بازدید 1664

چشم انداز توسعه اقتصادی آسیای مرکزی در سال 2018

توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته میلادی فرصت رشد تولید ناخالص را در این منطقه ایجاد کرد که این موضوع در صورت حفظ ثبات و امنیت باعث پویایی اقتصادی در سال 2018 خواهد شد.
کد خبر: ۷۶۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 10 January 2018

توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته میلادی فرصت رشد تولید ناخالص را در این منطقه ایجاد کرد که این موضوع در صورت حفظ ثبات و امنیت باعث پویایی اقتصادی در سال 2018 خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ملی قرقیزستان، برخی توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کشورهای آسیای مرکزی فرصت رشد تولیدات ناخالص در سال 2017 را ایجاد کرد.

به گفته کارشناسان، در سال 2017 ثبات و امنیت در منطقه شرایط را برای تقویت همکاری‌ها در جهت توسعه روابط متقابل باز کرد به طوری که طبق اطلاعات بانک جهانی در سال گذشته تولیدات ناخالص کشورهای منطقه به 2.2 درصد افزایش یافت و این بالاترین شاخص از سال 2011 می‌باشد.

بر اساس آمار رسمی سال 2017، در سال 2018 تولید ناخالص قزاقستان 4 درصد، قرقیزستان 6 درصد، ازبکستان 5.3 درصد و تاجیکستان 6.5 درصد رشد می‌کند.

فعالان اقتصادی کشورهای منطقه توسعه تجارت در بازارهای داخلی را پذیرفتند و در سال 2018 فعالیت آنان افزایش خواهد یافت.

نمایشگاه «اکسپو- 2017» در «آستانه» که در آن منابع صنعتی کشورهای آسیای مرکزی معرفی شدند یکی از تحولات مهم سال 2017 بود که طی 3 ماه 2 میلیون و 200 هزار گردشگر از آن بازدید کردند.

ازبکستان سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند

ازبکستان به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور منطقه پس از اصلاحات اقتصادی مورد توجه سرمایه‌گذاران جهانی قرار گرفت.

حذف برخی تعرفه‌های گمرکی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ازبکستان فصل جدیدی را در توسعه اقتصادی آسیای مرکزی باز می‌کند.

همچنین در گزارش بانک جهانی آمده است حل مسائل مرزی بین قرقیزستان و قزاقستان و برقراری مسیرهای هوایی بین ازبکستان و تاجیکستان شرایط را برای سرمایه‌گذاران بهبود بخشید.

ازبکستان در مرکز منطقه قرار دارد و همه مسیرهای استراتژیک از این کشور عبور می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در «تاشکند» تأثیرات خوبی بر اقتصاد همه کشورهای منطقه خواهد داشت.

علاوه بر این در سال 2018 ازبکستان کارخانه‌های ماشین سازی را در چند شهر قرقیزستان تأسیس می‌کند.

همکاری‌های منطقه

در سپتامبر سال گذشته مقامات ازبکستان و قزاقستان توافقنامه‌هایی به قیمت 2.2 میلیارد دلار امضا کردند و آن توافقنامه‌ها بزرگترین اسناد آسیای مرکزی در سال 2017 محسوب می‌شود.

شرکت‌های قزاقی سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، تولید پارچه و ماشین سازی ازبکستان را در دستور کار قرار دادند.

در اکتبر سال 2017 تاشکند و «دوشنبه» توافقنامه‌هایی به ارزش 27.1 میلیون دلار امضا کردند که بر اساس آن محصولات ازبکستان به تاجیکستان صادر می‌شود.

قرقیزستان نیز محصولات خود را به ازبکستان صادر می‌کند و فعالان اقتصادی 2 کشور قراردادهایی در قالب انجمن تجاری امضا کردند.

عوامل ذکر شده به توسعه اقتصادی کشورهای منطقه در سال 2018 و رشد همکاری‌های دوجانبه در صورت حفظ ثبات و امنیت اشاره می‌کند و پیش‌بینی ها برای سال جدید میلادی بسیار خوش‌بینانه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار