بازدید 2279

کشتار در یمن را متوقف کنید

تصاویر وحشتناک کودکان قحطی‌زده در یمن یادآور تصاویر بحران قحطی کشور اتیوپی است که در کریسمس سال ۱۹۸۴ توجه جهان را به خود جلب کرد. این تصاویر سرانجام توانستند جنبه‌ای از آنچه را که به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان شناخته شده، نشان دهند.
کد خبر: ۷۶۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 31 December 2017

تصاویر وحشتناک کودکان قحطی‌زده در یمن یادآور تصاویر بحران قحطی کشور اتیوپی است که در کریسمس سال ۱۹۸۴ توجه جهان را به خود جلب کرد. این تصاویر سرانجام توانستند جنبه‌ای از آنچه را که به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان شناخته شده، نشان دهند.

به گزارش ایسنا، دنیل اسپکهارد، از دیپلمات‌های سابق دولت آمریکا و مقام‌های ارشد ناتو که در عین حال ریاست یک بنیاد انسان‌دوستانه بین‌المللی به نام "امداد جهانی لوتران" را به عهده دارد، در مطلبی در پایگاه اگزمینر می‌نویسد: با این حال، یمن باید الهام‌بخش یک فریاد اعتراض جهانی مشابه و بسیج جهانی که نمونه‌اش در فعالیت‌های گروه خیریه موسیقی Band Aid نمود پیدا کرد، باشد. البته شاید لازم است به این تناقض توجه کرد که خود ما کشورهای غربی در جنگ داخلی یمن همدست هستیم.

در یمن نیز همچون بسیاری از دیگر بحران‌های جهانی علت درد و رنج‌های مردم درگیری مسلحانه است. یک ائتلاف تحت رهبری عربستان با حمایت مادی آمریکا کمپین بمباران کورکورانه‌ای را در این کشور به اجرا گذاشته و زیرساخت‌های عمومی را نیز از بین برده و این اقدامات به قیمت جان هزاران غیرنظامی یمنی تمام شده است.

گزارش شده که این مصیبت‌های ناشی از آشوب و درگیری در یمن سبب گسترش بیماری وبا در این کشور شده و حدود یک میلیون نفر در یمن به این بیماری مبتلا شده‌اند. در عین حال، تداوم محاصره بنادر یمن به دست عربستان که البته اخیرا به میزان محدودی در اثر فشارهای دولت دونالد ترامپ برداشته شد، جلوی هرگونه دسترسی قربانیان جنگ در یمن به کمک‌های حیاتی را گرفته است.

با توجه به حمایت‌های نظامی که آمریکا از عربستان به عمل می‌آورد، باید بپذیریم که در بروز این بحران مسئولیت داریم. در عین حال این دست داشتن ما در بحران یمن نه فقط اقتدار اخلاقی ما را تهدید می‌کند بلکه خطر اشتباهات راهبردی را نیز برای ما در پی دارد؛ چرا که جنگ در یمن در درجه اول یک رویارویی نیابتی میان ایران و عربستان است.

اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل آنکه نمی‌توانست بیش از این چشمش را بر بحران انسانی در یمن ببندد، طی مصوبه‌ای از همه طرف‌ها خواست تدابیری را به منظور پیشگیری از تلفات غیرنظامیان و اجازه دادن به دسترسی کمک‌های انسانی به یمن اتخاذ کنند. با وجود آنکه این مصوبه در کنگره ماهیت غیرالزام‌آور داشته اما قطعا در وادار کردن عربستان به تخفیف محاصره یمن موثر بوده است؛ محاصره‌ای که عامل اصلی جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن است.

با این حال، این مصوبه هیچ تأثیری بر متوقف کردن پشتیبانی آمریکا از جنگ در یمن از جمله با اعطای سلاح و اطلاعات هدفمند و همچنین خدمات هواپیماهای سوخت‌رسان به نفع عربستان و هم‌پیمانانش نمی‌گذارد. در حالی که بمباران‌های عربستان و هم‌پیمانانش جان بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه را گرفته‌، موجب نابودی بخش اعظم زیرساخت‌های عمومی در یمن شده‌ و بحران بهداشتی رو به گسترش در این کشور را تشدید کرده‌اند، من به عنوان رهبر یک سازمان انسان‌دوستانه مجبور هستم به نمایندگی از بی‌گناهان و آسیب‌پذیرهایی که در این جنگ گرفتار شده‌اند، صحبت کنم. از طرفی دیگر، چندین دهه فعالیت من به عنوان یک دیپلمات آمریکایی سبب می‌شود این سوال را مطرح کنم که آیا منافع امنیت ملی آمریکا این‌گونه که ما خودمان را در کنار یکی از طرف‌های این جنگ قرار داده‌ایم، پیش می‌رود یا خیر.

هم‌پیمانی نزدیک واشنگتن با ریاض و حمایت‌های نظامی ما از بمباران‌ها و اقدامات نظامی عربستان در یمن می‌تواند عملا به تضعیف امنیت آمریکا منتهی شودمن از زمان خدمت به عنوان معاون سفیر در کشور عراق می‌دانم که بحران‌های انسانی چه تأثیر بی‌ثبات‌کننده عمیقی بر جوامع نیازمند به آشتی و صلح می‌گذارد. این بحران‌ها می‌تواند تاثیر کاتالیزوری برای تروریسم داشته باشد. هم‌پیمانی نزدیک واشنگتن با ریاض و حمایت‌های نظامی ما از بمباران‌ها و اقدامات نظامی عربستان در یمن می‌تواند عملا به تضعیف امنیت آمریکا منتهی شود. تصاویری که از کشتار صدها زن و کودک در یمن و همچنین گرسنگی کودکان در این کشور به سبب جلوگیری عمدی از ورود کمک‌های انسانی منتشر شده، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل مورد استفاده گروه‌های شبه‌نظامی برای به خدمت گرفتن دسته جدیدی از افراطی‌هایی که خواهان تلافی با حمله به غیرنظامیان آمریکایی می‌شوند، باشد.

بدتر از آن اینکه ممکن است ما سهواً به مسلح کردن القاعده کمک کنیم؛ چرا که گزارش شده این گروه در کنار برخی قبایل که با حوثی‌ها می‌جنگند، قرار گرفته است. شبه‌نظامیان القاعده ممکن است به طور غیرمستقیم به مجموعه وسیعی از سلاح‌های جدید از جمله سلاح‌های سنگین متعلق به کمپ‌های نظامی یمن دست یافته و یا به طور غیرمستقیم به سلاح‌های ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا دست یابند.

بر اساس یک گزارش فارن پالیسی اخیرا یک کمیته کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل تایید کرده که کمپین هوایی ائتلاف عربستان علیه یمن تاثیر تاکتیکی یا عملیاتی کمی در میدان جنگ گذاشته و تنها به تشدید مقاومت‌ها کمک می‌کند. با توجه به عدم تحقق هرگونه دستاوردی در جبهه نظامی و بروز یک بحران انسانی در ابعادی تاریخی زمان آن است که آمریکا تجدیدنظری اساسی در سیاستش در قبال یمن انجام دهد.

با وجود آنکه راهبرد کنونی ممکن است به عربستان اجازه دهد که بتواند دوباره صنعاء را بازپس گرفته و یک دیکتاتور دوست را در قدرت قرار دهد اما این سناریو نیز بدون کشتار هزاران غیرنظامی بی‌گناه دیگر و تضعیف هرچه بیشتر اقتدار اخلاقی و رهبری آمریکا در جهان به دست نخواهد آمد. آمریکا نیاز دارد که جلوی کشیده شدنش به هرگونه جنگ بی‌برنده طولانی‌مدت میان سنی و شیعه را بگیرد. وجدان اخلاقی ما و منافع امنیتی طولانی‌مدت ما تنها با توقف حمایت‌های نظامی ما در این جنگ و تمرکز کردن بر ایجاد صلح به جای آن یاری می‌شود. ما باید از آتش‌بس حمایت کنیم. اجازه به تحویل کمک‌های انسانی دهیم و با دیگر قدرت‌های جهانی و شورای امنیت برای سازوکارهای اشتراک قدرت تلاش کنیم؛ به نحوی که به مرور زمان همه بخش‌های جامعه یمن در دولت نماینده داشته باشند و صدایشان شنیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل