بازدید 4072

افزایش مصرف «گل» بین نوجوانان

کد خبر: ۷۶۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 12 January 2018

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به توزیع درسنامه پیشگیری از اعتیاد برای معلمان سراسر کشور و تدریس آن در کلاس‌های درس گفت: بر خلاف شیوع بالای شیشه در سال‌های قبل، اکنون مصرف گل در جوانان و نوجوانان بالا رفته است.

عارف وهاب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تخصیص اعتبار 10 میلیارد تومانی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای آموزش و پرورش به منظور اجرای برنامه‌های پیشگیرانه اظهار کرد: خود وزارتخانه نیز باید تا 80 درصد هزینه‌های مربوط را تخصیص دهد تا بتوانیم برنامه‌های ویژه را پیش ببریم.

وی افزود: درسنامه‌ای برای کلیه معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم تهیه کرده‌ایم و معلمان موظف هستند این کتاب را که مصوبه آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر را دارد تدریس کرده و چند دقیقه از وقت خود را در کلاس‌های درس به آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد اختصاص دهند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه این کتاب اکنون در حال توزیع در سراسر کشور است و باید به 107 هزار مدرسه سراسر کشور برسد اظهار کرد: کمتر از یک میلیون معلم و مشاور داریم که تلاش می‌کنیم درسنامه‌ها تا پایان سال در اختیار نیمی از آنها قرار بگیرد. بر اساس بخشنامه‌ای که ارسال می‌کنیم نسبت به تحت پوشش بردن معلمان اقدام خواهیم کرد.

وهاب زاده ادامه داد: همکاری خانه و مدرسه برای دوره پیش دبستانی، آموزش والدین و آموزش کارکنان هم از دیگر طرح های ماست.

وی درباره میزان اثربخشی اجرای این طرح‌ها در کاهش آمار اعتیاد گفت: اثربخشی طرح‌ها مورد تحقیق قرار و بررسی قرار می‌گیرند. طرح مذکور نیز در 13 استان پایلوت شد. باید در نظر داشت برنامه‌های پیشگیری دیربازده هستند و نمی‌توان توقع داشت با طرحی که امسال به اجرا درآمد سال آینده میزان شیوع پایین بیاید اگر برنامه مستمر، آرام و عمیق اجرا شود و استاندارد باشد چهار پنج سال دیگر جواب می‌دهد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به اینکه آیا درباره ورود مخدرهای جدید به دانش آموزان هشدار داده می‌شود و آموزش‌ها روزآمد هستند؟ اظهار کرد: آموزش‌ها به سمت هشدار نسبت به خطرات "گل" سوق پیدا کرده است که شیوع بیشتری یافته است. اما اگر اطلاع رسانی روی ماده جدیدی باشد که هنوز به کشور نیامده و یا فراگیر نشده حس کنجکاوی را تحریک می‌کند.

وهاب زاده افزود: وقتی باید اطلاع رسانی کرد که مصرف ماده‌ای بیشتر شده باشد. اجرای برنامه‌ها مبتنی بر شواهد است و اکنون شیوع شناسی‌ها نشان می‌دهد مصرف گل در سطح نوجوانان و جوانان بالاتر است. طبق سیاست های ابلاغی رهبری باید کاری کرد که از سمت مصرف مواد پرخطر به سمت مصرف مواد کم خطر برویم.

وی با اشاره به اینکه در شیوع شناسی سال 90 ، «شیشه» در رتبه دوم قرار داشت عنوان کرد: اما اکنون شیشه پایین‌تر آمده است و گل و حشیش که خطراتش به مراتب کمتر از شیشه است جایگزین شده است. هرچند ابعاد آسیب اجتماعی و روانی گل هم غیرقابل اجتناب است و باید از شیوع آن پیشگیری کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان