بازدید 2641

ابزار اصلی دولت آمریکا در حمایت از تولیدات داخلی

در طول یک سالی که از شروع به کار دولت ترامپ می گذرد، به ۲۳ شکایت تولیدکنندگان داخلی آمریکایی رسیدگی شده است و بر این اساس، تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی این کشور افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۶۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 03 January 2018

در طول یک سالی که از شروع به کار دولت ترامپ می گذرد، به ۲۳ شکایت تولیدکنندگان داخلی آمریکایی رسیدگی شده است و بر این اساس، تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی این کشور افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی دونالد ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی کار خود را به عنوان رئیس جمهور این کشور آغاز کرد.

ترامپ از زمان آغاز کمپین های انتخاباتی یکی از مهم ترین برنامه های خود را حمایت از تولیدات داخلی در برابر واردات محصولات ارزان قیمت خارجی عنوان کرد. از این رو ترامپ بعد از شروع به کار نیز اهمیت زیادی برای سیاست گذاری در راستای حمایت از تولیدات داخلی قائل شده است.

در طول یک سال اخیر سیاست های آمریکا خصوصا در زمینه تجارت خارجی تفاوت های قابل توجهی با روند پیش از آن داشته است و «حمایت از تولیدات داخلی» جایگاهی ویژه در اقدامات دولت این کشور پیدا نموده است.

ساختار رسیدگی به شکایات تولیدکنندگان داخلی در آمریکا

به طور کلی در کشور آمریکا ساختاری هوشمندانه برای رسیدگی به شکایت های تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته شده است. در این ساختار تولیدکنندگان داخلی می توانند در صورت ورود ارزان قیمت محصولات مشابه تولیدی خود به این کشور، به وزارت تجارت خارجی شکایت نمایند.

وزارت تجارت خارجی آمریکا نیز موظف است در سریعترین زمان به شکایت های تولیدکنندگان داخلی رسیدگی نماید و به آن ها ترتیب اثر بدهد.

استفاده هوشمندانه از ساختار رسیدگی به شکایات توسط دولت آمریکا

گرچه این ساختار سابقه ای طولانی در دولت آمریکا دارد اما دولت ترامپ به طور ویژه به این ساختار توجه نمود و سرعت رسیدگی به شکایات و نتیجه آن ها را مطابق میل تولیدکنندگان داخلی این کشور تغییر داد.

رسیدگی مجدانه و سریع به شکایات تولیدکنندگان داخلی در زمینه واردات کالاهای ارزان قیمت وارداتی که مشابه داخلی دارند، یکی از مهم ترین برنامه های ترامپ در این زمینه بوده است.

از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی که مصادف با شروع به کار دولت ترامپ است، تا پایان این سال دولت آمریکا بیش از ۲۳ طرح شکایت از سوی تولیدکنندگان داخلی را بررسی کرده است و علیه واردات ارزان قیمت نمونه های مشابه وارداتی حکم صادر نموده است. در این ۲۳ طرح شکایت واردات محصولات از ۲۹ کشور مورد شکایت تولیدکنندگان آمریکایی قرار گرفته است.

افزایش تعرفه واردات ابزار اصلی حمایت از تولیدات داخلی

دولت ترامپ در یک سالی که از شروع به فعالیت خود گذرانده اقدامات متعددی را در زمینه حمایت از تولیدات داخلی انجام داده است اما در این میان افزایش میزان تعرفه واردات محصولات مشابه تولید داخل یکی از مهم ترین برنامه های دولت او بوده است.

به طوریکه در اغلب موارد، نتیجه رسیدگی به شکایت های تولیدکنندگان داخلی افزایش قابل توجه تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی توسط دولت آمریکا بوده است.

واردات ماشین لباسشویی از کره جنوبی، واردات زیتون از اروپا، واردات فویل آلومینیومی و بسیاری از کالاهای دیگر از چین و همچنین واردات هواپیمای مسافربری از کانادا تنها بخشی از این موارد هستند که در تمامی این موارد دولت آمریکا به افزایش قابل توجه تعرفه واردات رای داده است.

کاهش تراز تجاری منفی هدف مهم دولت آمریکا

یکی از مهم ترین اهدافی که ترامپ از ابتدا بر آن تأکید کرده است، ضرورت کاهش تراز تجاری منفی آمریکا با شرکای اصلی تجاری است. کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و ژاپن در آسیا، مکزیک و کانادا در آمریکای شمالی و همچنین تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خصوصا آلمان اهداف اصلی مد نظر ترامپ برای کاهش تراز منفی تجاری هستند.

دولت ترامپ اتخاذ سیاست های حمایت گرایی و افزایش تعرفه واردات را یکی از الزامات دستیابی به هدف کاهش تراز منفی تجاری می داند و از این رو در حال حرکت در راستای حمایت گسترده از تولیدات داخلی قرار دارد.

اما این سیاست می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر عملکرد اقتصادی دیگر کشورها داشته باشد و لازم این کشورها خود را برای کاهش میزان صادرات به بازار بزرگ آمریکا آماده نمایند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار