بازدید 17712
با توجه به درخواست رئیس صندوق رفاه دانشجویان از مدیران دانشگاهی؛

جز دانشجویان مستضعف و مستعد، وام دانشجویی مابقی دانشجویان حذف خواهد شد!

در دورانی که بسیاری از دانشجویان دانشگاه های دولتی کشورمان منبع درآمد مشخصی ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی در مضیقه هستند، وام دانشجویی به یک منبع مالی حداقلی برای آنها تبدیل شده است و بخش عمده ای از نیازهای دانشجویان به واسطه این وام ها مرتفع می شود؛ وام هایی که بر اساس محتوای نامه نگاری های جدید رئیس صندوق رفاه در آینده نزدیک شامل محدودیت هایی خواهد شد و دیگر همه دانشجویان را شامل نمی شود.
کد خبر: ۷۶۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 11 January 2018

جز دانشجویان مستضعف و مستعد، وام دانشجویی مابقی دانشجویان حذف خواهد شد!در دورانی که بسیاری از دانشجویان دانشگاه های دولتی کشورمان منبع درآمد مشخصی ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی در مضیقه هستند، وام دانشجویی به یک منبع مالی حداقلی برای آنها تبدیل شده است و بخش عمده ای از نیازهای دانشجویان به واسطه این وام ها مرتفع می شود؛ وام هایی که بر اساس محتوای نامه نگاری های جدید رئیس صندوق رفاه در آینده نزدیک شامل محدودیت هایی خواهد شد و دیگر همه دانشجویان را شامل نمی شود.

به گزارش «تابناک»، وام های دانشجویی و نحوه تأمین اعتبارهای لازم برای آن، همواره یکی از دغدغه های مهم مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است که با روند افزایشی پیش آمده در رابطه با ظرفیت های دانشگاهی دشواری های نوع و نحوه تأمین منابع لازم برای این وام ها نیز افزایش یافته است؛ وام هایی که از سوی راهی برای افزایش رفاه دانشجویان تلقی می شود و از سویی تلاش ها برای تغییر شرایط پرداخت آن در جریان است.

به رغم اینکه در سال های اخیر رقم و گستره پرداخت وام های دانشجویی افزایش یافت و دانشجویان دانشگاه های دولتی کشور به واسطه دلایل مختلفی مثل هزینه های تحصیل، درمان، تغذیه، پژوهش، سفر زیارتی، ازدواج، فرصت مطالعاتی و... از این وام بهره مند شدند، هم اکنون سخن و مکاتباتی در جریان است که نشان می دهد، صندوق رفاه دانشجویان در تأمین منابع مالی و پرداخت وام های دانشجویی با مشکل رو به رو شده است.

اگرچه تصمیم چندماه اخیر صندوق رفاه دانشجویان مبنی بر واگذاری پرداخت وام دانشجویی دانشجویان دکتری تخصصی به یک بانک عامل نیز در راستای کاهش بار مالی این صندوق تعبیر و در ادامه با اعتراض های گسترده دانشجویان رو به رو شد، اما در روزهای اخیر نامه ای از طریق رئیس صندوق رفاه دانشجویان خطاب به دانشگاه های سراسری ارسال شده است که بر اساس آن دور جدیدی از کاهش نوع و میزان پرداخت وام های دانشجویی آغاز خواهد شد.

نامه و درخواستی که از آن سخن به میان آمد اشاره به درخواستی دارد که ذولفقار یزدان مهر در هفته جاری به دانشگاه های کشور ارسال کرده است و در این نامه موضوع تلاش برای معرفی دانشجویان مستضعف و مستعد را برای دریافت وام مورد تأکید قرار داده است.

ذوالفقار یزدان مهر مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه ای که به آن اشاره شد خطاب به دانشگاه های کشور نوشت: در راستای تأکید نهادهای نظارتی و اجرای قوانین و مقررات پرداخت تسهیلات دانشجویی و توزیع اعتبارات وام بین دانشجویان نیازمند، به استناد بند ۱۲ اساس نامه و مواد ۴ و ۵ آیین نامه نحوه استفاده از وام های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان مبنی بر این که «دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی داخل کشور با توجه به استعداد و استحقاق مالی و دریافت نکردن بورس، کمک یا وام از سازمان های دیگر، همچنین اشتغال نداشتن به کاری که مستلزم دریافت اجرت باشد و جهاتی که پرداخت وام یا کمک را ایجاب کند،» با رعایت ضوابط مقرر از طرف هیات امناء و حدود امکانات صندوق می توانند از وام مربوط استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از بخشنامه مذکور نوشت: همچنین به استناد ماده ۲۱ آیین نامه نحوه استفاده از وام های صندوق رفاه دانشجویان به استحضار می رساند مسئولیت هرگونه تشخیص موارد مذکور و تعیین شرایط استحقاق دانشجوی مستعد کم بضاعت، تایید مدارک و مستندات دریافت وام و صحت نداشتن اشتغال، برعهده دانشگاه (معاونت دانشجویی) خواهد بود.

بر اساس بخشنامه ای که اخیراً از سوی رئیس صندوق رفاه به دانشگاه ها ابلاغ شده است، محدودیت های زیادی برای شامل شدن وام دانشجویی به دانشجویان طرح شده است که عملاً حجم قابل توجهی از دانشجویان را از پوشش این وام ها خارج خواهد کرد و طبیعتاً بار مالی هزینه ها را برای صندوق رفاه کاهش خواهد داد.

اشاره به بندهای قانونی و اساس نامه ای و تأکید بر لزوم مستضعف بودن دانشجو، مستعد بودن دانشجو، عدم دریافت بورسیه یا اشتغال در هر سازمانی که مستلزم دریافت اجرت باشد، این معنی را به ذهن متبادر می کند که حتی دانشجویان مستضعف و مستعد نیز در آینده از پوشش این وام خارج خواهند شد و این مشکل تنها شامل حال دانشجویان دیگر که البته اکثریت دانشجویان را شامل می شود، نخواهد شد.

از این رو احتمال حذف دانشجویان مستضعف و مستعد نیز از این طرح بالا می رود که می دانیم بسیاری از دانشجویان مستضعف برای تأمین نیازهای مالی دوران تحصیل به کارهای متفرقه و یا پژوهشی مشغول هستند و طبیعتاً از این محل اجرتی نیز دریافت می کنند.

از سوی دیگر دانشجویان مستعد نیز بر اساس بخشنامه بالا که تعریف مشخصی برای آن ارائه نشده است نیز اغلب از سوی نهاد و سازمان هایی مثل بنیادهای خیریه، بنیاد نخبگان و... بورسیه تحصیلی دارند و این موضوع سبب می شود، آنها نیز از پوشش این وام خارج شوند.

نکته مهم و ایراد اساسی دیگر که حتی بحث عدالت را نیز در رابطه با نوع پرداخت وام دانشجویی در آینده به چالش می کشد، این است که در این بخشنامه اظهار نظر در مورد صحت و سقم اطلاعات دانشجویان بر عهده معاونت دانشجویی دانشگاه ها واگذار شده است و این موضوع با توجه به احتمال بالای دخالت نظرهای متفاوت در دانشگاه های مختلف نمی تواند ملاک خوبی برای تأیین صلاحیت وام گیرندگان باشد.

بنابراین صندوق رفاه دانشجویان تحت تأثیر تصمیم گیری های نهادهای مافوق و قانون گذار بنا دارد شرایطی را در پرداخت وام های دانشجویی در پیش بگیرد که به احتمال زیاد جمع زیادی از دانشجویان را از پوشش دریافت وام خارج و آنها را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد.

این موضوع در حالی است که چنین رویه ای در گذشته مسبوق به سابقه نبوده است و با رسالت های اصلی صندوق رفاه دانشجویان همانطور که در نام این صندوق نیز به خوبی مستتر است، همخوانی ندارد؛ حقیقتی انکار ناشدنی که می توان آن را اینگونه توصیف کرد که وزارت علوم اگر بنا دارد از دانشجویان مستضعف و مستعد حمایت ویژه ای داشته باشد باید راه های دیگری را در پیش بگیرد و این مسئله را با هزینه کردن از جیب اکثریت دانشجویان دنبال نکند.

 پس از انتشار خبر تحلیلی فوق، رئیس صندوق رفاه دانشجویان توضیحاتی را در رابطه با بخشنامه اخیر این صندوق به دانشگاه ها در اختیار «تابناک» قرار داد که در خبر «وام کسی را حذف نمی کنیم، وام دانشجویان مستضعف را افزایش خواهیم داد» می توانید بخوانید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۶
جز دانشجویان مستضعف و مستعد و مشمولین بند "پ" ......
هزار بار درود بر احمدی نژاد .بخدا ما حامی روحانی بودیم ولی این رییس جمهور پشت سر هم ضربات مهلک بر پیکره قشر متوسط و پایین جامعه میزند و اصلا براش مهم نیست.آفت دولت سرمایه‌داری این است.دولتی که غم و مصیبت مردم را درک نمیکند .وزرای میلیاردر برادر میلیاردر و........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
از برادر محصولی میلیاردر چه خبر؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
کاملاً درست میگی! شب انتخابات از استرس خوابم نبرد به خاطر روحانی. حالا داره بهمون خنجر از پشت میزنه. واقعاً پشیمونم
این تیتری که زدی ، هیچ مستضعف آبرومندی از ترس آبرویش درخواست وام نخواهد کرد.متاسفانه حرف زدن هم به شما یاد نداده اند
کاش محدود نشه. چون تجربه نشون داده محدودیت در نهایت خیلی زود به حذف و هیچ میرسه.
من الان استاد دانشگاهم. اون موقع که دانشجو بودم خیلی کم پول بودم. در کنار کار دانشجویی که داشتم وام هم خیلی به کارم میومد. فشار به پدرم که کارگر ساده بود نمیومد یا کم میومد. خلاصه به در میخوره.
معمولا در این کشور کفگیر فقط برای مردم به ته دیگ میخوره نمیدونم با اینهمه کسری بودجه چطور بعضی ملیارد دلاری میبرن
روحانی مچکریم...
من سال 94 با رتبه 1100 منطقه یک نتونستم تو دوره روزانه دانشگاه سراسری قبول شوم و رفتم شبانه همون دانشگاه و این در حالی بود که تعدادی از دوستانم در سهمیه منطقه 3 با درصدهای به مراتب بدتر از من( در تمامی دروس درصدهایش یک چهارم درصدهای من بود) به راحتی روزانه قبول شد. حالا این بحث دانش و صلاحیت به کنار که به شکل واضح در حق افرادی مثل من ظلم میشه. من دانشجو پنج ترمه هر ترم نزدیک یک میلیون شهریه میدم که سیصدهزارش رو از این وام ها میدادم. اینها دانشجوها رو به عنوان یه گدا در نظر گرفتن و هیچ ارزشی برای ما قائل نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
شما میدونی دانش آموز منطقه سه تو چه شرایطی درس میخونه؟
خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان ما از قشر مرفه جامعه هستند و بیشتر دنبال مدرک دانشگاهی برای کلاس گذاشتن می باشند و نیازی به وام و کمک هزینه ندارند لازم است این وام ها صرف آموزش احکام دینی به جوانان و دانشجویان شود
دانشگاه ملی یعنی ظلم به یک شخص که میره دانشگاه آزاد
اصلا خود دانشگاه روهم حذف کنید
40 سال سواد به دردِ کی خورد
فقط واردات بیشتر شد
هر جا برای مردم کاری انجام می شود جلویش را می گیرند
از این به بعد تو سر دانشجو می زنند که تو وام وانشجویی می گیری و گدا و گشنه هستی !
بعد هم صد تا قانون می گذارند برای اثبات بدبختی و فقر و فلاکت دانشجو تا بتواند وام بگیره !
هر جا خدمت می شه به مردم جلوش سد می شه.!
اینکه وزارت علوم و مثلا تحصیل کرده ها اداره اش میکنن این شکلیه وای به حال بقیه.
هنوز متوجه نشدیم عدالت جدا کردن افراد و وادار کردن آنها به اعلام دروغ واقعیتها برای برخورداری از یک مزیت هرچند کوچک نیست. اگر بودجه ندارن ورودی دانشگاهها را کم کنن و در نهایت میزان پرداختی را کاهش دهند تا همه استفاده کنن. الان عملا این کار تشویق میکنه افراد در حین دانشجویی کاری نکنن و در نهایت فارغ التحصیلهای بیکار به جامعه اضافه شود.

متاسفم
بجای قطع وام دانشجویی باید یک وام هم برای مراسم پذیرایی در جلسات دفاع پایان نامه به دانشجوها بدن که اگه خدای ناکرده کمتر از سه نوع میوه و نسکافه و بهترین شیرینی و......در پذیرایی باشه، معلوم نیست چه بلائی سر نمره دانشجوی بدبخت میاد.
خوب مالیات دهنده بیچاره از کجا بیاره که این بودجه ها تامین بشه؟
کسی هم نباید اعتراضی داشته باشه !
دانشجویان غیر مستضعف وام تر مستعد که همگی در دانشگاههای غیر دولتی هستند.دانشجویان دانشگاههای دولتی عموما مستعد و مستضعف هستن
خدا به داد من برسه
خداروشکر مرگ ما دانشجویان جلو افتاد.درود بر روحانی
خواهش میکنم نشر بدید.
گناه ما چیه

من دانشجوی دکتری روزانه دانشگاه تهرانم، به والله خیلی شدید به این وام نیاز دارم. چون هم خرج خودمو میده هم میتونم به خانواده ام کمک کنم. پدر پیری دارم که با مادرم تنها با یارانه گذران زندگی میکنن. این ترم هم هنوز بهم وامی ندادن. این انصاف نیست، از یک طرف دانشگاه از ما میخواد که تمام هفته دانشکده باشیم از طرفی حتی برای پول غذا و خوابگاه هم دچار مضیقه میشیم. خیلی مثل من به این وام (با مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار برای هر سه ماه) محتاجن.

واقعا دیگه با شنیدن این اخبار آدم حس میکنه به آخر خط رسیده
پول مملکت داره ته میکشه !!!!!
با اون دزدی سه هزار میلیاردی و احتساب وام چهارصدتومنی در هر ترم تحصیلی میشد هفت سال به همه دانشجویان روزانه وام داد....
حالا چطور فقیر و متوسط و غنی مشخص میشه؟
لطفا ردیف بودجه ای مشابه حوزه های علمیه (تحت عنوان خدمات رفاهی حوزه علمیه که البته واحد خواهران آن جداگانه هست) را برای دانشگاه هم لحاظ کنید.
خدایا اون دنیا بحثش جدا ولی دیگه خسته شدممممممم توروخدا این دنیا هم ی کاری کن دیگه بریدیم تا کی آخهههههههههههه
امیدوارم زودتر از شر روحانی خلاص بشیم. به نوبه خودم برای رایی که به روحانی دادم عذرخواهی میکنم . نباید رای میدادم اصلا. دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.
دانشجویان مستضعف و خانواده شهدا و رزمندگان.و جانبازان بالای ۳۰ درصد و بالای ۵ درصد.من پارسال در ازمون دندانپزشکی تخصصی رتبه ۱۲۰ اوردم و هیچ جا قبول نشدم.خانومی که در دوره عمومی همکلاسی بنده بوده با رتبه ۵۰۰ و سهمیه ۵درصدی(یعنی پدرش ۶ماه جبهه بوده به صورت داوطلبانه)عصب کشی شیراز میخونه و فردا هم استاد دانشگاه میشه و سیکل معیوب باز میچرخه.یادم نمیره که روز اخر که دانشکده اومدیم بیرون هنوز ی بخش رو بدون روابط عمومی و خوش و بش و.....پاس نکرده بود
بنظر من كل وأم رو حذف كنن و به بازسازي لبنان و غزه و سوريه و عراق كمك كنن بلكه اون ملتها براي آخرت آقاي روحاني و كابينه محترمش دعا كنن . صرفا ناله و نفرين مردم ايران بدرقه راه اين بزرگوار و تيم هميشه خندانشان است
به جای این کارها نیاید تو هر شهری دانشگاه دولتی بزنید شما که پول ندارید مگر مجبورید تند و تند دانشگاه دولتی تاسیس می کنید.
خوب با حذف وام دانشجویی، دولت باید آمار دانشجویان را به آمار بیکاران اضافه نماید آیا دولت جرأت این کار را دارد؟
یک سوم بودجه دانشگاه علوم المصطفی یا حوزه های علمیه رو به این وام ها اختصاص بدید.
دولت محترم از همه جا میزنه تا بلکه یکی پیدا بشه مثل پرونده جدید وزارت نفت هولوپی پولها را بالا بکشه بره کانادا!!!
تابناک جان خبرش را که شنیدی پس چرا سکوت کردی؟
به یارانه و بنزین و وام ازدواج و وام دانشجویی و حقوق معلم و بازنشسته و .... که میرسه دولت پول نداره و میشه مصیبت عظما ! اما واسه اختلاس توسط مدیران لایق پول موجود است!!!
بازم بنویس غیر قابل انتشار!!!
همیشه اصلاح کردن سخته، اگر انصاف داشته باشیم می‌بینیم که درستش هم همینه که کمک دولت باید به نیازمندان از یک سو و نوابغ از سوی دیگه باشه
اگر قرار باشه با ماهیانه ۸۰ تومان پول آدم درس نخونه به خدا بهتره نمونه چون : ۱) کسی که کارش با ۸۰ تومان راه میفته حتما می‌تونه توی بازار کار درآمد بدست بیاره که راضیش کنه درس نخونه
۲) اگر فکر می کنی که برادری خواندن معمولی و گرفتن یک مدرک کاری پیدا می کنی بر اساس رشتهذات سخت در اشتباهی
ضمنا این قانون برای افرادی هست که تازه می خوان وارد دانشگاه بشوند
متاسفانه افتاب برجام طلوع نکرده غروب کرده. متاسفانه دانشجوها، به خصوص دانشجویان دانشگاه دولتی، غالبا واقعا مستضعف بوده و برای خرج خود به خانواده ی نیازمند خود نیاز دارند. حرف هم بزنید دست خوانده ی آمریکا و اسرائیل هستید.
باسلام
بااین کار لطفا دانشجویان رامعترض نکنید.براساس تصمیمات غلط بود که مردم درشهرهای مختلف دست به اعتراض ردند.لطفا سنجیده تصمیم بگیرید.
اگر فقط یکی از اختلاسها ویا وامهای بدون وثیقه ،را ،برای اعطای وام به دانشجوها اختصاص دهند ،یقینا به همهٔ دانشجوها تعلق خواهد گرفت ،
آخه دوستان عزیز نمیشه که آدم همین جوری رای بده
بعد بیاد عذرخواهی کنه. مگه شما دولت اولشونو
ندیده بودین که این رای اشتباهو دادین؟
دانشگاه ها موقع ثبت نام دانشجویان در مقاطع شبانه دکتری و ... قول ضمنی می دند که از طریق وام کمک میشه. هزینه های شبانه دکتری بالای پنجاه میلیون تومن درمیاد! البته دولت ناچار به کاهش هزینه هاست. خلاصه باید از یک جایی بودجه جاری کشور را تامین کنه. از طریق بنزین و تعدیل یارانه ها که نمیشه، مجبوره از جاهای دیگه کم کنه. ولی قرار بودن پژوهش و آموزش اولویت اول باشه نه اخر. الان اولویت اول از اخره!
مگه دانشجوی مستعد مستضعف هم داریم؟ !
اگر جلوی اختلاسهای میلیاردی گرفته شود وام به همه دانشجویان می رسد اضافه هم میاد
اينم تنبيه دانشجويان معترض
اگر هر ترم به 200 هزار دانشجو و به هر نفر مبلغ 500 هزار تومن وام دهند در هر ترم میشود 100 میلیارد تومان. تازه من خیلی خیلی تعداد دانشجویانی که وام میگیرند را زیاد گرفتم. این مبلغ در سال میشود 200 میلیارد تومن.
نگاهی به بندهای بودجه کشور در سال 97 بیندازید متوجه میشوید که این مبلغ در برابر بودجه های بعضی سازمان ها و نهاد های بی ربط حتی پول خرد هم حساب نمیشه...
خلاصه نظام سرمایه داری یک نتیجه دارد: روز به روز بر تعداد فقرا افزوده و شدت فقر بیشتر شده و ازون ور هم بر ثروت ثروتمندان و آقا ها و آقازاده ها اضافه میشود...
وای بر ملت ایران که خودمم عضوی از آنها هستم.
بدرود
یک مقدار قضیه مشکوک هست .مثل این که یک عده تعمدا" در حال ایجاد جو یاس و نا امیدی و و دنبال کشاندن مردم به خیابانها هستند از بنزین 1500 تومانی تا تخم مرغ و اخبار حذف یارانه و تا همین خبر حذف وامها و.......به خدا یک جریان نفوذی در حال تحریک مردم هست .
آقازاده های پولهای پدران شان اکثرا در دانشگاههای بلاد کفر هستند اکثر دانشجویان داخل از همین ملت مظلوم وبینوا هستند چند درصد داخل مستضعف نیستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر