بازدید 3445

رکوردشکنی کاهش بارش در ۵۰ سال اخیر

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب: هيچ سالي کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخير کاهش بارش نداشتيم.
کد خبر: ۷۶۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 14 January 2018

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب: هيچ سالي کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخير کاهش بارش نداشتيم.

رحيم ميداني در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما با اشاره به اينکه وضع بارش مطلوبي در سال آبي جاري نداريم افزود: حتي برخي حوضه هاي اصلي آبريز مثل فلات مرکزي از نظر کاهش بارش نسبت به درازمدت رکوردشکني کردند و در اين حوضه 78 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش ثبت شده است.

وي گفت: در ساير حوضه هاي اصلي آبريز نيز با کاهش بارش مواجه هستيم. به طور مثال حوضه آبريز خليج فارس 67 درصد، خزر 15 درصد و اروميه 28 درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت گزارش شده است.

ميداني تأکيد کرد: در برخي استان ها نيز براساس آمار ثبت شده 50 ساله بارش، مانند استان هاي مرکزي، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان چنين وضعي ثبت نشده است.

وي افزود: در استان هايي که انتظار بارش خوبي در آنها داشتيم نيز مانند چهارمحال و بختياري 75 درصد، لرستان 64 درصد، همدان 58 درصد و کردستان 43 درصد کاهش بارش از ابتداي سال آبي نسبت به درازمدت ثبت شده است.
ميداني اضافه کرد: بارش فقط در استان هاي اردبيل و گلستان نرمال بوده است.

وي گفت: سازمان هواشناسي پيش بيني کرده بود در پاييز و زمستان حدود 70 درصد بارش کل کشور بايد اتفاق مي افتاد که بر اين اساس اگر ميانگين بارش سالانه کشور 243 ميليمتر باشد از ابتداي مهر تا پايان اسفند بايد 173 ميليمتر بارش داشته باشيم که درحال حاضر ميانگين بارش از ابتداي سال آبي تاکنون 36 درصد بوده يعني 34 درصد کاهش بارش نسبت به پارسال و 59 درصد نسبت به درازمدت ثبت شده است.

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب گفت: پيش بيني سازمان هواشناسي حاکي از آن است که تا پايان اسفند 144 ميليمتر بارش خواهيم داشت که به اين ترتيب 21 درصد کاهش بارش نسبت به پيش بيني اوليه خواهد بود که مي توانيم اميدوار باشيم کاهش بارش حادتر از اين نخواهد بود.

ميداني درباره پيش بيني سازمان هواشناسي در زمينه دماي هوا در زمستان نيز گفت: براساس پيش بيني اين سازمان دي و اسفند دماي هوا گرمتر از نرمال خواهد بود اما بهمن ماه دماي هوا نرمال و حتي سردتر از نرمال پيش بيني شده است.

وي افزود: ورودي آب سدها از ابتداي سال آبي تا کنون 4 ميليارد و 700 ميليون متر مکعب گزارش شد که اين رقم در زمان مشابه پارسال بيش از 7 ميليارد مترمکعب بوده است.

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب همچنين ميزان خروجي آب از سدهاي کشور را 600 ميليون متر مکعب کمتر از پارسال اعلام کرد و گفت: ميزان خروجي آب از سدهاي کشور در سال گذشته 8 ميليارد و 160 ميليون مترمکعب بود که اين رقم در سال آبي جاري 7 ميليارد و 700 ميليون مترمکعب ثبت شده است. 

مصوبه 490 ميليارد تومان براي اجراي طرح هاي اضطراري آب شرب معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب گفت: هيئت وزيران براي اجراي طرح هاي اضطراري آب شرب، ­490 ميليارد تومان مصوب کرد.

رحيم ميداني گفت: هيئت وزيران امسال مصوبه اي مبني بر اختصاص اين مبلغ براي اجراي طرح هاي اضطراري آب شرب داشت که درخواست کرديم اين اعتبار تخصيص يابد تا دراختيار آب و فاضلاب شهري و روستايي در استان ها قرار دهيم.

وي گفت: با تخصيص اين اعتبار به شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي اين شرکت ها خواهند توانست طرح هاي اضطراري خود را اجرا کنند و تعميرات لازم و اساسي تجهيزات آبي را انجام دهند تا براي عبور از تابستان 97 آمادگي لازم را داشته باشيم.

ميداني تأکيد کرد: با توجه به وضعيت بارش جلسه فوق العاده شوراي عالي آب در 18 دي تشکيل و در اين جلسه تصميماتي گرفته شد تا خودمان را براي سناريوهاي مختلف با توجه به وجود آمار 50 ساله از بارش ها آماده کنيم و بدترين حالت را درنظر بگيريم و براي آن چاره انديشي کنيم.

مديريت مصرف براي گذر از تابستان 97 بسيار مؤثر است تا آب بيشتري در سفره هاي زيرزميني و سدهاي کشور باقي بماند.

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب گفت: براي تأمين آب شرب شهرها 54 درصد از آب هاي زيرزميني برداشت مي شود و براي تأمين آب شرب روستاها نيز 90 درصد از سفره هاي زيرزميني استفاده مي کنيم. به طور مثال 80 درصد آب شيراز از آب زيرزميني تأمين مي شود.

وي ادامه داد: در کل 63 درصد از آب شرب کشور از سفره هاي زيرزميني تأمين مي شود که اين موضوع اهميت اجراي طرح تعادل بخشي آب هاي زيرزميني را چندبرابر مي کند.

ميداني درباره وضع آبي برخي از سدهاي کشور نيز گفت: ورودي آب به  سد زاينده رود 61 درصد از ابتداي سال آبي تاکنون کمتر شده و درحال حاضر موجودي آب اين سد 140 ميليون متر مکعب است درحاليکه در زمان مشابه پارسال به رغم تخصيص آب براي کشت پاييزه 246 ميليون متر مکعب آب داشت.

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در مورد وضع آبي سدهاي تهران گفت:? نگراني خاصي در زمينه منابع آبي سدهاي تأمين کننده آب تهران نداريم و تقريباً ميزان آب موجودد سدهاي پنجگانه تهران مشابه پارسال است.

ميداني در زمينه ورودي آب به سدهاي خوزستان گفت: ورودي آب به زنجيره سدهاي کارون کاهش فاحشي داشته و از ابتداي سال تاکنون حدود 1 ميلياد و 800 ميليون مترمکعب آب وارد اين سدها شده است.

وي افزود: آب ورودي به سد دز نسبت به پارسال نصف شده است اين درحالي است که در سال آبي گذشته 1 ميليارد و 100 ميليون مترمکعب آب وارد سد دز شد اما امسال فقط 500 ميليون مترمکعب آب وارد اين سد شده است.

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب تأکيد کرد: اگر اين روال ادامه يابد در پيک تابستان در زمينه توليد انرژي از نيروگاه هاي برق آبي مشکل خواهيم داشت. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل