان یکی از رسانه‌های مرجع در حوزه فیلم به معرفی ده فیلم مهم سال 2017 پرداخته که به اندازه اهمیت‌‌شان دیده نشد. یکی از فیلم‌هایی که گاردین بر روی آن دست گذاشته و به ستاشش پرداخته، «وارونگی» تازه ترین فیلم بهنام بهزادی است.

گاردین در این زمینه نوشته است: «وارونگی ممکن است مضمونی مشابه فیلم‌های اخیر سینمای ایران را به تصویر کشیده باشد اما این فیلم مانند عنوانش چیزی عمیق‌تر برای عرضه به مخاطب دارد. هوای غبارآلودی که در حال خفه کردن تهران و ساکنانش است به عنوان استعاره‌ای برای محروم شدن زنی از حقوق اولیه‌اش به تصویر درآمده است. این که چگونه این محرومیت به زندگی شخصی، خانوادگی و عاشقانه این زن راه می‌یابد داستانی است که نباید تماشایش را از دست داد.»

تاکید گاردین بر اشتباه بزرگ سینمای ایران درباره اسکار 2018

گاردین در ادامه می‌افزاید: «وارونگی فیلمی صرفا درباره سرکوب یا خشم نیست بلکه نمایشگر مقاومت و انعطاف‌پذیری است. سحر دولتشاهی اعتمادی کاریزماتیک در نقش نیلوفر شخصیت محوری فیلم به نمایش می‌گذارد؛ زنی که می‌کوشد استقلالش را حفظ کند، به عشق امیدوار است و شادی‌اش را مزه مزه می‌کند. از زمانی که به تماشای «وارونگی» نشسته است ذهنش مدام درگیر شخصیت نیلوفر است که بعد از پایان فیلم عاقبتش به کجا رسیده و همچنین موسیقی‌ای که در هنگام سفر مشغول شنیدنش بود در خاطرش مانده است.»

سومین فیلم بلند بهنام بهزادی رقیب «نفس» برای نمایندگی ایران در اسکار 2018 بود و می‌توانست انتخاب شود، چون هم به لحاظ مضمونی به فضای ذهنی داوران نزدیک‌تر بود و هم از منظر شناخته و دیدن شدن توسط اعضای آکادمی، شانس بیشتری داشت و شناخته‌شده تر بود؛ فیلمی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد و سابقه اکران بین المللی در سوئد را نیز داشت و موضوعش نیز برای جامعه غربی و داوران جایزه اسکار قابل فهم و بیانگر یک رویکرد جهان شمول بود.

با وجود این، هیأت انتخاب تعیین نماینده ایران برای جوایز اسکار 2018 با ترکیب و سیروس الوند کارگردان، مجید انتظامی آهنگساز، محمد بزرگ نیا کارگردان، کمال تبریزی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، جواد طوسی منتقد، رضا کیانیان بازیگر و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشخیص دیگری داشت و رای نهایی با هر تعدادی موافق و مخالف، به نفع فیلم «نفس» بود که حاوی بسیاری از مفاهیم بومی و قابل درک برای مردم ایران تلقی می‌شد.

همان زمان که این انتخاب صورت پذیرفت، «تابناک» این پرسش را پیش کشید: «آیا هیأت انتخاب که از چهره‌های باتجربه و پرسابقه‌ای تشکیل شده، انتظار دارد اسکار به این آثار که برخی از ایشان ارزش ملی ویژه‌ای دارند اما برای تماشاگران سایر کشورها مفاهیم مشترکی ندارند، مورد توجه اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار بگیرند و نامزد جایزه اسکار شود؟» و البته نباید فراموش کرد قابل پیش بینی بود که بهترین انتخاب ایران نیز با توجه به سوابق حضور ایران، شانس کشورمان را به شدت کاهش داده بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تابناك نظرات در مورد خبر نوبخت رو بررسي و تاييد كن
اولا گاردین نگفته ایران اشتباه کرد نفس رو فرستاد که شما نوشتین "تأکید گاردین بر اشتباه سینمای ایران" ثانیا ماجرای نفس در مورد تأثیر جنگ بر زندگی کودکانه که به مراتب جهان شمول تر از زندگی یه زن از طبقه خاص و با ایدئولوژی خاص در جامعه ایرانه
خیلی تحلیلتون سطحی بود
لطفاً در صورت امکان آدرس مقالهٔ اصلی گاردین را هم بنویسید.
الان یعنی ملاک ارزشگذاری ما واسه محصولات فرهنگی خودمون باید نظرات گاردین و امثال اون باشه؟
چون فلان فستیوال فرهنگی غربی از فیلم الف خوشش نمیاد ما باید فیلمی در خور ستایش اونا بسازیم و بعد خوشحال باشیم که رفتیم اونور و جایزه گرفتیم؟!
مانند اساتید درگذشته ای که نمیشه ده دقیقه از فیلماشونو دید و تحمل کرد، ولی چون باب طبع اونورنشینا بوده کلی کلی جایزه میگرفتن!!!
بنده یه سوال از تابناک دارم اگه قراره ما یه فیلم بسازیم و بفرستیم برای اسکار تا برای ما جایزه بگیره اما مطابق با شرایط فرهنگی ما نباشه بهتر نیست اون فیلم رو تو امریکا بسازیم؟ نمی دونم کدوم عقل کلی صفحه هنری رو می چرخونه، بهرحال اگه قرار باشه موضوعات فیلم هم متناسب با فرهنگ ایران نباشه، بهتر اون فیلم خارج از ایران تهیه بشه، اینقدر بدنیال جایزه بگیری نباشید، چون مجبور می شوید خودتان نباشید و ....
فیلم های ارزشی باید از ایران به جشنواره ها فرستاده بشن حتی اگر هیچ جایزه ای نگیرن.
گاردین و ... برای خودشون حرف می زنن. ما ایدئولوژی و ارزش های خودمون رو داریم و نباید به بعضی فیلم ها و کارهای کارگردانان بی دغدغه و غیر ارزشی بها داد
حالا گیرم که می رفت اسکار هم می گرفت. جز اینکه یک طلبکار پر مدعای میان تهی دیگری مانند نفر قبلی به جامعه تحمیل می کرد؟
اسکار ارزانی خودشان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل