بازدید 17016

ارزیابی نهادهای اطلاعاتی رژیم اسرائیل از حوادث اخیر ایران

مسأله مهم برای اسرائیلی‌ها این است که آیا تحولات خیره‌کننده اخیر در ایران که در جریان آنها ده‌ها هزار تن به خیابان آمدند، واقعیت مهم جدیدی در منطقه است؟ آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که شرایط بد گربه، باعث شود که تهدید توان پنجه‌های آن علیه اسرائیل از بین برود؟
کد خبر: ۷۶۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 06 January 2018

به ‌رغم تلاش زیادی که رژیم اسرائیل به طور کلی برای کسب اطلاعات از ایران و به طور ویژه برای کسب اطلاع از ثبات نظام سیاسی ایران به خرج می‌دهد، ظاهرا جامعه اطلاعاتی اسرائیل در مقابل حوادث اخیر ایران کاملا غافلگیر شده است. لایه‌های بالای اطلاعاتی اسرائیل البته به قدرت و شدت حوادث اخیر بدبین هستند.

به گزارش «تابناک»؛ بن کاسپیت، تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای در ال‌مانیتور در این باره نوشته است: یک مقام ارشد اطلاعاتی رژیم اسرائیل در این باره به وی گفته که حوادث اخیر پدیده واقعا قابل توجهی است ولی ارزیابی فعلی ما این است که این تحولات ثبات نظامی سیاسی حاکم بر ایران را به خطر نخواهد انداخت.

کاسپیت ادامه داد: از اوایل دهه 1990، اختلاف نظر قابل توجهی در خصوص دوام نظام سیاسی ایران در بالاترین سطوح اسرائیل وجود داشت. از آن جایی که ایران خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل فرض می‌شد که تنها دولتی در خاورمیانه است که به دنبال تهدید موجودیت اسرائیل است، بحث بسیار مفصلی در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در خصوص دو «شمارش معکوس» مطرح بود.

یک شمارش معکوس مورد نظر اسرائیلی‌ها، زمان لازم برای ایران برای به دست آوردن قابلیت نظامی هسته‌ای بوده است و شمارش دیگر، نظر تعدادی از مقامات اسرائیلی در خصوص مدت زمان باقی مانده تا براندازی نظام ایران است. اصلی‌ترین فردی که مدعی بود، نظام ایران در آینده نزدیک سقوط خواهد کرد، افرایم هالوی رئیس سابق موساد بود. طرفداران این دیدگاه معتقد بودند که هدف اسرائیل باید این باشد که سقوط نظام ایران را تسریع و در عین حال برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران نیز تلاش کنند. از نظر این افراد مشکل اصلی اسرائیل رهبری ایران است و نه برنامه هسته‌ای ایران. آنان می گویند، اگر نظام سیاسی ایران برانداخته شود، خطر ایران برای اسرائیل از بین خواهد رفت. آنها برای ادعای خود این استدلال را می‌آورند که وقتی شاه پهلوی برنامه هسته‌ای ایران را با هدف به دست آوردن قابلیت هسته‌ای آغاز کرد، اسرائیل احساس خطر نکرد، زیرا شاه، متحدی ثابت‌قدم برای اسرائیل بود.

در سال های اخیر، دیگر کسی در نهادهای نظامی اسرائیل نمانده که به این سناریو امیدی داشته باشد و امید به براندازی نظام ایران از بین رفته است. نتانیاهو، ایران را هیولایی عظیم ترسیم کرده که به دنبال به خطر انداختن موجودیت اسرائیل و صلح بین‌المللی است. به همین سبب نتانیاهو به دنبال این رفته است که قابلیت نظامی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را به دست آورده و دنیا را برای اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران متحد کند.

اسرائیل به استفاده از همه ابزارهای خود برای رصد ثبات نظام در ایران ادامه داده است، ولی بحث‌ها بر سر امید به یک جریان ضدانقلابی در ایران به پایان رسیده بود. پیروزی تعیین‌کننده ایران در سوریه، موقعیت ایران را به عنوان اصلی‌ترین قدرت منطقه در ذهن اسرائیلی‌ها تثبیت کرده است. محور شیعی اکنون از خلیج فارس تا دریای مدیترانه و از بلندی‌ها جولان تا یمن کشیده شده است؛ بنابراین، اسرائیل سراغ میز طراحی خود رفت تا برای سناریوهای جدید از جمله درگیری در مرزهای شمالی خود آماده شود. درگیری جدید در مرزهای شمالی اسرائیل، این بار می‌تواند شامل بازیگرانی مانند ایران، دولت بشار اسد در سوریه، حزب‌الله و گروه‌های مسلح شیعی هوادار ایران باشد.

در این میانه، ناگهان حوادث اخیر ایران پیش آمد که نهادهای اسرائیلی را کاملا غافلگیر کرد. البته که اسرائیلی‌ها با دقت تغییرات در فضای سیاسی ایران را دنبال کرده و از رقابت‌های جدی جناح‌ها در ایران آگاه بودند ولی آنها تصور نمی‌کردند، عده‌ای ناگهان بی‌پروا و یکباره شورش کنند.

در ماه‌های گذشته و پس از انتخابات، یک نتیجه مهم از انتخابات مورد توجه اسرائیلی‌ها قرار گرفته بود. این نتیجه مهم، پیروزی روحانی در انتخابات نبود، بلکه این واقعیت بود که اصلاح‌طلبان تقریبا تمام رقابت‌های شوراهای شهرهای بزرگ در ایران را برنده شدند. تحلیل مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل از نتیجه انتخابات در ایران، این بود که «قطعا اتفاقی در ایران در حال وقوع است. ولی ما واقعا نمی‌دانیم که این اتفاق چیست، روندهای عمیق در ایران در حال تغییر است، ولی در شرایط حاضر، تغییرات در ایران در چارچوب قواعد بازی سیاسی نظام است».

بنابراین، اکنون به نظر می‌رسد که قواعد بازی سیاسی ناگهان دچار تغییر شده و جریاناتی در زیر صحنه معمول سیاست ناگهان رو آمده است. برای اسرائیل، البته این خبر خوبی است، هرچند هنوز برای فهمیدن سرنوشت این حوادث بسیار زود است. ایران به چند دلیل، مهم‌ترین چالش پیش روی اسرائیل است. اولین دلیل مسأله هسته‌ای است. دومین دلیل این است که ایران یک قدرت واقعی منطقه‌ای است که از زیرساخت‌ها، دانشگاه‌های توسعه یافته، دانش پیشرفته و فرهنگی باستانی برخوردار است و این عوامل ایران را از سایر دشمنان معمول اسرائیل متمایز کرده است. دلیل سوم این است که دانش فنی ایران برای توسعه تسلیحات و به ویژه راکت و موشک‌های دقیق در حال اشاعه در لبنان، سوریه و نوار غزه است. دلیل چهارم هم این است که محور شیعی ریشه دوانده و به تنها تهدید واقعی اسرائیل تبدیل شده است.

بنا به گفته منابع دیپلماتیکی که نمی‌خواهند نامشان منتشر شود، نتانیاهو، تهدید ایران را «پنجه‌های گربه» نامگذاری کرده است. از دیدگاه نتانیاهو، ایران مانند گربه زیرک، منعطف و خطرناک است که پنجه‌های خود را در جهات مختلف باز کرده است. حزب‌الله یک پنجه ایران است، دولت اسد اکنون پنجه دیگری شده است. کمک‌های ایران به حماس، این گروه سنی را هم به پنجه دیگر ایران تبدیل کرده است و ما حتی نتیجه تحولاتی که در یمن در حال وقوع است را نمی‌دانیم.

در سوم ژانویه، یعنی ششمین روزی که حوادث اخیر در ایران در جریان بود، سازمان‌های امنیتی اسرائیل مدعی شدند که یک شبکه تحت مدیریت مستقیم ایران را متلاشی کرده‌اند. یکی از فلسطینی‌ها ساکن الخلیل در کرانه باختری رود اردن از سوی یکی از بستگان خود در آفریقای جنوبی برای ایجاد این شبکه استخدام شده بود. آن فرد ساکن در آفریقای جنوبی مستقیم با ایرانی‌ها در ارتباط بوده است. اسرائیلی‌ها معتقدند که آفریقای جنوبی از سکوهای مهم ایران برای فعالیت در فلسطین است. کشف این شبکه نشان می‌دهد که ماجرای پنجه‌های گربه از آن چه اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند هم جدی‌تر باشد.

مسأله مهم برای اسرائیلی‌ها این است که آیا تحولات خیره‌کننده اخیر در ایران که در جریان آنها ده‌ها هزار نفر به خیابان آمدند، واقعیت مهم جدیدی در منطقه است؟ آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که شرایط بد گربه، باعث شود که تهدید توان پنجه‌های آن علیه اسرائیل از بین برود؟

اسرائیلی‌ها می‌دانند که باید از امیدواری غیرمعقول به تحولات اخیر ایران پرهیز کنند، ولی از سوی دیگر تصور می‌کنند که شدت تظاهرات، ادامه آن و بی‌پروایی ابراز شده از سوی معترضین همگی چالش‌های مهمی برای دولت ایران هستند. یک مقام اطلاعاتی اسرائیل در این باره به ال‌مانیتور می‌گوید که «صرف نظر از اتفاقی که بعدا خواهد افتاد، ایران بعد از این حوادث، ایران قبلی نخواهد بود. تحولات داخلی ایران، ملاحظه‌ای مهم در ذهن رهبران این کشور خواهد بود. این یک واقعیت کاملا جدید است».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
این اعتراضات کاری که کرد این بود که مسولین را محافظه کار تر از همیشه کرد. حالا پشت سر هم خبر می رسد که قیمت بنزین اب برق نان عوارض خروج مالیات و.... تغییر نخواهد کرد و از ان طرف یارانه ای قطع نخواهد شد پول موسسات ورشکسته و بانکها خصوصی و حقوق بازنشسته ها و کارکنان خصولتی ها افزایش حقوقها و ... از صندوق دولت پرداخت خواهد شد.. ولی چگونه؟ فقط با افزایش شدید قیمت دلار و چاپ پول و ایجاد تورم شدید تر و بستری اماده برای بحران بزرگتر برای ماهیگیری همین دولتهای خارجی و امریکا .
مرگ بر صهیونیزم جهانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سگ هم از صهیونیست ها دفاع نمیکنه
ساده نباشیم. وقایع اخیر می تواند تاثیر گذاشته باشد ولی خطر بسیار بزرگتر همان کسری عظیم بودجه است. حالا ما دولت و مجلسی داریم که بسیار محافظه کار و بی تصمیم است. قطعا دیگر امکان گران کردن بنزین نان خدمات دولتی افزایش هزینه ها درمانی افزایش مالیات و کاهش یارانه وجود ندارد و از انطرف فشار به بانک مرکزی و دولت برای پرداخت سپرده موسسات و بانکها ورشکسته و حقوق معوقه خصولتی ها و باز نشسته ها افزایش می یابد. دولت این هزینه ها را از کجا باید تامین کند؟ فقط از ناحیه افزایش قیمت ارز و چاپ پول. یعنی چرخه باطل و تورم بزرگ و اماده شدن بیشتر بستر برای استفاده از این جو تورم و گرانی برای اقدامات بعدی همان مخالفان . به خود بیاییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
چرا مسولان نظام از بودجه هایی که در حاهای دیگر صرف توسعه طلبی میکنند کم نکرده و به کشور تزریق کنند مگر رییس جمهور نگفت که از 380هزار میلیارد بودجه کشور 160 تای ان در اختیار دولت است خب بقیه را به کشور برگردانند قرارنیست از خون ملت کسانی فربه تر شوند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خیر آقای ناشناس
دشمنی رو رژیم منحوس اسرائیل سالها قبل از انقلاب ایران شروع کرد وقتی که تقریبا 200 سال پیش شروع کرد به حذف کردن طب سنتی از ایران ما که اون موقع دشمنی ای با یهود و صهیونیست نداشتیم ولی در خاطرات ماموران خودشون هست که تمام تلاششون رو کردن تا طب سنتی رو حذف و طب غربی و جدید رو جایگزین کنن(نمیخوام این دوتا طب رو مقایسه کنم چون هرکدوم معایب و محاسن خودشون رو دارن) و وقتی تقریبا یک سال پیش پرونده ای لو رفت که در اون پرونده نشون میده اسرائیل داره روی dna مسلمانان خاورمیانه علی الخصوص شیعه کار میکنه تا بلکه بتونه نسل های بعد فاقد غیرت دینی باشن بعد اونوقت ما داریم دشمنی میکنیم یا اونا؟ ما کدوم یک از دانشمندان هسته ای اونا رو ترور کردیم؟ ما کدوم یک از فرماندهان اونا رو در کشور اسرائیل ترور کردیم؟ هرجور نگاه کنیم این اسرائیل هست که با ما دشمنی داره و از سالهای قبل هم بوده و این به مذهب ما برمیگرده نه ایرانی یا انقلابی بودن ما وگرنه زمان قاجار ما کاری به اینا نداشتیم ولی خب اهداف اسرائیل خیلی بزرگتر از اینه که تو یه کشور کوچک اونم تو خاورمیانه حکومتش رو تشکیل بده و فعلا دست و پاش بستس وگرنه خواهان کل دنیاست
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
200 سال پیش اسرائیل کجا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تو که پاک ..... خل شدی و رفت دنبال کارش خداوند به بقیه مسلمانان و خصوصا ایرانی ها رحم کند که به مسیری که تو وارد شدی وارد نشوند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
محمد جان مگه غیرت یک ویژگی ژنتیکی و ارثی هست که روش کار کنند؟
نیروی خودمان هم غافلگیر شدند توقع دارید آنها غافلگیر نشن!!!
ایران و ایرانی ها هیچ مخالفتی با یهودیان ندارند ، این اندیشه و اهداف صهیونیستی است که بر تمامی ابعاد سیاسی و حکومتی دولت های اروپایی،عربی و آمریکایی سایه انداخته و دولتمردان آن ها را از طریق انواع رشوه و تهدید و دام های اخلاقی و جنسی زیر سلطه خود درآورده است ، پیش طرح های صهیونیستی از ابتدای ظهور آن رژیم و تنظیم پروتکل سیاسی شان که مبتنی بر ایده سلطه بر جهان حکایت از دشمنی با همه اقوام و ملل و ادیان دارد .
بنابر این محو چنین تفکری باید در اولویت تمام دنیا باشد ، هر چه زمان بگذرد ، این خطر به واقعیت خود نزدیکتر می شود .
چپ نرید راست نرید اسرائیل و رجوی و ترامپ چیزی نگن ! بمیریم راحت شیم بابا
تراژدی در این است که برخی مسئولین تا چه حد منافع شخصی را بر منافع ملی ارجهیت میدهند!
هر چیزی را که لازم باشد حتی باید از دشمن آموخت. همین رژیم صهیونیستی که به علت غاصب و ناحق بودن، نطفه نامشروع، ماهیت ضد انسانی و ضد دینی و عملکرد شدیداً جنایت آمیز دارد؛ افرادی را ظرف هفت دهه پرورش داده که به هر دلیل صنفی علیه مقامات دولتی و حتی شخص نخست وزیر تظاهرات می کنند و این امر در این رژیم نهادینه شده و لذا خطری برای آن ندارد. لیکن مخالفت ها هیچگاه متوجه کیان صهیونیزم نیست! ما باید برخی از افراد کم دانش و دارای ضعف فرهنگ سیاسی در میان ملت و دولت را از لحاظ کمی و کیفی طوری تربیت کنیم تا ظرفیت آنها به قدری بالا رود که چه در رأس مسؤولیت های دولتی قرار گیرند و چه در زمره مردم عادی باشند؛ اعتراض های صنفی بدون کوچکترین سوء ظن و واهمه پذیرفته شده و معترضین صنفی نیز دامنه اعتراض و نوک حملات را متوجه ارزشهای دینی،انقلاب و ملی نکنند. مع الوصف باید شدیداً مراقب باشیم از ناآرامی های احتمالی، دشمنان دین و میهن و انقلاب سوء استفاده نکنند.
برای پیشگیری از اعتراضات آتی چکار میتوان کرد؟.
تقریبا هیچ کار اقتصادی زود بازده نداریم که بتواند مردم را راضی کند. گران نکردن بنزین و عدم قطع یارانه فقط شش ماه دوام دارد.
بهترین کار این است که تغییرات سیاسی انجام شود تا حداقل نارضایتی سیاسی کم شود.
1- اجازه فعالیت به کانال تلویزیون خصوصی با قانون و خط قرمز مشخص
2 -اصلاح قانون مالیات و جدیت در اجرای آن به صورت پلکانی از تمام مسئولین و فعالین اقتصادی
اسراییلی هاهم کار چندانی نمی توانند بکنند مشکل از اینجا شروع می شود که مسولین نمی تواند قیمت کالا و خدمات را به نرخ واقعی نزدیک کند ودر نتیجه فساد گسترده تر میشود یعنی همان چیزی که مردم نمی خواهند کمبود منابع باعث میشود بسیاری از کارهای عمرانی هم کند یا تعطیل شود وباز عده زیادی بیکار شوند باز ای همان چیزی است که مردم نمی خواهند عمده مشکل اقتصاد ایران سیاسی است
اول اینکه پنجه شیر است نه پنجه گربه دوم اینکه حرکات و فعالیتهای ایران تا بحال به نفع اسراییل و امریکا بوده تا فلسطین و.‌‌... امریکا از ایران هراسی کارخانه جات اسلحه سازیش را که در حال ورشکستگی بودنجات داد و باج ها ی امریکا از سرمایه داران یهود برای حمایشان از اسراییل در قبال ایران غیره ...
اميدوارم مسولین با عبرت از اعتراضات مردمى اخير ، إصلاحاتى اساسى را در سياست هاى داخلى و بين المللى خود إيجاد نمايند
تازه اسراییلی ها دارند متوجه میشوند که داخل ایران دوستان و هواداران ناشناخته ای دارند که حاضرند به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش بکشند.
از يه طرف ميگيد اسرائيل در بهم ريختن ايران و اغتشاشات دست داشته از طرف ديگه ميگيد غافلگير شدن. والا ما كه نفهميديم بالاخره قضيه چيه
آیا تمامی دوراندیشی ما ختم خواهد شد به برگزاری چند راه پیمایی دولتی و آلت دست دشمن خطاب کردن بخشی از مردم، بدون برطرف کردن زمینه های اختلاس، بیکاری، ورشکستگی موسسات پولی، یعنی هیچ راه حلی را ارائه نکردن؟
بياييدهمه به اين مملكتي كه باخون هزاران شهيد آبياري شده دل بسوزانيم
بمیرید سامرهای ملعون خبیث شما هر دم به عدم میروید.
اشناس 14:52 خل خودتی :)) برو یکم تاریخ بخون تا بدونی صهیونیزم کشور نیست بلکه یه سازمان هست که صدها سال پیش شروع به کار کرد
چرا اعتراضات به حق ملت را به بیگانگان وصل مینمائید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار