بازدید 23814
انحصار واردات هیوندای در دستان کرمان موتور؛

قیمت خودرو‌های وارداتی هیوندای را یک خودروساز تعیین می‌کند

چند روزی است، خبر افزایش قیمت شش خودرو وارداتی توسط کرمان موتور در رسانه ها به چشم می خورد. افزایش قیمت این خودروها به گونه ای است که بعضاً در برخی مدل ها مانند سانتافه، قیمت اعلامی تا بیش از 30 میلیون تومان با قیمت واقعی فاصله دارد. وقتی به سایت جهانی هیوندا مراجعه کردیم، متوجه شدیم که انحصار واردات خودروهای سواری هیوندا در دستان این خودروساز داخلی است و اکنون به یک واردکننده تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۶۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹ 06 January 2018

چند روزی است، خبر افزایش قیمت شش خودرو وارداتی توسط کرمان موتور در رسانه ها به چشم می خورد. افزایش قیمت این خودروها به گونه ای است که بعضاً در برخی مدل ها مانند سانتافه، قیمت اعلامی تا بیش از 30 میلیون تومان با قیمت واقعی فاصله دارد. وقتی به سایت جهانی هیوندا مراجعه کردیم، متوجه شدیم که انحصار واردات خودروهای سواری هیوندا در دستان این خودروساز داخلی است و اکنون به یک واردکننده تبدیل شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته گذشته با رونمایی قیمت های جدید شش خودروی وارداتی توسط کرمان موتور، صدای رسانه ها و مردم به انتقاد از این قیمت ها بلند شد. در همین زمینه، چهاردهم دی 1396 مطلبی با تیتر "در بی کفایتی نهادهای نظارتی، کرمان موتور می تازد" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد که در آن به بررسی قیمت واقعی خودروی سانتافه پرداخته شد. در آن مطلب اشاره شد که قیمت واقعی این خودرو با آنچه کرمان موتور اعلام کرده است، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت دارد.

هنگامی که به دنبال این مسأله رفتیم، دیدیم که کرمان موتور در واردات خودروهای سواری برند هیوندا دارای انحصار است. برای این منظور اول به سایت جهانی برند هیوندا سری زدیم. وقتی به قسمت نمایندگی های رسمی برند هیوندا در کشور ایران وارد شدیم، مشاهده شد که هیوندا دارای چهار نمایندگی رسمی در ایران است. این نمایندگی ها عبارت بودند از: آسان موتور، کرمان موتور، شرکت پاکرو سبز قشم و سروش دیزل مبنا.

 انحصار واردات هیوندا در دستان کرمان موتور

سپس سری به سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران زدیم. هنگامی که برند هیوندا در زمینه خودرو را جستجو کردیم، دقیقاً اسم چهار نمایندگی ذکر شده در سایت اصلی هیوندا به عنوان نمایندگی های این برند در ایران آمد.

وقتی به قسمت اطلاعات مربوط به مجوزهای این نمایندگی ها رجوع کردیم، مشخص شد که شرکت سروش دیزل مبنا در کار واردات خودروهای سنگین برند هیونداست. این شرکت واردکننده کاميون شش تن مدل HD65، کاميون 8 تن مدل HD78 و ميني بوس مدل H350 برند هیونداست. تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از دهم آذر 1394 تا 23 مرداد 1397 و معتبر می باشد.

همچنین شرکت پاکرو سبز قشم، واردکننده خودروهای سواری هیبریدی این برند است و خودروی سواری سوناتا ال اف هيبريدي (اچ اي وي) را وارد می کند و تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از 22 شهریور 1396 تا دهم اردیبهشت 1398 و معتبر می باشد.

تا اینجای این ماجرا، دو شرکت نامبرده واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا نمی باشند. دو شرکت باقی مانده یعنی شرکت آسان موتور و کرمان موتور هر دو واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا هستند؛ با این تفاوت که در سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران اعلام شده است که گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور منقضی است، ولی گواهی شرکت کرمان موتور معتبر است.
گفتنی است، تاریخ گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور از برند هیوندا از 29 بهمن 1392 تا 29 اسفند 1393 بوده است.

انحصار واردات هیوندا در دستان کرمان موتور 

پس هم اکنون، تنها واردکننده انحصاری خودروهای سواری برند هیوندا در ایران شرکت کرمان موتور است؛ خودروسازی که حالا به یک واردکننده انحصاری تبدیل شده و شاید به همین منظور است که می تواند هر قیمتی را برای خودروهای سواری برند هیوندا تعیین کند؛ حتی اگر این قیمت ها با قیمت های واقعی، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت داشته باشد.

انحصار واردات هیوندا در دستان کرمان موتور 

اینجاست که باید نهادهای مربوطه ورود پیدا کنند و از حق مصرف کنندگان دفاع کنند. اگر قرار است خودروسازهایی که هم اکنون به واردکننده تبدیل شده اند، دارای انحصار در واردات خودروها باشند، بهتر است نهادهای مربوطه امتیازات خاصی را از این خودروسازها در زمینه های دیگری چون تولید و یا خدمات پس از فروش بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۰
هروقت چيزي انحصاري شد قدرت ازمردم سلب ميشه
پاسخ ها
مجيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
هرچيزي انحصاري شد فساد توليد مي شود. تعرفه آنچناني ميشود ....
خوب یک ارگان دیگه که منصف تر باشه وارداتش رو به عهده بگیره. مگه نمیشه به شرکت هیوندا تو کره ایمیل زد و تخلف کرمان موتور رو گزارش کرد تا نمایندگیش رو لغو کنن.
متاسفانه روی سانتافه ۷۰ میلیون سود میکنه کرمان موتور، ولی کسی پاسخگو نیست. .
نهادهای مربوطه خودشان ..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
دقيقا
به امید نظارت بیشتر بربازار ماشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
تعرفه جديد يعني چراغ سبز.... چه نظارتي دوست عزيز ....
اي كاش تابناك آنقدر شجاعت داشت كه مالكان كرمان موتور را به مردم معرفي كند
البته مردم خودشان همه چيز را ميدانند و مثل تابناك ترسو نيستند
چرا خدمات پس از فروش بدن وقتی خود نمایندگی واسه خودشونه
اینها تولید کننده نیستند بلکه وارد کننده با انحصار هستند با این روش صد سال دیگه به جایی نمی رسیم و فقط اختلاف طبقاتی بیشتر می شود
با سلام و عرض ادب
پس از ۶ ماه تاخیر خودرو را تحویل گرفتم. و پس از یکسال هیچ جریمه ای هم پرداخت نکردند و اصلا هم پاسخگو نیستند.
بخور بخوره و برخی هم پشت این قضیه هستند زیاد دنبال چرایی موضوع نباشید مردم هم پول مفت دارند و میدن دیگه.
گور بابا مردم! سرمايه داران را عشق است ....
اینو چی میگی آقای روحانی؟!
روحانی: علی برکت الله...
باید شفاف سازی هر چه سریعتر توسط مسولین اجباری شود تا جلوی رانت و افزایش قیمت گرفته شود.
لطفا بفرمایید شرکت کرمان موتور متعلق به چه کسی است
آخه مردم چه گناهی کردن که این شرکت های خودرو سازی هم جانشان رو به خاطر قیمت های بالا می گیرند و هم پولشان را
همه جا رانت و انحصار بيداد مي کند .واردات و توليد قطعات دست عده اي خاص است چندين شرکت موازي کاري در ايرانخودرو تاسيس شده و 60نفر به عنوان مدير عامل و دارو دسته اطرافيانش حقوقهاي نجومي و سفرهاي بي ضابطه را دريافت مي کنند مملکت دست عده اي خاص افتاده تا اعتراضي صورت گيرد بيگانگان را مقصر قلمداد و عوامل داخلي را فتنه گران و کسانيکه از خارج پول دريافت کرده اند معرفي مي کنند فراري رو به جلو و ناديده انگاشتن حقايق جامعه.
تابناک جان یکی از این امتیازات خاص که کرمان موتور به عنوان خودروساز استفاده میکنه همان ارزهای مبادله ای 3600 تومانی است؟! و از طرفی پرداخت حقوق گمرکی هم بر مبنای همان ارز مبادله ای می باشد!! پس تا اینجای کار سود کرمان موتور و ... در ازای واردات هر خودرو میتونی حدس بزنی که چقدر می شود؟! به نظرم خودرو سازان داخلی فعلا همین رویه کرمان موتور را پیش گرفته اند و از بابت واردات خودروهای بی کیفیت چینی سودهای نجومی نصیب خود و نور چشمی ها و .... میکنند و هر وقت مردم از بی کیفیت بودن خودرو های داخلی میکنند با براه انداختن داد و بیداد و هوچی گری از بیکار شدن 500000 هزار کارگر و ... دم میزنند!!
شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرف كننده چيكار ميكنه واقعا يعني اصلا مهم نيست براي دولتيها!!!مجلس كجاست كه وزير بازرگاني رو استيضاح كنه؟!!!!
متاسفانه این شرکت در مقاطع مختلف سوءنیت خود را نشان داده است یاد تان باشد در چند سال گذشته که قیمت ماشین بالامی رفت این شرکت به صورت نجومی قیمت ماشین های چینی خود را بالا می برد . الان نیز به همین صورت است. نمی دانم متعلق به کیست ولی خیلی ابن الوقت است. خداوند کسانی را که مردم را در مضیقه قرار می دهند لعنت کند. تابناک جدیدت گزینشی عمل می کند و نظرات من را تایید نمی کنی.
بايد پروانه و مجوز اين طماع ها لغو شود. دولت بسيار ضعيف عمل ميكند
جایی که در آن رقابت و شایسته سالاری وشفافیت وجود نداشته باشد

عاقبت آن مشخص است
کدوم حق مصرف کننده? مصرف کننده به اندازه یه شلغم تو این مملکت ارزش نداره تعرفه 1000درصدی. واردات انحصاری. خودروسازی انحصاری. فروش انحصاری. ؟
به سرگردنه خوش امدید
بیچاره مردم.
از یک طرف مافیای اختلاس
از یک طرف مافیای خودرو
از یک طرف مافیای پزشکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
از طرف دیگر پارتی بازی
از طرف دیگر موسسات مالی
از طرف دیگر بیکاری
از طرف دیگر گرانی و فقر
حالا اگه گفتی صاحب کرمان موتور کیه!
متاسفانه با اینکه در قانون اساسی کشور انحصار معنی ندارد ولی با قوانین وزارت صنایع و بازرگانی انحصار بسیاری از کارها در دست افراد خواصی قرار گرفته که متاسفانه آنها نیز از این امتیاز بیشترین سوء استفاده را میکنند.
چرا نباید هر شخص ایرانی بتواند خودروی خود را خود وارد کند و تازه اگر بتواند باید یک پول زیاد باد آورده ای به نماینده انحصاری آن شرکت بدهد. این قانون فعلی غیر قانون اساسی کشور و غیر شرعی میباشد ولی در کشور ما تمام مایحتاج مردم که وارداتی میباشد حتی دارو فقط در انحصار افراد خاصی است حتی دارو را باید هر شخصی با گرفتن مجوز آن، اجازه واردات را داشته باشد.
آخر به کجا میرویم؟؟؟
تابناک شما هم دلت خوش است کدام نهاده مربوطه ورود پیدا کنه اصلاً برای نهاده مربوطه مهم است؟
خیلی بدبختیم!!!!
تابناک
اینکه نهادها باید ورود کنند درسته ولی اینکه رد پای آسان موتور هم در تحریر این مطلب دیده میشه هم درسته. به هر حال ایران کشور فرصت هایی است که دست به دست میشه! مردم هم که مصرف کننده..
وقتی خودرو ساز به وارد کننده تبدیل میشود پیدا کنید اشتغال را /؟؟؟..................................همهش که پرتقال نیس
آفرین تابناک، لطفا این قضیه را پیگیری کن. من بهمن پارسال از طریق عظیم خودرو برای دریافت چهارماهه توسان با پرداخت 176 میلیون ثبت نام کردم، هنوز هم تحویل نداده اند. احتمالا اگر بخواهند تحویل بدهند من بجای 176 میلیون باید 260 میلیون بپردازم که این مساله بعد از یکسال انتظار اجحاف بزرگی در حق مصرف کننده است.
پاسخ ها
مسعود
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
متاسفم برای شما
به این میگند عدالت
برسی شود می بینید بیشترسهامش مربوط به آقا یا آقازاده ایی است
شما نگاهی بیاندازید به سیاستهای واردات خودرو در سال جاری و نتایج آن که خودروهای وارداتی بین 30 میلیون تا 200 میلیون تومان نسبت به سال قبل افزایش قیمت پیدا کرده اند آنوقت متوجه خواهید شد که مشکل بسیار ریشه دارتر از اینهاست منتها کو گوش شنوا ؟!!!
سو استفاده کرمان موتور

ماجرا ازاین‌قرار است که شرکت کرمان موتور در طول دوره بسته بودن سایت ثبت سفارش و علی‌رغم نداشتن سهمیه ثبت سفارش از قبل، باهدف جذب سرمایه چند ده میلیارد تومانی، اقدام به ثبت‌نام گسترده محصولات هیوندای با قیمت قطعی کرده است و حالا با بالا رفتن عوارض گمرکی واردات خودرو درخواست دریافت تفاوت قیمت چند ده میلیونی می‌نماید و مشتریان خود را مجبور می‌کند از میان سه گزینه انصراف، دریافت ماشینی دیگر با قیمت نامشخص در خرداد سال آینده و یا پرداخت مابه‌التفاوت چند ده میلیونی انتخاب نمایند.
ازآنجاکه سایت ثبت سفارش از تیرماه 96 بسته بوده است و ثبت‌نام خودرو در مهر 96 انجام‌شده است و طبق قوانین ثبت‌نام قطعی بدون ثبت سفارش خلاف است. بنابراین دو حالت متصور است:
1- کرمان موتور از قبل ثبت سفارش داشته است و بر اساس آن ثبت‌نام کرده است که در این حالت مشکلی نبوده و باید و می‌توانسته ماشین را با تعرفه گمرکی قبلی تا آذرماه تحویل می‌داده است.
2- علی‌رغم نداشتن ثبت سفارش و اطلاع از بسته بودن سایت ثبت سفارش، به هدف جذب سرمایه اقدام به ثبت‌نام از مشتریان کرده است که به علت بسته بودن سایت ثبت سفارش و بالا رفتن تعرفه گمرکی نتوانسته به تعهدات خود عمل نماید، که در این حالت تخلف و به‌نوعی کلاه‌برداری صورت گرفته است.
شرکت کرمان موتور برای توجیه این رفتار غیرمسئولانه خود به ماده 17 و 24 قرارداد فروش استناد می‌کند، با توجه به توضیحات بالا و مطابق مفاد قرارداد، فروش با قیمت قطعی و تعهد تحویل آذرماه انجام‌شده است و باید در آبان ماه دعوت‌نامه تکمیل وجه توسط کرمان موتور صادر می‌شده است؛ بنابراین ماده 17 قرارداد (پرداخت تفاوت عوارض توسط مشتری در زمان تحویل) مصداق ندارد چراکه تغییر عوارض در 10 دی‌ماه 96 اجرایی شده است تعهد تحویل مربوط به آذرماه بوده است پس در زمان تحویل تغییر تعرفه‌ای وجود نداشته، همچنین ماده 24 قرارداد (شرایط فورس ماژور) نیز مصداق ندارد چراکه سایت ثبت سفارش دو ماه قبل از زمان ثبت‌نام از مشتری بسته بوده و کرمان موتور با علم و اطلاع از این موضوع ثبت‌نام کرده است.
سلام اگر قرار باشه تولید کننده خودرو وارد کننده بشه
چه دلیلی داره با افزایش تعرفه از تولید کننده ای که وجود واقعی نداره حمایت بشه اونم از جیب مردم
ثانیا خودرو وارداتی که داره وارد میشه حتی با تعرفه قبل سطح قیمت متفاوتی با خودرو تولید داخل داره مشتری پراید با مشتری اکسنت و کرولا متفاوته پراید سوار کرولا سوار نمیشه کرولا سوار پراید سوار نمیشه
این وسط فقط با پول و جون مردم از خودرو ساز سو استفاده گر حمایت بی جا میشه
اگر یه بچه هم بود بعد این سال ها نیاز به حمایت نداشت ، نه این بچه واسه ما بچه میشه نه این خودرو ساز واسه ملت خودرو ساز
امیدوارم مسیولین درک کنند
بس این سازمانهای نظارتی چه . میکنند ؟ که هر کی میخاد هر کاری را بکنه انجام میده!!!
میشه یکی توضیح بده که کرمان موتور متعلق به کی و یا چه نهادی است؟
متاسفانه ، حلقه بی کفایتی برخی دستگاها ، سبب ظلم بیشتر بر مردم شده است.
مال کدام آغا یا آغازاده است
کلا یه قشر متوسط داشتیم که با تدبیر این دولت قدرت خرید این قشر به دهک های پایین تر سقوط کرد و پولدار پولدارتر و فقیر فقیر تر شد. از تابناک بخاطر پیگیری کامل و تقریبا تا انتها کمال تشکر رو دارم.
وای به وزارت صنایع با این قوانین واردات خودرو و گمرک و .... به خدا گناه داریم؛
جای بسی تاسف است درشرایطی که می بایستی فاصله طبقاتی را کاهش دهیم وروحیه نشاط را به مردم برگردانیم متاسفانه با اتخاذ تصمیمات غلط وشاید بمنظور سواستفاده باعث می شوند که برخی افراد وشرکتها در مدت کوتاه وبدون زحمت به ثروتهای باد اورده دست یابند و قشر متوسط وفقیر روز به روز فقیرتر ودچار ناراحتی وعقده های روانی شوند ودر نتیجه کشور با اسیبهای اجتماعی وفساد اداری وغیر اداری وهزاران پیامد منفی روبرو شود .من باور نمی کنم نظارت صحیح ومقابله با مفسدین با این همه ارگانهای توانا نشدنی باشد . به امید روزی که فساد وفقر از این مملکت رخت بندد واموزه های دینی مان سرلوحه کار واهدافمان قرارگیرد
خیلی ها می گن این افرادی که سراغ این ماشین ها میرن پول زیادی دارند و باید بهای استفاده از خدمات بهتر را بپردازند،ولی نمیگن که پول از جیب این پولداره در میاد و میره تو جیبه اون یکی پولداره
حالا مردم عادی و قشر ضعیف کجای این قصه هستند خدا داند و آقایون
خب واقعا کسی نمیتونه تو مملکت جلوی این یکه تازی ها رو بگیره؟
کاش داد ما به جایی میرسید
مطمئنم بالاخره با یکی ساخت و پاخت میکنن بیشتر از 30 میلیون میشه. تابی جان خودش اذیت نکن
بهتره یک کمپین بزنیم و از خود شرکت هیوندایی بخواهیم که نمایندگی هاشو در ایران کنترل بکنه این خیلی بهتره
بر خی نهادها آیا مسئولیت خود را می دانند؟ آیا این نهادها هم به جائی پاسخ گو هستند؟ براستی اگر بودند و درست کار میکردند وضع این بود؟
این ظلم به خریدار است و معترض هم فتنه گر است حتما
صنعت خودرو در ایران از مسخره ترین وجوکترین صنعت ها در دنیاست که میتونه کیس استادی باشه تو هر دانشگاهی!!!
هیچ کجای دنیا شرکتی که خودش تولید کننده خودروئه خودرویه شرکته دیگه ای رو نمایندگی نمیکنه... هیچ وقت بنز نمیاد نمایندگی انحصاری فروش مازراتی رو بگیره!!! یا هیوندا بیاد نمایندگی واردات بی ام دبلیو تو کره بشه!! اصن مسخرست.
حتی مونتاژ کارا هم برا خودشون شخصیت و ارزش قائلن... باید دید صاحب کیه که حاضره شخصیته کرمان موتور رو از یه شرکته خودروساز ولو مونتاژکار به یه شرکته دلاله ماشین نزول داده!!
آقای تابناک ول کن این حرفا را.
فساد و رانت - پشت پرده کرمان موتورز کیه؟ اینو بگین
لطفا اين خبر رو Trend كنيد و تابناك هم بياردش بالاي صفحه ، ضمنا؛ گروه سرمايه گذار بم مشخص است چ كساني هستند؟
تابناک حیا کن سانسور پیامها را رها کن
خلاصه ملت گیر کردن
ما تنها یک ابزار برای مخالفت با این موضوع داریم و آنهم تحریم و نخریدن خودرو خارجی است
آخ آخ آخ خوب شد این خبر درج شد.
لطفاً فتنه گری نکنید .
حالا فهمیدید نتیجه چه خواهد شد ?
چیزی نگو تابی جون

آخه کی می تونه فریادشو به گوش این دولت مردا برسونه
تنها چیزی که میتونم بگم اینه که خواهش کنم هیچ ارگانی دخالت نکنه چون مردم مجبور میشن باج بیشتری بدن
خوبه به أصل مطلب اشاره بشه كرمان موتور به عنوان سي كي دي با تعرفه پايين توليد ماشين كامل وارد ميكنه مثال گمركي ١٢٠رو ٣٠ ميليون ميده وخودرو فرسوده اسقاط عوض ٨دستگاه ٢٥٠٠ميلون هر دستگاه يك دستگاه وشمارهگذاري ١٨ ميليون توماني ٥ ميليون تومان و فرقش با واردكننده متفرقه ٣درصد از أردش خودرو براي گارانتي زوري كه اونم بين ٨درصد و٣درصد دعوا هست وبخشويدگي ماليات براي توليد داخل خودتون جمع ببنديد
قرار دادهای نمایندگی وواسطه گری کمپانی های خارجی به نوعی باید توسط وزارت بازرگانی مورد بررسی وتایید قرار گیرد..یکی از اشکالات تجارت خارجی ما که برخلاف قانون اساسی فعلا غیر دولتی است همین است.هر شرکتی بهر صورتی نمایندگی میگیرد وقیمت میدهدوبازار را در اختیارمیگیرد وعمل میکند.کمپانی های خارجی با توجه به قدرت نمایندگان خود در ایران بهر شکل که بخواهند عمل میکنند.ایاوزارت بازرگانی بر کار نمایندگی های کمپانی های خارج ودریافت وپرداخت انها نظارت وکنترلی دارد؟
پول ندارین پراید سوار شین مجبورتون نکردن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر