بازدید 9622
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران» تا «رشد 14.2 درصدی تجارت خارجی چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین سبزپوشی بورس در بهمن ۹۶ رقم خورد، شاخص بورس کشورهای عربی سقوط کرد، پشت پای روبل به دلار در بازارهای بین المللی، رشد سه رقمی یورو در مقابل افزایش 200 ریالی دلار آزاد، توصیه سیف به مردم: در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید، تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم، فراخوان آئودی در پی کشف ابزار تقلب در سامانه اگزوز و ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ 23 January 2018

از «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران» تا «رشد 14.2 درصدی تجارت خارجی چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین سبزپوشی بورس در بهمن ۹۶ رقم خورد، شاخص بورس کشورهای عربی سقوط کرد، پشت پای روبل به دلار در بازارهای بین المللی، رشد سه رقمی یورو در مقابل افزایش 200 ریالی دلار آزاد، توصیه سیف به مردم: در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید، تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم، فراخوان آئودی در پی کشف ابزار تقلب در سامانه اگزوز و ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها را در بر دارد.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی در تمامی ابعاد بهتر از سال جاری است، اما عمدتاً از میانگین‌های منطقه‌ای و چشم‌انداز مطلوب فاصله دارد. پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۷ میلادی، آثار افزایش تولید نفت در پساتحریم -که رشد اقتصادی را به بالاترین نرخ منطقه (۱۲.۵ درصد) رسانده بود- کاهش یافته و نرخ رشد به ۳.۵ درصد کاسته شود، اما در سال ۲۰۱۸ میلادی این رشد مجدداً به ۳.۸ درصد افزایش می‌یابد. به نقل از ایسنا، تورم که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۹ درصد کاهش یافته بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی اندکی افزایش یافته و به ۱۰.۵ درصد می‌رسد، اما در سال ۲۰۱۸ میلادی مجدداً به ۱۰.۱ درصد برمی‌گردد. همچنین کسری بودجه که در سال ۲۰۱۶ میلادی به بدترین نرخ چند ساله‌ی خود یعنی ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده بود، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ۲.۲ درصد بهبود می‌یابد. نهایتاً تراز تجاری که در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته بود، در سال‌های بعد به طور مستمر بهبود یافته و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۵.۹ درصد افزایش یابد.

اولین سبزپوشی بورس در بهمن ۹۶ رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دوم بهمن ماه 96 با افزایش 407 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 98 هزار و 628 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در اولین روز کاری در بهمن ماه، با افت 596 واحدی مواجه شده بود. تالار شیشه ای در سومین روز کاری از نخستین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف دو روز  گذشته شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 130 واحدی معادل 0.42 درصد به رقم 31 هزار و 510 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 22 واحدی معادل 0.13 درصد، عدد 17 هزار و 365 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 17 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 13 هزار و 61 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.34 درصد همراه شد و 359 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 106 هزار و 73 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 250 واحد افزایش معادل 0.36 درصد به رقم 70 هزار و 123 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند دو روز گذشته با 1073 واحد افزایش معادل 0.51 درصد همراه بود و عدد 209 هزار و 685 واحد را به نمایش گذاشت.

از «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران» تا «رشد 14.2 درصدی تجارت خارجی چین»

شاخص بورس کشورهای عربی سقوط کرد

به دنبال فاصله گرفتن بیشتر عربستان سعودی از سطح مقاومت اصلی در اقتصاد خود، بورس های عربی سقوط کردند. در همین حال شاخص بورس سعودی با ۳ دهم درصد کاهش به ۷,۵۱۸ واحد رسید؛ این در حالی است که پیش از این در ماه جولای سال ۲۰۱۷ میلادی شاخص بورس این کشور با رسیدن به ۷,۵۸۶ واحد بالاترین سیر صعودی خود را تجربه کرده بود. شاخص بورس دوبی نیز ۳ دهم درصد روند نزولی به خود گرفت و به طور خاص شرکت‌های ساخت مسکن با ۱.۲ درصد، بیشترین زیان را به خود اختصاص دادند. شاخص بورس قطر هم ۴ دهم درصد کاهش داشت. به نقل از ایبنا، سهام «ساوولا»، بزرگ ترین شرکت تولید کننده مواد غذایی عربستان سعودی ۲.۲ درصد افت پیدا کرد و سهام شرکت لبنی و مواد غذایی سعودی هم ۱.۶ درصد پایین آمد.

پشت پای روبل به دلار در بازارهای بین المللی!

بانک مرکزی روسیه گفته است که تا سال ۲۰۳۵ میلادی استفاده از روبل روسیه در اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا و اعضای اتحادیه ی کشورهای مستقل مشترک المنافع می تواند گسترش یابد. لازم به ذکر است که اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا به بلوکی سیاسی-اقتصادی اطلاق می گردد که به موجب آن منافع کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان به هم پیوند خورده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر میزان استفاده از روبل روسیه در معاملات تجاری اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا معادل ۶۹ میلیارد دلار است. این در حالی است که سهم دلار از مبادلات تجاری این اتحادیه تنها ۱۸ میلیارد است. همچنین، میزان استفاده از یورو در این اتحادیه معادل ۵ میلیارد دلار آمریکاست. علاوه بر آن، در شش سال گذشته میزان استفاده از روبل روسیه در این اتحادیه از ۵۶ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در بازه ی زمانی مشابه حجم استفاده از دلار در اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا ۳۵ درصد بود و اکنون به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

رشد سه رقمی یورو در مقابل افزایش 200 ریالی دلار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 200 ریال نسبت به روز قبل به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 429 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 1171 ریالی همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 332 ریال رسید. همچنین درهم امارات در بازار آزاد دومین روز از بهمن 96، 12 هزار و 559 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 195 ریال گران تر فروخته شد.

توصیه سیف به مردم: در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید

ولی الله سیف در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: نرخ ارز قطعا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چرا که ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم تا در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، چرا که تجربه نشان داده طی سال های گذشته سرمایه گذاری در خرید ارز هیچ گاه سودآور نبوده است؛ به این معنا که اگر فردی پول خود را در نظام بانکی با همان نرخ های مصوب سپرده گذاری کرده بود، طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد سود کرده بود؛ در حالی که از سال ۹۲ تاکنون افزایش نرخ ارز تنها ۵۰ درصد بوده است، بنابراین سرمایه گذاری درخرید ارز به هیچ عنوان سودآور نیست.

تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم

در حالی که برخی از رسانه ها از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا با توجه به مضرات مصرف آن و آسیب وارداتش به بازار ماهیان سردآبی خبرداده بودند، رئیس سازمان شیلات پیشنهاد این ممنوعیت را سه ساله و با هدف تقویت بازار قزل آلا عنوان و مضر بودن مصرف تیلاپیا را به کلی تکذیب کرد. حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اتحادیه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی درخواست کردند که با توجه به افزایش چشمگیر تولید ماهیان سردآبی و نگرانی برای بازار این گونه آبزی، فرصتی به تولیدکنندگان قزل آلا داده شود تا بتوانند محصولشان را با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند. وی افزود: برای اینکه ماهی قزل آلا بیشتر مورد استقبال مردم قرار گیرد، با درخواست اتحادیه موافقت کردیم و پیشنهاد ممنوعیت واردات تیلاپیا را به وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم. اما باید به این نکته توجه کرد که مصرف تیلاپیا هیچ ضرری برای انسان ندارد.

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0‌درصدی به قیمت 73 هزار و 942 تومان معامله شدند. با وجود روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن در ماه آذر و دی، اما سیگنال‌های متفاوتی از بازار مسکن ارائه شد. پس از رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر، در دی ماه نیز طبق گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن تعداد معاملات رشد ۱/ ۷ درصدی نسبت به آذر و رشد ۸/ ۱۲ درصدی نسبت به دی سال گذشته و افزایش ۳ درصدی قیمت مسکن در دی نسبت به آذر و رشد ۱۵ درصدی قیمت نسبت به دی ۹۵رقم خورد. با وجود رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی‌»ها با وام صندوق یکم بانک مسکن، اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، کارشناسان نسبت به تورمی شدن قیمت مسکن هشدار داده‌اند. با نزدیک شدن به پایان سال، رشد آرام «تسه»ها محتمل است.

فراخوان آئودی در پی کشف ابزار تقلب در سامانه اگزوز

سازمان حمل‌‌ونقل موتوری فدرال آلمان خواستار فراخوان بیش از ۱۲۷ هزار دستگاه از محصولات آئودی شد. به گزارش رویترز این فراخوان در پی کشف ابزار تقلب در سامانه اگزوز این خودروها صورت می‌گیرد. مدل‌های ای۴، ‌ای ۵، ای۶، ای۷، کیو۵، کیو۷ و اس‌کیو۵ خودروهایی هستند که مشمول این فراخوان می‌شوند. به نقل از دنیای اقتصاد، فولکس‌واگن شرکت مادر برند آئودی در بیانیه‌ای به این درخواست فراخوان واکنش نشان داد و اعلام کرد که این خودروها پیشتر در فراخوان داوطلبانه این خودروساز برای اصلاح سامانه اگزوز و کاهش آلایندگی به مراکز فنی مربوطه دعوت شده‌اند. در فراخوان مذکور که در پی رسوایی دیزل‌گیت انجام شد، بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه از محصولات آئودی فراخوانده شدند. فولکس‌واگن در این بیانیه افزوده است که مدارک مربوط به اصلاحات انجام شده در فراخوان داوطلبانه را برای جلب‌نظر سازمان حمل و نقل موتوری فدرال ارائه خواهد کرد. این سازمان برای تعیین تکلیف موضوع تا دوم فوریه سال‌جاری به شرکت خودروسازی آئودی مهلت داده است.

رشد 14.2 درصدی تجارت خارجی چین

تازه ترین آمارها نشان می دهد چین با عبور از یک دوره بحرانی دو ساله تجاری، موفق شده است ارزش تجارت خارجی خود را در سال 2017 میلادی به چهار هزار و 280 میلیارد دلار برساند. خبرگزاری شینهوا امروز دوشنبه گزارش کرد این در شرایطی است که تا قبل از این، چین در سال های 2015 و 2016 میلادی بارها شاهد کاهش صادرات و واردات بود و میزان تجارت خارجی این کشور بسیار متزلزل نشان می داد. آمارها نشان می دهد که با بهبود شرایط اقتصادی چین و به دلیل اصلاحات صورت گرفته و وضعیت بهتر اقتصادی دنیا، تجارت خارجی چین در سال گذشته میلادی نسبت به یک سال قبل از آن 14.2 درصد بیشتر شده است. اداره کل گمرک چین گزارش کرده است صادرات چین در سال گذشته میلادی 10.8 درصد و واردات آن هم 18.7 درصد بیشتر شده است. اروپا، آمریکا و کشورهای 'آ سه آن' در سال 2017 میلادی بزرگترین شرکای تجاری چین بوده اند و میزان صادرات چین به آمریکا 15.2 درصد رشد کرده است. دولت چین هشدار داده است تجارت خارجی با متغیرهای نامعلوم و چالش های ناشناخته ای روبرو است و در سال جاری میلادی باید همچنان با هوشیاری اصلاحات را به پیش برد. آمار رسمی نشان می دهد با اصلاحات صورت گرفته و بهبود فضای تجاری، رشد اقتصادی چین در سال 2017 میلادی به 6.9 درصد رسیده است این یکی از بهترین نرخ های رشد اقتصادی چین از سال 2010 میلادی محسوب می شود و پیشتر در سال 2016 میلادی رشد اقتصادی این کشور به 6.7 درصد رسیده بود. /ایرنا

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان