بازدید 5870

تشریح واکنش ایران به نقض برجام

کد خبر: ۷۶۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 13 January 2018

مجتبی ذالنوری گفت: شورای عالی امنیت ملی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کشور، دست‌کم ۴ گزینه را در برابر نقض برجام از سوی طرف مقابل پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره اعلام امضای مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، گفت: رئیس جمهور آمریکا اولین شرط خود برای تمدید تعلیق این تحریم‌ها اجازه ایران برای بازرسی‌ نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی، عنوان کرده است.

ذوالنوری بیان داشت: این در حالی است که در مورد بازرسی‌ها صرفاً آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، محور است و تا به حال نیز 9 گزارش از سوی آقای آمانو ارائه شده که در هر 9 نوبت تأکید شده است که هر گونه دسترسی که آژانس می‌خواسته است به مراکز هسته‌ای ایران داشته و ممانعتی از سوی کشورمان وجود نداشته است.

وی افزود: از این رو این شرط رئیس جمهور آمریکا برای تداوم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران نوعی یاوه‌گویی است و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال غوغاسالاری هستند.

ذوالنوری با یادآوری شرط دوم رئیس جمهور آمریکا جهت امضای تعلیق تحریم‌های ایران، گفت: او اظهار داشته است که ایران هیچگاه نباید به دنبال سلاح هسته‌ای برود در حالی که این موضوع اساساً ربطی به کشور آمریکا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که ایران خود هیچ گاه نخواسته به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کند و بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب نیز مبنی بر حرمت تولید سلاح هسته‌ای هیچ گاه به آن سمت نخواهد رفت اما اظهارنظر درباره این موضوع ربطی به رئیس جمهور و دولتمردان آمریکا ندارد.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس جمهور آمریکا سومین شرط خود را انقضا نداشتن محدودیت‌ها برای ایران در زمینه صنعت هسته‌ای ذکر کرده است؛ در حالی که در برجام برای محدودیت‌های ایران سقف تعیین شده است و پس از حداکثر 25 سال پرونده ایران به حالت عادی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در حقیقت می‌‌گوید که پرونده هسته‌ای ایران الی‌الابد نباید عادی شود و این را شرط امضای تمدید تعلیق تحریم‌ها از نوبت آینده برشمرده است ولی همان‌طور که او در این دوره مجبور شد تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند از دوره‌های بعد نیز ناگزیر خواهد بود آن را امضا کند و اگر می‌توانست در همین دوره هم از امضا خودداری می‌کرد.

ذوالنور در ادامه به شرط چهارم رئیس جمهور آمریکا در تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آمریکا شرط کرده است که موضوع موشکی ایران باید به پرونده هسته‌ایش گره بخورد؛ همین جمله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در ادعای نقض برجام توسط ایران به واسطه آزمایش‌های موشکی دروغ می‌گفتند و خود اذعان داشتند که موضوع موشکی از موضوع هسته‌ای کاملاً جداست.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران استوار بر اصول خود ادامه مسیر داده و اجازه فضولی به هیچ کشور خارجی در امور داخلی خود نخواهد داشت تصریح کرد: ایران در حوزه هسته‌ ای صرفاً در بُعد دفاعی حرکت می‌کند و دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را بر اساس شرع، عرف و عقل، حق مسلم خود می‌داند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه شورای عالی امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سایر دستگاه‌های ذیربط، خود را برای شرایط مختلف در زمینه برجام آماده کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی که طرف مقابل بخواهد در برجام به وجود آورد آمادگی دارد.

وی اضافه کرد: اگر آمریکا بخواهد برجام را نقض کند دیگر برجامی باقی نمی‌ماند که ایران بخواهد به آن پایبند بماند به علاوه ما حق خود می‌دانیم که بر اساس برجام در هر سطحی از دسترسی‌ها که برای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فراهم کرده‌ایم تجدیدنظر کنیم.

ذوالنوری با اشاره به پیش‌بینی تعلیق یا لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توسط ایران در صورت نقض برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌ها گفت: در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به هر میزانی که نیاز خود بداند توسعه می‌دهد و سطح غنی‌سازی اورانیوم را با حرکتی شتابنده پی می‌گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا احتمال می‌داد که پاسخ ایران به نقض برجام دندان‌شکن و کوبنده نیست هرگز تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را امضا نمی‌کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان