بازدید 11129
عبدالرضا مصری در گفت و گو با «تابناک»؛

جامعه تحمل دو شوک همزمان اقتصادی را ندارد! هر وقت کم می آوریم، به جیب مردم نگاه می کنیم!

روزهاست مردم به رغم اینکه خبرهای کاهش تورم را از دولت می‌شنوند، همیشه این پرسش در ذهنشان پیش می‌آید که چرا پایین رفتن تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند و چرا خبری از رونق کسب و کارشان نیست و چرا آنها به جای اینکه سر کارشان باشند، خانه نشین شده و به سیل بیکاران پیوسته‌اند؟!
کد خبر: ۷۷۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 01 February 2018

معیشت مردم را سیاسی کرده اند/ افزایش قیمت حامل های انرژی، باعث بالا رفتن قیمت ها می شودروزهاست مردم به رغم اینکه خبرهای کاهش تورم را از دولت می‌شنوند، همیشه این پرسش در ذهنشان پیش می‌آید که چرا پایین رفتن تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند و چرا خبری از رونق کسب و کارشان نیست و چرا آنها به جای اینکه سر کارشان باشند، خانه نشین شده و به سیل بیکاران پیوسته‌اند؟!

به گزارش «تابناک»؛ حتی گزارش‌های بانک مرکزی هم به خوبی این را نشان می‌دهد که سفره مردم کوچکتر شده و فعلا هم خبری از رونق نیست. مردم هم ازکوچکتر شدن سفره‌هایشان گلایه دارند. آنها می‌گویند که سیاست‌های دولت، هیچ نمودی در زندگی شان ندارد و علاوه بر اینکه شمار بیکاران خانواده‌شان بیشتر شده، هزینه‌های زندگی هم بالا رفته و قدرت خرید آنها به شدت کم شده است.

با این همه، همیشه دولت ها دلایل مختلفی را برای بالا بردن قیمت ها عنوان می کنند و با سیاسی کردن اقتصاد و معیشت، باعث می شوند تا سیاست های اقتصادی آن گونه که باید، اجرا نشود و همین امر باعث می شود تا تبعات آن جامعه را درگیر کند.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه نباید تصمیم های بودجه ای و اقتصادی با تصمیم و موقعیت های سیاسی آمیخته شود، ادامه داد: متأسفانه اقتصاد و بودجه کشور سیاسی است؛ به دلایلی مانند انتخابات در یک مقطع زمانی، افزایش قیمت حامل های انرژی صورت نگرفت، ولی اینکه بعد از انتخابات افزایش قیمت ها جبرانی لحاظ شود، به طور طبیعی مردم این موضوع را می فهمند و واکنش نشان می دهند.

نماینده کرمانشاه با اشاره به بحث حذف یارانه بگیران ادامه داد: جامعه این ظرفیت را ندارد که همزمان هم یارانه ها قطع و هم قیمت حامل های انرژی با افزایش روبه رو شود؛ بنابراین، در حال حاضر ظرفیت وارد کردن دو شوک همزمان به جامعه وجود ندارد.

مصری در ادامه با اشاره به تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در گذشته، تصریح کرد: باید توجه داشت، پول مابه التفاوت رشد نرخ حامل های انرژی در آن سالی که قیمت حامل های انرژی افزایش قابل توجهی یافت، از دو ماه قبل به حساب مردم واریز و به مردم این اطمینان داده شد که پول این افزایش قیمت به مردم پرداخت می شود، ولی باز در آن شبی که قیمت بنزین افزایش یافت، بعضی از جایگاه های سوخت آتش زده شد.

نماینده کرمانشاه افزود: باید به میزان شوک پذیری جامعه توجه شود؛ حتی در برخی اوقات، شوک روانی از بابت برخی اقدامات اقتصادی به مردم منتقل می شود.

مصری گفت: اینکه یارانه حدود 35 میلیون تن قطع شود و علاوه بر آن قیمت حامل های انرژی نیز با افزایش روبه رو می شود، به نظر بنده جامعه ظرفیت پذیرش دو شوک مذکور را ندارد؛ البته می توان از اشخاصی که مصرف بالاتری دارند، هزینه بیشتری گرفت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: اگر دولت قانون مربوط به یارانه ها را به درستی اجرا و در چهار تا پنج سال گذشته یارانه ثروتمندان را حذف می کرد، دیگر نیازی نبود بگویم یکباره یارانه حدود 30میلیون تن قطع می شود، حذف یارانه های نقدی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و پیشتر در قوانین دایمی به دولت این اختیار داده شده که یارانه پردرآمدها را حذف کند.

مصری افزود: باید راهکاری پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز دولت تأمین شود، ولی اینکه هر وقت اصطلاحا کم بیاوریم، اولین فشار متوجه مردم شود، پذیرفته است. باید این موضوع بررسی شود که آیا نمی توانستیم در انجام هزینه های دستگاه های اجرایی سه قوه، مقداری از ریخت و پاش سلطنت مآبانه جلوگیری کنیم؟

نماینده مردم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی افزود: نباید هر وقت در زمینه منابع مالی کم بیاوریم از مردم کمک بخواهیم، چون مردم تحمل فشار اقتصادی بالا ندارند؛ بنابراین، باید راه حلی یافت تا به مردم و به ویژه جامعه روستایی، فشار اقتصادی وارد نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۴
با گران شدن 500 تومانی بنزین مخالفت شد عوضش دولت 500 تومان روی دلار کشید. به این میگن بازی باخت باخت برای ملت
یورو از 5900 گرشته به مرز 6 هزار تومان رسیده و دلار هم به نسبت ان و با توجه به نسبت ان در بازار جهانی یعنی 1.24 باید در حدود 4800 باشه و لی باز بانک مرکزی برای نشان دادن همه چیز خوب دلار را با رانت 250 تومانی به صرافیهای اشنا میده
عزیز . اولا خارج از کشور و به خصوص در فضای دانشگاهی و بنگاههای معاملات ملکی انها نیستی که ببینی حداقل چند صدهزار نفر از ایران به عنوان دانشجو بین‌المللی و خانواده ها دارند از ایران ارتزاق مستقیم می کنند و انهم با بهترین سطح زندگیو وقتی با انها اشنا بشوی هرگز شغل پدر در ایران را نمی گویند و فقط می گویند اپارتمانمان را در ایران اجاره دادیم و داریم پولش را در اینجا می خوریم! اینها هزینه ندارد. خانه های چند میلیون دلاری و ماشینهای چند ده هزار دلاری که اینها نقد می خرند و بدون اینکه کار کنند از صبح تا شب در رستورانها و کافه شاپهای انچنانی هستند پولش از کجا می اید؟! دوما ایرانیان خارج از کشور که با زحمت کار می کنند جدا از این جماعت هستند و شاید هم دو تا سه میلیونی هستند ولی انها که تجربه کار سخت در خارج دارند می دانند که یک خانواده ایرانی باید خیلی خیلی موفق باشد تا بتواند ماهی ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار یا یورو پس انداز داشته باشد. شما فکر می کنید ان ایرانیان چنین پس اندازی را به ایران می اورند تا غذایی گرانتر از خارج بخورند؟ این اخبار تمایل سرمایه گذاری ایرانیان در ایران هم تبلیغ دولت است مانند برجام. ان جماعت هم که گفته شد پول را از ایران اوردند و قرار نیست که بر گردانند مانند خاوری و کارمند وزارت نفت و هزاران ثروتمند دیگر.
بزرگترین مسئولیت برای چنین علم گریزی و رساندن کشور به انفجار قیمت ارز که قطعا ادامه خواهد یافت در وهله اول وزیر پیشین اقتصاد است که با بالا بردن سود بانکی به بالای ۲۵ درصد و تثبیت دستوری نرخ ارز برای معجزه! تورم تک رقمی کل اقتصاد ایران را به نفع واردات خارجی به رکود بیکاری و رشد پایین رساند و از همه فاجعه بار تر سیستم بانکی کشور را منهدم کرد و حالا بسیار بسیار سخت است که این مسایل را بتوان بدون هزینه عظیم برای اقتصاد کشور حل کرد.
در محاسبه نیاز ارزی کشور پس از واردات و قاچاق دو بخش بزرگ خدمات و فرار سرمایه هم هست(کارمند فراری وزارت نفت و ابر بدهکار نفتی و خاوری و صراف و زنجانی و....) که حداقل سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار است. این حداقل صد هزار دانشجو بین المللی و چند صد هزار ایرانی که در دبی و ترکیه و مالزی زندگی میکنند و چند صد هزار ایرانی که در امریکا شمالی و اروپا زندگی می کنند( ایرانیان شاغل در اروپا و امریکا را به حساب نمی‌آوریم) و تقریبا همه هزینه یا بخش بزرگی از هزینه زندگی و سرمایه گذاری انها از ایران تامین می شود هم هستند. ضمن اینکه میزان قاچاق قطعا بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار است. همچنین سهم درامد خدمات ایران به دلیل همین تثبیت نرخ ارز نمی تواند بیشتر از ۸ میلیارد دلار باشد. حالا ایران و اجناس ان نه تنها برای توریستهای خارجی بسیار گران است و کمتر به ایران می ایند بلکه حتی ایرانیان مقیم خارج دیگر رغبتی به اوردن پول به ایران ندارند چون واقعا دلار و یورو را که با زحمت بسیار در خارج در می اورند در ایران تقریبا هیچ است و مثلا یک ماشین ۲۰۱۸ که در خارج ۲۵ هزار دلار است و انهم از دم قسط با بهره صفر در ایران ۸۰ هزار دلار است و انهم که با سود حتی دو درصد اروپا و امریکا از برای ۵ سال نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار یا چهار برابر است! پس می بینیم به راحتی نیاز ارزی کشور بالای ۱۰۰ میلیارد دلار و درامد ان به زحمت ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است. این تفاوت ۲۰ تا ۳۰ میلیاردی در پنج سال گذشته را دولت از صندوق و ذخایر ارزی تامین می کرد ولی حالا کفگیر به ته دیگ خورده!
کاش فقط به جیب مردم نگاه می کردند
عملا آن را می زنند
افزایش قیمت دلار جبران همه را می کند دست گلتون درد نکنه
آقای مصری بفرمایند در دولت قبل که سفیر ایران در ونزوئلا بودند با چه توجیهی سرمایه گذاران ایرانی را تشویق به سرمایه گذاری در آن کشور می کردند همان زمان هم مگر در کشور خودمان کم بیکار داشتیم
نمیدونم چرا این مسوولین همه اینقدر دست به عصا راه میروند.اقا اون یارانه رو نمیخاد،شما جلو فساد،اختلاس و رفتن پولهای ملت ایران به جیب سوریه،لبنان و عراق رو بگیرید.که البته فکر نکنم زورتون برسه که بگیرید.ملیاردها دلاری که گم شده از بیت المال،که اگه به فرض محال به همین مردم میدادید دیگه نیازی به این چندرقاز یارانه نبود
بعضیها برای رفع اتهام از خودشان دست به انتقاد زده اند.
ای اقا...کی به کیه

دیگه نوشتنها و اخبار و تحلیلها شده کشک
مگه نگفتید با رفع برجام روزانه 170 میلیون دلار به در آمد ما اضافه می شود
دیگه جیبی نمونده یعنی لباسی به تنمون نمونده که جیب داشته باشه وقتشه اون طیف چند میلیونی ژن برتر که همه مملکتو مکیدن سرکیسه رو محترمانه ول کنن وگرنه ممکنه مجالی برای در رفتن هم بهشون نرسه
واسه جامعه دیگه تحملی نذاشتن نه دوتا
مثل کبکی سرشو بکنه تو برف فکر می کنند و فکر می کنند که مردم نمی فهمند
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ نرخ دلاربازهم افزایش یافت وهم اینک ۴۶۸۰ تومان فروخته میشود
جالبه که حذف یارانه بگیرها و رسیدن قیمت حاملهای انرژی به ۹۰٪ فوب خلیج فارس مصوبه قبلی مجلس است اما روحانی چون به رای مردم احتیاج داشت جرات نکرد انرا اجرا کند و حالا ک دیگر رای نمیخواهد و میخواهد انرا اجرا کند نمایندگان به خاطر انتخابات ۹۸ باان مخالفت میکنند و بر سر مردم منت میگذارند
اقای مصری توجه نکردند که از سال 92 بنزین را از 1000 تومان مصرف میکنند و نان را دونه ای 210 تومان و نرخ تاکسی عوض اینکه هر شش ماه یکبار افزایش کند سالی یکبار افزایش دارد و انهم با نظر سازمان تاکسی رانی . اقای مصرفی اشاره نمیکنند که ایا ملتی که از طرف انان سخن میگوید انتظار کاهش قیمت نان و بنزین و ... را دارند که زهی عوام فریبی است . حال اگر عده ای در صدد خرید ماشین هیبریدی هستند و یا لوازم خارجی فانتزی یا غیر ضروری هستند و قیمت ان را تاجر بازاری افزایش میدهد چه ارتباطی به دولت ها دارد که اقای مصری انتظار ان را از دولت دارد . اگر اقای مصری در مقام ریاست جمهوری بودند چگونه کار میکردند که الان روحانی نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد .
اگر برنامه ثریا در شبکه یک را دیده باشید کارشناس برنامه میگوید ما تفکر اصلاح طلبان و دولت سازندگی در سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل را قبول نداریم چون آنها انقلابی گری . آرمانگرایی . عدالت خواهی را قبول ندارند . هر کس این سه رکن را قبول ندارد از خط مشی انقلاب خارج شده است . دریغ از اینکه در این برنامه نظر مخالفان چیست . ما در این 40سال با همین نگاه به این مقولات داشتیم که چنین شد . در آینده بدتر خواهد شد
تمام گرفتاری در اقتصاد ایران از زمانی آغاز شد که گروهی از سیاسیون با شعار عدالتخواهی در اقتصاد و پیشرفت قشر فقیر و مستضعف جامعه را پاگیر اقتصاد کردند یعنی تز انها این بود که اگر قصد پیشرفت دارید فقرا و درماندگان را هم با خودتان بالا بیاورید . در صورتی همان افراد مستمند به دلایل و مشکلات زیادی دارند . مسکن ندارند . فرزند زیاد دارند . سرمایه ندارند . تحصیلات بالا ندارند . .. حالا ایا میشود همه انان را ثروتمند کرد ؟ آیا شدنی هست ؟ من از دولت آقای روحانی خواهشی دارم بگذارید خود اصولگرایان که تز پرداخت یارانه را دادند تا سه سال دیگر تصمیم بگیرند . دولت روحانی دخالت نکند . اصولگرایان که شعار عدالت گوش فلک را پر کرده بگذازید تصمیم بگیرند
بردار عزیز ما انقدر شوک بهمون وارد شده انقدر بلا سرمون اومده که دیگه بی حسه بی حسیم.بقول معروف تن ما رگ نداره زخم بزنی یا نزنی فرقی نداره.ما دیگه دنبال این چیزا نیستیم.فقط از خدا یه چیز می خوایم و تمام.
جیب مردمو خوب اومدی
توجه کنید گفته الان توان دو شوک همزمان را ندارد وگرنه قبلا تا بیستاشم داشته الان یکی یکی بهش شوک وارد کنیم امروز یه شوک بعد عیدم یه شوک ما ملت بدبخت همیشه بازنده ایم
جیب مردم را خالی می کنند فقط جیب مردم
با اینکه قیمت دلار به ۴۷۰۰تومان رسیده و اثر مستقیم بر افزایش قیمت کالاها و خدمات داره؛ نوبخت با کمال وقاحت میفرمایند که اوضاع آرامه و تورم هم حدود ۸/ ۳ میباشد. رو که نیس
یعنی ۳۵ میلیون ثروت مند داریم این چه تحلیلی هست شما با بالا بردن قیمت دلار عملا سی درصد درامد و پس انداز مملکت رو به جیب ریختنی حالا دنبال چی هستید
نه یارانه ها حذف شد نه حامل های انرژی گران
آقایان می گویند در کشورهای پیشرفته فلان درصد مالیات می گیرند وفورا مالییات ها را افزایش می دهند ولی خدماتی که آن دولتها به جامعه را می دهند را نمی بینند . بعضی از مدیران رده بالای دولت وخنده های آنها بنده را دیوانه کرده .
بسمه تعالی
گران کردن دلار ساده ترین راه است، دولتها کارشونو ول کنند و فروشگاههای زنجیره ای فروش دلار بزنند.
خدمت دوست عزیزی که فرمودند« » باید عرض کنم که عجله نکن برادر. هنوز جزئیات بودجه بررسی نشده. قطعا قیمت بنزین پانصد تومن اضافه نمیشه اما همین طور هم نمی مونه. مطمئن باش حداقل صد تا صدو پنجاه تومن گرون میشه . پرده اصلی فعلا اجرا نشده. این دعواهای زرگری فعلا پیش نمایشه.
وقتي نرخ ارز ىكباره اىن همه صعود مى كنه چطور تورم مى تواند كنترل بشود و چطور مردم مى توانند ان را حس كنند گرانىها سرسام اور است و كنترل تورم دروغ محض باز هم رانت يك عده را پولدار كرده و گرنه غالب مردم حتى اگر اىن سالها بابت پولشان سودى گرفتند همه به باد رفت شما دزد جيب و دارىىهاى ملت هستيد هر كدام يك طور
درتهران بحران اب وهواداريم فرض كنيم اب قابل وارد كردن باشد با بحران هوا چكار ميكنيد اگر الوده گى هوا تشديد شود مردم يك ماشين را سالم نخواهند كذاشت بخصوص شاسى بلند هارا دركجاىً دنياانژى را با سوبسيدميغروشند ما مگر ازمردمان افغانستان بنگلادش فقير تريم كه مجبوريم مردم را با هواى ناسالم درگير كنيم
فقط از جیب فقرا برداشته می شود. پولدارها خودشان مار خورده اند اژدها شده اند
وقتی میبینی باد لاستیک کم میشه باید پنچر گیری بشه .ببینید پول هست ایران کشور ثروتمندیه اگه پوب کم میاد و سفره مردم کوچک میشه باید تحقیق کرد و دید این پول کجا میره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان