بازدید 2725

هیچ دانشجویی بابت آزاداندیشی دچار آسیب نمی‌شود

کد خبر: ۷۶۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 13 January 2018

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تاکید بر اینکه نباید نگرانی‌های دغدغه‌مندانه در خصوص آسیب بعد از آزاداندیشی موجب محدودیت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شود، گفت: تاکنون هیچ دانشجویی بابت بیان عقاید و آزاداندیشی خود در دانشگاه‌ها دچار آسیب نشده است و اگر موردی هم وجود داشته باشد، دانشجویان مراجعه کنند تا با جدیت پیگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید به عنوان امری متداول و نهادینه شده در دانشگاه‌ها برگزار شوند. البته به نظر می‌رسد عدم تعریف درست از این کرسی‌ها به عنوان مانعی در برگزاری مطلوب آنها شده است.

وی افزود: گاهی مواقع تصور مجموعه‌های فعال مثل تشکل ها، کانون‌ها و مجموعه‌های استادی از کرسی‌های آزاداندیشی فضایی است که در آن تعداد زیادی تماشاچی به عنوان ناظر بر کرسی‌ها وجود داشته باشد و دو نفر با موضوع چالشی مقابل همدیگر قرار بگیرند . این عامل موجب شده بحث برگزاری شایسته کرسی‌های آزاداندیشی به نقطه مطلوب نرسد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که مقام معظم رهبری از کرسی‌های آزاداندیشی مطرح و مطالبه کرده‌اند، این است که دانشگاه‌ها فرهنگ طرح و نقد نظر در فضاهای عمومی با هر تعداد مخاطب را فراهم کنند، اساتید معارف در کلاس‌های خود جلسات کرسی‌های آزاداندیشی داشته باشند و دانشجویان در مورد موضوعات اعتقادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی به بیان نظر و دیدگاه خود بپردازند و فضای کلاس نیز ناظر بر مناظرات دانشجویی باشد، بطوری که این جلسات در محیط‌های بزرگ‌تری نظیر آمفی تئاترها و سالن‌های بزرگ در فضای دانشگاهی برگزار شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: عامل دومی که موجب شده برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها جدی دنبال نشود، این است که در واقع برخی تصور می‌کنند اگر در کرسی‌های آزاداندیشی مبانی نظر آن‌ها در حوزه سیاسی و اعتقادی مطرح شود، به عنوان خطر و بحران تلقی می‌شود، در حالی که این چنین نیست و باید از آن به عنوان گامی رو به جلو در دفاع از ارزش‌ها و مبانی بهره برد و باید نگرانی‌های دغدغه‌مندان موجب محدودیت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شود.

وی، همچنین ترس از آزادی بعد از بیان عقاید را عامل سوم محدود کننده برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانست و گفت: در واقع عدم آزادی بعد از بیان نظر در کرسی‌های آزاداندیشی پندار غلطی است که در بین عده‌ای از دانشجویان وجود دارد. باید عنوان کرد که کسی بخاطر بیان دیدگاه خود در کرسی‌های آزاداندیشی پاسخگو نمی‌شود، حتی در آئین نامه‌های کرسی‌های آزاداندیشی نیز روی این موضوع تاکید شده که اگر کسی دیدگاهی را مطرح می‌کند، در هر سطحی که مربوط به موضوع کرسی است تماما مورد حمایت نهاد و مجموعه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام رستمی در پایان تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی وجود نداشته که فردی مدعی شود به دلیل ابراز عقاید خود و آزاداندیشی دچار هزینه و آسیب شده باشد و اگر کسی دچار چنین مشکلی شده باشد، ما حاضر هستیم با جدیت آن را پیگیری کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان