بازدید 1916

ابهام در دسترسی به انبارهای امدادی تهران در زلزله

کد خبر: ۷۷۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 03 February 2018

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد زلزله احتمالی تهران و میزان آمادگی برای امدادرسانی گفت: اینکه بتوانیم بگوییم تمام انبارها پر است و می‌شود به آنها اعتماد صد در صد داشت درست نیست و دراین زمینه نه تنها شهرداری؛ بلکه هلال احمر نیز نتوانسته به خوبی عمل کند و دلیلش هم مربوط به موضوع اعتبارات است؛ اما به هر حال واقعیت این است که تا کنون به تهران نگاهی جدی نداشته‌ایم، کمتر فکر کردیم، کمتر اعتبار دادیم و کمتر زمینه‌سازی کردیم.

به گزارش ایسنا، علی اصغر پیوندی در مورد زلزله احتمالی تهران و میزان آمادگی دستگاه‌های مربوطه بویژه هلال احمر گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌هایی که از قبل شده مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است و بر اساس مطالعات جایکا 22 منطقه به عنوان منطقه و محل ذخیره‌سازی و دپوی اقلام امدادی مشخص شده‌ است.

نمی‌توان به صورت صد در صد به انبارها اعتماد کرد

وی با بیان اینکه هلال احمر در مورد تهران وظیفه‌های خودش را دارد و ارگان‌های دیگر هم نقش‌های مشخصی در مورد وضیعت انبارهای دپوی اقلام دارند، اظهار کرد: اینکه بتوانیم بگوییم که تمام انبارها پر است و می‌شود به آنها اعتماد صد در صد داشت درست نیست و متاسفانه این اتفاق به خوبی نیافتاده است و دراین زمینه نه تنها شهرداری؛ بلکه هلال احمر نیز نتوانسته به خوبی عمل کند که دلیلش هم مربوط به موضوع اعتبارات است.

پیوندی با اشاره به اینکه پس از زلزله 5.2 ریشتری ملارد توجه بیشتری به تهران جلب شد، ادامه داد: در مورد تهران نکته‌ مهمی وجود دارد و زلزله تهران اتفاقی مانند آنچه که در سرپل ذهاب‌، بم و یا ورزقان افتاد، نیست. داستان‌های تهران پیچیده‌تر است و بحث‌های جدی دارد که باید با شرکت همه ارگان‌ها و تقسیم وظایف مشخص در مورد آنها در جلسات متعدد صحبت شود.

مشخص نیست در صورت رخ دادن زلزله تهران چقدر می‌توانیم به انبارها دسترسی داشته باشیم

رییس جمعیت هلال احمر افزود: هلال احمر تلاش می‌کند با وجود تمام کمبود اعتبارات، بتواند نقش حداقلی خود را حفظ کند. با این حال ما دنبال این هستیم که با کمک سازمان برنامه و بودجه از ماده 10 و 12 اعتباراتی را به ارگان‌های مختلف تزریق کنیم تا برای ذخیره اقلام امدادی استفاد شده و نیازها را تامین کنیم.

به گفته وی، در مورد زلزله تهران یک نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر این اتفاق بیفتد مشخص نیست که چقدر می‌توانیم به انبارها دسترسی داشته باشیم و بتوانیم کمک‌رسانی کنیم. در مورد تهران بحث‌هایی وجود دارد که نمی‌توان به صورت عمومی مطرح کرد و با پیگیری‌های جدی در جلسات تخصصی باید مطرح شود؛ اما به هر حال واقعیت این است که تا کنون به تهران نگاهی جدی نداشته‌ایم، کمتر فکر کردیم، کمتر اعتبار دادیم و کمتر زمینه‌سازی کردیم. نه تنها جمعیت هلال احمر بلکه سایر ارگان‌ها نیز در این زمینه جواب قانع‌کننده‌ای ندارند.

پیوندی در مورد نقش هلال احمر به عنوان متولی آموزش همگانی و میزان تاثیر این آموزش‌ها در آمادگی جامعه برای مقابله با مخاطرات گفت: اینکه فکر کنید اکنون آموزش بدهیم و انتظار داشته باشیم طی یکی دو هفته نتیجه آن را ببینم خیلی منطقی نیست. در نظام سلامت احساس ما این است که پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش بهترین پیشگیری برای کاهش آلام و مشکلات و کاهش تلفات در زلزله است.

آموزش وظیفه هلال احمر است ولی نیاز به همراهی ارگان‌های دیگر دارد

وی در همین رابطه افزود: درست است که آموزش وظیفه ذاتی هلال احمر است و در این زمینه پیشرو هستیم ولی این کار نیاز به همراهی ارگان‌های دیگری از جمله صدا و سیما و همکاری نزدیک آنها است که باید فضای آموزش را فراهم کنند که بتوانیم با استفاده از ظرفیت رسانه ملی خودمان این آموزش‌ها را به مردم منتقل کنیم. ضمن اینکه همکاری سایر رسانه‌ها نیز در این زمینه اهمیت دارد.

رییس جمعیت هلال احمر اضافه کرد:‌ آموزش تنها کلامی نیست و باید در فرم‌های متنوع ارائه شود تا برای هر قشری قابلیت فهم و کاربرد داشته باشد. دوستانی که در گذشته در این بخش در جمعیت هلال احمر حضور داشتند کارهایی انجام دادند و در حال حاضر نیز این مسله را دنبال می‌کنیم و حتما باید سرعت‌، شدت و گستردگی این کار بسیار بیشتر شود.

پیوندی در پاسخ به این سوال که هنگام زلزله تهران به عنوان رییس جمعیت هلال احمر چه واکنشی نشان داد و آیا به عنوان فردی که ریاست این سازمان را به عهده دارد توانست رفتار متناسب با شرایط را انجام دهد یا خیر؟ گفت: به دلیل اینکه از گذشته در فضای زلزله بودم و در مناطق زلزله‌زده رودبار حضور داشتم و از طرفی پیش از این هم ارتباطاتی با جمعیت هلال احمر داشتم با این مسئله آشنا بودم. در لحظات اول بعد از زلزله مسئله مهم این است که افراد بدانند که چه کاری را باید انجام دهند تا به خودشان آسیب نزنند. من و خانواده‌ام در لحظات اول تنها کاری که کردیم این بود که در یک فضای امن پناه‌ گرفتیم و بعد از اتمام زلزله به بیرون از خانه و فضای باز رفتیم.

وی افزود: همان موقع من توییتی کردم و به این مسئله اشاره کردم که مردم در این شرایط رفتارهایی نکنند که منجر به آسیب‌هایی بیش از خود زلزله شود. در چنین شرایطی باید با آرامش کامل کارهایی را که یادگرفتیم انجام دهیم تا باعث کاهش آسیب‌ها شود. اینکه فکر کنیم در لحظات اولیه باید فرار کنیم کار اشتباهی است. امیدوارم که زلزله رخ ندهد و اگر این اتفاق افتاد رفتاری کنیم که آسیب‌ها کمتر شود.

کاری نکنیم رابطه هلال احمر و مردم دچار مشکل شود

پیوندی به صحبت‌ها و انتقاداتی که در زمان زلزله کرمانشاه به هلال احمر می‌شد هم اشاره کرد و گفت: حالا که از فضای زلزله خارج شدیم می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و یک سری گله‌هایی که در ذهنم است را مطرح کنم. بعضی از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و افراد ذی نفوذ در روزهای اول زلزله کرمانشاه بی‌مهری‌های زیادی به هلال احمر داشتند و به عنوان رییس جمعیت هلال احمر گله‌ و دردمندی خودم را از این موضوع اعلام می‌کنم.

وی اضافه کرد:‌ هلال احمر جمعیتی متعلق به مردم است و معتقدیم که اگر هلال آسیب ببیند اعتماد عمومی مردم خدشه‌دار می شود. باید به عنوان منافع ملی به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم چه موضعی می‌گیریم و آیا انتقادی که می‌کنیم باعث ضربه به رابطه مردم و هلال احمر می‌شود یا خیر؟

تمام سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی است

رییس جمعیت هلال احمر افزود: ما به افراد کاری نداریم آنها ممکن است همیشه نقاط ضعف و قوتی داشته باشند اما در روز اول اتفاقاتی افتاد و ما مظلومانه تنها به وظیفه ذاتی خود در راستای رضایت‌مندی مردم فکر کردیم . اما حالا که فضا آرام‌تر شده است برادرانه و خاضعانه از همه رسانه‌ها خواهش می‌کنم کاری نکنیم که رابطه مردم و هلال احمر دچار مشکل شود. هرچند ما پذیرای انتقادهای رسانه‌ها هستیم؛ اما هلال احمر از جنس مردم است و همه سرمایه ما اعتماد عمومی در جامعه است که باید قدر این اعتماد را بدانیم.

وی افزود: این‌ها صحبت‌هایی بود که دوست داشتم در ایسنا که همیشه یار و یاور مردم بوده است و به جای توجه به افراد واقعیت‌ها را با روش مستقل مطرح کرده است، بگویم. این کار از سوی بعضی از رسانه‌ها در زمان زلزله کرمانشاه انجام نشد و حرف‌هایی که آن زمان زده می‌شد باعث گله مندی امداد گران عزیز ما شد. افرادی که حتی با مجروحیت و کتک خوردن نیز کارخودشان را انجام می دادند. ما در روند امداد رسانی مشکلات اینچنین فراوان داشتیم که بازگو کردن همه آنها لزومی ندارد زیرا وظیفه ما این است که تلاش کنیم مردم آسیب نبینند حتی اگر خودمان هم دراین راه آسیب‌بببینم مشکلی نیست.

رییس جمعیت هلال احمر همچنین در ادامه در مورد حضور هلال احمر در منطقه "کاکس بازار" برای امدادرسانی به مسلمانان میانمار، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر علاوه بر مأموریت و وظایف در داخل کشور، یک وظیفه جهانی و بین المللی هم دارد که بنابر شرایطی که پیش می‌آید این بخش از وظیفه اش را هم دنبال می‌کند. مسلمانان میانماری که در استان راخین بودند آواره شدند و به سمت چیتاگون و منطقه کاکس‌بازار رفتند که اینها اصلا شرایط خوبی نداشتند و من پس از حضور در جمعیت هلال احمر این افتخار را داشتم که به این منطقه سرکشی کنم و مقام معظم رهبری نیز تاکیداتی در این زمینه داشتند و خود ایشان یک میلیارد تومان کمک کردند و مردم نیز برای آوارگان میانماری 5 میلیارد تومان کمک کردند که از این مبالغ که مردم به نیت میانمار کمک کردند ما توانستیم با این کمک‌ها صد تن اقلام غذایی و امدادی ارسال کنیم و همچنین یک درمانگاه مجهز سرپایی خوب بر اساس تقسیم بندی who در آن منطقه تاسیس کردیم که این کار با هماهنگی فدارسیون انجام شد.

کمک‌های مردمی برای میانمار و کرمانشاه کاملا تفکیک شده است

پیوندی در خاتمه با تاکید بر اینکه کمک های مردم برای مسلمانان میانماری تنها برای آنها هزینه شد اظهار کرد: این مبالغ کاملا مشخص است و پولی که مردم برای زلزله کرمانشاه و میانمار کمک کردند کاملا تفکیک شده است و حد و مرز شفافی دارد و تداخلی با هم ندارند. ما موظف هستیم بر اساس نیتی که مردم کمک کردند پول‌های مربوط به میانمار را در راستای رفع نیاز آنها و کمک های مربوط به زلزله‌زدگان کرمانشاه را نیز برای این کار استفاده کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل