بازدید 3198

واردات ماهی تیلاپیا تا ۳ سال ممنوع است

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس تصمیمات گرفته‌شده، تا ۳ سال واردات ماهی تیلاپیا به کشور ممنوع است، آنهایی که اکنون حواله واردات در دست دارند، می‌توانند اقدام به واردات کنند، اما حواله جدیدی صادر نمی‌شود.
کد خبر: ۷۷۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰ 05 February 2018

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس تصمیمات گرفته‌شده، تا ۳ سال واردات ماهی تیلاپیا به کشور ممنوع است، آنهایی که اکنون حواله واردات در دست دارند، می‌توانند اقدام به واردات کنند، اما حواله جدیدی صادر نمی‌شود.

به گزارش فارس، حسن صالحی امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر و ارائه عملکرد این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی، تولید آبزیان پرورشی و صادرات آن است که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد از نظر ارزش محصولات شیلاتی رشد داشته و واردات نیز در این حوزه 24 درصد کاهش یافت.

وی به کاهش ذخایر آبزیان دریای خزر در دو دهه اخیر اشاره کرد و گفت: زمانی صادرات خاویار دریای خزر بیشترین سهم را در سبد صادرات آبزیان ما داشت، اما به‌مرور به سمت پرورش ماهی، میگو و حتی ماهیان خاویاری رفتیم، به‌طوری‌که اکنون 85 مزرعه پرورش ماهی خاویاری در کشور داریم که 3 تن خاویار از آنها تولید شده و 2 هزار و 100 تن گوشت ماهی خاویاری در سال گذشته تولید کردیم، همچنین در بخش میگوی پرورشی در دو سال اخیر رشد 20 درصدی داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم 60 هزار تن میگوی پرورشی تولید و صادر کنیم.

رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد پرورش ماهیان قزل‌آلا و اینکه سه سال پیش با بروز یک بیماری ویروسی بخش زیادی از مزارع پرورشی آسیب دید، گفت: تا دو سال پیش تولید قزل‌آلا صرفاً برای مصرف داخلی بود و اگر 5 هزار تن قزل‌آلا تولید می‌کردیم روی دست تولیدکننده‌ می‌ماند، اما امروز 150 هزار تن ماهی پرورشی قزل‌آلا تولید می‌شود و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و اخیراً هم آسیای جنوب شرقی قزل‌آلای پرورشی صادر می‌شود و امیدواریم بتوانیم قزل‌آلا با سایزهای 1.5 تا 2.5 کیلوگرم را که جایگاه ویژه‌ای در صادرات آبزیان دارد را تولید کنیم.

وی همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس را یکی از کارهای مهم این سازمان دانست و افزود: سال گذشته 10 هزار تن ماهی در قفس تولید شده که امسال به 20 هزار تن می‌رسد و 70 بهره‌بردار موافقت اصولی دریافت کرده‌اند و 400 قفس در دریا مستقر شده‌ است.

صالحی همچنین به این نکته اشاره کرد که صید تجاری در دریای خزر از سال 2010 ممنوع شده است تا بتوانیم بازسازی ذخایر را انجام دهیم و فسیل ماهیان زنده دریای خزر حفظ شود.

رئیس سازمان شیلات همچنین به رشد صید جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: در صید تن‌ماهیان در بین 35 کشور صیدکننده مقام اول را داریم و شاخص‌های استاندارد صید در این بخش را رعایت می‌کنیم.

وی به ضرورت افزایش مصرف آبزیان در کشور اشاره کرد و گفت: باید در زنجیره فعالیت‌های صید تا مصرف توسعه مکانیزاسیون انجام شود، تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد، مضاف بر آنکه در اسفندماه انواع آبزیان بسته‌بندی با تخفیف 20 درصدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور عرضه می‌کنیم.

صالحی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای صادرات ماهی تازه اندیشیده‌اید، گفت: از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) ماهی قزل‌آلای تازه به امارات، قطر و روسیه صادر می‌شود و از دو هفته پیش نیز صادرات به مالزی را در دستورکار قرار داده‌ایم و با فرودگاه پیام نیز موافقت‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم، تا محصولات تازه آبزیان به کشورهای هدف ارسال شود.

وی همچنین از فروش آنلاین ماهی تازه به 4 کلان‌شهر کشور خبر داد و گفت: مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق آنلاین ماهی محصول خود را سفارش داده و 48 ساعت بعد ماهی تازه را درب منزل تحویل گیرند.

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود ماهی شانه‌دار به‌عنوان عامل بیوتروریسم یکی از دلایل مهم کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر است، تصریح کرد: تاکنون چیزی در این زمینه نشنیده‌ام و آنچه که ما شنیده‌ایم این است که کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر به دلیل صید بی‌رویه، از بین رفتن محل‌های تخم‌ریزی این نوع ماهی، ورود فاضلاب‌های شهری به رودخانه محل تخم‌ریزی و استخراج نفت در حوزه شمالی و غربی دریای خزر از عوامل اصلی این مسئله است.

خبرنگار فارس پرسید چه کاری برای بازسازی ذخایر دریای خزر انجام داده‌ایم که رئیس سازمان شیلات رهاسازی بچه ماهی‌های خاویاری توسط ایران و روسیه را به‌طور مدام انجام می‌شود که قزاقستان و آذربایجان هم این کار را شروع کرده‌اند، اما ترکمنستان هنوز کاری در این زمینه انجام نداده است.

صالحی در پاسخ به این سؤال که بالاخره واردات ماهی تیلاپیا ممنوع شده است یا نه، گفت: فعلاً توافق کرده‌ایم که تا سه سال اگر بتوانیم از منابع داخلی نیاز مصرف ماهی تیلاپیا را تأمین کنیم، این ماهی وارد نشود، ولی آنهایی که اکنون حواله واردات را در دست دارند می‌توانند اقدام به واردات کنند، اما حواله جدیدی صادر نمی‌شود، مضاف بر اینکه در دو سال اخیر واردات این ماهی از 8 هزار و 100 تن در سال 2015 به 6 هزار و 100 تن کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: در سال 87 بر اساس توافق سازمان شیلات و سازمان حفاظت از محیط‌زیست تیلاپیای نیل به بافق یزد وارد شد و بیش از 30 پروژه تحقیقاتی روی آن انجام شده است مضاف بر آنکه باید در پاسخ به آنهایی که می‌گویند تیلاپیا ماهی مهاجم است،باید بگویم ما در برخی از استان‌های کشور اصلاً آب‌ جاری و رودخانه نداریم که اگر پرورش ماهی تیلاپیا در آن انجام شود، به منابع آبی آسیب برساند. مضاف بر آنکه تیلاپیای نیل تک‌جنسی‌شده‌ای است که در دمای زیر 10 درجه می‌میرد و کدام رودخانه‌ای را داریم که دمای آب آن به 10 درجه برسد.

رئیس سازمان شیلات در توضیح بیشتر این موضوع گفت اگر تیلاپیا بد است چرا آن را پرورش می‌دهند و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و حتی روسیه نیز آن را پرورش می‌دهند. مضاف بر آنکه ما به حفظ گونه‌های بومی اهمیت می‌دهیم به‌عنوان‌مثال صید ماهی سفید استخوانی در سال 64 به کمتر از 15 تن رسید که امروز به 20 هزار تن رسیده است. مضاف بر آنکه در کشور ما در سال 57 یک کارخانه کنسروسازی وجود داشت، اما امروز 500 کارخانه فرآوری انواع آبزیان فعال‌اند.

صالحی همچنین به پرداخت 100 میلیارد تومان جریمه و سود تسهیلاتی که تولیدکننده حوزه آبزیان از 20 سال پیش از عهده پرداخت آن برنیامدند، به‌عنوان مشوقی برای توسعه تولید اشاره کرد و گفت: افرادی که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، می‌توانند با کمک دولت اصل وام خود را پرداخت و معوقات خود را به‌روز کنند.

وی همچنین از توافق با صندوق توسعه کشاورزی برای تأمین نقدینگی پرورش‌دهندگان آبزی اشاره کرد و گفت: صرف‌نظر معوقات بانکی این افراد می‌توانند تسهیلاتی برای تولیدات خود دریافت کنند و سال گذشته صندوق توسعه کشاورزی 100 میلیارد تومان تسهیلات داده است.

رئیس سازمان شیلات همچنین یکی دیگر از اقدامات سازمان شیلات را مدیریت زنجیره‌ها به تشکل‌ها عنوان کرد و افزود: باید کاری کنیم که قیمت آبزیان در تمام استان‌های کشور یکسان باشد و تعداد واسطه‌ها را کم کنیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر