بازدید 4426

کسری خدمت سربازی ویژه دانشجویان نخبه

کد خبر: ۷۷۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 04 February 2018

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: دانشجویان نخبه با سازماندهی در بسیج علمی پژوهشی می‌توانند از ظرفیت کسر خدمت استفاده کنند.

به گزارش فارس، حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در ابتدای سخنان خود در افتتاح پردیس علمی خراسان به قرار گرفتن در دهه فجر اشاره و بیان کرد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب، یعنی اربعین انقلاب هستیم. اگر نگاهی گذرا به انقلاب‌های گذشته داشته باشیم، انقلاب اسلامی دو خصیصه دارد که آن را از انقلاب‌های گذشته متمایز کرده است.

وی ادامه داد: اول، در خودش و در شعار خودش نهفته است و آن این است که نظام اسلامی، نه نظام استکباری شرق است، و نه نظام سلطه غرب. «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» دو شعار اساسی انقلاب اسلامی است.

قدیانی افزود: دوم، موقعی که انسان به انقلاب‌های دیگر مراجعه می‌کند، در می‌یابد که دو اتفاق مهم برای تمامی آنها (حتی انقلاب‌های بزرگی، همچون انقلاب فرانسه) افتاده است. انقلاب‌ها در دوران پس از شکل‌گیری خود، یا ماهیت خود را از دست دادند و سردمداران قبل از انقلاب‌شان بر آن‌ها حاکمیت پیدا کردند (مثل انقلاب فرانسه) و یا حاکمان جدید انقلاب در مسیر راه منحرف شدند و خاصیت خود را از دست دادند، مانند انقلاب تونس، انقلاب مصر.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: در انقلاب مصر، جمال عبدالناصر یک انقلابی بود و انور سادات یکی از آدم‌های محوری بود که خود جمال عبدالناصر از او استفاده می‌کرد. ماهیت انقلابی که مصر شکل داده بود و شعار آن، هویت بخشی به فلسطین بود، انور سادات پیمان اصلی سازشکاری غرب را با خود رژیم صهیونیستی امضاء می‌کند. یا حبیب بورقیبه، انقلابی بسیار تند تونسی، تبدیل به یک دیکتاتور تونسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اما انقلاب اسلامی، به لطف خدا توانسته است هم آرمان‌های خود را حفظ کند و هم اجازه ندهد نظام سلطه و افرادی که در آن حاکم بودند، دوباره برگردند و این خصیصه باعث شده که به عنوان خار چشم نظام سلطه از آن یاد شود. به همین دلیل است که 40 سال از دشمنی با جمهوری اسلامی می‌گذرد و نظام اسلامی به عنوان الگوی بین‌المللی مطرح است.

قدیانی در ادامه با بیان اینکه بنا بر وضعیت‌های متفاوتی که در طول زمان پیش می‌آید، نوع مواجهه ما با نظام سلطه فرق می‌کند، گفت: امروز کارآمدی نظام انقلاب سرلوحه‌ای برای تمام مستضعفین دنیاست. امروز، تمام ملت‌ها چشمشان به نوع عملکرد جمهوری اسلامی است و می‌خواهند بدانند ملتی که نه به نظام سلطه غرب و نه به نظام سلطه شرق وابسته است، بلکه روی پای خودش ایستاده و شعار استقلال، آزادی داده، آیا می‌تواند هویت خود را حفظ کند یا نه؟ این بارقه امیدی است که در ملت‌های دنیا به وجود آمده است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اظهار داشت: از سوی دیگر فشارهای سنگینی که نظام سلطه به جمهوری اسلامی وارد می‌کند، از درگیری‌های سخت در داخل کشور شروع کردند، بعد جنگ تحمیلی را آغاز کردند و همین‌طور به دشمنی خود ادامه دادند تا اینکه امروزه می‌بینیم بحث محاصره اقتصادی را مطرح کرده‌اند که از آن به اسم تحریم‌ها یاد می‌شود. از روش‌های مختلف سعی دارند ملت ایران را به چالش‌های جدی بکشانند و اجازه ندهند که ندا و صدای جمهوری اسلامی به اقصی نقاط دنیا برسد.

وی افزود: ولی بناست که انقلاب اسلامی بتواند با فرآیندهای علمی و بومی خود، چالش‌های فراروی خود را بردارد. امروز نظام سلطه نگران است چون می‌بیند علیرغم اینکه جمهوری اسلامی را دربدترین وضعیت‌های اقتصادی، سیاسی، و تکنولوژیکی قرار می‌دهند، جمهوری اسلامی هر روز شاهد رشد و شکوفایی است. سر این اتفاقات اخیر و طی مذاکراتی که با ملت‌های بیگانه در قالب موضوعی به نام برجام بودیم، نگرانی آنان بحث هسته‌ای نبود. این‌ها یقین داشتند جمهوری اسلامی بر اساس آموزه های دینی که دارد، هرگز سراغ سلاح هسته ای نخواهد رفت.

حسین قدیانی گفت: برای آنها دو موضوع بسیار مطرح بود، اول، باور اینکه اگر شعار«ما می توانیم» در جامعه ایرانی اسلامی نهادینه شود، دیگر نمی‌توان با این ملت وارد جنگ شد و مقابله کرد. دوم، اینکه اگر جمهوری اسلامی بتواند چرخه کامل علمی در این موضوع را استخراج کند، می‌تواند این را در ابعاد دیگر مدل‌سازی کند و پیشرفت علمی و تکنولوژیک جمهوری اسلامی می‌تواند ایران را هم الگو و هم قدرتمند سازد. پس در دستور خود قرار دادند که به هر شکل ممکن، جلوی این ما می‌توانیم را بگیرند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: حسین قدیانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز روز هوافضا نیز هست، تصریح کرد: آمریکا و دیگر دشمنان قسم خورده ایران، طی چند سال گذشته دیدند که جمهوری اسلامی در مباحث هایتک چقدر پیشرفت کرده و سعی کردند جلوی آن را بگیرند. لذا می‌بینیم که هر چقدر جلوتر می‌رویم بیانات مقام معظم رهبری به عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی، چقدر جدی‌تر و فراوانی استفاده کلامی ایشان در موضوعات علمی چقدر بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: در سخنرانی که معظم له برای رؤسای کشورهای اسلامی داشتند، به آنان توصیه کردند که از جمهوری اسلامی الگوبرداری کنید. پیشرفت‌هایی که ما داشتیم و مدعی هستیم بر اساس پایگاه‌های استنادی دنیا، رتبه 13 تا 16 (بر اساس نوع پایگاه استنادی) را کسب کردیم، در دورانی شکل گرفته است که در تحریم بودیم و اگر قرار است احیاگر تمدن اسلامی باشیم، لازمه این موضوع است که بتوانیم چالش‌ها و مشکلات پیش روی خود را با روش‌های بومی و علمی برگرفته از آموزه‌های دینی خودمان حل کنیم و بتوانیم تعریف جدیدی از نظام بین‌الملل را مطرح کنیم.

قدیانی عنوان کرد: دو تئوری اصلی در نظام بین‌الملل مطرح بود. اول، بر پایه سوسیالیسم و بحث کمونیسم و دیگری بر اساس لیبرالیسم. کمونیسم که فرو ریخت، لیبرالیسم هم که تقریباً به انتهای تاریخ رسیده و خودشان تئوری پایان تاریخ را مطرح کردند و آن ادعا این است که نتیجه نهایی لیبرال و دموکراسی کشوری مثل آمریکا می‌شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خاطرنشان کرد: در آمریکا تولید ثروت بسیار زیاد است؛ اما توزیع ثروت اصلا به درستی صورت نمی‌گیرد و به همین علت یک درصدی و 99 درصدی پیش می‌آید که برای مردم دنیا شکست خورده و برای عده‌ای که اهل قدرت و ثروت بوده‌اند، هویت دارد. لذا حرف‌های جدیدی را دنیای اسلام مطرح می‌کند و آن برگرفته از تفکر و اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی است. یکی از شئونی که می‌تواند در پایداری و پایمردی انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد اثرگذار باشد، شرکت‌های دانش بنیان هستند. شرکت‌هایی که بتوانند بر اساس یافته‌های علمی، جامعه اسلامی را ضمن اینکه مستقل می‌کنند، به سمت پیشرفت هم هدایت کنند.

وی همچنین افزود: در این اثنا، یقیناً ثروتی هم به دست خواهد آمد. یکی از هوشمندی‌هایی که می‌تواند اتفاق بیافتد در مجموعه عناصر انقلابی و حزب الله، این است که باید با توجه به تهدیداتی که وجود دارد، بخشی از توان خود را در عرصه‌های علمی ـ اقتصادی بیاورد تا بتواند کارآمدی نظام را اثبات کند.

قدیانی ادامه داد: در اینجا جا دارد که از مسئولینی که در استان در عرصه علم و فناوری تلاش می کنند، تشکر کنم. بخصوص از فرمانده سپاه استان که با یک هوشمندی این جهت‌گیری را ایجاد کردند و ما ان‌شاءالله شاهد این خواهیم بود که بتوانیم در عرصه فناوری حرف‌های جدیدی از زبان نیروهای انقلاب داشته باشیم. این گام اولی است که در سطح استان در حال شکل‌گیری است و امیدواریم که بتوانیم شاهد همبستگی بین شرکت‌های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و سایر سمت‌های مختلفی که در عرصه علمی فعالیت می‌کنند، باشیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تأکید کرد: اصلی‌ترین اتفاقی که باید اینجا اتفاق بیفتد، تعامل و ارتباط این شرکت‌های دانش بنیان با جامعه دانشگاهی و حوزوی است. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که نقش حوزه در این بین چیست؟ پاسخ آن است که اگر موضوعات علمی بر پایه آموزه‌های دینی دنبال شود، اثرگذار خواهد بود. دانشگاه‌ها باید بتوانند بر اساس توانمندی‌ها، رشته‌ها و نخبگان، قطب‌بندی شوند.

وی گفت: به نظر می‌رسد که ما باید هر شرکت دانش بنیانی که در هر مجموعه داریم، باید حتما دارای یک تیم راهنما در دانشگاه باشد که پشتیبانی علمی آن را تأمین کند. ما باید بتوانیم این ثروت خدادادی (ظرفیت‌های کشاورزی، معدنی و ..) را به محصولات مورد نیاز تبدیل کنیم. باید شاهد این باشیم که استان خراسان جنوبی به عنوان یک ظرفیت برای کشور مطرح بشود؛ این شدنی است در صورتی که ارگان های مختلف همدل باشیم، ارتباطات سازماندهی شده تعریف کنیم، نظام مسائل مان را دقیقا استخراج کرده باشیم، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودمان را بشناسیم و بتوانیم در یک تعامل دقیق و عاقلانه و هوشمندانه این ظرفیت ها را بکارگیری کنیم.

قدیانی توضیح داد: با توجه به اینکه نگاه مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح، به مقوله علم و پژوهش به عنوان یکی از بحث‌های اصلی است، استفاده از ظرفیت کسر خدمت نخبگان، یکی از بحث‌های جدی است که هم جامعه دانشگاهی و هم جامعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند. بنا به گفته مسئولین، در استان خراسان جنوبی 50 هزار دانشجو داریم که اگر بخواهیم به طور متوسط 50 درصد آنها را در نظر بگیریم، این تعداد جزء نیروهای مذکر هستند. یعنی 25 هزار دانشجو در استان داریم که می‌توان بخش قابل توجهی از دانشجویان توانمند، قوی و با انگیزه را شناسایی کرد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: برای اینکه دانشجویان بتوانند در عرصه‌های علمی ـ پژوهشی نقش آفرینی کنند و یک گام جلو برویم. این نیروها می‌توانند با سازماندهی که در بسیج علمی پژوهشی شکل گرفته از ظرفیت کسر خدمت استفاده کنند.

وی یادآور شد: ساختن مکانی به این سرعت و در نهایت دقت قابل تحسین است و ما در کشور کمتر شاهد چنین اقداماتی هستیم. امید است بتوان با گسترش چنین مکان‌هایی به پیشرفت علمی مورد نظر مقام عظمای ولایت دست یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر