بازدید 15435
تأملی بر مطالبات رها شده قشر‌های بزرگی از مردم؛ بخش چهارم

از فروش صندلی در دانشگاه‌ها تا تعدیل گسترده نیرو؛ خصوصی‌سازی همه را می‌بلعد!

کافی است ترکیب «خصوصی سازی» به گوشتان برسد تا نمونه‌های فراوانی از آن را به یادآورید. از ماجرای مفصل واگذاری آلومینیوم المهدی گرفته تا فروش پالایشگاه کرمانشاه، به گونه‌ای که برخی می‌گویند با پولی که برای خرید آن پرداخت شده، زمین و ملک این پالایشگاه را هم هرگز نمی‌شود خرید.
کد خبر: ۷۶۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 02 January 2018

با مطالبات مردم در حوزه آب چه کردید؟ حتی در مسیر حلش هم حرکت نکردید!در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شده شماری از هموطنانمان در شهر‌های مختلف روانه خیابان‌ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی‌های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه‌یابی برخی نارضایتی‌ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله ناآرامی‌هایی که در تاریخچه کشورمان به ثبت رسیده، اتفاقاتی است که در سال ۱۳۸۲ به وقوع پیوست. اعتراضات گسترده دانشجویی به مصوبه‌ای که حالا به جزئی عادی از آموزش عالی کشور تبدیل شده و اشکالات فراوانش به چشم کسی نمی‌آید؛ اینکه دانشگاه‌های دولتی، دانشجویانی را در قبال دریافت وجه می‌گیرند و با آموزش ایشان، افراد تحصیل کرده‌ای را روانه بازار کار و جامعه می‌کنند که اگر پول نداشتند، متخصص نشده بودند!

موضوعی که آن زمان اعتراض بسیاری از دانشجویان را به دنبال داشت که می‌گفتند اگر آموزش عالی کشور و دانشگاه‌های زیرمجموعه اش ظرفیتی برای جذب دانشجو (بیش از ظرفیتی که اعلام می‌کنند و از کنکور، ورودی می‌گیرند) دارند، می‌بایست آن را به ظرفیت ورودی شان در کنکور اضافه کنند، نه اینکه دانشجویان پولی به نام «شبانه» بگیرند و از قبل ایشان، کسب درآمد کنند.

اعتراضاتی که البته نه شنیده و نه موثر واقع شد تا در نهایت، جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به روال عادی دانشگاه‌های دولتی تبدیل شده و کمی بعد، این روند در دوره دکترا نیز تکرار شود. اتفاقی که از آن غائله به بعد کسی نپرسید چگونه بر خلاف روح دانشگاه‌های دولتی رخ داده و هر ساله در حال تکرار است. بماند که از همان ابتدای مصوب کردن این شیوه درآمدزایی، از ظرفیت برخی رشته‌های روزانه کاسته شد و به جایش جذب دانشجوی پولی در دستور کار قرار گرفت که تخلف و به باور معترضان، ظلم آشکار به حساب می‌آمد.

البته این اتفاق بعد‌ها به اشکال دیگر بار‌ها بروز کرد. اینکه برخی خدمات دولتی از حالت رایگان به ارائه خدمت در ازای دریافت مزد منجر شد و یا، هزینه‌های دریافتی برای برخی خدمات، در سایه خصوصی سازی به ناگاه جهش کرده و رشد چندین برابری یافت. خصوصی سازی‌هایی که بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گرفت، اما بروز بزرگترین مشکل‌ها در بطن آن هم نتوانست تغییری در اجرای آن به وجود آورد.

پروسه‌ای که در بسیاری از موارد با اعتراضات گسترده آغاز می‌شد، در ادامه به واگذاری‌هایی عجیب منجر می‌گشت و در نهایت به شکل گیری مجموعه‌هایی می‌رسید که برخی شان ورشکست می‌شدند و نامشان به خاطره‌ها پیوند می‌خورد. مجموعه‌هایی که در پروسه خصوصی سازی، گاه به بخش‌های دولتی یا دیگر نهاد‌ها واگذار می‌شدند تا از دلشان خصولتی‌ها بیرون بیاید و آفتی جدید پدیدار شود و گاه به افراد ورشکسته می‌رسیدند که حتی برای خرید این ثروت‌ها پول کافی نداشتند و تنها هدفشان، خریدن این مجموعه ها، آتش زدن به اموالشان و دریافت سود فراوان از این کار بود.

اتفاقی که در شرکت‌های فراوانی رخ داد. در امثال شرکت صدرا که روزگاری کشتی، اسکله و سکوی نفتی و گازی می‌ساخت و حالا... یا شرکتی مانند ارج که چندی پیش خبر تعطیلی کارخانه اش ولوله ای به راه انداخت و به خاطرات کودکی برخی مسئولان گره خورد تا مانع فروش ملکش شوند. یا حتی واگذاری مخابرات که چندی پیش خبر رسید چک‌های خرید آن پاس نشده و از این رو دولت قصد داشت آن را پس بگیرد.

موارد پرشماری که اغلب با اعتراض کارکنان این شرکت‌ها مواجه می‌شد. افرادی که گاه با تغییر مالک، به در خروجی هدایت می‌شدند، گاه از حقوق و مزایایشان کاسته می‌شد و گاه مجبور بودند برای دریافت دستمزد‌های معوق مانده شان در ماه‌های متمادی، دست به تحصن و تجمع بزنند و شعار سر دهند. اتفاقی که در این سال‌ها بارها شاهد تکرار آن بوده‌ایم.

وضعیتی که کافی است ترکیب «خصوصی سازی» به گوشتان برسد تا نمونه‌های فراوانی از آن را به یاد آورید. از ماجرای مفصل واگذاری آلومینیوم المهدی گرفته تا فروش پالایشگاه کرمانشاه به گونه‌ای که برخی می‌گویند با پولی که برای خرید آن پرداخت شده، زمین و ملک این پالایشگاه را هم هرگز نمی‌شود خرید.

یا حکایت اعتراضات فراگیر کارکنان ایران ترانسفو، یا تجمع‌های کارکنان شرکت حمل و نقل خلیج فارس، یا اعتراضات پرسنل ماشین سازی و نمونه‌های فراوان دیگر. نمونه‌هایی که حتی در دنیای ورزش نیز می‌توان سراغشان را گرفت. مثل واگذاری تیم فوتبال نفت تهران در چند ماه اخیر که ظاهرا در روز‌های اخیر به برکناری مالک آن و تعیین مالک دیگری برایش گره خورده است؛ واگذاری‌هایی که در بسیاری شان، جمعی دچار آسیب می‌شوند و اخبار تجمع هایی که این معترضانِ آسیب دیده برگزار می‌کنند، به گوش خیلی هایمان رسیده است.

معترضانی پرشمار که اگر سراغی از ایشان بگیرید، درخواهید یافت در سایه خصوصی سازی گاه زندگی شان به تلاطم دچار شده و در امرار معاش خود مانده‌اند. افرادی که از شنیده شدن و حل مشکلاتشان ناامیدند و آرزو می‌کنند کاش معجزه ای رخ دهد که به دوران پیش از خصوصی سازی بازگردند. به روزهایی که در آن حقوق و مزایایشان را به موقع دریافت می‌کردند، نگران اخراج یا مشمول تعدیل نیرو قرار گرفتن نبودند، ورشکستگی و اقدامات مدیران برای رسیدن به آن (و فروش املاک یا تغییر کاربری آنها) را شاهد نبودند و اطمینان داشتند که با رسیدن به سن بازنشستگی، از مزایای بازنشستگی و حقوق آن، بی هیچ چالشی بهره مند خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۲
برخی مشکلات ، به قرآن روز قیامت پاسخگوی تمام این حرف ها هستید که می گید . فقط روز قیامت . با یک میلیون حقوق ، چند سر عائله ، اجاره ، کرایه ، حتی توان خرید نون از ما ساقط شده ، بعد شما می گید برخی مشکلات .
شرکت مطالعات ترافیک تهران پنج سال است خصولتی شده و سه سال است که حدود 100 نفر را به مرور اخراج کردن همه لیسانس و فوق لیسانس و دکترا با 20تا 25 سال سابقه حکم وزارت کار گرفتیم حکم دادگاه گرفتیم هنوز نتوانسته ایم حقوق عقب مانده و سنوات مان را بگیرم همه کار کردیم مافیای قالیباف نمی گذارد ما چیز ازافه نخواستیم دیگر چه کار کنیم اعتراض یا خود کشی برای کشور ارزشی نداریم مرگ بر بی عدالتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نمونه دیگزی که من سراغ دارم پتروشیمی اصفهان است .صنعتی که روزگاری زبانزد خاص وعام بود.اولین تولید کننده آروماتیک در ایران.مشتریان خارجی اجازه نمی دادند مصرف داخلی را تحویل دهند.سهام آن را به برادران معروفی که پرونده آن در حال صدور حکم می باشدفروختند .ایکاش مرجعی پیدا می شد تا چگونگی فروش آن را پیگیری کند .آنقدر به پشتیبانی این شرکت وام گرفته وصرف امیال اقتصادی خود کرده که تا سالها درآمد مجتمع را بلعیده است.کارکنان رسمی وزارت نفت با شرکت فروخته شده است ومزایای بیش از بیست وپنج سال خدمت آنها به یغما رفته است .هیچ مرجعی این پرسنل رسمی نفت را به عنوان متولی نمی پذیرد.کارفرما نیز تمام دارایی شرکت را خارج کرده وپرسنل با کلی بدهی وعدم دریافت مزایا مجبور به فعالیت هستند.اعتراض پرسنل در مراکز مختلف تهران واصفهان به جایی نرسیده است .اما حیف که هیچکس تخلف بزرگ خرید واداره این مجتمع را پیگیری نکرده ونخواهد کرد.وزیر نفت که پرسنل را حکم داده ونزدیک به بازنشستگی آنهاست جزء نیروی این وزارت نمی داند وآنها را به حال خود رها کرده است.
درستش اینه که دانشگاه ها پولی بشه . کنکور تعطیل بشه و اختیار به دانشگاه ها داده بشه که اون دانشجویی که صلاح می دونن رو پذیرش کنن و درآمدش رو هم بتونن صرف بهبود کیفیت مستمر بکنن . دلیلی نداره که هرکسی که بیکاره بره دانشگاه فوق لیسانس بخونه اونم مجانی . یا یکی بشینه ۱ سال تست تمرین کنه بره رتبش تو کنکور بالا بشه چون تست بهتر می زنه ولی یکی دیگه که ارجح هست ( تحقیقات ، شخصیت و سابقه کار ، کتاب و مقالات و ... ) چون تست خوب نزده قبول نشه !! یا دانشگاه ضعیف تر قبول بشه ! نکنه تو هم از موسسات کنکور که عجیب سودی می برن می ترسی ؟ این میشه که دانشگاه های کشور هر روز عقب تر میره و از عربستان و ترکیه و .... عقب افتاده چون بودجش کفاف هزینه هاش رو نمیده. دانشگاه هایی که نمی تونن دانشجوشون رو خودشون انتخاب کنن اصلا امکان پیشرفت براشون وجود نداره. اصولا در دنیا هم دانشگاه های پولی از دانشگاه های عمومی بهتر هستن مثل هاروارد، کلمبیا ، پرینستون ، پنسیلوانیا ، کالج سلطنتی انگلیس و اکسفورد و ....... . یعنی استنفرد که پول میگیره داره صندلی می فروشه ؟! یعنی دانشگاه کلا یه صندلیه که بفروشیش ؟! غیر صندلی چیز دیگه نداره ؟ عزیز من ، لزومی نداره که ادم در خصوص چیزی که اطلاعات کافی نداره حکم صادر کنه . دانشگاه باید از ۱۰ تا ادم پولدار پول بگیره تا بتونه ۴ تا نابغه رو هم بورس کنه که هم با پوله یه حرکتی کنه هم با مغزه علم رو روبه جلو ببره . دانشگاه باید حق انتخاب داشته باشه و ملاک پذیرش درش فقط به امتحان به اسم کنکور نباشه ! حیف اون صنعتی شریف و دانشگاه تهران و امیرکبیر که با این روش استدلال به خاک سیاه نشوندینشون .
برادر اقتصاد قوانین خود را دارد .هدف از خصوصی سازی بهینه سازی و اصلاح ساختار است.باید بدانیم که بنگاههای معقول اقتصادی بر اساس اصل سود آوری و افزایش بهره وری کار می کنند لذا باید با بکارگیری کمترین مقدار مواد اولیه،سربار و نیروی انسانی بیشترین بهره وری و سود آوری را داشته باشند و در مورد نیروی انسانی علاوه بر کمیت کیفیت آن هم مهم است.مدیر دولتی که از مال پدرش نمی بخشد اگر خوشش بیاید جاروکش محلش را هم استخدام می کند اما شما انتظار دارید پس از خصوصی سازی مدیران جدید کلی نیروی مازاد بی کیفیت را نگاه دارند و از جیب خود به آنها بدون آنکه نیازی به آنه باشد یا خلق ثروتی کنند حقوق بدهند؟مگر یک بنگاه اقتصادی سازمان تامین اجتماعی است؟همین شیوه مدیریت بوده که امروز مملکت را به جایی رسانده که کل پول نفت و مالیات آن صرف پرداخت حقوق به کسانی می شود که یا بازنشسته هستند و کار نمی کنند و یا اینکه کارایی ندارند و موجب ایجاد ثروت در اقتصاد کشور نمی شوند.اشتغال و سرمایه گزاری هم بواسطه نبود بودجه تعطیل است.
با اینکه دانشگاه ها از دانشجویان نوبت دوم درآمد زایی می کنند
بنده به عنوان یک استاد دانشگاه حق التدریسی هستم به مدت یک و نیم ساعت حقوقم پرداخت نشده است
اقا جان پارتی داشته باشی این ورق پاره بی ارزش نیاز نیست البته داشته باشی یک اپشن حساب میشه.
اخراج کارشناسان ارشد سازمان انرژی اتمی را نیز دریابید. این کارشناسان مظلوم یک زمانی دانشمند هسته ای به حساب می امدند و 16 سال سابقه کار دارند. الان آقای روحانی ما را پسماند هسته ای می داند.
کاش از کارکنان پتروشیمی که از وزارت نفت جدا شده و با کارخانه های پتروشیمی واگذار شدند هم یادی کنید
در آتش با تشویش اذهان عمومی ندمید
تابناک جون علیکم السلام:
مگه هدف دولت از خصوصی سازی , کوچک کردن دولت نیست؟ و هدف از کوچک کردن دولت کاهش هزینه های دولت ؟ خوب نتیجه میگیریم که دولت میخواهد از مسئولیت پرداخت حقوق
به کارمندان و کارگرانش شانه خالی کند و آن را به بخش خصوصی واگزار کند و بخش خصوصی
هر کاری دلش خواست بکنه و دیگه به دولت هم هیچ ربطی نداره و نتیجش هم همینه که میبینید.
خصولتی درسته
عنوان را اصلاح کنید
تا هنگامی که همه چیز دولتی است، توقعات فزاینده و در اغتشاشات صدمه ها به اموال عمومی است.
در فرانسه در دهه قبل اغتشاشات مردمی به وجود آمد، اما اعتراض ها به سرمایه داران زالو صفت بوده است.
بیش از 10 هزار خودرو مدل بالا طی دوماه آتش زده شده . اما مردم به اموال عمومی صدمه نزدند.
چاره چیست؟
اساسی ترین مشکلات توسعه کشور مربوط به آموزش و پرورش و آموزش عالیست لذا باید مدیریت این دو حوزه تغییریابد . هر زمان از مشکلات حرف به میان می آیند نزده بانک ها می رویم. کارکنان دانشگاهها و آموزش و پرورش تعهد کمی دارند.
عدم شفافیت و عدم گردش درست و به موقع اطلاعات در کشور باعث ایجاد رانت برای قشر کوچکی شده و مردم هم سرگردان شده اند. رشوه و پارتی بازی در تمام سطوح باید ریشه کن شود و این موضوع همراهی مردم را می طلبد البته ضمانت اجرایی آن این است که به محض اعلام موضوع قوه قضاییه یا دستگاه های نظارتی وارد عمل شده در کوتاه ترین زمان بررسی و حکم صادر کنند. مردم اگر بخواهند اتفاق خواهد افتاد . امروزه مبارزه با فساد از سوی مردم اتفاق نمی افتد و اتفاقا و برعکس خود مردم دنبال انجام اموراتشان با دور زدن قانون هستند و همین موضوع فضا را برای مفسدان و دلالان فراهم می کند. فضای کدر روابط و ضوابط عامل اصلی این فسادهاست.
خطر اصلی بی سرو صدای فعلی که روی قیمت اجناس اثر می گذارد نرخ ارز آزاد دلار است که صعودی است !
و خیلی چیزهای دیگه و حال از مردم میخواهند همچنان نجیبانه بنشینند و اجازه دهند این اتفاقات بیفتد و چیزی نگوینداو قانونی دنبال کنند ممکنه بفرمایید چه جوری قانونی دنبال کنند وقتی که شده مملکت یک کلاف سر در گم
این دانشگاه های متعدد هم یکی از علل نارضایتی مردم هستند.
دلیل وجود این همه دانشگاه چیزی جز لوث کردن دانشگاه بوده است؟ در کوچکترین شهرها هم دانشگاه های پیام و آزاد و پردیس و غیر انتفاعی و علمی-کاربردی و ... زده اند، نتیجه آن می شود که همه پس از دانشگاه منتظر کار دولتی می مانند و بالطبع به دلیل نبود آن همه ظرفیت شغلی برای تمام رشته ها، ناامید و افسرده می شوند.
خصوصی سازی در کشوری که کلی قوانین دست و پاگیر داره جواب نمیده چه برسد به ما که خصولتی سازی هم کردیم
موضوع اینه که اصلا خصوصی سازی نداریم و فقط رانت سازی داریم
بسمه تعالی
یه واقعیت دیگری که در مدیران کشور ما وجود دارد خیلی ناخون خشک هستند، خیلی خیلی متأسفانه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان