بازدید 57254
دانستنی های حقوقی؛

برای جرم «تخریب اموال عمومی» چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟

در قانون، تخریب، ویران و نابود کردن و تحریق سوزاندن و آتش زدن تعریف شده است؛ اعمالی که غالبا ترس و وحشت عمومی به همراه دارد و به دلیل ایجاد همین ترس است که در قوانین جزایی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است و برای آن نیز مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۷۶۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 02 January 2018

مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «تخریب اموال عمومی» را بررسی کنیم.

بعضی‌ها عادت دارند موقع حرف زدن یا عصبانیت یا هر حالت دیگری با چیزی مشغول باشند. انگار دوست دارند هیجان خود را روی وسایلی که مال خودشان نیست خالی کنند و سر این وسایل تلافی در بیاورند. این افراد مجازات می‌شوند، نمی‌دانید چطور؟ سطر‌های بعدی را همراه ما باشید.

در دنیا این افراد را یعنی آنهایی که بعد از مکالمه با تلفن عمومي گوشي آن را مي‌کنند و با خود می‌برند يا اين که زير يک مجسمه يا يک کتيبه باستاني با چاقو حکاکی می‌کنند یا افرادی مانند اینها را «وندال» می‌گویند و قانون، مجازات بسیار سختی را برای آنها در نظر گرفته است.

در قانون، تخریب، ویران و نابود کردن و تحریق سوزاندن و آتش زدن تعریف شده است. اعمالی که غالبا ترس و وحشت عمومی به همراه دارد و به دلیل ایجاد همین ترس است که در قوانین جزایی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است و برای آن نیز مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته‌اند.

جرم تخریب عبارت است از «نابود کردن یا ایراد خسارت به مال غیر که این ورود خسارت یا نابودی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی باشد از قبیل شکستن‌، خراب کردن‌، آتش زدن و... .»

بد نیست این را بدانید که این جرم از جرایم عمدی به حساب می‌آید و مرتکب باید برای محقق شدن آن حتماً اراده داشته باشد. یعنی فرد باید با رفتار ارادی مبادرت به ارتکاب جرم کرده باشد.

البته شرط دیگری نیز نیاز است به این قرار که مرتکب باید قصد مجرمانه داشته باشد و در کنار این قصد، باید بداند که این مال متعلق به دولت و مردم است و به این ترتیب است که جرم محقق می‌شود یعنی اگر کسی حین خراب کردن یک وسیله نداند آن مال متعلق به دولت است و بعد از تخریب متوجه این مسأله شود، دیگر جرم تخریب اموال عمومی که مجازات سنگینی نیز دارد،‌ محقق نشده است.

مدام تأکید می‌کنیم که نباید سراغ اموال عمومی بروید؛ به این معنا که یکسری از وسایل هستند که به شخص تعلق ندارند و مال همه مردم هستند.

در ادامه این موارد را فهرست می‌کنیم تا دیگر بهانه‌ای برای این مورد نداشته باشید.

بناهاي تاريخي و اماكن مذهبي، مجسمه‌هاي نصب شده در ميادين، پارك‌ها و اماكن عمومي، سينماها، آسانسورها، پارك‌ها و فضاهاي سبز عمومي، چراغ‌هاي راهنمايي، صندلي‌هاي اتوبوس و مترو، كتاب‌هاي كتابخانه‌ها، تلفن‌هاي عمومي، صندوق‌هاي پست و ده‌ها موضوع مورد تخريب ديگر از جمله موضوعاتي هستند كه در اثر ونداليسم متحمل خسارات و صدمات شده و مورد تخريب قرار مي‌گيرند. یادتان باشد این‌ها اموال عمومی هستند اما فرد حق ندارد به اموال دولتی هم صدمه بزند.

در ماده 26 قانون مدنی اموال دولتی اینطور تعریف شده است: «اموال دولتی که معد است برای مصالح یا انتفاعات عمومی مثل استحکامات و قلاع و خندق‌ها و خاکریزهای نظامی و قورخانه و اسلحه و غیره و سفاین نظامی و همچنین اثاثیه و عمارات دولتی و سیمهای تلگرافی دولتی و موزه‌ها و کتابخانه‌های عمومی و آثار تاریخی و امثال آنها و بالجمله آنچه که از اموال منقوله و غیر منقوله که دولت به عنوان مصالح عمومی و منافع ملی در تحت تصرف دارد قابل تملک خصوصی نیست و همچنین است اموالی که موافق مصالح عمومی به ایالت و یا ولایت یا ناحیه یا شهری اختصاص یافته باشد.»

یادتان باشد دولتی برای این که بتواند خدمات خاصی را ارائه و وظایف خود را انجام دهند به وسایلی نیاز دارد که هیچکس حق ندارد آنها را خراب کند. این اموال به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

1) اموالی که ملک دولت است: مؤسسات عمومی‌، حق مالکیتی مانند سایر اشخاص بر این اموال دارند. با این که قوانین، تصرفات دولت را در این اشیا نیز تا اندازه‌ای محدود کرده است، ولی حق دولت بر اموال دولتی به معنی خاص شبیه حق مالکیت افراد بر سایر اموال است.

2) اموال و مشترکات عمومی: که برای استفاده مستقیم تمام مردم آماده است، یا اختصاص به حفظ مصالح عمومی‌ داده شده و دولت، تنها از جهت ولایتی که بر عموم دارد، می‌تواند آن را اداره کند: مانند پل‌ها، موزه‌ها و معابر عمومی.

البته داستان این دارایی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و خیلی چیزهای دیگر مانند کشتی‌های تجاری، ترکه بدون وارث، و جنگل‌ها و کلی چیز دیگر می‌شود.

حالا که با اموال دولتی و عمومی آشنا شدید و می‌دانید قانون چه نگاهی به تخریب آنها دارد بد نیست این را نیز در نظر داشته باشید که مجازات‌های قانونی این اعمال چیست. خب کسی که همه این‌ها را بداند و دست به تخریب مالی به زند که متعلق به همه است، باید نقره داغ هم بشود.

ماده 687 قانون تعزیرات مصوب 1375 مقرر می‌دارد: «هر كس در وسايل و تاسيسات مورد استفاده عمومي از قبيل شبكه‌هاي آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست و تلگراف و تلفن و مراكز فركانس و ماكروويو (مخابرات) و راديو و تلويزيون و متعلقات مربوط به آنها اعم از سد و كانال و انشعاب لوله‌كشي و نيروگاه‌هاي برق و خطوط انتقال نيرو و مخابرات (كابل‌هاي هواي يا زميني يا نوري) و دستگاه‌هاي توليد و توزيع و انتقال آنها كه به هزينه يا سرمايه دولت يا با سرمايه مشترك دولت و بخش غيردولتي يا توسط بخش خصوصي براي استفاده عمومي ايجاد شده و همچنين در علایم راهنمايي و رانندگي و ساير علایمي كه به منظور حفظ جان اشخاص يا تامين تاسيسات فوق يا شوارع و جاده‌ها نصب شده است، مرتكب تخريب يا ايحاد حريق يا از كارانداختن يا هر نوع خرابكاري ديگر شود بدون آنكه منظور او اخلال در نظم و امنيت عمومي باشد به حبس از سه ماه تا ده سال (حبس تعزیری درجه 4) محكوم خواهد شد.»

البته خیلی هم جای نگرانی نیست زیر شروطی برای اجرای این ماده در نظر گرفته شده است. مثلا اینکه این اموال باید مورد استفاده عموم مردم باشد و دیگری این که مجازات شروع به این جرایم یک تا سه سال حبس است. اما اگر بحث آتش زدن به میان بیاید مجازات کمی سنگین‌تر می‌شود.

آتش زدن یکی از نمونه‌های سنگین جرم «تخریب کیفری» است که به دلیل ترس و وحشت بیشتر و خسارات سنگین‌تری که ایجاد می‌کند، مجازات شدیدتری نسبت به تخریب ساده دارد.

ماده 675 قانون تعزیرات مصوب 1370 مقرر می‌دارد: «هركس عمدا عمارت يا بنا يا كشتي يا هواپيما يا كارخانه يا انبار و بطور كلي هر محل مسكوني يا معد براي سكني يا جنگل يا خرمن يا هر نوع محصول زراعي يا اشجار يا مزارع يا باغ‌هاي متعلق به ديگري را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محكوم مي‌شود‌. تبصره 1 - اعمال فوق در اين فصل در صورتي كه به قصد مقابله با حكومت اسلامي باشد مجازات محارب را خواهد داشت. تبصره 2 - مجازات شروع به جرایم فوق شش ماه تا دو سال حبس مي‌باشد‌.»

امیدواریم که سراغ این جرم نروید؛ اما اگر دست به چنین اقدامی بزنید در دادسرا و سپس دادگاه عمومی محل وقوع جرم به این جرم رسیدگی می‌شود. دادستان هم شاکی خواهد بود و اهل رضایت دادن هم که نیست. البته این در موردی است که مجرم خوشبخت باشد و پای شاکی خصوصی به میان باز نشود. اگر پای این افراد هم به قضیه باز شود که اوضاع بدتر خواهد شد.

گفتیم یکی از مجازات‌هایی که برای خسارت وارد کننده در نظر گرفته می‌شود جبران خسارتی است که وارد کرده است. اما برای طلب این خسارت باید «دادخواست» ارائه شود. پس از صدور کیفرخواست، پرونده جرم از دادسرا خارج و به دادگاه کیفری صالح ارسال می‌شود.

دادگاه کیفری صالح علاوه بر تکلیف رسیدگی به اتهام مطروحه وظیفه دارد تا در صورت درخواست شاکی مبنی بر جبران خسارات وارده به آن تقاضا نیز رسیدگی کند. به عبارتی زیان‌دیده که ممکن است یک شخص حقوقی مانند شهرداری یا اداره مخابرات باشد، باید با ارائه دادخواستی به دادگاه رسیدگی‌کننده به جرم، جبران خسارات ناشی از جرم را بخواهد.

این موارد را نیز به یاد داشته باشید که اگر زیان‌دیده نتوانست یا اینکه نخواست در حین رسیدگی به اتهام اصلی، دادخواست جبران خسارت ارائه کند، می‌تواند پس از صدور حکم دادگاه کیفری این درخواست را داشته باشد منتها برای این درخواست باید راهی شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی شود. همچنین دادخواست جبران خسارت بسته به رقم خسارتی که وارد شده متفاوت و به شرح زیر است:

1- اگر خسارت وارده کمتر از پنج میلیون تومان باشد باید به محکمه شورای حل اختلاف برود.

2- اگر بیشتر از پنج میلیون تومان باشد باید به دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده دادخواست ارائه شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۱
برای دزدی از بیت المال چه مجازاتی در نظر گرفته شده؟
این دقیق ترین تعریف اموال عمومی هستش:

إِإِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ
جز این نیست که کیفر کسانی که با خدا و رسول او می جنگند و در زمین به فساد و تبهکاری می پویند ( با اسلحه سرد یا گرم به منظور ترساندن و سلب امنیت و تجاوز به حقوق مردم ظاهر می شوند ) این است که کشته شوند ، یا بر دار آویخته گردند ، یا دست ها و پاهایشان ( چهار انگشت یک دست با چهار انگشت یک پا ) بر خلاف جهت یکدیگر بریده شود و یا از آن سرزمین تبعید گردند. این برای آنها خفّت و خواریی در دنیاست و آنان را در آخرت عذابی بزرگ است.
پيشنهاد ميكنم همان جرايم سنگين و كمر شكني كه براي اختلاس گران و رانت خواران و گيرنده هاي وام ها و حقوق هاي كلان در نظر گرفته شده است براي آسيب رسانندگان به بيت المال درنظر گرفته شود تا از تكرار اين گونه كارها جلوگيري شود.
یاداوری : دکل نفتی، سه هزار میلیارد ، 16000 هزار میلیارد ، ... زمینهای اطراف که خورده شد ... و .... اینا هم جزو اموال عمومی بودند مگه نه ؟
تنها راه علاق حلق اویز کردن ذزدان بیت المال و کسانی است که از مناصب خود جهت مال اندوزی استفاده میکنند
ببخشید یک سوال: برای کسانی که دستشون توی جیب بیت المال هست و میلیارد میلیارد دلار از پول ملت رو غارت می کنن و سرشون رو هم با افتخار توی جامعه بالا می گیرن چه مجازات هایی پیش بینی شده؟؟؟؟؟؟
اقا! این چه طرز حرف زدنه!
«در ادامه این موارد را فهرست می‌کنیم تا دیگر بهانه‌ای برای این مورد نداشته باشید.»
واقعا تخمینتون اینه که چند درصد مخاطباتون اغتشاشگر هستند!!

البته خوب شرایط رو عادی جلوه میده: همه ممکنه از این کارا بکنند
چی بگم، کلا جالب بود
برای هزینه کردن بیت المال مسلمین در خارج از مرزها ،بدون اجازه گرفتن و راضی کردن مسلمین ایران، در قانون چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
برای دزدی واختلاس چه مجازاتی در قانون خودتان وجود داره
آیا دزدی های صورت گرفته در این چند سال و حقوق های نجومی تخریب اموال عمومی نیست و فقط شکستن دو تا شیشه تخریب اموال است ؟
جرم اختلاس مسئولان تور کانادا با اقامتگاه لوکس
بادزدی و فساد هم برخورد می شد الان وضع این نبود
نتیجه ی تظاهرات و آشوب این چند روزه برای ما مردم ایران ::>

1. خدشه دار شدن وجهه بین المللی کشورمان و بدتر از همه بی احترامی و آتش زدن پرچم ملی که همگی توی تمام مراسمات ورزشی و... دست به سینه و جلوش می ایستیم

2. شاد شدن دل دشمنان قسم خورده ی ما ( مثل ترامپ احمق ، نتانیاهوی که خودش بخاطر فسادهای متعدد کلی پرونده داره ، مریم رجوی که دستش به خونه هزاران هزار ایرانی آغشته هست ، عربستان سعودی و آل سعود که دیدین اکثر هشتک های اعتراضی رو توی شبکه های اجتماعی و اینستاگرام اونها ایجاد و ترویج کرده اند)

3. متاسفانه بخاطر این ناآرامی ها، افزایش قیمت دلار از 4150 به بالای 4250 و نیز یورو از حدود 5000 به 5400 و طلا از گرمی 127 هزار به بالای 135 هزار...که اثرات تورمی اون رو در آینده مجدد روی کالاها خواهیم دید %

4. کشته شدن تعدادی بی گناه از مردم ( مثل پدر و پسر بی گناهی که تو پراید سوار بودن و ماشین اتش نشانی رو انداختن روی اونها) _ شهادت چند مامور امنیتی ( از جمله نیروی انتظامی ، سپاهی و بسیجی )

5. تخریب بیت المال و اموال عمومی و آتش زدن بانکها و آمبولانس و ماشین آتش نشانی و دستگاه عابربانک، که مطمئنا میلیاردها تومن زیان به خود ما مردم وارد آمد.

6. ایجاد استرس و ناراحتی و نگرانی برای تمامی مردم ایران ( به جز اون یک هزارم درصدی که حتی خودشان رو ایرانی نمیدانند)

7. کوچک شدن ما بخاطر توئیتهای احمقانه ترامپ که ما را ملتی گرسنه خطاب کرد، گرسنه خودشه و اربابانش، ما مسلمانیم و بخاطر شکم و هوای نفس حاضر نیستیم عزتمان را بفروشیم حتی شده مثل امام حسین ع در راه خدا و با زبان تشنه شهید بشیم

8. احتمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران که با این اتفاقات اخیر متاسفانه به بهانه های جدید هم میتونن فشار وارد کنن

9. درگیرشدن دولت و قوه قضاییه و... به شناسایی و مجازات مجرمان جدید این حوادث بجای پیگیری پرونده های مفسدان اقتصادی و ... که اولویت و خواست یکایک ما مردم هست

10. تعطیل شدن کار و کسبه تعدادی از اصناف و ناراحتی آنها از این تعطیلیهای ناخواسته و اجباری

** خداوکیلی منم یه حقوق بگیرم با بهترین مدرک مهندسی و ارشد و معدل خوب از دانشگاه دولتی تهران و خودمم اکثرا از وسط ماه به بعد دیگه به سختی میگذرونم و ارزو میکنم زودتری سرماه بشه حقوق بدن ( خداشاهده 2میلیون و خرده ای میگیرم که تازه از این باید قسط و... هم بدم) اینو گفتم که فکر نکنید من از رئیسم یا مدیر یا سرمایه دار

حالا ببینیم با این ده مورد فوق آیا باز ارزش داره این روند رو ادامه بدیم یا نه؟ و از طرفی یه حسنی هم داشت این تظاهرات که دولت بدونه مردم خیلی خیلی ازش ناراضین

چرا من با مدرک ارشد و چندین سال سابقه و.. باید حدود 2 میلیون حقوق بگیرم؟؟؟ این حقوق چه انگیزه ی کاری برای من ایجاد میکنه؟؟؟ نمیشه که حقوق و دستمزدها کم باشه بعد بخواین قیمتها رو افزایش بدین .... تورمی هم که اعلام میشه 9% بنظر من کاملا اشتباه و غیرعادی هست، همین قیمت تخم مرغ ، گوشت قرمز، برنج سفید رو طی امسال ببینید چند برابر شده، مگه اینها غذای غالب مردم نیس؟ پس چطور این تورم رو شما حساب میکنید ؟ که میگین 10%

ضمنا نظام بودجه ریزی ما کلا ایراد داره ، خیلی از دستگاهها زیان ده هستند ولی باز بودجه سالیانه میگیرن، مجلس هم که طی چند روز تمام این بودجه ها رو با چند طرح و پیشنهاد نمایندگانی که برش بیشتری دارند تصویب میکنه خب مسلما این روش تخصیص بودجه کاملا اشتباه هست و باید اصلاح اساسی صورت بگیره

و در آخر متاسفانه یه جورایی بلا امسال ریخته سر ما مردم ایران ( از یه طرف زلزله که امسال همه ی ما رو داغدار کرد ، از یه طرف عدم بارش و بارندگی و خشکسالی که سال دیگه خدا بخیر بگذرونه ، و نهایتا گرانی و مخصوصا این تخم مرغ لعنتی...)

خدایا خودت بر ما رحم کن و مردم ما و ملت ما و ناموس ما را از گزند بدخواهان و دشمنان نجات بده


اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
تهديد و ارعاب بيشتر علاج كار نيست
من فکر میکنم رانت خواری و حقوق نجومی و اختلاس و .... هم جزء بیت الماله تازه این کجا و آن کجا
خواهشا منتشر کن
اغتشاش محکومه ولی تمام این اغتشاشات ضرب در صد هم بشه به اندازه خسارت یک اختلاس یا فساد مالی دیگه نیست
ولی ظاهرا در قوانین جمهوری اسلامی سپرده های مردم در بانکها و صندوق های باز نشستگی و البته خزانه دولت جزو اموال خصوصی آقایان ذکر شده ، علی برکت الله
برای تخریب و ویرانی یه کشور در قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی چه مجازاتی تعیین شده
چرا اجازه تجمعات قانوني را نميدهند؟!
اگر بحث گرفتن غرامت و جریمه بابت اموال عمومی هست که اموال عمومی مردم اعم از محیط زیست دریاچه های خشک شده میزاث فرهنگی به باد رفته دکل نفتی مفقود شده جوانی از دست رفته تحقیر و توهین هر روزه اجبار هر لحظه و اعصاب و روان داغون شده همه جز اموال عمومی تخریب شده ایران هست . کسی به ما غرامت میپردازه ؟؟؟؟
فقط ترا خدا مردم را بیش از این تحریک نکنید.بلکه کشور روی ارامش ببیند.
چگونه است كسي ميليارده ازبيت المال دزدي ميكنه آزادبايدپرسه بزنه ولي اگه ازجوش دلش يه شيشه اي شكست بايدمحاكمه وچه بسااعدام بشه
صلاحیت شورای حل اختلاف از ۵ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
لطف بکنید محاسبه کنید میلیارد ها ثروت کشور که به عناوین مختلف اختلاص شده جریمه اش چیست؟ لابد چند تا چیپس وپفک
جرم ظلم به مردم جرم اختلاس ....چیه؟
برای جرم تحریک «تخریب اموال عمومی» چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
فقط اعدام همین

قوانین ما ناقص است
لطفا این بگیدکه برای اختلاس دزدی حق مردم دروغهای شرم اور ووو.....چه حکمی وجودداره؟؟؟؟اگه انتشار نمیدین لااقل جواب بدین ایا گناه فقط مال مردمه ؟نکنه توحق الناسم برای ازمابهترون مصونیت قضایی دارن؟؟؟؟؟؟
این اموال عمومی هم بهانه شده ، می شه بفرمایید اختلاس هایی که می شه و هیچوقت هم با اختلاس گران برخورد نمی شه خسارت به اموال عمومی هست یا نه؟
اموال عمومی سوختن چند زباله دان نیست بلکه 71000000000 و 350000000000 و دزدی های چند صد میلیاردی و
ریخت پاش های نجومی مسئولان و حقوق های نجونی است .
اگر مجازاتی هم باشد باید برای آنها باشد نه برای مردم گرسنه که عدالت می خواهند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر