بازدید 9410

اروپا می تواند با «خرید زمان» از مرگ برجام جلوگیری کند؟

به نظر می رسد پرونده هسته ای ایران و مشخصا برجام وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله ای که در آن آمریکا مصمم شده تا در ماه های آینده از توافق خارج شده و اروپا نیز تلاش می کند از خروج آمریکا از برجام که می تواند به منزله مرگ آن باشد، جلوگیری کند.
کد خبر: ۷۶۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 23 January 2018

به نظر می رسد پرونده هسته ای ایران و مشخصا برجام وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله ای که در آن آمریکا مصمم شده تا در ماه های آینده از توافق خارج شده و اروپا نیز تلاش می کند از خروج آمریکا از برجام که می تواند به منزله مرگ آن باشد، جلوگیری کند.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا، اروپا تلاش دارد، با در نظر گرفتن ملاحظات آمریکا و توجه به خواسته های دولت ترامپ در برابر ایران، از مرگ برجام جلوگیری کند. آمریکایی ها نیز تلاش مضاعفی برای متقاعد کردن اروپا جهت مقابله با برنامه موشکی ایران آغاز کرده اند.

در این رابطه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده، مقام‌های آمریکایی و اروپایی از همین هفته آینده، گفت‌وگوهای رسمی برای بررسی «نقایص» توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، (برجام) را آغاز می‌کنند؛ اما بعید است در ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بتوانند آن را اصلاح کنند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، روز دوشنبه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به گروهی از خبرنگاران که با او در حال سفر بودند، گفت: «آمریکا با یک چهارچوب زمانی برای عمل به آن چیزی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است، رو به روست، ولی ما نمی‌توانیم برای دیگران چهارچوب زمانی تعیین کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: دیپلمات‌های وزارت خارجه از هفته آینده برای گفت‌وگو درباره «ترتیبات جانبی» برجام به اروپا سفر کرده و با مقام‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد.

وی گفت: «روی همه این موارد به عنوان یک بسته کار می‌شود، چون در نهایت باید آن را به همین نحو بررسی کنیم.»

اروپا می تواند با «خرید زمان» از مرگ برجام جلوگیری کند؟

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، ساعاتی قبل‌تر گفته بود، او همراه با وزرای خارجه کشورهای فرانسه و آلمان، در یک نشست قبل‌تر با تیلرسون به توافق رسیده‌اند که لازم است اروپا اقدامات ایران در زمینه موشکی را بیشتر بررسی‌ کند.

رویکرد اروپا؛ راضی نگه داشتن آمریکا و خرید زمان

بلومبرگ گزارش داده در پی تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) دولت‌های اروپایی ممکن است راهی برای نجات یا حفظ آن پیدا کرده باشند.

جمعه شب (22 دی‌ماه) ترامپ طبق تعهدات آمریکا در برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما گفت ممکن است آخرین بار باشد که این کار را می‌کند. او دولت‌های اروپایی را تهدید کرد چنانچه تا چهار ماه آینده برای «اصلاح نقایص فاجعه‌بار برجام» اقدام نکنند، آمریکا را از آن خارج خواهد کرد.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس نیز در یک کنفرانس خبری با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در لندن درباره ضرورت مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: «ما فکر می‌کنیم می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. فکر می‌کنیم می‌توانیم با همدیگر به آن هدف برسیم.»

وی به رغم این تصریح کرد: چنین اقداماتی نباید به اجرای برجام لطمه بزنند. جانسون گفت: «مهم این است که ما این کار را به موازات (اجرای برجام) انجام دهیم و به بنیان‌های توافق هسته‌ای ضربه نزنیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم آن را انجام دهیم.»

بلومبرگ نوشته، تمرکز بر موشک‌های بالستیک ایران آسان‌ترین کار برای سران کشورهای اروپایی جهت دست‌نخورده نگاه داشتن برجام است. در برجام اشاره‌ای به ممنوعیت اقدام علیه توسعه موشکی ایران نشده است.

مطابق این گزارش، توافقات آمریکا-اروپا برای تحدید برنامه موشکی ایران، لزوماً نیازمند مذاکره مجدد بر سر برجام، که به شدت با مخالفت آمریکا، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین رو به رو شده، نیست.

یک دیپلمات سازمان ملل متحد که نخواسته نامش فاش شود گفت: فرانسه، آلمان و انگلیس همگی به ایران گفته‌اند برای رفع نگرانی‌ها در زمینه برنامه موشکی بایستی پای میز مذاکره حاضر شود.

در همین رابطه روز شنبه اشپیگل افشاگری کرده و از تلاش آلمان به همراه انگلیس و فرانسه برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه راضی کردن آمریکا و باقی ماندن این کشور در برجام خبر داد؛ بنابراین، می توان گفت اروپایی ها با هر روش و دستاویزی می خواهند صرفا کالبد برجام را حفط کنند؛ حتی به قیمت نقض برجام و تحریم ایران.

بر اساس این گزارش، آلمان در حال رایزنی با متحدان اروپایی‌اش است تا به منظور جلوگیری از خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تحریم های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند.

برخی از ناظران نیز بر این باورند که اروپا قصد دارد تا با تحریم های مقطعی و فشار بر ایران در زمینه موشکی و منطقه ای، زمان بخرد تا تغییراتی در هیأت حاکمه آمریکا به وجود آید. در همین زمینه، بلومبرگ نوشته مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس، در حال همکاری با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا بر سر رسیدن به راهکارهایی جهت مهار توسعه موشکی ایران هستند. انجام این کار می‌تواند به خریداری زمان برای حفظ توافق هسته‌ای کمک کند.

نکته مهم این که مشخص نیست استراتژی خرید زمان توسط اروپا بتواند موفق شود و ممکن است هزینه های بیشتری را نیز بر برجام تحمیل کند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که پیگیری استراتژی خرید زمان از سوی اروپا منوط به هماهنگی کامل با تهران است و حتی در صورت لزوم، تهران نیز باید در راستای این استراتژی در زمینه های خاصی از جمله مسائل موشکی بر سر میز مذاکره بنشیند. اما نشستن سر میز مذاکرات نیز برای دادن امتیاز نیست بلکه صرفا برای خرید زمان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۲
آقای روحانی دیشب رسما مرگ عملی برجام را اعلام کرده اند.
هنوز شما صحبت از نزدیکی مرگ می کنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
باید کاری کنیم تا آمریکا بصورت یکطرفه از برجام خارج بشه
بعدشم برد و دقت موشکهامونو به سبب تحدید آمریکا افزایش بدیم
تا فرصت هم باقی است ذخایر اورانیوم و کیک زرد رو هم افزایش بدیم
و در اقتصاد هم تکونی به خودمون بدیم
ویرانه های سوریه و عراق کلی فرصت شغلی ایجاد کرده
پس یه نرمش قهرمانانه هم در برنامه موشکی نیازمندیم
گفتگو چه اشکالی دارد دفعه قبل ایران نیروگاهش را برچید و پیش گام شد تا برادری اش را ثابت کند ولی غربی ها عمل نکردند حالا غربی ها تضمین بدهند که 50 سال همه تحریم های ایران را بردارند و اگر عمل کردند و صداقتشان را ثابت کردند بیایند برای گفتگویدبرابر
ملت و دیپلمات های کم تجربه به امثال فرانسه و انگلیس اعتماد میکنن
یکم تاریخ بخونیم دستمون میاد هیچ کشوری راضی به قدرت گرفتن ایران نیست
خصوصا اروپای امروز
اروپا جلوی امریکا هیچی نیست هیچی
امریکاهم تا ایران زانو نزنه
از خاورمیانه عقب نشینی نکنه
موشک . هسته ای . صنایع نظامی. نیروی قدس و تمام مولفه های قدرت رو تسلیم نکنه و نشه عربستان براش دست از ایران بر نمیداره
این پیچ تاریخی با اصلاح اقتصاد و شفافیت و کمک مردم رد شدنی نیست
به امید سرفرازی هر روزه ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
بضاعت ما در همین حد است. باید واقع بین بود. متاسفانه ما قبل از قوی شدن های اقتصادی و فرهنگی بفکر قدرت نظامی هستیم
خرید زمان بحث انحرافی هست.هدف اونها اینه که ایران در درجه اول پای میز مذاکره بیاد.و درغیر این صورت تحریم های موشکی رو اعمال میکنند
فقط یه سوال اینکه این کار اروپا که داره به امریکا در مورد اعمال تحریم های موشکی همراهی میکنه گروکشی برجام نیست؟؟
همه چیز به قراردادهای اقتصادی و سهم خواهی اروپا و آمریکا نسبت به بازار دست نخورده اقتصاد ایران دارد
آمریکا با برجام بازار ایران را دو دستی تقدیم اروپا کرده و حالا پشیمانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
اشتباه است! ما آماده ایم بازارمان را کلا در اختیار آمریکا قرار دهیم ولی مگر آمریکایی ها حاضرند وارد بازار ایران شوند؟
مقامهای ایرانی یکباربرای همیشه بایدباملت صادقانه موضع خودرادربرابرشروط تحقیرآمیزترامپ برای ابقای برجام روشن کنند وازبازی باالفاظ امتناع کنند باید به شعورملت ایران احترام بگذارندازنظرمردم تفاوتی بین مذاکره وگفتگوورای زنی وجودندارد پنهان کاری نکنیدوبامردم روراست باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
ما هم در پذیرش قطعنامه 598 تحقیر شدیم و هم در برجام و احتمالا در برجامهای بعدی! باید پرسید به چه علت سیاستهای ایران در این چهاردهه باعث این همه تحقیر شده؟ چرا گذرنامه ایرانی اینقدر بی اعتبار است؟ چرا با یک نسیم بسیار سبک و حتی نامحسوس ناگهان ارزش پول مثلا ملی 30 تا 40 درصد افت میکند بدون آنکه نفعی برای اقتصاد داشته باشد؟
خرید زمان تا تغیر در حاکمه امریکا؟
ترامپ بیش از سه سال دیگه داره
خخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
سه سال زمان کمی نیست! شاید در همین چند ماه آینده کار خودش رو بکنه
در برجام مذاکره فقط برای هسته ای بود نه چیز دیگر . تعهدی ندادند که سرمایه گذاران اروپایی و غربی در ایران سرمایه گذاری کنند برای جذب سرمایه گذاری کارهای بسیار زیادی باید انجام شود اول پذیرفتن خصوصی سازی . دوم امنیت سرمایه گذاری سوم . حقوق و مزایا و کالا با قیمت جهانی .و عضویت در تجارت جهانی اجازه ورود به شرکای خارجی در ایران . مگر بارها نشنیدیم که هیچ شرکتی را اجازه فعالیت نمیدهیم مگر مشابهش در ایران نباشد . تکنولوژی وارد کند . از کارگر ایرانی استفاده کند . حالا برو پیدا کن
ما پرچم سفید برداریم کشورم به غرب بدیم ول کن نیستن اونا اصلا فقط فقط به منافع خودشون فکر میکنن از خدا میخوان بترسن از چی میخوان بترسن
دعوای زرگری هست... باور نکنید
با سلام از مسئولین یک نمونه از دستاوردهای برجام را بگویند که مردم در زندگیه خود لمس کرده اند.
تورم شدید
گرانی دلار و پایین امدن ارزش ریال
متاسفانه بی ارزش بودن پاسپورت و هویت ایران عزیز در دنیا
عدم برقراری ارتباط بانکی با دنیا و بلوکه شدن سرمایه های تجار و تولید کنندگان در خارج از کشور
و....
نمونه هایی از بی خاصیت بودن توافق هسته ای میباشد و بو دو نبود این توافق درمانی برای مشکلات کشور و مردم نمیباشد .تا زمانیکه زبانه سیاستمداران کشور تند و ارزویه مرگ به نیمی از دنیا میکنیم وضع همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
کاهش ارزش ریال، و اعتبار پاسپورت قبل از برجام هم بود
با سلام . نباید دوباره به اروپاییها اعتماد بیجا کرد . همان برجام برای هفت پشت ملت کافی است . اگر اروپاییها راست میگویند کامل برجام را اجرایی کنند
شما از برجام تعهدی محکم تر نمیتوانیددر سطح بین المللی پیدا کنید و داشته باشیدپنج کشور عضو اصلی شورای امنیت بعلاوه المان انر پذیرفته وامضا کرده اند و دیگران انرا مقبول دانسته اند بجز بخشی از حاکمیت اسرائیل وعربستان که سیاستمداران فعلی امریکا با انان هم صدا شده اند.در شورای امنیت مصوب است.محکم تر از این موافقت نامه موافقتی دیگرنمی تواند بوجود اید.اگراین موافقتنامه مقبول نیستاستحکام دیگر موافقت نامه ها حال واینده بینالمللی جای بحث نداردونشان از ان دارد وقت صرف کردن در دیپلماسی نتیجه محکمی به تنهائی نمی دهد. خروج ایران از برجام حتی با خروج امریکاودیگران جایز نمیباشدچرا ی ان مشخص است..مرگ کلی برجام مرگ دیپلماسی است وناقوس جنگ .ا مرگ دیپلماسی امریکاوجهان است.مرگدیپلماسی انگلیس است ودیگران. ایران وکشورهای صلح دوست نباید به مرگ دیپلماسی در جهان تن دهند.اگر جناب تیلر سون به موافقت نامه های دیپلمات های امریکائی قبل از خود خود را متعهد داند بهتر است کاسه وکوزه دیپلماسی امریکا را در جهان بر چیند..هدف امریکا مشخص است.امتیازاتی برای عزیزدردانه واقا بالا سر خود میخواهد..موشک هم بهانه ودر اصطلا ح عامیانه بونه گیری است. بونه گیری ادم بونه گیر تمام نمیشود.
امریکا بزرگه امریکا بونه گیر
با امدن جناب ترامپ
سر شب از خوابش پرید
چی دیده بود چی دیده بود
خواب یک جنگ دیده بود
ای امریکا ای امریکا ای امریکای بونه گیر
تخت فنری بهتره یا تخت مرده شورخونه
ایران باید با سکوت واستحکام بخشیدن روابط با متحدین خود وامادگی لازم نظاره گر بازی امریکا واروپا باشد.
ابداً موضوع تقسیم بازار ایران بین اروپا و آمریکا نیست. به عبارتی بازار مصرف بودن ایران در درجه‌ی دوم اهمیت هست. اولویت اصلی آمریکا جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و تامین امنیت پایدار اسرائیل هست. اروپا هم که اصلاً شخصیت مستقلی نداره که بشه روش حساب کرد و برمبنای اقداماتش برنامه‌ریزی کرد. این مهم طی سال‌های اخیر به کرات ثابت شده.
غربیها از بعد از سقوط امپراطوری ایران ابداً به ایران و ایرانی اعتماد نداشته‌اند و ابداً ریسک اینکه ایران روزی سری تو سرها در بیاره رو نخواهند کرد. ایران ضعیف رو ترجیح می‌دهند ‌‌با دو دوزه بازی‌هاشون این هدف رو در مقاطع مختلف تاریخی به اشکال مختلف دنبال می‌کنند. نمونه‌ش همراهی با محقق شدن انقلاب ۵۷، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف و و و.
آمریکا به همین روش استهلاک کننده‌ای که در پیش گرفته ادامه خواهد داد، و موجب بروز تنگناهای اقتصادی خواهد شد. فساد تهوع‌آور موجود و عدم شفافیت در کنار فشارهای روزافزون اقتصادی، مردم رو به شدت از این هم سرخورده‌تر و‌ناامید‌تر خواهد کرد. شخصاً نسخه‌ای برای مقابله و یا ایجاد تفاهم با نظام سلطه نمیشناسم، چون غرب ابداً به بازی برد-برد (اون هم با بازیگری که غیرقابل اعتماد میشناسندش) معتقد نیست. شاید تنها شانس دوام آوردن ایجاد شفافیت، قانون‌مداری، و این قبیل موضوعات باشه که به نظر میاد بایستی آرزوش را به گوربرد
برجام چیزی جز ننگ و ضرر و افتضاح کردن اوضاع مملکت نبود .
مذاکره خوراکه دولته
ترامپ یک هیتلر اقتصادی است دلار های عربستان ومیلیاردرهای یهود برای خود امنیت می خواهند .دوست ندارند محو شوند .دست به دامان ترامپ شده اند .موشک که جای خود دارد تحمل کلاش را هم ندارند .
دقیقا اونا این بازی رو راه انداختن تا بعد از دوسال تحریم ها رو برندارن و ایران سرش کلاه رفته تا الان چون ما بیشتر از تعهداتمون در برجام عمل کردیم ولی اونا بعد دو سال هنوز اکثر تحریم ها رو نگه داشتند و چه بخوایم چه نخوایم مسولین تو چاهی افتادن که نمیتونن بیرون بیان اگه از برجام خارج بشن از اونجا که همه چیز دولت بر پایه برجام بنا شده این دولت برشکست میشه اگه برجام رو ادامه بدن امریکا تحریم ها رو بنمیداره و فقط یه آب باریکه رو باز گذاشته اونم به این خاطر که با همون اب باریکه جلوی بیرون رفتن ایران رو از برجام بگیره و با دادن یه اب باریکه کل فعالیت های اتمی و حتی فضایی ما رو از ما گرفته!!!! تازه با این اب باریکه داره روی موشکی ما هم چونه میزنه!!!!
از اونورم تو این بازی اروپا به ظاهر ضامن اینه که امریکا از برجام بیرون نره ولی در واقع اروپا داره این جوری بازی میکنه تا هم بشه از ایران امتیاز گرفت هم با این کارش بگه ما پایبندیم و طرف شما هستیم و شما هم از برجام بیرون نرین ما پشت شماییم!!!!
کاش دولت تو این 5 سال کاری میکرد که تولید ملی ما ما رو از واردات بی نیاز کنه تا اینقدر برجام برای ما مهم نباشه!!! یه نگاه به کره شمالی بندازین درسته وضعیت بدی دارن و به مراتب از ما هم بدتره ولی امسال خودروی ملی ای که تولید کرده رو یه نگاه بندازین!!!!
يك راه بيشتر نيست انهم تن به تسليم ندادن سالها بيش معلم تارخ ما كفت روزى يك سرباز مغول راه را برچند ايران بست وخطى دورانها كشيد گفت داخل خط بمانيد تا بروم شمشيربيارم وگردن شمارا ببرم قبول اين تهديد مشكلى را حل نمى كرد
چهارشنبه 4 بهمن96 ساعت 11 دلار 4620 تومان
اگرتمام شروط تحقیرآمیز ترامپ را هم قبول کنیم اینبار شرط خواهند گذاشت که باید اسرائیل رابه رسمیت بشناسید
به نظر من مهمترین دست آورد برجام و رعایت آن از طرف کشور ما تغییر وجهه کشور از یک مجرم به مظلوم میباشد . و بر خلاف نظر خیلی از منتقدین برجام ،ما دستاوردی که مورد نیاز بود را دریافت کرده ایم . در هر صورت ما نباید انتظار داشته باشیم که با شرایط فعلی خاور میانه ، ایدئولوژی حاکم و سیاست خارجی و داخلی کشور ، غرب ما را در تیم خود قرار داده و روابط عادی همراه با احترام متقابل با کشور ما ، برقرار سازد . دلیل مهمتر این امر نیاز این کشور ها به داشتن یک دشمن منطقه ای برای استعمار هر چه بیشتر کشور های عربی و فروش سلاحهای خود به کشور های همسوی منطقه می باشد.همان روشی که امریکا در کره شمالی پیش گرفته و مطمئنا نه تنها از آزمایشات اتمی و موشکی کره ناراضی نیست بلکه دریافت سود کلانی هم از کشور های همسوی شرق آسیا برای خود متصور است .
بنا بر شرایط ذکر شده بهترین راه برای کشور ما تنها صبر استراتژیک و ندادن امتیاز بیشتر در مقابل غرب است . همینطور پیش گرفتن سیاستی که در صورت بر هم خوردن ، این نقض عهد از طرف غربی باشد . در این صورت هیچ نهاد بین المللی قادر به محکومیت کشور ما نخواهد بود و اجماع کمپین تحریم ایران که شامل چین و روسیه نیز بود از بین خواهد رفت . در هر صورت تکنولوژی هسته ای جز در موارد نظامی با توجه به خطرات بالای زیست محیطی و هزینه های بالا و قدیمی بودن ،آنچنان لقمه دهان سوزی هم نیست که نتوان از آن چشم پوشی کرد . ما چند صد میلیارد دلار برای تکنولوژی هسته ای هزینه دادیم که اگر همین را خرج مدیریت منابع آب میکردیم سودی هزاران برابر 1000 مگاوات برق بوشهر برداشت نموده و در عین حال به امنیت پایدار کشور در سالهای آینده نیز امید بیشتری میرفت .
موندم اين اقتداري كه مسئولين ازش صحبت مي كنند چي هست كه به دست و پا افتاديم كه ترامپ برجام رو منتفي نكنه؟ واقعا چرا حقيقتا به التماس افتاديم ؟ اگه ما در موضع قدرتيم اونا بايد بترسند و برجام رو حفظ كنند نه ما
همین دوستانی که موقع توافق برجام هر روز دنبال آزمایش موشکی و انتشار فیلم پایگاههای موشکی زیر زمینی و... بودن تا توافقو به هم بزنن، باید فکر اینجاشم می کردن که الان اونا دنبال تحریم موشکی ایران هم باشن.
برجام بايد برود .ساختماني كه پيش خراب باشد كج بالا ميرئد. مسولان ايران بياد دست از تاسيسات اتمي بكشند مردم دنبال بمب اتمي و غني سازي نيستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار