بازدید 14393

رابطه تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران با ماجرای انتشار هزینه‌های ایران در سوریه

رژیم اسرائیل امیدوار است، تهدیدات تند اخیر مقامات این رژیم مبنی بر حمله به کارخانه موشک‌های ایرانی در لبنان ـ که پس ادعای دنی دانون نماینده این رژیم در سازمان ملل مبنی بر هزینه 35 میلیارد دلاری حضور نظامی ایران در سوریه صورت گرفته ـ سبب شود، دولت ایران ـ که از کمبود منابع مالی رنج می‌برد ـ درباره ساخت چنین کارخانه‌ای در لبنان و یا سوریه تجدیدنظر کند.
کد خبر: ۷۷۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 03 February 2018

رژیم اسرائیل امیدوار است، تهدیدات تند اخیر مقامات این رژیم مبنی بر حمله به کارخانه موشک‌های ایرانی در لبنان ـ که پس ادعای دنی دانون نماینده این رژیم در سازمان ملل مبنی بر هزینه 35 میلیارد دلاری حضور نظامی ایران در سوریه صورت گرفته ـ سبب شود، دولت ایران ـ که از کمبود منابع مالی رنج می‌برد ـ درباره ساخت چنین کارخانه‌ای در لبنان و یا سوریه تجدیدنظر کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه صهیونیستی هاارتز، انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایرانی در اوت 2013، خبر بدی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. تا زمانی که محمود احمدی‌نژاد در ایران بر سر کار بود، برای وی بسیار راحت‌تر بود تا ایران را به عنوان یک معضل در سطح جهانی مطرح کند و تا زمان حضور وی بر سر کار امکان نداشت، مذاکره بین‌المللی جدی بر سر موضوع هسته‌ای ایران شکل بگیرد.

روحانی ولی چشم‌انداز کاملا متفاوتی ارائه می‌کرد. او لحن ملایم‌تری داشت و در میان تعدادی از وزرای همفکر خود قرار داشت که به خوبی می‌توانستند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و به سرعت از سوی رسانه‌های غربی، میانه‌رو لقب گرفتند. انتخابات سال 2013 راه را برای توافق هسته‌ای ایران باز کرد.

نتانیاهو تلاش زیادی کرد تا دنیا را متقاعد کند که روحانی تنها یک پوشش دوستانه‌تر برای حکومت ایران است. او روحانی را «گرگی در لباس میش» معرفی می‌کرد ولی جامعه بین‌المللی مشتاق بود که با روحانی تعامل برقرار کند و به سخنان وزیر خارجه وی گوش دهد. بعد از این تلاش سنگین نتانیاهو برای از بین بردن تصور تفاوت روحانی با دیگر بخش‌های نظام حاکم بر ایران، نتانیاهو در جمع‌های خصوصی ابراز امیدواری می‌کرد که عقاید متفاوت روحانی و اختلافات داخلی در ایران، نهایتا به نفع اسرائیل تمام شود.

طی روزهای اخیر، دولت نتانیاهو برنامه هماهنگی را علیه طرح ادعایی تلاش ایران برای ایجاد کارخانه ساخت و به روز رسانی موشک در خاک لبنان به راه انداخته است. این برنامه از روز یکشنبه و وقتی کلید خورد که به شکلی غیرمنتظره سخنان ژنرال رونن مانلیس سخنگوی ارتش اسرائیل در رسانه‌های لبنانی مخالف حزب‌الله منتشر و در آن ادعا شد که لبنان به یک کارخانه بزرگ ساخت موشک تبدیل شده است و این که ایران و حزب‌الله تلاش می‌کنند یک کارخانه ساخت موشک‌های دقیق در این کشور ایجاد کنند. روز دوشنبه آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، این روند را ادامه داد و در جلسه کنست مدعی شد، «ما مکان‌هایی که در آن کار ساخت و ارتقای موشک‌ها در حال انجام است را می‌دانیم و افرادی که در این کار دخیل هستند، می‌شناسیم».

عصر دوشنبه و در دیدار نتانیاهو و پوتین در مسکو، کار ادامه پیدا کرد. نتانیاهو پس از این دیدار اظهار داشت: «من این مسأله را برای پوتین روشن کردم که ما با این تحولات موافق نیستیم». و اکنون یک هیأت بلندپایه روسی در اسرائیل هستند تا به مذاکره در این خصوص ادامه دهند.

در حالی که اسرائیل در تلاش است خواسته‌های خود را از طریق همکاری با روسیه پیش ببرد که این روزها در غیاب آمریکا به بازیگر اصلی منطقه تبدیل شده است، هدف اصلی تیم نتانیاهو این است که با تأثیرگذاری بر فضای سیاسی داخلی در ایران به هدف خود برسد.

تهدیدات این روزهای نتانیاهو علیه ایران، موج جدیدی از تهدیدات اسرائیل علیه ایران است. طی ماه‌های گذشته، اسرائیل همواره تهدید کرده که اجازه نخواهد داد پایگاه‌های نظامی و کارخانه ساخت موشک ایران در سوریه ایجاد شود. تفاوت تهدید جدید این است که این بار موضوع لبنان مطرح است که شرایط آن متفاوت است. اسرائیل طی هفت سال گذشته، بیش از صد حمله هوایی به اهداف مرتبط با ایران و حزب‌الله در خاک سوریه انجام داده است، ولی از انجام حمله در خاک لبنان خودداری کرده است.

اکنون لیبرمن نوع جدیدی از تهدید را هم مطرح کرده و از ترور ایرانی‌های مشارکت‌کننده در تولید موشک سخن گفته است. نتانیاهو هم تهدید جدی‌تری را مطرح کرده و احتمال حمله به خاک لبنان در صورت لزوم را مطرح کرده است. البته لیبرمن اذعان کرده است که ورود به جنگ سوم لبنان آخرین چیزی است که وی خواهان آن است. به نظر می‌رسد که لیبرمن در این مورد صادق است؛ نه نتانیاهو و نه لیبرمن هیچ یک تصور نمی‌کنند که ورود به جنگ جدید در لبنان به نفع اسرائیل باشد. به همین سبب آنها به تأثیرگذاری تهدیدات خود بر تصمیم‌گیری داخلی در ایران امید بسته‌اند.

منابع اطلاعاتی اسرائیل معتقد هستند، حالا که جنگ داخلی در سوریه به پایان خود نزدیک‌تر شده و ایران توانسته بشار اسد را بر سر قدرت نگاه دارد، در ایران اختلاف نظر عمیقی درباره نحوه مدیریت آینده پرونده سوریه وجود دارد.

اسرائیلی‌ها می‌گویند که مداخله ایران برای نجات اسد، طی هفت سال گذشته، میلیاردها دلار هزینه را به ایران تحمیل کرده است و اکنون نظر عده‌ای در ایران این است که در ازای این هزینه‌ها، ایران باید حضور نظامی خود را در سوریه حفظ کند و به حمایت از حزب‌الله بپردازد.

در سوی دیگر اسرائیلی‌ها مدعی هستند که روحانی به جای این که میلیاردها دلار دیگر صرف این برنامه شود، رسیدگی به وضعیت شکننده اقتصاد داخلی ضروری‌تر است. اسرائیلی‌ها امیدوارند که با تهدید به از بین بردن سرمایه‌گذاری‌های نظامی ایران یعنی پایگاه‌های نظامی و کارخانه‌های تسلیحاتی احتمالی که قرار است در سوریه و لبنان ایجاد شود، در دل رهبران ایران در مورد اقتصادی بودن این گزینه تردید ایجاد کرده و نظر گروه دوم را تقویت کنند.

عقیده اسرائیلی‌ها این است که موج اخیر اعتراضات در ایران که در آن عده‌ای شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر دادند، تمایل به هزینه بیشتر در خارج از کشور را کاهش داده است و نظر کسانی را که رسیدگی به مسائل اقتصادی داخلی را ارجح می‌دانند، تقویت کرده است.

در سوریه، حداقل تاکنون علی‌رغم بررسی‌های صورت گرفته برای مکان‌یابی پایگاه‌های احتمالی ایران، کار ساختمانی جدی صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد که ترکیبی از تهدیدات اسرائیل و مسائل داخلی در این موضوع نقش داشته است.

ولی در لبنان، هم ایران و هم حزب‌الله بر این نظر هستند، اسرائیل از حمله احتمالی پرهیز خواهد کرد زیرا قصد به راه انداختن جنگی جدید را ندارد. منابع اطلاعاتی اسرائیل مدعی هستند که ساخت یک کارخانه ساخت موشک‌های دقیق در لبنان در جریان است. اسرائیلی‌ها امیدوار هستند که تهدید اخیر آنها در خصوص حمله به لبنان، ایران را نسبت به از بین رفتن هزینه‌های انجام شده و جان نیروهای ایرانی نگران کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۰
35 میلیارد دلار میشه 165 هزار میلیارد تومان. چیزی نیست ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
امار میدهند واینها باور میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
هر چند به کنایه گفتی اما واقعیت هم این است برای حفظ امنیت کشور 35 میلیارد هم عددی نیست چون امنیت که نباشد کشور هم نیست وقتی شیخک های خلیج فارس که اندازه یک شهر ما هم نیستند ارقام نجومی هزینه دفاعی دارند باید بیش از اینها به مسئله دفاع از مرزهای ابی و خاکی کشور حساس باشیم بلاخص اینکه هیچ قدرت بین المللی از ما حمایت نمیکند باید روی پای خود باشیم تا مثل زمان جنگ غافلگیر نشویم
بس نیست جیب مردم ایران را خالی و هزینه جنگ در سوریه رو پرداخت کنید!!؟؟
تو رو خدا این کارخونه ها رو تو ایران بزنید
اسراییل میگه گرگ مخالفان داخلی میگن روباه چه فرقی در مرام بین گویندگان این حرفها وجود دارد ؟؟؟
مراقب روسیه باشیم
اگه اسرائیل دشمن است روسیه دشمن تر است این همه به ساز روسیه رقصیدم می بینیم مترصد فرصت است البته پر واضح است آنها به فکر منافع خود هستند مثل ما نیستند یکی را تا ابد دشمن دیگری را تا ابد دوست بدانیم
نتیجه بالا بردن قدرت دفاعی این میشود که اسراییل با ان همه توان نظامی و حمایت امریکا و اروپا از قدرت گروهی کوچک در جوار خودش هراس داشته باشد پس هیچ گاه و به هیچ بهانه ایی نباید از پیشبرد برنامه دفاعی کشور و متحدین خود که در واقع خط اول و مقدم ما در برخورد با دشمن هستند غافل گردیم تضعیف این خط مقدم یعنی روبرو شدن با دشمن در نقطه صفر مرزی
پاسخ ها
علی
| Russian Federation |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
میشه بگی علت دشمنی ما با اسراییل چیه؟ اصلا چرا باید باهاش دشمن باشیم وبجنگیم؟
اینکه ایران در لبنان در حال ساخت موشک هست ، شکی نیست و نیازی به سخنرانی نمیباشد ، چرا که در لبنان موشک با برد کمتری ساخته میشود و تکنولزی ان هم بومی سازی شده و قطعات مورد نیاز براحتی از ایران به لبنان ارسال میگردد و در همانجا ساخته میشود و همه انبارهای حزب الله پر است و امادگی یک جنگ تمام عیار را دارند ، از طرفی اسراییل قصد درگیری در لبنان را ندارد و چنانچه لازم باشد صرفا"اقدام به ترور افراد مرتبط با این برنامه را انجام میدهد و این موضوع تهدید نیست براحتی قابل پیاده کردن است درضمن این تحریم جدید امریکا بی ارتباط با این مسیله نیست
بودجه نظامی ایران کاملا مشخص است.
در دولتهای اخیر نیز غیر از امسال همیشه کاهشی بوده است.
انسان عاقل هر سخنی را باور نمی کند، به ویژه از دشمن.
البته بسیاری از همینهایی که اینجا کامنت می گذارند از خود اسرائیل یا حقوق بگیر آنان هستند
به نقل از روزنامه صهیونیستی هاارتز، انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایرانی در اوت 2013، خبر بدی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. تا زمانی که محمود احمدی‌نژاد در ایران بر سر کار بود، برای وی بسیار راحت‌تر بود تا ایران را به عنوان یک معضل در سطح جهانی مطرح کند و تا زمان حضور وی بر سر کار امکان نداشت، مذاکره بین‌المللی جدی بر سر موضوع هسته‌ای ایران شکل بگیرد.
بجای ساخت موشک در لبنان دشمن رو با تقویت اقتصاد کشور به زیر بکشید. ظاهرا هنوز هم سیاست آزمون و خطا تمامی نداره. .....
اسراییل از ناحیه آمریکا خیالش راحت است زیرا ترامپ صد در صد در مشتش قرار دارد. اما در شورای امنیت تنها و تنها نگران رای وتو روسیه در خصوص برنامه موشکی ایران استو به همین خاطر هم تمام برنامه هایش را برای متقاعد کردن روسیه بکار گرفته است. در این حال ترس مواجه شدن با حزب اله را هم دارد بنابراین با نجومی ساختن هزینه های جنگ سوریه برای ایران تلاش می کند تا مردم ایران را از ادامه حمایت سوریه و حزب اله علیه حاکمیت بشوراند. اما مردم عزیز باید بدانند تمام این امارها ساخته ذهن مخرب دشمن صهیونیستی است و ایران هرگز چنین هزینه هایی در سوریه نداشته است. چرا که وضعیت وصولی های حاصل از صادرات نفت ما مشخص است و اتفاقا در همین دوره سخت جنگ سوریه ما در تحریم کامل فروش نفت و وصول ارز آن بوده ایم پس چگونه قادر به تامین این رقم مورد ادعای اسراییل می توانستیم باشیم. هرگز این ارقام درست نیست و مردم فهیم ما طبق واقعیت ها این ارقام را نمی پذیرند. البته نسبت به مدیریت نادرست دولت نهم و دهم بر 750 میلیارد دلار ارز وصولی باید افسوس خورد و اگر دولت مزبور می توانست بر 95 درصد این مبلغ هم مدیریتی درست و منطقی و عقلانی داشت الان مردم ما فکر نمی کردند که چرا میلیون دلار ما کارآیی ندارد. بایدواقعیت ها را پذیرفت و دانست که بالاخره هر کشوری نیازمند تبیین و پیاده سازی استراتژی های بلند مدت است و باید سرمایه گذاری هایی داشته باشد تا از آن طریق دشمن قادر نباشد به راحتی حمله کند. وجود حزب اله بیخ گوش اسراییل خواب راحت را از این دشمنان بشریت گرفته است و این یک استراتژی عالی بلند مدت از سوی ایران بوده است.
میشه بگید در کدام یک از اهداف انقلاب ساخت کارخانه موشک درلبنان و هزینه میلیاردی در سوریه و از جیب مردم آورده شده است؟
تا کی قرار است به جای آبادانی ایران در لبنان و سوریه و هزار جای دیگه ادامه پیدا بکنه پس کی ایران رو می سازیم هر کس می خواد کمک کنه از جیب خودش کمک کنه نه از جیب من جوان بیکار
پول نفت ملت ابران خرج چی میشود؟
ولی بر ما که با هفتاد میلیون جمعیت از اسرائیل دو میلیونی بترسیم .و اینهمه هزینه کنیم .تا اونا از ما بترسن زمان جنگ با هجده تا کشور جنگیدیم .آخر سر اونا تسلیم شدن .حالا باید از یه کشور زپرتی بترسیم .
تقریبا یارانه چهار سال ۸۰ میلیون ایرانی!!!!
وقتی کله جوونا توی سطل های زباله است و دل مردم از این صحنه ها خون
خوب نیست به خدا
هزینه برای جنگ آن هم در کشوری که حتی هم مرز ما هم نیست
هم پول دادیم، هم جان،
شتر سواری دولا دولا نمی شود.باید با اسرائیل مستقیما وارد جنگ شویم.آن هم جنگی ویرانگر و خانه مان سوز.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر