بازدید 9927
مهرداد لاهوتی در گفت و گو با تابناک

مصوبه کمیسیون تلفیق،یعنی رسمیت دادن به قاچاق؛مصوبه ما تصمیمی احساسی و غلط بود!

کمیسیون تلفیق مجلس که این روزها را سخت و نفسگیر برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور می گذراند در مصوبه ای جنجالی تصمیم گرفت تا برای دولت به جای افزایش قیمت حامل های انرژی از محل دیگری درآمدزایی کند و مابه ازای فروش کالاهای متروکه در انبارهای سازمان اموال تملیکی شرایطی را فراهم نماید که منابع حاصله به سمت اشتغال پیش رود.
کد خبر: ۷۶۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 09 January 2018

پاسخ به سؤال نمایندگان آسیبی به جلال و جبروت رئیس جمهور وارد نمی کند/ هیأت رئیسه سؤال را اعلام وصول نمی کندکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که این روزها را سخت و نفسگیر برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور می گذراند روز یکشنبه در مصوبه ای جنجالی تصمیم گرفت تا برای دولت در سال آینده به جای افزایش قیمت حامل های انرژی از محل دیگری درآمدزایی کند و مابه ازای فروش کالاهای متروکه در انبارهای سازمان اموال تملیکی شرایطی را فراهم نماید که منابع حاصله به سمت رونق تولید و اشتغال پیش رود.

به گزارش «تابناک»؛ طبق این مصوبه دولت باید درآمد 10 هزار میلیارد تومانی کسری خود از محل افزایش قیمت سوخت را از محل فروش این اموال کسب کند، غافل از آنکه فعالان اقتصادی، خود نگرانی عرضه کالاهایی در بازار هستند که در رقابتی به شدت نابرابر لطمه های سنگینی را به پیکره تولید وارد کند

موضوع از آن قرار است که قرار است کالاهای در انبارمانده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی که به نوعی کالاهای قاچاق کشف شده هستند، از سوی دولت در بازار داخلی کشور فروخته شده و درآمد حاصل از آن صرف اشتغالزایی در سال ۹۷ شود.

حال اما فعالان اقتصادی می گویند که اصولا نباید اجازه ورود کالاهای قاچاق را داد چه رسد به اینکه چراغ سبزی در اختیار دولت قرار گیرد که مسیر فروش کالاهای قاچاق را روشن می سازد و به نوعی دولت را قاچاق فروش می کند.

این درحالی است که ورود درآمد حاصل از فروش کالاهای قاچاق به اقتصاد ایران ، آنهم بصورت رسمی، یک امر مذموم است اما بدتر از آن فروش این کالاها از سوی دولت و نگرش درآمدزایی در این خرید و فروش است. اصولا مجلس باید سازکارهایی را تدوین کند که ورود کالاهای قاچاق به اقتصاد ایران به غیر ممکن گردد

با مصوبه ای که کمیسیون تلفیق تصویب کرد در واقع ورود کالای قاچاق به کشور به رسمیت شناخته شده است و اجازه فروش آن نیز با قیمت زیر نرخ بازار به دولت داده شده است. از سوی دیگر اگر قرار باشد دولت، این کالا ها را در بازار عرضه و بفروشد، تولید داخلی به شدت تضعیف کرمی شود، ضمن اینکه همان کالا قدرت رقابت را از کالاهای وارداتی خواهد گرفت، چرا که حقوق و عوارض گمرکی پرداخت نکرده و بسیار ارزان تمام شده است.

دولت به جای حمایت از تولید ملی اگر قرار باشد که کالای قاچاق بفروش ومنابع آن را صرف ایجاد اشتغال نماید به طور قطع اشتغال موجود را هم از دست خواهد داد. بنابراین باید در وهله اول باید به فکر حفظ اشتغال موجود بود و پس از آن بتوان با سرمایه گذاری و جذب منابع مالی، زمینه های افزایش تولید و اشتغالزایی را فراهم کرد.

نکته جالب در این بین این است که برخی از اعضای کمیسیون تلفیق نیز مخالف این موصوبه هستتند و تصویب شدن آن را احساسی داتسته و بر این اعتقاد هستند که اگر این مصوبه در صحن علنی رای بیاورد به ضرر تولید داخلی و از بین رفتن اشتغال کشور خواهد شد.

مهرداد لاهوتی بائوج از جمله مخالفان این مصوبه است که در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این مصوبه ما یک مصوبه غلطی بوده است، و یک تصمیم احساسی بود، فروش اموال تملیکی به میزان 10 هزار میلیارد تومان یعنی رسمیت دادن به قاچاق.

این عضو کمیسیون تلفیق گقت: اگر این کالاهای قاچاق از انبار به بازار بیاید و حراج گردد، باعث ایجاد هرج و مرج اقتصادی می شود، این کالا ها، کالا هایی هستند که توقیف شده اند و معنی فروش آن این است که کالا به هر حال وارد بازار داخلی می شود و پدر تولید ما را در می آورد.

وی گفت: مصوبه می گوید که درآمد فروش این کالا ها باید صرف اشتغال شود، این در حالی است که اگر این کالا ها را  بفروشیم معادل دو برابر درآمد ایجاد شده اشتغال کشور از بین می رود و باید این موضوع در صحن علنی اصلاح گردد.

وی در باره احتمال دوباره افزایش قیمت سوخت در صورت عدم تصویب این طرح نیز گفت: ما درباره سوخت تصمیم گرفته ایم و نمی گذاریم قیمت سوخت افزایش پیدا کند، حالا این عدد آن میزان نیست که بتوانند قیمت سوخت را تحت تاثیر قرار دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
لطفا شرکت گاز توضیح دهد این هزینه خدمات مستمر چه صیغه ای هست که در قبضهای گاز این ماه اضافه شده است
در کشوری که دختر 9ساله را با عقد مرد 45ساله در بیارند اقتصاد و بیکاریش حل نخواهد شد چون اقتصادش مثل همان فرهنگش هست . اسم اینکار یعنی از سادگی و نرسیدن بلوغ جنسی دختران سواستفاده کنند .چون تمام مسایل مثل زنجیر بهم ربط دارند
باز می گویم همانطور که قبلا نیز گفته ام این نمایندگان فرمایشی هستند و بایستی مواظبشان بود.
چرا هزینه های تولید داخلی را کم نمی کنید که بتواند با خارجی لااقل در داخل رقابت کند
چرا تخم مرغ در آمریکا، 400 تومن در ایران 700
چرا پسته در آمریکا 28 تومن در ایران 60
از ماشین و... بگزریم
نویسنده محترم :
لطفا دقت بفرمایید کالای قاچاق به کالایی گفته میشود که برای ورود به کشور هزینه و حقوق ورودی آن پرداخت نشده باشد . وقتی کالا توسط دولت توقیف شده و در واقع صددرصد قیمت آن به عنوان جریمه واردکننده لحاظ شده است دیگر کالای قاچاق نخواهد بود چون اگر به عنوان مثال حقوق ورودی یک کالا در مسیر واردات قانونی ان 30 درصد بود در خصوص کشفیات به صد در صد افزایش خواهد یافت پس عرضه آن در شبکه توزیع مطلقا خسارتی به اقتصاد وارد نخواهد کرد .( به جز کالا های مشروط و ممنوع) از طرف دیگر برای ورود این کالا ها میلیارد ها دلار از ارز کشور خارج شده است و از بین بردن این کشفیات هیچ کمکی به تولید داخلی نخواهد کرد.
حیف این کشور با این مسئولین که دارد
اقتصاددان در ایران وجود ندارد قحطی رجال مثل روز روشن است ما همیشه در معرض ازمونهای خطا هستیم یعنی شدیم موش ازمایشگاهی
به کشورهای اطراف نظیر پاکستان و ترکمنستان و افغانستان و ارمنستان و.......بفروشند. نمیشود اینهمه مال وجنس را نادیده گرفت و معدومش کرد یا اینهمه انبار و فضای سرپوشیده را معطل این اجناس نمود. باید هرچه زودتر از شر اموال ناخواسته خلاص شد حتی میتوان چوب حراج بین المللی زد یا آنرا به افراد بی بضاعت از طریق کمیته امداد اهدا کرد.
اقایان میفرمایند با این کالاهای قاچاق مکشوفه چه باید کرد؟۱- باید به صاحبان ان پس دادوعذر خواهی کرد.۲- باید به صاحبان با دریافت عوارض گمرکی ودیگر دریافت ها به اضافه مقادیر قابل توجهی جریمه انها را به صاحبان پس دهند. ۳- با توجه به ارزیابی کالا فروش برسانند ومواظب رانت خواری هم باشند۴-در انبا ر نگه داشت تا چه زمانی و بچه دلیلی.؟ هم انبار بی دلیل پر است وهم اجناس در مدت زمان از ارزش میافتند.بهترین راه فروختن به نفع دولت ومرد م است.
با مصوبه ای که کمیسیون تلفیق تصویب کرد در واقع ورود کالای قاچاق به کشور به رسمیت شناخته شده است و اجازه فروش آن نیز با قیمت زیر نرخ بازار به دولت داده شده است.
چرا دولت در این دو ماه مانده به پایان سال بخشی از این کالا ها را بعنوان جایگزین یارانه به مردم نمی دهد تا 5 هزار میلیارد صرفه جویی کند و این کار استانی و از ادارات و دستگاهها شروع کند واقعا این اقتصاددانان من درک اقتصادی پایینی دارد قطره قطره جمع گردد .... تازه عوارضش را به ان اضافه کنند
به این تصمیمات احساسی تمام ارگانها و نهادهای تصمیم گیر عادت کردیم جور دیگری بود متعجب میشدیم
خوب پس تکلیف این کالاها چه می شود؟عدم استفاده و انبارداری آن هم که صحیح نیست.دولت می تواند با این کالاها مثل یک کالای وارداتی قانونی برخورد کند و عوارض گمرکی قانونی آن را بر اساس تعرفه های مصوب پرداخت کند تا مشکلی پیش نیاید.
کالاهای قاچاق رو صادر کنید
مگر این همه صادر کننده نمونه نداریم
بهتر از اینست که ازبین بروند
اصلا برای چه کالای قاچاق انبار میشود یا باید مرجوع شود یا معدوم
دولت نبايد پول نامشروع بخورد مردم بدهد.
کالای قاچاق حرام است و باید منهدم گردد. با کلاه یا بدون کلاه ، با مصوبه یا بدون مصوبه کالای حرام حلال نمی شود.
قاچاقچی همان هائی. هستند که تعرفه وعوارض گمرکی نجومی بر مایحتاج مردم تصویب کرده اند تا خودشان باواردکردن ان اجناس از طریق اسکله های غیر قانونی میلیارد ها دلار به جیب بزنند تعرفه وعوارض گمرکی را بردارید خود بخود موضوع قاچاق حل میشود
دولت برای کالاهای قاچاق مطمئنا مصوباتی ودستورالعمل هائی باید داشته باشدکالاهای قاچاق انواع مختلف دارند.برخی ورود ان از مبادی ورودی توسط بازرگانان مجاز است ولی فرد قاچاقچی بعلت علاقمندی به استفاده علاوه بر نداشتن مجوز هاتجاری علاقمند به پرداخت های قانونی هم نبوده است.دربیشتر مواقع صاحبان کالا نیز مشخص نیست.برخی کالاها مصرف ان در جامعه ممنوع نیست ولی ورود ان بدلایلی ممنوع ومتوقف است. برخی کالاهامصرف وتوزیع ان ممنوع است مانند مواد مخدر.در هرکدام روش های قانونی مطمئنااقدام شده است و صاحبان کالا علاقمنم به ترخیص باپرداخت هاز قانونی وجریمه ها وانبار داریها نرفته اند یا صاحبان یافت نشده اند.در این صورت مناسب تر استدر مورد اقلام مجاز به مصرف اقدام بفروش شود.نمیتوان در انبار برای مدت طولانی نگهداری کرد..در مورد مواد مخدر غیر قابل استفاده در صنایع داروئی سوزانده میشودمن تصور میکنم که مجوز مجلس در مورد نوع مصرف وجه حاصل است..بهر صورت کالای قابل فروش باید فروخته شود.
په نه په منتظرید واسه مردم قدم بردارن ؟
در تركيه اكترا كالاي قاچاق را كه دولت گرفته بشرط خروج از كشور به فروش ميرسانند هم براي دولت درآمد ميشه وهم به توليد داخل ضرر نميرساند همين كار را در ايران انجام بدهند بهتر است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان