بازدید 11177
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت و گو با «تابناک»:

وام کسی را حذف نمی کنیم، وام دانشجویان مستضعف را افزایش خواهیم داد

پس از انتشار اخباری مبنی بر ارسال بخشنامه جدید صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه های سراسری که در آن بر اختصاص وام به دانشجویان مستضعف و مستعد تأکید شده است، گمانه های فراوانی در مورد احتمال حذف وام دانشجویی اکثریت دانشجویان مطرح شد؛ گمانه هایی که به نگرانی های جامعه دانشجویی کشور افزود و دریافت این منبع مالی اندک را نیز برای آنها در هاله ای از ابهام قرار داد.
کد خبر: ۷۶۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰ 11 January 2018

وام کسی را حذف نمی کنیم، وام دانشجویان مستضعف را افزایش خواهیم دادپس از انتشار اخباری مبنی بر ارسال بخشنامه جدید صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه های سراسری که در آن بر اختصاص وام به دانشجویان مستضعف و مستعد تأکید شده است، گمانه های فراوانی در مورد احتمال حذف وام دانشجویی اکثریت دانشجویان مطرح شد؛ گمانه هایی که به نگرانی های جامعه دانشجویی کشور افزود و دریافت این منبع مالی اندک را نیز برای آنها در هاله ای از ابهام قرار داد.

به گزاش «تابناک»، در بخشنامه ای که به آن اشاره شد، ذولفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان خطاب به دانشگاه های کشور موضوع لزوم پرداخت وام دانشجویی به دانشجویان مستضعف و نیز مستعد را مورد تأکید قرار داد و از شرایطی نوشت که پرداخت وام برای دیگر دانشجویان را مبهم می ساخت.

یزدان مهر در این بخشنامه نوشت: در راستای تأکید نهادهای نظارتی و اجرای قوانین و مقررات پرداخت تسهیلات دانشجویی و توزیع اعتبارات وام بین دانشجویان نیازمند، به استناد بند ۱۲ اساس نامه و مواد ۴ و ۵ آیین نامه نحوه استفاده از وام های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان مبنی بر این که «دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی داخل کشور با توجه به استعداد و استحقاق مالی و دریافت نکردن بورس، کمک یا وام از سازمان های دیگر، همچنین اشتغال نداشتن به کاری که مستلزم دریافت اجرت باشد و جهاتی که پرداخت وام یا کمک را ایجاب کند،» با رعایت ضوابط مقرر از طرف هیات امناء و حدود امکانات صندوق می توانند از وام مربوط استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از بخشنامه مذکور آورد: همچنین به استناد ماده ۲۱ آیین نامه نحوه استفاده از وام های صندوق رفاه دانشجویان به استحضار می رساند مسئولیت هرگونه تشخیص موارد مذکور و تعیین شرایط استحقاق دانشجوی مستعد کم بضاعت، تایید مدارک و مستندات دریافت وام و صحت نداشتن اشتغال، برعهده دانشگاه (معاونت دانشجویی) خواهد بود.

به دنبال انتشار این بخشنامه در رسانه ها، «تابناک» به این مسئله ورود کرد و در خبری تحلیلی با عنون « جز دانشجویان مستضعف و مستعد، وام دانشجویی مابقی دانشجویان حذف خواهد شد» عملیاتی شدن این بخشنامه را با محتوایی که متن آن آمده است، در راستای کاهش حداکثری مخاطبان وام دانشجویی توصیف کرد.

از این رو تحلیل فوق مطرح شد که در متن این بخشنامه به مواد قانونی متعددی استناد شده است و در کلیت این بخشنامه پرداخت وام به دانشجویان نیازمند و مستعد و لزوم شناسایی آنها را مورد تأکید قرار داده است.

ذولفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در توضیح بخشنامه مذکور و تبعات آن برای جامعه دانشجویی به خبرنگار «تابناک»، گفت: این بخشنامه صحیح است و ما از دانشگاه ها خواسته ایم دانشجویان مستعد و مستضعف را شناسایی و به ما معرفی کنند اما معنای آن این نیست که وام سایر دانشجویان را قطع خواهیم کرد.

یزدان مهر افزود: منابع مالی ما به نسبت سال گذشته افزایش یافته و تحت هیچ شرایطی بحث حذف وام دانشجویی یا کاهش آن را دنبال نمی کنیم.

رئیس صندوق رفاه در ادامه سخنان خود گفت: هدف ما از اجرای این بخشنامه آن است که دانشجویان نیازمند و نیز مستعد را با کمک معاونت دانشجویی دانشگاه ها شناسایی کنیم و وام بیشتری نسبت به دانشجویان عادی به آنها اختصاص دهیم.

وی افزود: نهادهای قانون گذار و دولتی تأکید دارند که دانشجویان نیازمند مورد توجه بیشتر قرار بگیرند و بر همین اساس ما ملزم هستیم با شناسایی این دانشجویان میزان کمک های پرداختی به آنها را افزایش دهیم و این موضوع منافاتی با پرداخت وام به سایر دانشجویان ندارد.

یزدان مهر در رابطه با حذف وام کسانی شاغل هستند و یا کاری که ملزم به دریافت اجرت می باشد را انجام می دهند نیز گفت: دیوان محاسبات بارها به ما ایراد وارد کرده است که به دانشجویان شاغل در دستگاه های دولتی نباید وام پرداخت شود و بر این اساس تنها دانشجویان شاغل در دستگاه های دولتی از دریافت وام دانشجویی باید حذف شوند؛ موضوعی که تأیید یا رد آن بر عهده دانشگاه ها قرار دارد و در صورت پرداخت وام به این دانشجویان، عواقب این اشتباه بر عهده آنها است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان گفت: بر اساس لایحه بودجه سال 97 و بند د تبصره 9 آن ما باید به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و نیز سازمان بهزیستی کمک های بیشتری انجام دهیم و همچنین بازپرداخت تحصیلات اعطایی آنها را منوط به پس از اشتغال آنها کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان