بازدید 8785
الزامات نمایندگان پس از بازدید از وضعیت بازداشتگاه‌ها؛

نمایندگان با رهبری و رئیس قوه قضائیه محرمانه نامه‌نگاری کنند/ اقدام موثری نشود، بازدید تنها یک «ژست سیاسی» است

وی در خصوص اقداماتی که مجلس و نمایندگان پس از بازدید از زندان ها و بازداشتگاه ها می توانند انجام دهند، گفت: نمایندگان پس از بازدیدشان باید در مجلس بنشینند و پس از بررسی یک نتیجه گیری صحیحی از داده هایی که پیدا می کنند، داشته باشند. حتی برای رعایت مصالح نظام می توانند نامه ای به صورت طبقه بندی و محرمانه از آنچه در این بازدیدها بدست آورده اند، خدمت رهبر انقلاب و حتی رئیس قوه قضائیه بنویسند؛ چون حتما که نباید همه چیز علنی باشد.
کد خبر: ۷۶۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 21 January 2018

 

نماینده اصلاح طلب دوره های ششم و هفتم مجلس در خصوص بازدید نمایندگان از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه، بایدها و نبایدهای این بازدید را تشریح کرد و گفت: اگر این اقدام به بهبود وضعیت بیانجامد و اقدامات ثانویه نمایندگان را بدنبال داشته باشد، موثر و مفید است در غیر اینصورت تنها در اندازه یک ژست سیاسی باقی خواهد ماند.

«ولی الله شجاع پوریان» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدای از جایگاه حقوقی که دارند و سوگندی که خورده اند تا در برابر حقوق ملت مسئول باشند، منهای اینکه از کدام حوزه هستند در برابر همه ملت ایران مسئولیت دارند؛ لذا آنها بهترین افرادی هستند که می توانند از بازداشتگاه ها و زندان ها به منظور حفظ حقوق افراد بازدید کنند.

وی افزود: بازدید نمایندگان و سیاسیون از زندان ها حسن های زیادی دارد، از جمله اینکه می توانند از شرایط زندان ها مطلع شوند. در این صورت اطلاعات آنها، اطلاعات مستقیم و موثقی است و دیگر غیر مستقیم نیست؛ لذا می توانند در جایی که لازم است از خدمات و سرویس هایی که زندان ها و بازداشتگاه های جمهوری اسلامی می دهند، دفاع کنند؛ این به نفع سازمان زندان ها و قوه قضائیه هم هست.

نمایندگان با رهبری و رئیس قوه قضائیه محرمانه نامه‌نگاری کنند/ اقدام موثری نشود، بازدید تنها یک «ژست سیاسی» است

نماینده اصلاح طلب شورای چهارم شهر تهران با اشاره به اقداماتی نمایندگان می توانند برای بهبود وضعیت بازداشتگاه ها انجام دهند، تصریح کرد: مجلسی ها به عنوان نمایندگان مردم در این بازدید ها می توانند نواقص، کاستی ها و مشکلاتی را که می بینند، هم می توانند تذکر بدهند و هم می توانند به قوه قضائیه در جهت تامین اعتبارات و امکانات لازم کمک کنند تا فضای بازداشتگاه ها و زندان ها، یک فضای استاندارد و قابل قبولی باشد، ولو اگر کسی در جمهوری اسلامی مجرم و محکوم است، از حقوق قانونی و شهروندی اش برخورد دار باشد.

وی فواید انجام بازدید از وضعیت زندان ها را تشریح کرد و ادامه داد: برای مردم بازدید از زندان ها و بازداشتگاه ها اقدامی ارزشمند خواهد بود؛ چراکه مردم احساس خواهند کرد که نمایندگان مجلس حتی به موضوعاتی نظیر وضعیت بازداشتگاه ها و زندان ها حساس هستند و نسبت به اتفاقاتی که در کشور می افتد، بی تفاوت نیستند. از طرفی محکومان و بازداشت شدگان هم می توانند به صورت مستقیم با نمایندگان مجلس گفت و گو کنند و مشکلات را با آنها در میان بگذارند.

شجاع پوریان گفت: مردم و زندانیان با این اقدام نمایندگان احساس خواهند کرد که به آنها حرمت گذاشته شده است. من به عنوان کسی که در زمان نمایندگی مجلس از زندان اوین دیدار داشته ام، حقیقتا این مساله را تجربه خوبی می دانم؛ چون ما دیدیم که در زندان شرایط خوبی فراهم بود، آموزش های مختلفی می دهند و امکانات فراهم است و لذا تلقی ام متفاوت با آن کسی است که از بیرون میخواهد موضوع را قضاوت کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: در مجموع بازدید نمایندگان از وضعیت بازداشتگاه ها و زندان ها می تواند تاثیرات و فواید خوبی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که قبلا بازدید نمایندگان از زندان ها خروجی خاصی نداشته، الان هم برخی می گویند این بازدید بیشتر شبیه یک ژست سیاسی است چون طبیعتا بعد از این بازدید موضوع یا فراموش می شود یا کار خاصی نمی توان انجام داد، نظر شما چیست؟ عنوان کرد: ببنید این به اقدامات بعد از بازدید نمایندگان از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه ها بر می گردد. به هر حال هر پدیده ای را در نظر بگیریم، مسلتزم یکسری اقدامات قبلی به عنوان پیشگیری است، نیاز به انجام کارهایی در حین انجام دارد و برخی اقدامات مربوط به بعد از اتفاق است.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: نفس بازدید از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه ها، فوایدی را که عرض کردم می تواند داشته باشد و بازهم از آن دفاع می کنم؛ اما این موردی که شما اشاره کردید، به جدیت نمایندگان بر می گردد. یعنی نمایندگان دیدار و بازدیدی که از وضعیت بازداشتگاه ها و زندان ها دارند باید یک بازخوردی داشته باشد و خروجی این بازخورد نیز باید دیده شود.

وی در خصوص اقداماتی که مجلس و نمایندگان پس از بازدید از زندان ها و بازداشتگاه ها می توانند انجام دهند، گفت: نمایندگان پس از بازدیدشان باید در مجلس بنشینند و پس از بررسی یک نتیجه گیری صحیحی از داده هایی که پیدا می کنند، داشته باشند. حتی برای رعایت مصالح نظام می توانند نامه ای به صورت طبقه بندی و محرمانه از آنچه در این بازدیدها بدست آورده اند، خدمت رهبر انقلاب و حتی رئیس قوه قضائیه بنویسند؛ چون حتما که نباید همه چیز علنی باشد.

شجاع پوریان تاکید کرد: حتی می توانند با اختیاراتی که مجلس برای ایجاد یک کمیسیون ویژه در هر بخش برای رسیدگی به امور آن حوزه تعیین کرده است، برآوردهای خود از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه ها را در یک کمیسیون ویژه ای دنبال کنند.

وی افزود: می خواهم بگویم اقدامات بعدی پس از بازدید از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه ها به پیگیری، جدیت و عزم نمایندگان برای حل و کمک به مشکلات احتمالی بر می گردد؛ اگر این بازدیدها اقدامات ثانویه نداشته باشد و به رفع کاستی ها کمکی نکند و به حل مشکلات شهروندان نیانجامد و در صورتی که با بازداشت شدگان خلاف قانون عمل شده باشد، از حقوق شان دفاع نشود، عملا این بازدید ها در حد شو و یک ژست سیاسی خواهد ماند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: طبیعتا اگر اقدامات بعدی از سوی نمایندگان برای رفع کاستی ها، حل مشکلات شهروندان و دفاع از حقوق بازداشت شدگانی که برخورد مناسبی با آنها صورت نگرفته است صورت بگیرد، حتما بازدید نمایندگان از وضعیت زندان ها و بازداشتگاه ها مفید و موثر خواهد شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۷
اگه واقعا راس میگن بذارن بازداشتی ها و خانواده ها مصاحبه کنن.... وکیل بگرن.... پیگیری کنن..... تا حقیقت معلوم بشه......اینا همش کارای نمایشی هستش !!!!
به نظر من طرح بازدید نمایندگان از زندانها بسیار مفید است به شرطی که سرزده باشد که امکان تغییرات توسط بازدیدشونده وجود نداشته باشد و شرایط واقعی زندان و زندانیان مشخص
شود ولی در صورت ایجاد موانعی مانند مجوز و تعیین زمان و غیره این کار ارزشی ندارد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
اقتصاد و دلار را رها کردید چسبیدید به بازی سیاسی
گویا عده ای خودشون سرشون رو زدن توی باتوم و خودکشی کرده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بازدید نمایندگان از بازداشتی ها دیگه دیر شده همه از فرط پشیمانی یا خودکشی کردند یا دق مرگ شدند.
تعداد دستگیر شدگان معلوم نیس..... محل نگهداری معلوم نیس...... علت دستگیری معلوم نیس....... عامل دستگیری معلوم نیس...... حتی اسامی کشته شدگان در رسانه ها ذکر نمیشه......... این بازدید از زندان ها بیشتر شبیه نمایش تبلیغاتیه....... جالبه که هنوزم اجازه داده نشده ..... اونم خودش یه جنگ زرگری باشه.
تعداد درخواست دهنده گان برای ازادی زندانیان 40 نماینده و درخواست برای حذف تلگرام و جایگزین موارد داخلی 170 نماینده !!!!!! ایا این افراد واقعا نماینده مردم هستن!!!! ایا این افراد دغدغه مردم دارن!!!!!

مرا به خیر تو امید نیس ...... شر مرسان
اخه مشکل اینجاس که خود نمایندگان فقط دنبال همون ژست هستن نه پیدا کردن حقیقت
اگراقدام غیرقانونی درزندان انجام نمیشود علت وحشت ازبازدید زندانها چیست تا
چرا نمایندگان جو گیر می شوند .آیا این حقوق نمایندگی مبنی بر بازدید وارائه گزارش فقط در زمان خاص مثل این حوادث اخیر است یا باید طبق یک برنامه مدون و دوره ای این نظارت وبازدید صورت گیرد.چون الان دنبال بهانه گیری و ..... هستند .نمونه اش همان پیش داوری اصلاح وضعیت موجود است .شاید با هیچ مشکلی (برفرض محال)مواجه نشدند آیا نباید ضمن تشکر به اطلاع عموم برسانند.؟چون از قبل جو را طوری محیا می کنند که کسی باور نکند.
اگر اقدام غیرقانونی انجام نمیشود مخالفت بابازدید ومخالفت مشمیزکننده چه مفهومی دارد
امروز در امریکا تظاهرات اعتراضی بود هیچ اتفاقی نیفتاد کسی هم نبردن زندان و در فاکس نیوز پخش کنند کدام کشور خارجی بهش پول داده تا نظم و امنیت ملی را برهم بزنه حالا ما بعد سالها هنوز به حق اعتراض که نرسیدیم هیچ نمایندمون حق بازدید از بازداشتگاها رو نداره
الان دیگه کاملاً شرایط مناسب برای بازدید فراهم شده و همگی یا خودکشی کردند و یا پشیمان و وابسته به بیگانه
اگراینها نماینده مردم هستند بایدهروقت خواستندازهرجا بازدید کنند
اینکه چرا به مدت طولانی اجازه ملاقات با زندانیان داده نشده است، جای سوال دارد.
شرمنده از ایرانی بودنم خوشحالم که به هیچ نماینده مجلس رای ندادم .اخر چه دلیلی دارد از اختشاشگران سیر از درامد و حقوق نجومی گیر از عربستان سر زده شود حقشان همان زندان است!
بابا ما داریم خفه میشم از گرد و خاک آنوقت ....درآمد حاصل از چاه نفت داخل شهر اهواز را برای جلوگیری از هوای خاکی،نه گرد و غبار اختصاص دهند.خدایا...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل