بازدید 9026
۲

ثبت‌جهانی یکی از پیرترین‌موجودات‌زندهٔ‌دنیا در ایران

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در بازدیدی که از درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه شد مجاب شدیم که جهانی شدن آن را در دستور کار قرار دهیم.
کد خبر: ۷۷۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲ 04 February 2018

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در بازدیدی که از درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه شد مجاب شدیم که جهانی شدن آن را در دستور کار قرار دهیم.

 ثبت‌جهانی یکی از پیرترین‌موجودات‌زندهٔ‌دنیا در ایران

به‌گزارش تسنیم، علی‌اصغر مونسان با اشاره به اینکه بحث حمایت از بوم‌گردی و احیا و مرمت بافت‌های تاریخی را از ابتدای دولت دوازدهم به‌طور جدی پیگیر هستیم و از آن حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه در بودجه سال 97، دولت این اجازه را داده که ما بتوانیم طرح‌ها رو به‌صورت مشارکتی و به وسیله سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جلو ببریم و ما حتما آن را پشتیبانی و گسترش می‌دهیم.

مونسان به مرمت و بازسازی مجموعه پردیسان شهر تاریخی ابرکوه اشاره کرد و اظهار کرد: خوشبختانه بناهای تاریخی به فضاهای اقامتی تبدیل می‌شوند که موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شهرهای تاریخی شده‌اند.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: داشته‌های تاریخی زیبایی در این شهر وجود دارد و جزو شهرهای با تمدن کهن در کشور است.»

مونسان ضمن دعوت از مردم کشور برای دیدن این شهر در آستانه عید نوروز اضافه کرد: خوشحالیم که با مرمت و بازسازی مجموعه پردیسان ابرکوه، اقدامی خوب شروع و فراگیر شده و این درآوردن فضاها و ساختمانهای تاریخی در خدمت گردشگری برای جبران کمبودهایی است که شاید در بخش‌های هتلینگ و اقامتی داشته‌ایم.

مونسان با بیان اینکه شهرستان ابرکوه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی دارد تصریح کرد: «امیدواریم این شهر، ابرقدرت گردشگری کشور بشود.

معاون رئیس‌جمهوری و و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: باید از یکی دو مقصد گردشگری خارج شویم و توزیع نرمال گردشگر را در همه‌جای کشور داشته باشیم.

مونسان از قابلیت ثبت جهانی شدن درخت سرو 4500 ساله ابرکوه خبر داد و گفت: برای ثبت جهانی، سهمیه داریم که سازمان یونسکو آن را تعیین می‌کند و تلاش خود را برای ثبت جهانی این اثر هم انجام می‌دهیم.

به گزارش میراث آریا-وی خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از درخت سرو 4500 ساله ابرکوه شد مجاب شدیم که جهانی شدن آن را در دستور کار قرار دهیم و با ثبت جهانی موجب خوشحالی مردم ابرکوه شویم.

گفتنی است، این درخت که در شهر ابرکوه (ابرقوه) قرار دارد یکی از پیرترین موجودات زندهٔ دنیا است. محیط تنهٔ این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین 25 تا 28 متر برآورد شده است.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب که در سال 740 قمری تألیف شده دربارهٔ ابرکوه می‌نویسد: «در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد…». دانشمند روس الکساندروف، عمر این سرو را بیش از چهار هزار سال می‌داند. برخی از افسانه‌ها، کاشتن آنرا به زرتشت نسبت می‌دهند و برخی نیز به یافث (پسر نوح).

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
من درخته سروی میشناسم که هم قطرش بیشتره هم طولش و تو یه روستای کوهستانی هست . خراسان رضوی .سبزوار . بخش داورزن .روستای بیزه . اسم درخت درخت گلَی هست گل به منظور مخلوط آب و خاک .نه گیاه گل
سلام بالاخره اسم صحيح اين شهر ابرقو است يا ابر كوه؟ لطفا مشخص فرماييد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان