بازدید 9713
محمدباقر نوبخت:

تعرفه واردات خودروی برقی صفر درصد است/ بنزین ۱۱۵۰ تومانی را تایید و یا رد نمی‌کنم

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز در سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه خودروهای هیبریدی از مصرف بنزین نیز برخوردار است، نسبت به افزایش تعرفه واردات این نوع خودروها گفت: با بررسی هایی که داشتیم مشخص شد که تعرفه قبلی این خودروها باعث به وجود آمدن رانت قابل توجهی در بحث واردات این نوع خودروها می شد و این خودروها عموما با مصرف بنزین تردد میکنند و ظرفیت موتور بالای دارند و در محدوده خارج از شهر امکان استفاده از سوخت غیر از بنزین را دارند.
کد خبر: ۷۶۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 09 January 2018

دكتر نوبخت در اين نشست خبري به سوالات مختلف خبرنگاران درخصوص اشتغال و توليد در بودجه ۱۳۹۷ پاسخ داد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز در سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه خودروهای هیبریدی از مصرف بنزین نیز برخوردار است، نسبت به افزایش تعرفه واردات این نوع خودروها از 5 به 45 درصد گفت: با بررسی هایی که داشتیم مشخص شد که تعرفه قبلی این خودروها باعث به وجود آمدن رانت قابل توجهی در بحث واردات این نوع خودروها می شد و این خودروها عموما با مصرف بنزین تردد میکنند و ظرفیت موتور بالای دارند و در محدوده خارج از شهر امکان استفاده از سوخت غیر از بنزین را دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی از سازمان برنامه و بودجه، دکتر نوبخت همچنین افزود در حال حاضر تعرفه واردات خودروی برقی صفر درصد است. ولی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی افزایش داشته است.

سخنگوی دولت همچنین نسبت به برنامه دولت در جهت تولید و اشتغال گفت: 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال پیش‌بینی شده که 35 هزار میلیارد از طریق تسهیلات بانکی، ‌15 هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی، ‌17 هزار و 400 میلیارد تومان حامل‌های انرژی و بودجه عمومی و همچنین 6 هزار میلیارد تومان مانده اعتبارات اشتغال روستایی پیش‌بینی شده است.سخنگوی دولت همچنین نسبت به برنامه دولت در جهت تولید و اشتغال گفت: 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال پیش‌بینی شده که 35 هزار میلیارد از طریق تسهیلات بانکی، ‌15 هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی، ‌17 هزار و 400 میلیارد تومان حامل‌های انرژی و بودجه عمومی و همچنین 6 هزار میلیارد تومان مانده اعتبارات اشتغال روستایی پیش‌بینی شده است.

نوبخت در مورد سرمایه‌گذاری طرح‌های منابع عمرانی گفت:‌ 254 هزار و 300 میلیارد تومان از این محل پیش‌بینی شده که 60 هزار و 400 میلیارد تومان منابع عمومی، 13 هزار و 300 میلیارد تومان منابع خصوصی، 53 هزار و 100 میلیارد مشارکت خصوصی، تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک‌ها، 3 هزار میلیارد تومان آب‌های مرزی و 124 هزار و 500 میلیارد تومان شرکت‌های دولتی خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه نشست خبری پیرامون مخالفت هایی که در مجلس نسبت به افزایش قیمت بنزین به نرخ 1500 تومان و خبری که گفته شده نرخ 1150 تومانی در مجلس مطرح شده است، گفت: این نرخ 1150 تومانی را تایید و یا رد نمیکنم ولی آنچه مطرح شده است حاکی از این است که مجلس مبلغ 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی را به 10 هزار میلیارد تومان کاهش داده و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است. از این رو برای هر تغییر در قیمت حامل‌ها منتظر نظر و مصوبه مجلس هستیم. 

در ادامه این جلسه رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جریان اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه کرد. او در مورد این‌که وی بارها تاکید کرده بود که دلار 4200 تومانی مورد تایید دولت نیست و قیمت غیررسمی به شمار رفته به زودی تعدیل می‌شود، اما در روزهای گذشته با وجود انتظاراتی که برای کاهش قیمت وجود داشت از مرز 4400 تومان هم عبور کرده و اختلاف قیمت از شهریورماه تاکنون به حدود 700 تومان رسیده و می‌تواند رانت‌های خاص خود را به همراه داشته باشد، در این شرایط برنامه دولت برای بازار ارز چیست، گفت که سیاست دولت حفظ ارزش پول ملی بوده و همچنان بر آن تاکید دارد. از این‌رو همکاران من همواره در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به دنبال سیاستی هستند که بتوان این مهم را محقق کرد.

نوبخت درباره این‌که شما معتقدید که باید صرافی‌ها خود را با قیمت‌های واقعی منطبق کنند اما در همین حال شاهدیم که بانک مرکزی قیمت‌های پایه اعلامی به صرافی بانک‌ها را حتی بالاتر از آنچه که در روز قبل رقم خورده و اعلام می‌کند عاملی بر افزایش قیمت دلار است، اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم همواره تاکید ما بر همین سیاست حفظ ارزش پول ملی بوده است و البته در جریان این اتفاق خاص که بانک مرکزی قیمت پایه را بالا اعلام کند، نیستم، ولی در هر صورت سیاست بر این است که بتوان در مقاطع مختلف حتی شرایطی که ناشی از مسائل سیاسی و یا سایر جهات است بازار را کنترل کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با استخدام های دولتی گفت: قانون خدمات کشوری در بند (ب) و (ج) ماده ۲۴ این اجازه را به دولت می دهد که به ازای خروج سه نفر یک نفر جذب شود و منع قانونی ندارد. وی اظهار داشت: البته جذب ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر تاثیری بر روند ایجاد شغل ندارد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عمده هزینه های دولت در چهار بخش هزینه های رفاهی و اجتماعی با 91 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های مربوط به آموزش و تحقیقات با 57 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های دفاعی و امنیتی با 51 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های سلامت با رقم 25 هزار میلیارد تومان است. وی افزود: با این حال دستگاه ها معتقدند که باید 34 هزار میلیارد تومان به منابع آنها افزوده شود. نوبخت با بیان اینکه میزان حقوق مقامات بر اساس مصوبه مجلس تعیین شده است، گفت: امسال و سال آینده حقوق مقامات افزوده نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان