بازدید 11727
موتورسواری زنان در ایران

شغل اولین موتورسوار زن ایرانی چه بود؟

کد خبر: ۷۶۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ 08 January 2018

نایب رئیس بانوان فدراسیون موتورسواری ضمن تشریح برنامه‌های مورد نظر برای گسترش این رشته تاکید کرد که اولین موتورسوار زن ایران قبل از انقلاب در شهربانی فعالیت داشت.

به گزارش مهر، قرار است بهمن ماه و به مناسبت ایام دهه فجر، اولین دوره مسابقات موتورسواری کراس به عنوان مسابقات کشوری دهه فجر برگزار شود. این رقابت‌ها در حالی برگزار خواهد شد که به دنبال رسمیت پیدا کردن موتورسواری ریس بانوان در ایران، از دو هفته پیش نیز تمرینات موتورسواران زن در این بخش به صورت رسمی در پیست مجموعه ورزشی آزادی آغاز شد.

همین موضوع بهانه‌ای شد برای گفتگو با مریم وطن‌پرست نایب رئیس بانوان فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری تا از وضعیت فعلی موتورسواری بانوان و پیش‌بینی آینده این رشته در کشور مطلع شویم.

فدراسیون اتومبیلرانی از سال گذشته به صورت جدی برای برنامه‌ریزی در بخش موتورسواری بانوان آغاز به کار کرد. چه شد که به این عرصه ورود کردید؟

- مریم وطن‌پرست: پیش از این هیچ فعالیت رسمی در رابطه با موتورسواری بانوان در کشور نداشتیم؛ این در حالی بود که درخواست‌های متناوبی در این زمینه مطرح می‌شد، به همین دلیل و البته با در نظر گرفتن لزوم اجرای سیاست وزارت ورزش در پررنگ‌ و فعالتر کردن فعالیت بانوان در رشته‌های مختلف، بر آن شدیم تا در بخش موتورسواری، فعالیت‌های رسمی و منسجمی داشته باشیم.

* در واقع تا سال گذشته هیچ فعالیت رسمی در موتورسواری بانوان انجام نمی‌شد؟

- یکی، دو موتورسوار خانم داشتیم که به صورت انفرادی کار می‌کردند، اما فدراسیون هیچ نظارتی روی کار آنها نداشت؛ در واقع از سال گذشته که مجوز موتورسواری بانوان را از وزارت ورزش گرفتیم، فعالیت رسمی موتورسواری بانوان در ایران آغاز شد و رسمیت پیدا کرد.

* در آغاز فعالیت موتورسواری بانوان ابتدا برای موتورسواری کراس برنامه‌ریزی شد، سپس فدراسیون به موتورسواری ریس بانوان هم ورود کرد. دلیل خاصی برای این موضوع است؟

- دلیل خاصی نبود، از آنجا که پیست لازم برای موتورسواری کراس وجود داشت، به همین دلیل ابتدا فعالیت‌ موتورسواری بانوان را در این بخش آغاز کردیم. لازم بود برای موتورسواری ریس، تمهیداتی اندیشیده شود و بخصوص به لحاظ پیست، شرایط لازم مهیا شود؛ به همین دلیل آغاز رسمی تمرینات موتورسواری ریس به امسال موکول شد که از هفته پیش هم به صورت رسمی آغاز شد.

* آیا افرادی که در موتورسواری کراس فعالیت دارند، می‌توانند در موتورسواری ریس هم فعالیت داشته باشند؟

- به هرحال ماهیت این دو کاملاً با هم متفاوت است و حتی موتور استفاده از آن هم با یکدیگر فرق دارد. موتورسواری کراس در پیست خاکی که فراز و نشیب‌هایی دارد، انجام می‌شود اما موتورسواری ریس در پیست آسفالت انجام می‌شود و سرعت زیادی هم دارد. فعالیت در هر یک از این دو رشته به علاقه خود موتورسواران بستگی دارد.

* استقبال از مورتورسواری ریس بانوان چگونه بود؟ در واقع تمرینات این بخش با چه تعداد موتورسوار آغاز شده است؟

- پیش از آغاز تمرینات این بخش، به تمام استان‌ها فراخوان زدیم تا افراد متقاضی به ما معرفی شوند. بر این اساس، با ۱۵ موتورسوار تمرینات را شروع کردیم.

* آیا برای آغاز تمرینات موتورسواری ریس، شرایط خاصی لحاظ کرده بودید؟

- شرایط خاصی نداشتیم، فقط داشتن موتورسیکلت سی‌جی۱۲۵، یکی از پیش‌شرط‌های ما بود؛ البته از مجموع ۱۵ نفری که در تمرینات حضور دارند، ۸ نفر موتورسیکلت شخصی دارند، اما ۷ نفر موتورسیکلت نداشتند که از طرف فدراسیون در اختیارشان گذاشته شد.

* با این اوصاف، مسائلی مثل آشنایی اولیه با قوانین و مقررات ایمنی موتورسواری یا برخورداری از آموزش‌های ابتدایی، ملاک تعیین‌کننده در ورود افراد نبود؟

- درواقع موتورسواران متقاضی به فعالیت در موتورسواری ریس، همزمان با ورود به پیست آزادی، تحت آموزش هم قرار می‌گیرند؛ حتی اگر به لحاظ آموزشی و مطلع بودن از قوانین ابتدایی، در حد صفر باشند. به هر حال، این اولین دوره تمرینات ریس بانوان است و طبیعی است که خیلی از افراد به رغم علاقه‌مندی، از اطلاعات اولیه دور باشند.

* تمرینات موتورسواران ریس زیر نظر چه فردی انجام می‌شود و با توجه به اینکه این رشته پیشینه رسمی در ایران ندارد، چه برنامه‌ای برای تربیت مربیان آن دارید؟

- محمد غفارزاده رئیس کمیته ریس فدراسیون، تمرینات بانوان موتورسوار ریس را زیر نظر دارد؛ ضمن اینکه از تربیت مربی هم غافل نیستیم، حتی در نظر داریم از میان همین افرادی که به تمرینات روی آورده‌اند، مربی پرورش دهیم. این افراد به واسطه آموزش‌هایی که می‌بینند، می‌توانند تا یکی، دو سال آینده گواهینامه مربیگری بگیرند.

* درمجموع آینده موتورسواری ریس بانوان را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

ـ اینکه در آغاز کار، ۱۵ نفر در تمرینات حضور پیدا کردند، نشان می‌دهد که این کار خیلی خوب سازماندهی شده و اینکه زمان مناسبی را برای شروع موتورسواری ریس انتخاب کرده‌ایم، شاید اگر برای آغاز رسمی تمرینات زودتر از این زمان یا دیرتر برنامه ریزی می کردیم به نتیجه نمی رسیدیم، البته باید همزمان روی دو محور اساسی که یکی آموزش و دیگری برگزاری مسابقات کشوری است، تمرکز داشته باشیم تا بتوانیم از فعالیت در این رشته به نتیجه برسیم. بر این اساس برگزاری مسابقات قهرمانی کشور موتور ریس بانوان را در تقویم فدراسیون برای سال آینده قرار داده‌ایم.

* اما مسابقات موتورسواری کراس بانوان از امسال و همزمان با ایام دهه فجر آغاز می‌شود؟

- به هر حال فعالیت موتورسواری کراس بانوان خیلی زودتر آغاز شد، البته برگزاری مسابقات قهرمانی این بخش هم در تقویم سال آینده فدراسیون لحاظ شده است، اما برای برگزاری مسابقات ویژه دهه فجر برنامه‌ریزی کردیم تا این رقابت‌ها پیش‌درآمدی برای مسابقات سال آینده که اولین دوره رسمی قهرمانی کشور به حساب می آید، باشد.

* مشخص است که مسابقات دهه فجر موتورسواری کراس بانوان با حضور چند موتورسوار برگزار می‌شود؟

- این رقابت ها ۲۰ بهمن ماه برگزار می شود. تا چند روز دیگر فراخوان لازم را به هیأت‌های استانی می‌دهیم و بر اساس پاسخ‌های دریافتی، تعداد شرکت‌کنندگان را مشخص می‌کنیم، بنابراین فعلاً پاسخی برای این پرسش نیست.

* برای اعزام موتورسواران خانم به مسابقات قهرمانی آسیایی یا جهانی هم برنامه‌ای دارید؟

- بله؛ البته با توجه به اینکه فعالیت موتورسواری کراس بانوان خیلی زودتر از موتورسواری ریس آغاز شد، فعلاً این برنامه برای موتورسواری کراس در نظر گرفته شده و اینکه بتوانیم شرایط لازم برای حضور در رقابت های آسیایی یا جهانی را مهیا کنیم. این برنامه را هم در تقویم سال آینده فدراسیون قرار داده ایم.

* تقریباً یک سال از آغاز موتورسواری کراس بانوان می گذرد. کارها به گونه ای پیش رفته که در حال حاضر دراین رشته مربی خانم داشته باشیم؟

- خیر؛ درکل مربی رسمی موتورسواری بانوان نداریم. البته هستند افرادی که با هزینه خود و به صورت برون‌مرزی در کارگاه‌های آموزشی و نه مربیگری شرکت‌ کرده‌اند. متولی حضور این افراد در دوره‌ها فدراسیون نبوده و از نظر ما هم رسمیت ندارد.

* برخی موتورسواران زن مدعی هستند که اولین در ایران به حساب می‌آیند، این موضوع را تائید می‌کنید؟ اصلاً پیشینه موتورسواری بانوان ایران به چه زمانی برمی‌گردد؟

- موتورسواری ریس یکی، دو هفته است که در ایران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اما همین افرادی که مدعی هستند، می‌گویند سال گذشته قهرمان موتورسواری ریس کشور شده‌اند! از همین جا باید متوجه شد که صحبت‌های این افراد مورد تائید فدراسیون نیست. اولین موتورسوار زن ایران قبل از انقلاب در دستگاه‌های امنیتی یعنی در پلیس و شهربانی فعالیت داشت. صلاح می دانیم از وی نامی نبریم.

* تقریبا یک سال است که مورتورسواری بانوان در ایران رسمیت پیدا کرده است. تا قبل از آن فعالیتی در این زمینه وجود داشت؟

- هستند موتورسوارانی که به صورت نامحسوس و بدون اینکه هویتشان مشخص شود، در سطح شهر تردد دارند، البته به خاطر نوع لباسشان، خیلی قابل شناسایی نیستند. شاید در رشته‌ای مثل دوچرخه‌سواری، اگر ورزشکار خانم باشد، خیلی راحت قابل تشخیص باشد اما لباس موتورسواری به گونه‌ای است که تشخیص آن راحت نیست. درکل اما این موتورسواران خانم متخلف به حساب می آیند چون بدون گواهینامه کار می‌کنند. کسانی که به صورت غیررسمی کار می‌کنند، از طرف فدراسیون به رسمیت شناخته نمی‌شوند. موتورسواران خانمی که علاقه‌مند به فعالیت در این رشته هستند، باید فقط در محل پیست و زیر نظر مربی و با متولی‌گری فدراسیون کار کنند. بانوان حتی اگر گواهینامه هم بگیرند، نمی‌توانند در سطح شهر تردد کنند. گواهینامه‌ای که برای آنها صادر می‌شود، صرفاً برای موتورسواری در پیست است.

* فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری برنامه‌ای در این زمینه و اینکه بانوان موتورسوار بتوانند در سطح شهر تردد کنند، دارد؟

- بررسی و تصمیم‌گیری این برنامه در حوزه اختیارات ما نیست؛ نهادهایی مثل شورای امنیت ملی، نیروهای امنیتی، شورای سیاستگذاری کشور و ... تصمیم‌گیرنده هستند. موتورسوارانی هم که در سطح شهر تردد می‌کنند، قطعاً اگر شناسایی شوند، به عنوان یک متخلف با آنها برخورد می‌شود و حتی ممکن است موتور آنها ثبت و ضبط شده و پرونده‌شان به مراجع قضایی ابلاغ شود. فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در تلاش برای مهیا کردن شرایط گسترش فعالیت موتورسواری بانوان است اما ورود کردن به این زمینه ها در حوزه اختیارات ما نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر