بازدید 6533

ربات‌های علی‌بابا کتاب خواندن را شروع کردند

علی‌بابا به تازگی موفق به طراحی نرم‌افزاری شده که در خواندن و فهم مطلب عملکرد بهتری در مقایسه با انسان داشته است. اگرچه این اختراع ممکن است به شکل قابل توجهی منجر به بیکاری بسیاری افراد شود.
کد خبر: ۷۶۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 17 January 2018

به تازگی برنامه‌های هوش مصنوعی توسط علی‌بابا و مایکروسافت ساخته شده که می‌تواند حتی بهتر از انسان‌ها بخواند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان‌ مانی، علی‌بابا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این نخستین بار است که یک ماشین توانسته در خواندن و فهم مطلب عملکرد بهتری نسبت به انسان داشته باشد.

این تست که توسط کارشناسان هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد انجام گرفته، برای اندازه‎گیری توانایی خواندن کامپیوترها طراحی شده است. برنامه علی‌بابا، نخستین نرم‌افزاری است که موفق شده نمره بهتری نسبت به انسان‌ها در خواندن بگیرد.

لو سی (Luo Si)، دانشمند ارشد پردازش زبان طبیعی در گروه تحقیقاتی شرکت هوش مصنوعی چین، این موفقیت را نقطه عطف و افتخاری بزرگ نامید. اما در عین حال اذعان کرد، این اختراع به شکل قابل توجهی منجر به بیکاری بسیاری افراد در مشاغل مختلف می‌شود.

به عبارتی، این تکنولوژی به تدریج می‌تواند با ارائه برنامه‌های متعدد نظیر سرویس‌های مشتری، آموزش در موزه‌ها و پاسخ‌های آنلاین به درخواست‌های پزشکی از سوی بیماران، نیاز به انسان را به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش دهد.

علی‌بابا اخیرا از این تکنولوژی در روز مجردها -که فروش‌های ویژه‌ای در آن برقرار است- برای پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان استفاده کرد.

ربات‌ها جای کارگران را در انبارها، راننده‌ها و کشاورزان برای تولید محصول بهتر را گرفته‌اند.

پراناو راجپورکا، یکی از محققان استنفورد، پیشرفت و توسعه خواندن ربات‌های علی‌بابا در سال ۲۰۱۸ را شروع خوبی در حوزه هوش مصنوعی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، تست استنفورد به گونه‌ای طراحی شده که سوالاتی را درباره مجموعه مقالات ویکی‌پدیا می‌پرسد.

مدل علی‌بابا در این آزمون نمره ۸۲٫۴۴ را ثبت کرد. این در حالی است که شرکت‌کنندگان انسانی نمره ۸۲٫۳۰۴ را به دست آوردند. یک روز پس از این آزمون هم نرم‌افزار هوش مصنوعی مایکروسافت نمره ۸۲٫۶۵۰ را کسب کرد.

اگرچه این نوع آزمون‌ها به گفته اندرو پیکاپ (Andrew Pickup)، سخنگوی مایکروسافت، معیارهای مفیدی برای میزان استفاده از هوش مصنوعی است اما با این حال نباید فراموش کرد که مزیت واقعی هوش مصنوعی زمانی است که در هماهنگی با انسان بتوان از آن استفاده کرد.

پیشتر نیز، فیس‌بوک، تنسنت و سامسونگ مدل‌های هوش مصنوعی را برای پروژه استنفورد ارائه داده بودند.

با این وجود، استفاده از هوش مصنوعی در بازار می‌تواند پیامدهای بسیاری داشته باشد.

در حال حاضر هوش مصنوعی موجب بیکار شدن افراد در بسیاری از صنایع در سراسر جهان شده است. ربات‌ها جای کارگران را در انبارها، راننده‌ها -با توجه به تولید خودروهای بدون راننده- و کشاورزان برای تولید محصول بهتر را گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر در ماه سپتامبر اعلام کرد، کشوری که پیشرو در زمینه هوش مصنوعی باشد، قطع تبدیل به رهبر جهان خواهد شد.

چین در تلاش است تا در این زمینه از کشورهای دیگر سبقت بگیرد و با اجرای برخی برنامه‌ها تا سال ۲۰۲۰ رهبر هوش مصنوعی باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان