بازدید 3456

اقتصاد جهان چطور ترامپ را نادیده گرفت

رشد غیرمنتظره اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد شیوه حکمرانی غیرمعمول ترامپ در کاخ سفید تاثیر محدودی بر اقتصاد جهانی داشته است.
کد خبر: ۷۶۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱ 06 January 2018

رشد غیرمنتظره اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد شیوه حکمرانی غیرمعمول ترامپ در کاخ سفید تاثیر محدودی بر اقتصاد جهانی داشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از واشنگتن پست، وقتی تحلیلگران موسسه رتبه بندی فیچ در لندن به این جمع بندی رسیدند که دونالد ترامپ تهدیدی برای اقتصاد جهانی به شمار می رود، وی تنها 3 هفته بود که به کاخ سفید راه یافته بود.

حدود یک دهه پس از رکود بزرگ، کارخانه های جهان مجددا راه افتاده اند. اما جیمز مک کورمک، مدیر بخش بدهی دولت های موسسه فیچ در اوایل سال 2017 گفته بود سخنان مکرر ترامپ در مورد جنگ تجاری با چین و احتمالا مکزیک و کانادا و همچنین طرح های وی برای محدود کردن موج مهاجرت و به هم ریختن هنجارهای دیپلماتیک «احتمال تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده در سیاست های آمریکا که می تواند دارای تبعات احتمالی جهانی باشد را افزایش داده است.»

بانک مرکزی انگلیس و چند اقتصاددان دیگر نیز همین هشدار ها را مطرح کرده بودند و متیو بارکوف، مدیر موسسه کارلسون کپیتال در دالاس به مشتریان خود هشدادر داده بود که ترامپ ممکن است موجب ایجاد «یک رکود جهانی شود.»

اما در عمل، سال 2017 به بهترین سال برای اقتصاد جهانی از 2010 تاکنون تبدیل شد و پیش بینی های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که سال 2018 حتی از این هم بهتر خواهد بود. روز پنجشنبه، متوسط شاخص صنعتی داو جونز با رسیدن به قله 25 هزار واحدی رکورد زد و نشان داد که روند پر شتاب رشد اقتصاد جهانی ادامه دارد. امسال انتظار می رود تمام اقتصاد های بزرگ جهان (آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و چین) رشد قابل قبولی را تجربه کنند.

رشد غیرمنتظره تمام اقتصادهای بزرگ جهان در سال 2017 حکایت از آن دارد که با وجود اینکه آمریکا یک چهارم از اقتصاد 80 تریلیون دلاری جهان را به خود اختصاص داده، اما شیوه حکمرانی غیرمعمول ترامپ در کاخ سفید تاثیر محدودی بر اقتصاد جهانی داشته است.

تاثیر اقدامات ترامپ بر شاخص های اقتصادی با اقدامات بانک های مرکزی جهان که اقدام به تزریق تریلیون ها دلار پول ارزان به بازارها نموده اند، خنثی شده است. سرمایه گذاران و مدیران شرکت های بزرگ نیز آموخته اند که چگونه با یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی کنار بیایند و اغلب اظهارنظرهای عجیب و غریب وی را نادیده بیانگارند. اوایل هفته گذشته زمانی که ترامپ توئیت جنجالی خود در مورد اینکه «دکمه بمب هسته ای» وی بزرگتر از دکمه سلاح اتمی رهبر کره شمالی است، را توئیت کرد، بازارهای آسیایی واکنش چندانی به این سخن نشان ندادند.

روچیر شارما، استراتژیست موسسه مورگان استنلی در نیویورک گفت: «ذهن همه ما درگیر ترامپ است... اما تاثیری که تحولات سیاسی آمریکا بر اقتصاد دارد اندکی محدود است، زیرا در آمریکا بر عکس بازارهای نوظهور ساختارهای نهادینه قدرتمندی وجود دارد.»

سال گذشته در خارج از آمریکا نیز اقتصاد بر سیاست دست بالاتر را داشت. در اروپا ثابت شد که نگرانی ها از اینکه گسترش پوپولیزم در انگلیس، لهستان و مجارستان موجب بی ثباتی اتحادیه اروپا شود، غلو آمیز بوده است. در آسیا نیز به رغم افزایش تنش ها در شبه جزیره کره، شاخص های اقتصادی رشد کردند.

دونالد ترامپ طی سال گذشته در توئیتر خود به شرکت های بزرگی نظیر بوئینگ و جنرال موتورز حمله کرد و تهدید کرد که سیستم تجارت جهانی ای که 70 سال از عمر آن می گذرد را به هم خواهد ریخت، اما اعتماد موجود در میان بنگاه های اقتصادی همچنان بالاست و بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی حجم مبادلات تجاری در سال گذشته رشدی 3.6 درصدی را شاهد بود که حتی رشدی سریعتر از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل