بازدید 10042
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «آغاز سال نو با گرانی سوخت در انگلیس» تا «۴۷ هزار گوشی در صف حذف از شبکه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون موج تورمی در راه نیست/ دو رقمی شدن تورم موضوع مهمی نیست، کِشتی دلارهای چینی در آبادان پهلو گرفت، نارضایتی دولت چین از سرعت فعلی رشد اقتصادی، افت قیمت طلا در بازار جهانی، احتمال دو نرخی شدن بنزین/ بنزین 18 هزار تومانی در ترکیه، واردات 30 میلیون تن نفت خام از روسیه با خط لوله 942 کیلومتری و ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی به عراق را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 06 January 2018

از «آغاز سال نو با گرانی سوخت در انگلیس» تا «۴۷ هزار گوشی در صف حذف از شبکه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون موج تورمی در راه نیست/ دو رقمی شدن تورم موضوع مهمی نیست، کِشتی دلارهای چینی در آبادان پهلو گرفت، نارضایتی دولت چین از سرعت فعلی رشد اقتصادی، افت قیمت طلا در بازار جهانی، احتمال دو نرخی شدن بنزین/ بنزین 18 هزار تومانی در ترکیه، واردات 30 میلیون تن نفت خام از روسیه با خط لوله 942 کیلومتری و ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی به عراق را در بر دارد.

آغاز سال نو با گرانی سوخت در انگلیس

دارندگان وسیله نقلیه موتوری در انگلستان، سال نو را در حالی آغاز کردند که مجبورند بالاترین قیمت سه ساله سوخت را بپردازند که عمده علت آن افزایش قیمت‌های نفت است. میانگین قیمت یک لیتر سوخت بدون سرب برای دومین ماه متوالی بالا رفت و از ۱۲۰.۶۶ پنی به ۱۲۱.۱۱ پنی رسید، که بیشترین قیمت آن از دسامبر ۲۰۱۴ تا کنون است. قیمت گازوئیل هم از ۱۲۳.۰۶ پنی به ۱۲۳.۴۶ پنی برای هر لیتر افزایش یافت. طبق اعلام سخنگوی مؤسسه تحقیقات سوخت راک، سیمون ویلیامز، افزایش قیمت‌ها، به علت افزایش قیمت نفت بوده است که تا ۶۸ دلار برای هر بشکه بالا رفته است. این قیمت نفت بالاترین قیمت آن از می ۲۰۱۵ تا کنون است. او گفت: در ماه دسامبر شاهد این بودیم که قیمت‌های نفت به بالاترین میزان ۲.۵ ساله خود رسید که دارندگان وسایل نقلیه موتوری حالا تاثیر آن را در پمپ‌های بنزین متوجه می‌شوند. آقای ویلیامز گفت که احتمال این‌که قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها در اوایل ۲۰۱۸، تا حد زیادی پایین بیاید، بسیار کم است. او ادامه داد: متأسفانه به نظر می‌رسد که دوران خوب قیمت‌های پایین سوخت به پایان رسیده است و در حالی که تداوم کاهش تولیدات نفت اوپک شروع به ایجاد تأثیرات مطلوبی بر از بین بردن اشباع بازارهای نفت جهان کرده است، قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌روند.

معاون وزیر اقتصاد: موج تورمی در راه نیست/ دو رقمی شدن تورم موضوع مهمی نیست

حسین میر شجاعیان در واکنش به گمانه زنی برخی کارشناسان اقتصادی درباره دو رقمی شدن تورم در کشور، اظهار داشت: دو رقمی شدن تورم موضوع مهمی نیست، زیرا تورم ۱۰ درصدی و ۹۹ درصدی، هر دو، دو رقمی است، پس نمی توان دو رقمی شدن تورم را مشکل تلقی کرد. اگر تورم ۹.۹ درصدی بشود ۱۰ درصد تفاوت آن یک دهم درصد است و تفاوت چشمگیری ندارد. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: آنچه مشخص است در حال حاضر تورم حدود ۱۰ درصد است و براساس پیش بینی ما هم تا پایان سال در همین حدود باقی خواهد ماند. هرچند امکان دارد شوک های روانی به دلیل تورم انتزاعی در بازار به وجود بیاید و نرخ ها افزایش یابد اما در مجموع سیاست های مالی و پولی دولت به هیچ عنوان نشان دهنده این نیست که موج تورمی در راه است. وی با تاکید بر اینکه دولت توان کنترل شرایط و تورم را دارد و در ربع قرن اخیر نیز تورم در این سطح در اقتصاد ایران بی سابقه بوده است، گفت: اکنون در ایران رشد اقتصادی ۵ درصد و تورم زیر ۱۰ درصدی وجود دارد که به طور حتم در آینده این اقدام یک حرکت ارزشمند در اقتصاد کشور خواهد بود. میرشجاعیان در ادامه افزود: درست است که در شرایط فعلی برخی نارصایتی ها وجود دارد، اما در زمان رکود اقتصاد قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفره مردم نیز کوچک شده است. /پژوهشکده پولی و بانکی

کِشتی دلارهای چینی در آبادان پهلو گرفت

شرکت سینوپک چین اعلام کرد: در مناقصه قرارداد یک میلیارد دلاری توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان برنده شده است. قرار است این شرکت چینی ظرفیت نخستین پالایشگاه ایران را که در سال ۱۹۱۲ ساخته و در دهه ۱۹۸۰ بازسازی شده است، افزایش دهد. ظرفیت کنونی پالایشگاه آبادان پالایش ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است. شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت ایران هم‌اکنون مالک پالایشگاه آبادان است و انتظار می‌رود، ساخت فاز دوم این پالایشگاه طی چهار سال آینده به اتمام برسد و تولید مازوت این پالایشگاه از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد. بنا به اعلام منابع آگاه قرار است حدود یک میلیارد دلار توسط سینوپک چین و سه میلیارد دلار دیگر نیز توسط شرکت بیمه صادرات و واردات چین برای این پروژه سرمایه‌گذاری شود. به نقل از فارس، هدف از اجرای این پروژه بالا بردن کیفیت فرآورده‌های این نیروگاه نظیر بنزین و گازوئیل است.

نارضایتی دولت چین از سرعت فعلی رشد اقتصادی

به گفته ی منابع مطلع، مقامات ارشد دولت چین در جریان کنفرانس اقتصادی حزب کمونیست چین که در ماه گذشته ی میلادی برگزار شد تصمیم گرفته اند که رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی در سال ۲۰۱۷ را همچنان در سال ۲۰۱۸ ثابت نگه دارند. گفته می شود که در جلسه ی اقتصادی حزب کمونیست چین، اعضای بلند پایه ی این کشور به انتقاد از مقامات مربوط به تنظیم مقررات امور مالی پرداخته اند. دلیل انتقاد های مطرح شده این بوده است که مقامات نامبرده به اندازه ی کافی در راستای جلوگیری از اختلالات در بازارهای مالی این کشور تلاش نکرده و باعث شده اند که میزان ''بدهی های داخلی'' دور از چشم دولت مرکزی این کشور افزایش یابد. گفته می شود که پس از جلسه ی غیر علنی حزب کمونیست چین، اعضای حاضر در این جلسه بر روی بیانیه ای رسمی به توافق رسیده اند که به موجب آن تأکید شده است که باید تلاش ها در خصوص جلوگیری از اختلالات در بازار های مالی افزایش یابد. همچنین، این بیانیه اذعان داشته است که یک کمپین اقتصادی تشکیل خواهد شد تا در مدت ۳ سال با خطرات موجود در بازارهای مالی، آلودگی هوا و فقر مبارزه کند. لازم به ذکر است که در سال گذشته دولت چین علیرغم سیاست های سخت گیرانه ای که در خصوص کاهش خطرات بازارهای مالی اتخاذ کرده بود،  عملکرد بهتری نسبت به هدفی که برای رشد اقتصادی تعیین کرده بود دست یافت. گزارش ها حاکی از آن است که در سه ماهه ی سوم و چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی رشد اقتصادی در این کشور به ترتیب ۶.۸ و ۶.۷ درصد بوده است. افزایش سرعت رشد اقتصادی یکی از اهداف اعلام شده توسط دولت چین است.

افت قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها قیمت طلا با ۲ دلار کاهش به ۱۳۲۰ دلار در هر اونس رسید. این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز ۵۷.۲ دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یکسال گذشته آن ۱۳۹.۸ دلار بالاتر است. نقره نیز ۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۱۷.۲۲ دلار رسید. همچنین پلاتین ۲ دلار گران شد و به ۹۶۴ دلار در هر اونس رسید و پالادیم کاهش یک دلاری قیمت را تجربه کرد و به ۱۰۹۱ دلار در هر اونس رسید.

کاهش بهای نفت با احتمال افزایش تولید نفت آمریکا

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۹ سنت (۰.۳ درصد) کاهش یافت  و این نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۸۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۱.۸۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز پنج شنبه به بشکه ای ۶۲.۲۱ دلار از بازه ی زمانی مشابه تا کنون سابقه نداشته است. همچنین، تحلیلگران بر این باورند که آمریکا به زودی مرز تولید ۱۰ میلیون بشکه ای نفت خام در روز را خواهد شکست و به سطح تولیدی روسیه و عربستان نزدیک خواهد شد.در این رابطه، بانک جفریس آمریکا اذعان کرده است '' مطمئن نیستیم که قیمت نفت بیشتر از میزان فعلی شود'' البته ''معتقدیم که بازار نفت در سال ۲۰۱۸ با کمبود عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد شد''. 

احتمال دو نرخی شدن بنزین/ بنزین ۱۸ هزار تومانی در ترکیه

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده دوباره از کارت سوخت، اظهار کرد: اتحادیه قبل از این که مجلس شورای اسلامی استفاده دوباره استفاده از کارت سوخت را تصویب کند، مخالفت خود را اعلام کرد، زیرا هنگامی که گفته می‌شود بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان است، استفاده از کارت سوخت بی معنی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در حال‌ حاضر مردم از کارت جایگاه‌دار استفاده می‌کنند، ادامه‌ داد: استفاده دوباره از کارت سوخت یک کار ‌اضافه است. این سیستم برای سال ۱۳۸۶ است و تقریبا ۱۱ سال از زمان اجرای آن گذشته و یک کار منسوخ است. بیژن حاج محمدرضا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا استفاده دوباره از کارت سوخت مقدمه دو نرخی شدن بنزین است یا خیر، اظهار کرد: احتمالا مقدمه دو نرخی شدن بنزین باشد، زیرا رییس جمهور در سخنان خود اعلام کرده است که در مورد بنزین برای اقشار آسیب پذیر فکری خواهیم کرد. حاج محمدرضا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومانی مخالفت کرده است، افزود: به نظر من اگر بنزین لیتری ۱۲۰۰ تومان شود، دو نرخی نخواهد شد. وی ادامه‌ داد: برخی می‌گویند که قیمت بنزین باید برابر قیمت فوب خلیج فارس شود. ترکیه را مثال می زنم که بنزین در آن کشور ۱۸ هزار تومان است، اما نمی‌گویند که درآمد مردم ترکیه بر اساس لیر و درآمد ایران بر اساس ریال است.

تغییر ماهیت حقوقی شرکت نفت آرامکو عربستان با صدور حکم پادشاهی

به موجب یک حکم پادشاهی که روز گذشته صادر شده وضعیت حقوقی شرکت آرامکو باید از اولین روز سال ۲۰۱۸ میلادی یک شرکت سهامی تلقی گردد. این بدان معناست که در آینده این شرکت می تواند سهامداران بیشتری نسبت به تنها سهامدار فعلی این شرکت که ''دولت عربستان'' است داشته باشد. یکی از مقامات شرکت آرامکو در این خصوص گفته است که این حکم پادشاهی ''بخشی از روند آماده سازی برای عرضه ی عمومی سهام آرامکو'' در بازارهای بورس بین المللی است. قرار است که در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۸ میلادی ۵ درصد از سهام این شرکت در بازار های بورس بین المللی عرضه شود. تا کنون گمانه زنی های زیادی در خصوص محل احتمالی عرضه ی اولیه ی عمومی سهام شرکت آرامکو انجام شده است. در این رابطه، گفته می شود که بازار های بورس لندن، نیویورک و هنگ کنگ کاندیداهای احتمالی برای پذیرش عرضه ی عمومی سهام شرکت آرامکو هستند. لازم به ذکر است که هنوز به طور رسمی در خصوص محل عرضه ی سهام شرکت آرامکو تصمیم گیری نشده است.

واردات 30 میلیون تن نفت خام از روسیه با خط لوله 942 کیلومتری

چین اکنون 15 میلیون تن نفت خام با خط لوله اولیه از روسیه وارد می کند که با راه اندازی بخش جدید آن در سال جاری میلادی به 30 میلیون تن افزایش یافته است. کار ساخت این بخش از خط لوله که نزدیک به 942 کیلومتر طول دارد از بخش شمال شرقی چین تا پایگاه نفتی داچینگ از اوت سال 2016 شروع شد و به بهره برداری رسیده است. گزارش حاکی است که با اجرای این طرح همکاری چین و روسیه در بخش اقتصادی و بخصوص انرژی بیشتر از گذشته خواهد شد و همزمان دو کشور در زمینه اجرای طرح های راه ابریشم همکاری ثمربخش تری را شاهد خواهند بود. نفت خام در واقع از روستای اسکوورودینو روسیه به بخش موخه در استان لیایونینگ در شمال شرق چین منتقل می شود و سه هزار و 812 متر مکعب نفت را در هر ساعت انتقال می دهد. بخش اول این خط لوله که نفت روسیه را به چین صادر می کند در اول ژانویه سال 2011 راه اندازی شد و تاکنون از این طریق 110 میلیون تن نفت خام به چین انتقال یافته است.

ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی به عراق

بر اساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از ششم دی ماه 96 واردات برخی محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق ممنوع شده است. /باشگاه خبرنگاران

۴۷ هزار گوشی در صف حذف از شبکه

با فرارسیدن زمان اجرای محدودیت طرح رجیستری گوشی‌های موبایل، چندین هزار گوشی آی‌فون که از سوی مردم استفاده می‌شد، قطع شده است. براساس گزارشی که در صدا و سیما پخش شده بیش از ۴۷هزار گوشی مشمول این طرح شده‌اند (در خطر قطع دائمی قرار دارند). تنها دو هزار گوشی آی‌فون که ۱۴آذر فعال شده بودند، حالا با گذشت یک ماه در روز پنج‌شنبه ۱۴دی ماه قطع شده‌اند. مسئولان مجری این طرح در یک مصاحبه تلویزیونی صدا وسیما با تماس با بعضی از مشترکان که دارای آی‌فون بودند، از آنها در مورد دلایل رجیستر نکردن گوشی آی‌فون خود می‌پرسند و اغلب پاسخ‌دهندگان می‌گویند که از این طرح مطلع نبودند یا فروشنده به آنها گفته که مشکلی ایجاد نخواهد شد. همچنین یک دارنده گوشی اپل نیز تاکید می‌کند به‌صورت مسافری آن را وارد کرده اما از الزام به ثبت آن مطلع نبوده است. ایجاد محدودیت برای گوشی‌های آی‌فون در حالی صورت می‌گیرد که مسوولان طرح از دو هفته قبل برنامه‌ای را برای ایجاد محدودیت رجیستری برای گوشی‌های بلک‌بری و گوگل پیکسل نیز آغاز کرده‌اند. مجریان طرح رجیستری به هر گوشی که از سوی واردکنندگان گوشی به کشور وارد نشده، پیامکی می‌فرستند و به صاحب آن هشدار می‌دهند که آن گوشی تا یک ماه آینده قطع خواهد شد. /دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
باسلام،گرانی وگران کردن بااین مافیای دولتی مرفه خیلی دقیق وخوب عمل میکندومشکل ایران عزیز همین است همیشه گران میکنند ومردم را کلا پول دار حس میکنندچون آن عده ای که باید بخرند خواهند خریدبی جیره ومواجب؟
خیلی خوبید
1 ماهه که فقط گرانی سوخت تو نقاط مختلف جهان رسد میشه
باشه شما خوبید
کاش معیشت اونا رو هم بررسی می کردید.
بنزین تو ترکیه زیر ۵۰۰۰ تومان هست ولی ارزش پولش چی؟
توی انگلیس ۶۰۰۰ تومان هست ولی ارزش پولش ۶۰۰۰ برابر پول ایران
یه تامل توی حرفهاشون بکنن یا اول یه تحقیق بد نیستا
بازم اين حرف هاي ...... بنزين توي فلان جا خيلي گرونه
در پایان دولت قبل، یعنی آخر بهار 92 دلار رسمی 1200 تومان بود. یارانه هر نفر معادل 35 دلار می شد.
الان دلار رسمی 3500 تومان است، یارانه نقدی معادل 12 دلار می شود.
خرید بنزین و معیار فوب خلیج فارس هم با دلار رسمی سنجیده می شود. نه دالار در بازار سیاه.
خیلی طرح شگفت آوریه این رجیستری گوشی! آیفون 5 اس من که سال 93 خریدمش و فاکتورش هم موجوده به علت اینکه یه مدت خاموش بوده صرفا الان برام پیامک اومده که از کار میافته! از مسئولان فکور و دانشمند که این طرح رو کشف کردن تقاضا داریم طرح رو محدود به گوشی های جدید بکنن نه گوشی ما بد بخت بیچاره ها که مال 5 نسل قبله!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر