بازدید 2276

انتخابات پارلمانی عراق و کردها پراکنده‌تر از همیشه

وقتی با وجود مخالفت‌های داخلی و بین المللی همه‌پرسی در کردستان عراق برگزار شد، هیچ کس فکر نمی‌کرد این موضوع زمانی می‌تواند تا به این حد تنش‌ها در میان گروه‌های کرد عراقی از یک سو و لایه‌های پایین جامعه را از سوی دیگر گسترش دهد.
کد خبر: ۷۶۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 16 January 2018

وقتی با وجود مخالفت‌های داخلی و بین المللی همه‌پرسی در کردستان عراق برگزار شد، هیچ کس فکر نمی‌کرد این موضوع زمانی می‌تواند تا به این حد تنش‌ها در میان گروه‌های کرد عراقی از یک سو و لایه‌های پایین جامعه را از سوی دیگر گسترش دهد.

به گزارش تابناک، سایه شکست همه‌پرسی بر نوع مشارکت احزاب کرد عراقی در انتخابات پارلمانی این کشور به شدت سنگینی می‌کند. با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی عراق، بیش از هر چیزی مشخص شد که بعد از همه‌پرسی اختلاف‌ها میان جریان‌های کرد عمیق‌تر شده و شدت بیشتری به خود گرفته است.

روز دوشنبه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی اعلام کرد که انتخابات را در مناطقی چون کرکوک و یا مناطق مورد منازعه بین اربیل و بغداد بایکوت کرده و از مردم نیز خواست به پای صندوق‌های رای نروند.
این در حالی بود که اتحادیه میهنی کردستان عراق، دیگر حزب اصلی در اقلیم از دو هفته قبل موضوع تشکیل ائتلافی قدرتمند از احزاب کرد عراقی را مطرح کرده بود ولی با جدایی شماری از احزاب کرد معارض دولت کنونی اقلیم، عملا این ائتلاف در مقطع کنونی متوقف شد و با این موضع‌گیری حزب دموکرات، اتحادیه میهنی نیز دست خالی‌تر از همیشه باقی ماند.
اختلافات برای حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بسیار بدتر از سایر احزاب است چون این حزب که قبل از این بیشترین کرسی‌های پارلمانی عراق از استان کرکوک را داشت، هم اکنون متهم اتفاقات بعد از 16 اکتبر است که طی آن ارتش فدرال عراق کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه را به کنترل خود درآورد.

در واکنش به این تصمیم حزب دموکرات کردستان، عبدالرحمن دوکانی مشاور فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: این تصمیم حزب دموکرات برای عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق در کرکوک هویت کردستانی بودن این شهر و مناطق  مورد منازعه را دفن می‌کند.
وی اضافه کرد: حزب دموکرات کردستان عراق با برگزاری همه‌پرسی در این مناطق خطری جدی برای این مناطق درست کرد و اقدام جدید نیز این وضعیت را بدتر خواهد کرد.
در نقطه مقابل اتحادیه میهنی کردستان عراق اکنون که براساس سخنان ملابختیار، دبیر دفتر سیاسی این حزب در بدترین شرایط برای برگزاری انتخابات است بعد از جدایی احزاب کرد عراقی و عدم امکان تشکیل ائتلافی کردستانی حالا باید به تنهایی باری را بر دوش بکشد که بر شانه‌های این حزب سنگینی می‌کند.
بریار رشید، سخنگوی اداره کل انتخابات اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص وضعیت کنونی کرکوک و مناطقی که از آنها تحت عنوان مناطق مورد مناقشه یاد می‌شود، روز سه شنبه به رسانه‌ها گفت: اتفاقاتی که اخیرا در کرکوک روی داد تاثیر منفی بر تمامی احزاب کرد عراقی خواهد گذاشت بخصوص در کرکوک این تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود.
وی در ارتباط با اختلافات داخلی در اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز اظهار کرد: همه احزاب کرد عراقی امروز از تنش‌های داخلی رنج می‌برند و با توجه به جایگاه اتحادیه میهنی کردستان عراق این تنش‌ها بیشتر است ولی باید تاکید کنم که انتخابات این دوره بر همه احزاب کرد عراقی تاثیر منفی خواهد گذاشت.


قطعا با ادامه این روند باید سیاسیون کردستان عراق به این فکر باشند که چرا همه‌پرسی که قرار بود عامل وحدت و همگرایی بین گروه‌های کرد عراقی شود اکنون عاملی برای تشدید بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان