بازدید 11723
۴

ادعاهای فروشنده گوشت گوساله لاکچری دروغ بود!

کد خبر: ۷۶۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱ 14 January 2018

در حال حاضر در کشور نه گوشت لاکچری تولید می‌شود نه گوشت گوزن.

به گزارش تسنیم، عرضه گوشتی تحت عنوان گوشت گوساله لاکچری (Veal) به قیمیت کیلویی ۹۰۰ هزار تومان، مدتی است خبرساز شده اما هیچ‌یک از نهادهای ذی‌ربط تاکنون درباره اینکه چرا گوشتی با این قیمت گزاف بدون برخورداری از تاییدیه سازمان دامپزشکی کشور عرضه شده توضیحی نداده و مسئولیت این تخلف را بر عهده نگرفته‌اند.

محمد محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این باره گفته بود: فروش گوشت با این قیمت حتی اگر گوساله‌ها طلا هم خورده باشند، تخلف و غیرقانونی است و دولت باید جوابگوی این تخلف باشد. اگر واقعاً این گوساله‌ها واقعاً در شرایطی خاص پرورش یافته‌ باشند، نهایتاً چنددرصد باید بیشتر از قیمت گوشت‌های معمولی به‌فروش برسند نه اینکه به‌بهانه موسیقی و ماساژ، قیمت گوشت را ده‌ها برابر بالا ببرند.

از غیرقانونی بودن فروش گوشتی تحت عنوان گوشت لاکچری با قیمت سرسام‌آور که بگذریم پرسش‌هایی ذهنمان را مشغول می‌کند از این دست که آیا شرایط تولید گوشت لاکچری، با گوشت عادی تفاوت دارد و آیا این تفاوت‌ها در گوشت کیلویی یک میلیون تومانی رعایت شده است یا نه؟

برای روشن شدن پاسخ پرسش‌هایی از این دست، گفت‌وگویی را با سید اصغر برائی‌نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران ترتیب داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

گوشت لاکچری یعنی چه؟ آیا حقیقتاً در پرورش این حیوانات از موسیقی و ماساژ استفاده می‌شود؟

برائی‌نژاد: در برخی کشورها گوساله‌ها را در شرایط خاص محیطی و تغذیه‌ای پرورش می‌دهند و بسته به سلیقه متقاضی بین سنین ۱ تا ۵ ماهگی کشتار و عرضه می‌کنند. به این نوع گوشت‌ها VEAL یا اصطلاحاً گوشت لاکچری گفته می‌شود. این گوساله‌ها پس از چند روز از شیر مادر گرفته می‌شوند و به صورت دستی با شیر غنی‌شده که حاوی ویتامین‌ها، آمینو اسیدها، املاح و گاه شیر سویا است تغذیه شده و در محیط‌هایی کاملاً بهداشتی و آرام نگهداری می‌شوند. بعضا در پرورش این دام‌ها از موسیقی و ماساژ هم استفاده می‌شود. نکته مهم دیگر درباره این دام‌ها نحوه کشتار آنهاست. این دام‌ها به نحوی کشتار می‌شوند که حداقل ترس و استرس به آنها وارد نشده تا از ترشح آدرنالین در بدنشان جلوگیری شود و در شرایط کاملاً بهداشتی کشتار می‌شوند. روند پرورش، شرایط نگهداری و تغذیه این دام‌ها توسط مجامع دامپزشکی و استاندارد تحت نظارت قرار می‌گیرد. هم در طول مدت پرورش و هم پس از کشتار، آزمایشهای لازم صورت می‌گیرد تا گوشت عرضه‌شده به مصرف کنندگان دارای کیفیت مطلوب باشد. این گوشت‌ها که تحت نظارت وارد بازار می‌شوند به لحاظ قیمت هم کنترل می‌شوند و قیمتشان نهایتاً تا دوبرابر قیمت گوشت معمولی است.

اخیرا در ایران هم شرکتی اقدام به عرضه محصولاتی تحت عنوان گوشت گوساله لاکچری کرده در این‌باره چه می‌گویید؟

برائی‌نژاد: شرایطی که به منظور تولید و عرضه این گوشت‌ها ذکر کردم در حال حاضر در استان تهران وجود ندارد. شرکت مذکور اعلام کرده بود در استان ایلام شرایط پرورش این دامها را فراهم کرده است اما در بررسی‌های انجام شده وجود چنین شرایطی تایید نشد و با مراجعه به محل این شرکت، مشخص شد که تبلیغات انجام‌شده صرفا در راستای سودجویی دست اندرکاران این موسسه بوده. متاسفانه مشخص نیست گوشتی که تحت عنوان لاکچری فروخته شده چه کیفیتی داشته، گوشت چه نوع دامی بوده و چه کسانی این محصولات را آن هم با این قیمت سرسام آور خریداری کرده‌اند. همانطور که پیشتر اشاره کردم، قیمت این گوشت در کشورهایی که شرایط لازم را فراهم کرده‌اند نهایتاً حدود دو برابر قیمت گوشت معمولی است در حالی که این شرکت ،این گوشت‌های مجهول الهویه را با قیمتی بیش از سی برابر گوشت معمولی عرضه نموده است.

متقاضیان چگونه باید متوجه فریب این شرکت شده و از خرید این گوشت ها خودداری می‌کردند؟

برائی‌نژاد: جستجوی نشان و لوگوی دامپزشکی بر روی بسته‌های گوشت و البته خرید از مراکز مجاز. به افراد متمول که قدرت خرید با قیمت‌های بالا را دارند توصیه می‌کنم به هیچ وجه فریب تبلیغات کاذب را نخورند و از شرکت‌ها و انبارهای مجهول‌الهویه خرید نکنند. در حال حاضر، شرایط تولید گوشت Veal وجود ندارد اما اگر متقاضیانی برای تولید این گوشت وجود داشته باشند و در صورت تامین شرایط لازم و با نظارت سازمان دامپزشکی کشور به تولید این گوشت اقدام کنند، محصولاتشان قطعاً در مراکز مجاز و با بسته‌بندی بهداشتی به همراه مهر و تائید سازمان دامپزشکی کشور به فروش خواهد رسید که چنین محصولی در حال حاضر در کشور وجود ندارد.

گوشت گوزن چطور؟ اخیراً تبلیغاتی مبنی بر سرو گوشت گوزن در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مشاهده می شود.

برائی‌نژاد: درحال حاضر پرورش صنعتی و تجاری گوزن در کشور وجود ندارد. نه وزارت جهاد کشاورزی و نه سازمان دامپزشکی و نه سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون با پرورش گوزن موافقتی نکرده‌اند. اگر هم زمانی با پرورش گوزن یا سایر گونه‌ها موافقتی صورت گیرد قطعاً اطلاع‌رسانی خواهد شد. بنابر این عرضه محصولاتی تحت عنوان گوزن یا سایر گونه‌های حیات وحش که به صورت غیر رسمی و در مکان های غیر مجاز، انجام می شود با هدف سودجویانه است.

برخی تبلیغات هم مبنی بر این است که گوزن ها ی پرورش داده شده با انتخاب متقاضی و در برابر او ذبح می‌شوند در این باره چه می‌گویید؟

برائی‌نژاد: اولاً چنین اقدامی تخلف است. ثانیاً گوشت حاصل از پرورش غیر مجاز هر حیوانی اعم از گوزن یا سایر گونه‌های حیات وحش به دلیل احتمال وجود مخاطرات بهداشتی می تواند سلامت مصرف کننده را تهدید کند. به علاوه، ذبح می‌بایست در مکان‌های بهداشتی و مورد تائید سازمان دامپزشکی انجام شود. تاکید می‌کنم عرضه هر نوع گوشت حیوان اهلی و وحشی اعم از مرغ، اردک، غاز، بلدرچین، ماهی و گوشت قرمز در مراکز غیر مجاز و بدون مهر و تایید سازمان دامپزشکی تخلف بهداشتی است و مردم می‌بایست از استفاده و خرید آن خودداری کرده و خاطیان را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند.

ویل (VEAL) در لاتین به معنای گوساله است اکنون به گوشت گوساله‌های جوانی اتلاق می‌شود که با تغذیه‌ای خاص و در شرایطی متفاوت رشد می‌یابند و به همین دلیل با قیمتی گران به متقاضی عرضه می‌شوند. به منظور تولید ویل، گوساله‌ها چند روز پس از تولد از مادرشان جدا شده عمر کوتاهشان را تا زمان کشتار در شرایطی خاص می‌گذرانند.

در روش‌های سنتی تولید ویل، گوساله‌ها را در قفس‌های انفرادی کوچک (۷۵در۱۷۰سانتی‌متری) قرار می‌دادند تا امکان حرکت از آنها سلب شده و در نتیجه رشد نیافتن عضلات، گوشت آنها لطیف باقی بماند. استفاده از این روش، به دنبال اعتراض فعالان حقوق حیوانات، در جمعی از کشورها ممنوع شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
شنونده باید عاقل باشه
مغازهاي بالا شهر تهران را نگاه كنيد ببينيد چه كالاهاي با چه قيمت هاي گزافي به نام برند به اين بچه پولدارها ميندازند البته به هر حال يجوري بعضي ها بايد اون پولهاي باد آورده را خرج كنند اخه گوشت كيلوئي 900 هزار تومان چرا بعضي ها باور ميكنند ميخرند چون پول هنگفت دارند اما ما هي ميپرسيم يارانه كي ميدن بريم يه گوني برنج هندي بخريم !!!!!!!!!!
چکار این پولدارها دارین؟ بزار گول بخورن یه نونی گیر فقر بیچاره ها بیاد
در ژاپن و استرالیا نژاد خاصی از گاو پرورش داده می شود به نام: wagyu
بافت گوشت این نوع گاو کاملا از گاو معمولی متفاوت بوده و دارای رگه های چربی توزیع شده در تمام بافت گوشت می باشد. به همین دلیل به هنگام پخت به صورت رنگی مات درآمده و طعم و شکل و مزه خاصی دارد.
قیمت این گوشت بر اساس برشهای متفاوت اعم از فیله و راسته و ... از 150 یورو در هر کیلو تا 400 یورو در نوسان است.با پول ما یعنی کیلویی مثالا 1 میلیون تومان. که برای برخی رستورانها که در آنها نوشیدنی های الکلی چند ده ساله و با قدمت بالا و هر بطری 12-15 هزار یورو سرو می شود اصلا عدد عجیب و غریبی نیست!
البته
طبیعی است اگر برای اقتصاد کشوری که مسئولانش از تهیه تخم مرغ عادی هم قاصرند، غیرقابل باور باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان