بازدید 3921
اقتصاد در گذر زمان

از اعطای امتیاز راه آهن جلفا به تبریز به روسیه تا امضای قرارداد انتقال نفت و گاز دریای خزر بین ایران و آذربایجان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 03 February 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 بهمن 1291، امتياز راه‌آهن جلفا به تبريز در غياب مجلس به بانك استقراضي روس كه شعبه ‌اي از وزارت مالي روسيه مي ‌باشد اعطا شد.

14 بهمن 1311، شوراي جامعه ملل با تصويب قطعنامه اي انگليس را به مذاكره مستقيم با ايران بر سر لغو پيمان دارسي دعوت كرد .

14 بهمن 1327، تظاهرات گسترده اي از سوي دانشجويان دانشگاه تهران در اعتراض به قرارداد امتياز نفت برگزار شد.

14 بهمن 1354، روزنامه شيكاگو تايمز درباره خريدهاي نظامي ايران از امريكا نوشت: از دوران رياست جمهوري نيكسون تا سال 1975 خريدهاي نظامي ايران از امريكا چنين است: در سال 1972 مبلغ 524 ميليون دلار. در سال 1973 مبلغ دو ميليارد و يكصد ميليون دلار. در سال 1974 مبلغ سه ميليارد و نهصد ميليون دلار.

14 بهمن 1357، روزنامه کیهان این روز به نقل از نزدیکان امام خمینی (ره) نوشت: جواد شهرستانی شهردار تهران تقاضا کرده بود، با امام ملاقات و گفت ‌وگو کند. امام خمینی (ره) گفت، ایشان را بعد از استعفا خواهد پذیرفت. شهردار تهران به دنبال این نظر امام از سمت خود استعفا داد. امام بعد از استعفا، شهرستانی را پذیرفت و با ایشان گفت ‌وگو کرد. شهرستانی گفت: بعد از پایان این ملاقات امام خمینی (ره) او را مامور اداره شهرداری کرده است.

همچنین در این روز کمیته اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هر چه زودتر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند. روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند. روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: قراردادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار در مذاکرات اریش فون مابرود، فرستاده نظامی آمریکا با فرماندهان نظامی ایران در تهران لغو شد. نمایندگان بانک ملی سوئیس و موسسات بانکی خصوصی این کشور اعلام کردند که در ماه ‌های اکتبر و نوامبر از نیمه مهر تا نیمه آذر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار از تهران به سوئیس فرستاده شد. در شورای انقلاب بازرگان به عنوان نخست‌ وزیر دولت موقت تعیین شد.

14 بهمن 1370، يك مقام اقتصادي در مجلس نمايندگان آمريكا گفت وي مداركي در اختيار دارد كه نشان مي دهد چندين شركت آمريكايي در خلال 8 سال جنگ عراق عليه ايران كمك هاي نظامي در اختيار رژيم بغداد قرار داده اند.

14 بهمن 1373، قرارداد انتقال نفت و گاز دریای خزر از طریق ایران میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت آذربایجان به امضا رسید. در پی امضای این معاهده که به درخواست مقامات آذربایجان صورت گرفت، دولت آمریکا اعلام کرد هیچگونه کمک مالی برای اجرای این طرح ارائه نخواهد کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی