بازدید 3341
اقتصاد در گذر زمان

از واگذاری ژاندرمری خزانه به افسران سوئدی تا آغاز عملیات حفاری برای استخراج نفت از دریای خزر

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۷۶۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 09 January 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 دی 1290، ژاندارمري خزانه كه توسط مورگان شوستر آمريكايي در ايران شكل گرفته بود، تحويل افسران سوئدي شد.

19 دی 1341، کنگره دهقانان با شرکت ۳۵۰۰ نفر از نمایندگان شرکت ‌ها و اتحادیه ‌های تعاونی و روستایی کشور که همگی با هزینه وزارت کشاورزی به تهران آمده بودند، تشکیل شد. شاه که در این کنگره ریاست افتخاری را داشت طی نطقی مواد شش‌گانه زیر را به نام اصلاحات اجتماعی برای تصویب در کنگره به رفراندوم گذاشت:

۱- الغای رژیم ارباب و رعیتی یا تصویب اصلاحات ارضی ایران براساس لایحه اصلاحی قانون اصلاحات مصوب ۱۹ دی‌ ماه ۱۳۴۰ و ملحقات آن.

۲- تصویب لایحه قانون ملی کردن جنگل‌ های سراسر کشور.

۳- تصویب لایحه فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی.

۴- تصویب لایحه قانونی سهیم کردن کارگران در سود منافع کارگاه ‌های تولیدی و صنعتی. ۵- لایحه اصلاحی قانون انتخابات. ۶- لایحه ایجاد سپاه دانش به منظور تسهیل اجرای قانون تعلیمات عمومی و اجباری.

19 دی 1351، هویدا، عبدالمجید مجیدی را به ریاست سازمان برنامه منصوب کرد.

19 دی 1358، 5 بانك در تبريز توسط هواداران حزب خلق مسلمان به آتش كشيده شد.

19 دی 1373، قرارداد يك ميليارد دلاري ايران و روسيه براي تكميل نيروگاه اتمي بوشهر امضا شد و بر اين اساس، روسيه متعهد شد كه واحد شماره يك اين نيروگاه را ظرف 4 سال تكميل و راه اندازي كند.

19 دی 1374، حفاري براي استخراج نفت از درياي خزر آغاز شد. روز پنجم اسفند نيز بهره برداري از نخستين سكوهاي حفاري ساخت ايران در درياي خزر شروع شد.

 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل