بازدید 12730
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد دلار به محدوده 4400 تومان» تا «آینده قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی قیمت نفت با وجود میزان کافی عرضه ی این محصول در بازار، رکورد جدید صادرات آلمان با ۱۱۶.۵میلیارد یورو صادرات، افزایش تولید انواع وانت، ارسال لایحه سهام عدالت از سوی دولت به مجلس، واردات بیل و کلنگ ۱۰ میلیاردی شد، رشد ۷۵ دلاری فلز زرد تنها در یک ماه و توصیه‌هایی ولی‌الله سیف به سپرده‌گذاران بانکی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 12 January 2018

 از «رشد دلار به محدوده 4400 تومان» تا «آینده قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی قیمت نفت با وجود میزان کافی عرضه ی این محصول در بازار، رکورد جدید صادرات آلمان با ۱۱۶.۵میلیارد یورو صادرات، افزایش ۳۱.۵ درصدی تولید انواع وانت، ارسال لایحه سهام عدالت از سوی دولت به مجلس، واردات بیل و کلنگ ۱۰ میلیاردی شد، رشد ۷۵ دلاری فلز زرد تنها در یک ماه و توصیه‌هایی ولی‌الله سیف به سپرده‌گذاران بانکی را در بر دارد.

 

رشد دلار به محدوده 4400 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 122 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 534 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 199 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 675 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 896 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 6 ریال به طور میانگین، ارزان تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (پنجشنبه بیست و یکم دی ماه) با ۸۵ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۳۷۴ ریال قیمت خورد. این در حالی است که طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا ترامپ روز جمعه تصمیم خود را در مورد اینکه آیا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت یا خیر، اعلام خواهد کرد.

از «رشد دلار به محدوده 4400 تومان» تا «آینده قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران»

کاهش نسبی قیمت نفت با وجود میزان کافی عرضه ی این محصول در بازار

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۱۵ سنت کاهش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۰۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱۱ سنتی بشکه ای ۶۳.۴۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۹.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، اوایل دیروز نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۳.۶۷ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. تحلیلگران بازار نفت معتقدند که برخی نشانه ها در خصوص کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار مشاهده می شود. نشانه ها در قاره ی آسیا و آمریکا حاکی از آن است که علیرغم کاهش میزان تولید نفت جهانی، سوخت در این قاره به طور کافی موجود است و در برخی موارد افزایش هم می یابد. به طور مثال، بر أساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی بنزین آمریکا با افزایشی غیر منتظره به ۴.۱ میلیون بشکه رسیده است. همچنین، در سنگاپور میانگین افزایش ''حاشیه ی سود پالایش نفت'' به ۶ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. این میزان کمترین بازه ی حاشیه ی سود به طور فصلی از ۵ سال گذشته تا کنون بوده است.

رکورد جدید صادرات آلمان با ۱۱۶.۵میلیارد یورو صادرات

اداره آمار آلمان اعلام کرد: در نوامبر ۲۰۱۷ شرکت‌های آلمانی، حدود ۱۱۶.۵میلیارد یورو صادرات داشته‌اند که این رقم نشان می‌دهد که صادرات آلمان در قیاس با ماه نوامبر سال گذشته، ۸.۲ درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه در  ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، صادرات به مقدار ۶.۵ درصد رشد داشته و به ۱۱۷۸.۶ میلیارد یورو رسیده است. افزایش صادرات آلمان به ویژه در حوزه کشورهای اروپایی، بیشتر از نقاط دیگر بوده و در مقایسه با سال پیش این میزان ۹.۱ درصد شده است؛ اما صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا ۸.۴ درصد و به سایر کشورهای جهان نیز ۸.۴ درصد رشد داشته است. تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای از قبیل ماشین آلات، تجهیزات و وسایل نقلیه از این میزان صادرات، بیشترین بهره را برده و میزان تولید خود را بالاتر از حد متوسط تولید رسانده‌اند. 

افزایش ۳۱.۵ درصدی تولید انواع وانت

آذر ماه امسال تولید انواع وانت در خودروسازان داخلی به طور میانگین ۳۱.۵ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۵۸۴۳ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۷۶۸۵ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصول در گروه صنعتی ایران خودرو از ۲۸۷ دستگاه در آذر ماه ۱۳۹۵ به ۹۱۶ دستگاه رسید. تولید انواع وانت در گروه خودروسازی سایپا به عنوان رقیب ایران خودرو نیز صعودی بوده و از ۴۷۳۰ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۵۲۶۴ دستگاه افزایش یافت. آذر ماه امسال تولید انواع وانت در گروه بهمن نیز افزایش یافته و از ۸۲۶ دستگاه در آذر ماه ۱۳۹۵ به ۱۵۰۵ دستگاه رسید.

ارسال لایحه سهام عدالت از سوی دولت به مجلس

محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: با توجه به پیگیری هایی که برای منتفع شدن مردم از برگه های سهام عدالت صورت گرفته، لایحه سهام عدالت از سوی دولت به مجلس ارسال شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از ماه ها پیگیری درخصوص آزادسازی سهام عدالت از طریق ارائه لایحه توسط دولت، در نشست مشترک روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور نیز از سوی بنده این موضوع مطرح شد و رئیس جمهور در این زمینه نظر موافق داشتند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای لایحه سهام عدالت را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری های لازم را انجام خواهد داد. /خانه ملت

واردات بیل و کلنگ ۱۰ میلیاردی شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۹۴۱ تن بیل، بیلچه، کلنگ و شن کش از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم بیل و کلنگ به کشور، یک میلیون و ۹۷۲ هزار و ۱۹۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۹۵ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۷۷۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است بیل و کلنگ‌ها در هشت ماهه نخست سال از ۱۰ کشور آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، ژاپن و فرانسه وارد ایران شده است. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده بیل و کلنگ به ایران، چین با صادرات ۶۹۵ تن در هشت ماهه نخست سال بوده است که یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۸۳۱ دلار درآمد ارزی نصیب خود کرده است. بعد از چین، امارات متحده عربی دومین صادرکننده بیل و کلنگ به ایران بوده است که در مدت ذکر شده درآمد ۱۸۳ هزار و ۵۵۷ دلاری را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور ژاپن با صادرات ۵۰ تن بیل و کلنگ به ایران ردیف سوم کشور‌های صادرکننده قرار دارد که در هشت ماهه نخست سال درآمد ۱۵۴ هزار و ۲۳۰ دلاری را کسب کرده است.

رشد ۷۵ دلاری فلز زرد تنها در یک ماه

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 2و5 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 1318 دلار و 80 سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد دیروز در کمترین زمان به قیمت 1315 دلار و در بیشترین زمان به قیمت 1320 دلار و 50 سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها روز گذشته نسبت به یک ماه گذشته 74 دلار و نسبت به یک سال گذشته 127 دلار افزایش داشت. بررسی قیمت یک ماه گذشته قیمت طلا حاکی از این است که این فلز زرد کمترین قیمت را در 11 دسامبر 1241 دلار به خود دیده و این مسیر افزایشی تا 1319 دلار رشد کرده است. همچنین در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره 5سنت افزیاش یافت و هر اونس از این فلز به قیمت 17 دلار معامله شد. فلز گرانبهای پلاتینیوم 6 دلار بالا رفت اما پالادیوم 6 دلار پایین رفت

حساب‌های بانکی شرکت عمران پردیس مسدود شد

سعید غفوری مدیرعامل عمران پردیس با تاکید بر این‌که شرکت عمران پردیس به اداره مالیات بدهی ندارد و تمام مالیات خود را پرداخت کرده است، اظهار کرد:‌ با این حال سازمان امور مالیاتی از ما درخواست پرداخت حدود 11 میلیارد تومان مالیات را کرده است. وی با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی می‌گوید این مالیات مربوط به پروژه‌های مسکن مهردر سال 91  است، تاکید کرد:‌  درخواست سازمان امور مالیاتی در حالی است که واحدهای مسکن مهر از پرداخت مالیات معاف هستند. وی با اشاره به این‌که اقدام سازمان امور مالیاتی غیرقانونی است، پیش‌بینی کرد: مسدود شدن حساب‌های بانکی شرکت عمران پردیس باعث طولانی شدن زمان اتمام پروژه‌های مسکن مهر شود. /

توصیه‌هایی ولی‌الله سیف به سپرده‌گذاران بانکی

ولی‌الله سیف گفت: بانک مرکزی با نظارتی که اعمال می کند، دامنه ریسک‌ها را در این باره به صورت موثری کاهش خواهد داد. وی گفت: در حوزه موسسات مالی و اعتبار غیرمجاز، بانک مرکزی وظیفه خود را انجام داده و می‌دهد، اما باید انذار و توجه دهیم که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه، باید مورد محاسبه قرار گیرد و سرمایه گذار این موسسات باید تبعاتش را بپذیرد. سیف افزود: موسسه هایی که هیچ نام و نشانی ندارند و وعده های خوبی می دهند که نمی تواند محقق شود، نباید مبنای تصمیم گیری سرمایه گذارانی باشد که قدرت پذیرفتن ریسک های بالا را ندارند. وی گفت: در مکاتباتی که بانک مرکزی با نیروی انتظامی، استانداران و وزارت کشور انجام داده، تاکیده شده، فعالیت هر یک از این موسسات باید با حساسیت کامل مورد دقت قرارگیرد تا بدون مجوز، هیچ فعالیتی شروع نشود و البته مردم هم باید وسواس و حساسیت های لازم را در این باره داشته باشند.

آینده قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

بانک سیتی گروپ پیش بینی کرد عواملی شامل جنگ، تنش‌های خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است ثبات بازار نفت را در سال میلادی جاری برهم بزنند. پس از اینکه قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر محدودیت تولید اوپک تقویت شد، رییس جمهور آمریکا با دنبال کردن تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی که احتمالا پیامدهای قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت، نگاه‌ها را به ریسک‌های ژئوپلیتیکی تغییر داد. این علاوه بر آشوب‌های سیاسی در برخی از اعضای اوپک مانند عراق و لیبی است که ممکن است موجب کاهش عرضه نفت و صعود قیمت‌ها به سطح ۷۰ تا ۸۰ دلار شود. تحلیلگران سیتی گروپ از جمله اد مورس در گزارشی با عنوان "کارت‌های برنده برای سال ۲۰۱۸" اظهار کردند بسیاری از این ابهامات پیامدهای قابل توجهی برای کالاها دارند. /ایسنا

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
برجامو بعیده هیچگاه حداقل بعد از اینکه چند نوبت تاییدش کردن بی دلیل محکم نقضش کنن و احتمال بسیار زیاد تایید و رد برجام بازی روانیه برای بی ثباتی اقتصادیه
روش خوبی ات دولت می تواند کسری بودجه و نیاز ریالی خود را با افزایش قیمت ارز تامین کند
علی رغم تلاشهای شبانه روزی برای القای عدم افزایش قیمت مسکن به دلایل زیر از چند ماه پیش افزایش قیمت شروع شده ودر سال 97 باشدت بیشتری ادامه خواهد یافت :
1- افزایش شدید قیمت ارز
2- کاهش شدید عرضه و افزایش تقاضای مسکن در 5 سال گذشته
3- افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عوارض و هزینه های صدور مجوز ساخت
4- افزایش قیمت نفت
5- کاهش شدید سود سپرده های بانکی و اخذ مالیات از سپرده ها که منجربه کوچ سپرده های بانکی به بازارهای رقیب ازجمله مسکن و ارز وطلاخواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر