بازدید 1632

برگزاری دور جدیدی از مذاکرات صلح افغانستان در ترکیه

یک رسانه افغان گزارش داد، دور جدیدی از مذاکرات چهارجانبه صلح افغان با هدف پیدا کردن راه حلی برای پایان چندین دهه جنگ در این کشور در شهر استانبول ترکیه آغاز شده است.
کد خبر: ۷۶۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 14 January 2018

یک رسانه افغان گزارش داد، دور جدیدی از مذاکرات چهارجانبه صلح افغان با هدف پیدا کردن راه حلی برای پایان چندین دهه جنگ در این کشور در شهر استانبول ترکیه آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری پژواک افغانستان به نقل از یک منبع شرکت کننده در این نشست گزارش داد که این مذاکرات از روز شنبه در استانبول آغاز شده و قرار است سه روز به طول بینجامد.

این منبع که نامش را فاش نکرد، گفت: مذاکرات صلح با همکاری دولت ترکیه هماهنگ شده است.

به گفته وی در این مذاکرات نمایندگان دفتر طالبان در قطر، نمایندگان شاخه وابسته به ملا محمد رسول در طالبان و نمایندگان دولت افغانستان به همراه نمایندگان شاخه موسوم به حزب اسلامی افغانستان شرکت دارند.

براساس این گزارش، رحمت‌الله وردک، نماینده طالبان ملا رئوف و عبدالحلیم نمایندگان شاخه ملا محمد رسول، حاجی داواجان احمد زی و همایون جریر نمایندگان حزب اسلامی افغانستان و همچنین دکتر بصیر و کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان به نمایندگی از دولت در این نشست شرکت می‌کنند.

این منبع خاطر نشان کرد که سال گذشته میلادی نیز نشست‌های مشابهی در ترکیه بین طرف‌ها برگزار شده اما به دور از توجه رسانه‌ها بوده است.

این نشست در حالی برگزار شده که گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه دولت ترکیه پیشنهاد داده طالبان یک دفتر سیاسی در این کشور باز کند.

محمد نادر افغان، سخنگوی حزب اسلامی افغانستان با تایید برگزاری این مذاکرات شرکت همایون جریر و داواجان احمد زی به نمایندگی از این گروه در مذاکرات را تکذیب کرد.

او گفت که جریر یک مشاور ریاست جمهوری محسوب می‌شود و احتمالا با دعوت‌های شخصی به این مذاکرات رفته‌ است.

یک منبع نزدیک به طالبان نیز برگزار شدن این مذاکرات صلح را پذیرفت اما گفت: هیچ کسی از جانب ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در این مذاکرات شرکت نمی‌کند.

او اظهار داشت که رحمت‌الله وردک به عنوان یک عضو طالبان در این نشست حضور دارد.

به گفته یک منبع نزدیک به طالبان این سومین نشست در نوع خود میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در کشور ترکیه محسوب می‌شود.

او مدعی شد که نشست اخیر در نتیجه سفر گلبدین‌ حکمتیار به ترکیه هماهنگ شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار