بازدید 10822

چرا رئیس جمهور و نزدیکانش باید در مورد منابع اطلاعاتی خود تجدید نظر کنند؟!

اینکه رئیس جمهور و نزدیکانش در برابر چنین اتفاق عجیبی تنها به اصلاح سیاست خود در مورد خودرو‌های هیبریدی بسنده خواهند کرد و یا در صدد اصلاح منابع اطلاعاتی اطراف خود و نیز برخورد متخلفان برخواهند آمد، پرسشی است که پاسخ به آن می‌تواند بسیاری از ابهام‌های موجود را بر طرف کند.
کد خبر: ۷۷۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 06 February 2018
آلودگی هوا امان شهروندان کلانشهر‌های ایران از جمله تهران را بریده و در چنین شرایطی باید به هر روش منطقی، تلاش کرد تا از این بحران ویرانگر رهایی یافت؛ هرچند در این مسیر نقش دولت و مدیران اجرایی کشور کلیدی است و آن‌ها باید محور مقابله با آلودگی هوا باشند، به سبب برخی منابع اطلاعاتی غلط در حاشیه نیز قرار ندارند. واقعاً چه کسانی و چرا به رئیس جمهور و مقامات اجرایی کشور برای مقابله با آلودگی هوا اطلاعات غلط می‌دهند؟
 

به گزارش «تابناک»؛ مدتی است، موضوع افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی که گفته می‌شود نقش تعیین کننده‌ای در مقابله با آلودگی هوا دارند، موضوع روز رسانه‌ها و محافل کارشناسی کشور است؛ موضوعی که از سخنان رئیس جمهور و سخنگوی نهاد ریاست جمهوری برمی‌آمد، اطلاعات کاملاً غلطی در مورد آن دارند و به سبب اطلاعات غلط، سیاست‌های غلطی را نیز در این حوزه نگاشته بودند.

در مورد خودرو‌های هیبریدی که بر اساس حقیقت، تا سرعت ۵۰ کیلومتری با برق کار می‌کنند و با افزایش سرعت از ۵۰ کیلومتر شروع به مصرف سوخت بنزین آن هم در سطح بسیار پایینی می‌کنند، به شکلی اطلاعات در اختیار رئیس جمهور و معاونین وی قرار داده شده بود که گویا این خودرو‌ها نقش تعیین کننده‌ای در مسیر مقابله با آلودگی هوا ندارند و آن‌ها نیز به همین دلیل، اقدام به افزایش هزار درصدی تعرفه واردات این خودرو کردند.

سخنگوی هیأت دولت، ماه گذشته در مورد چرایی افزایش تعرفه خودرو‌های هیبریدی به رسانه‌ها گفت: «آنچه در عمل می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود، خودرو‌های برقی هستند که تعرفه آن‌ها صفر است، اما خودرو‌های هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است؛ بنابراین، کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آن‌ها نسبت به سایر خودرو‌ها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود، از این روی تصمیم به افزایش تعرفه واردات آن‌ها مانند بقیه خودرو‌ها گرفتیم.»

سخن محمدباقر نوبخت که در مورد خودرو‌های هیبریدی و کیفیت کار کردن آن‌ها در یک فضای رسمی بیان شد و کاملاً با حقیقت این خودرو‌ها فاصله داشت، همه اشتباهاتی که از نهاد ریاست جمهوری در مورد این خودرو‌ها رسانه‌ای شد، نبود و رئیس جمهور نیز در گفت و گوی تلویزیونی خود، دقیقاً همین اطلاعات غلط را با ادبیاتی دیگر تکرار کرد!

حسن روحانی در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم و در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی افزایش تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی گفت: البته آن گونه که می‌گویند هم این خودرو‌ها در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری ندارند. اطلاعاتی به ما داده اند که نشان می‌دهد این خودرو‌ها تفاوت چندانی با خودرو‌هایی که با مصرف بنزین کار می‌کنند ندارند.

این گفته‌های رئیس جمهور و همچنین سخنان سخنگوی هیأت دولت خیلی زود با واکنش‌های جدی کارشناسان و رسانه‌ها رو به رو شد و همگان با بررسی دقیق مکانیزم فعالیت خودرو‌های هیبریدی، از اطلاعات غلطی که در اختیار بالاترین مقام اجرایی کشور قرار گرفته بود، تعجب کردند.

واکنش‌ها و انتقاداتی که به این سخنان شد، در نهایت زمینه‌ای فراهم کرد تا به دستور رئیس جمهور کاهش تعرفه خودرو‌های هیبریدی متناسب با کاهش مصرف سوخت فسیلی در دستور کار دولتی‌ها قرار بگیرد؛ اتفاقی که هرچند می‌تواند خبر خوبی در مسیر مقابله با آلودگی هوا باشد، برخی انتقادات جدید را پیش می‌کشد!

دستور جدید رئیس جمهور مبنی بر کاهش تعرفه خودرو‌های هیبریدی که در تضاد کامل با گفته‌های او در رسانه ملی رخ داد، ثابت کرد که عده‌ای منفعت طلب و مغرض در اطراف شخص اول اجرایی کشور قرار دارند که در مورد خودرو‌های هیبریدی و کیفیت کار آن‌ها به رئیس جمهور اطلاعات غلط می‌دهند؛ افرادی که اطلاع از هویت و نام و نشان آن‌ها قطعاً کار سختی نیست و نیت آن‌ها از این اقدام نیز آشکار است.

اینکه رئیس جمهور و نزدیکانش در برابر چنین اتفاق عجیبی تنها به اصلاح سیاست خود در مورد خودرو‌های هیبریدی اکتفا خواهند کرد و یا در صدد اصلاح منابع اطلاعاتی اطراف خود و نیز برخورد متخلفان برخواهند آمد، پرسشی است که پاسخ به آن می‌تواند بسیاری از ابهام‌های موجود را برطرف کند.

مسأله دیگر آکه چه بسا در حوزه‌های مختلف دیگر از قبیل: اجتماعی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... نیز افرادی در نزدیکی رئیس جمهور و مسئولان عالی اجرایی کشور باشند که بر اساس منافع خود اطلاعات مهندسی شده‌ای را به آن‌ها می‌دهند.

در چنین فضایی به نظر ضرورت دارد، دولتمردان کشور پالایش اساسی در رابطه با منابع اطلاعاتی و مشاوران خود بدهند و از سویی نیز با اتخاذ ساز و کار‌های دقیق و بی اشکال از بروز خطا در سیاست گذاری‌های خود اجتناب کنند؛ موضوع مهمی که اگر رخ ندهند و تنها به اصلاح این خطا اکتفا شود، قطعاً در آینده خسارات‌ سنگینی ـ که برآمده از اشتباه مدیران ارشد اجرایی کشور است ـ متوجه مردم ایران خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۶
خودروهای با سوخت غیر فسیلی و پاک بایستی بدون هرگونه عوارض در اختیار مردم قرار گیرد . البته اگر مافیای این صنعت بگذارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
هنوز وانت نیسان داره با اون موتور آلاینده تولید میشه،اونوقت اینا بزارن ماشین هیبریدی بدون تعرفه بیاد؟؟؟
تابناک عزیز
منفعت طلبی شخصی بدل به یک فرهنگ شده و با رفتن این وامدن یکی دیگر،سر وسامان پیدا نمیکند.در ضمن مجموعه مدیران ثابتند،و فقط جابجا میشوند.یعنی امید ی به تغییر نیست.در سطح جامعه هم ببینید،همه قصد دارند همه چیز را به نفع خود مهندسی کنند.یعنی یک روند اجتماعی شده.
به جای اینکه تخفیف ویژه برای فروش این خودروها قائل شوند متاسفانه تعرفه واردات را افزایش می دهند
به نظر میرسد که با این تعرفه ها میخواهند جلو ورود خودروهای خارجی کم مصرف بگیرند تا خودرو سازان داخلی احساس امنیت کنند ودر اصلاح مصرف خودرو اقدامی نکنند
تاوان ندانم کاری وبی اطلاعی مدیران .امامردم باید بدهیم یه کم تحقیق کنید خوب .خودروهای هیبریدی بامصرف سوخت کمتراز 5درصد برای تهران عالیه
اگر این اتفاق هر جای دنیا رخ میداد، یک دولت استعفا میداد. اینجا به روی مبارک هم نیاوردند!
با تشکر بابت مقاله سودمندتان باید بعنوان یک فرد فنی در زمینه خودرو عرض کنم که خودروهای هیبریدی از سال 2007 در شرکتهای خودرو سازی در حال تولید و فروش میباشد و در خیلی از کشورها در حال استفاده است و اینکه چرا در ایران مانع تراشی میشود باید از وزیر محترم صنایع و بستگان ایشان که وزارت خانه و صنایع مختلف را در بین شان تقسیم کردند پرسید والا با یک اموزش شاید دو ساعته میشه فواید و محسنات و حتی نحوه تشخیص خودروهای هیبریدی با غیر هیبریدی را اموزش داد ( جهت کارشناسان گمرک و وزارت بازرگانی) البته اگر برای بروز رسانی اطلاعات حضرات تمایل داشته باشند متاسفانه هیچ تمایلی در هیچ یک از سطوح بابت استفاده از مدیران دلسوز و متخصص وجود ندارد
اتفاقا در سرعت پایین در شهر ، مصرف پایین است.
واقعا سرم گیج رفت. خدایا دستم به دامنت واقعا کمکمون بکن.
در دنیایی که هیبرید رو هم دارن میزارن کنار و دنبال خود روهای هیدرژنی و بدون راننده اند .مسولین اینگونه فکر میکنن.
بنظر نمیاد مغرض باشند . برای برخی چه فرقی میکنه یه لقمه نون حلال خدا پسندرو با کد یمین و عرق جبین از واردات هیبریدی بدست بیاره دیزلی یا بنزینی.
نه جدا فرق داره؟
. یعنی فکر می کنی مسول از 102 هزار میلیاردین تومنی افزایش تعرفه ها سودی نمی بردند !؟
اکثر مسئولین، آدم های خشکی هستند که حاظر به دست کشیدن از تفکرات اشتباه خود نیستند.
در ماندنشان باید تجدید نظر کنند چون وقتی برای جبران اشتباهات و خسارات ندارند
من بودم با یه عذرخواهی ول میکردم میرفتم
ایرانه دیگه بعدش بجای محاکمه قدیس میشدم
اینکه مسولین قبل از سخنرانی در مورد مطلبی هیچ مطالعه ای ندارند کاملا مشهود می باشد و الا کیه که ندونه عملکرد خودروهای هیبریدی چه جوریه،
اینهمه تند نوشتی ، اما یک کلمه از تعرفه بالای بقیه خودروها به رشته تحریر نیاوردی.انگاردر این آشفته بازار که قیمت خود روهای وارداتی دوبرابر شد فقط هیبرید مقصر است.
این ها همش حرف هستش.اصل موضوع جبران کسری بودجه به هر طریقی میباشد.وگرنه همه میدونند که افزایش عجیب تعرفه خودرو و افزایش جریمه خروج از کشور و هزارن تعرفه دولتی که به شدت افزایش پیدا کرده و افزایش شدید قیمت ارز کار دولت و برای جبران کسری بودجه هستش.حالا مالیات ها مونده که صداش خرداد ماه درمیاد.
رییس جمهور ه که دکتری از انگلیس داره ولی یه مصاحبه به انگلیسی هم نکرده
موضوع عوارض خودروهای هیربیدی به کنار . موضوع ارائه اطلاعات نادرست رانت جویانه در کلیت افزایش عوارض ورودی خودروها کاملا به چشم میخورد . و گرنه اگر میخواستند کار کارشناسی شده ای انجام دهند میبایست حداقل عوارض افزایشی جدید را برای حفظ درآمد دولت بصورت عوارض سالانه از دارندگان خودروهای وارداتی بضورت سالانه دو الی پنج میلیون با توجه به حجم موتور دریافت کنند تا هم دولت به درآمد دلخواه خود برسد . هم یک شبه یک عده وارد کننده با رانت به در آمد نجومی دست پیدا نکنند هم دارندگان خودروهای وارداتی یک شبه دارایهایشان بیش از سی درصد افزایش پیدا نکند . ومردم تشویق نشوند تا دارایهایشان را تبدیل به خودرو وارداتی بکنند چون با این سیاست غیر کارشناسی هر چقدر خودرو مستهلک میشود قیمتش بالا میرود . هم مردم تشویق میشدند خودرو داخلی سوارشند تا مجبور نباشند سالانه مبلغی عوارض بدهند و به نفع تولید داخلی هم بود
رد اشتباه رو باید تو مشاورین مسئولین بگیرن که با اطلاعات غلط دارن بهشون جهت دهی فکری میدن و برا خودشون رانت درست میکنن
به نظر من این موارد از بی اطلاعی نیست .چون این اطلاعات را پسر 15 ساله منم میدونه .دلیل این کار فقط منافع شخصیه .متاسفانه تمام مشاوران وبرخی مسئولین بیشتر تاجرند تا کارمند دولت .در این مورده خاص هم حتما برای منافع گروهی خواص واقعیت را وارونه کردن.منتها این مورد خیلی دمه دستی و روشن بود .تمام تصمیمات وبخشنامه ها به همین شکل است.در مورد همین خودرو .بستن ثبت سفارش و باز کردنش بعد از چند ماه چه گره ای از کار مردم باز کرد؟ در عوض چه سودی برای عده ای خاص داشت.دوست عزیز مردم خیلی عاقلتر وداناتر از چیزی که فکر میکنند هستند
خوب بود ممنون.مبارزه با رانت وفساد رو علنی کنید وامید از دست رفته مردم رو برگردونید،هیچ کشوری وهیچ گروهکی نمیتونه در کشور ناارامی درست کنه اگر خواسته های مردم رو درست بشنوید.اطرافیان متملق وفاسد را دور کنید ودر اینصورت به بقای کشور میتوانید مطمئن باشید
خدایی همراه با فرار مغزها IQ ایرانی ها خیلی تنزل کرده
جالبه که خود روحانی همیشه مخالفینش رو به بی سوادی متهم می کنه
جهت مقایسه دیدگاه دولت ها...


از اول قرار بود تا تعرفه خودروها ساليانه و بصورت پلكاني پايين بيايد تا فضاي رقابت در داخل إيجاد شود، آيا اين اتفاق افتاد؟؟؟ آيل مافياي خودرو مي گذارد؟؟. صد در صد خودروي هيبريدي از پرايد و پژو و بنجول هاي ايران خودرو وسايپا آلودگي بيشتري توليد مي كند!!!
آقای رییس جمهور و نویخت بایدافرادی را که اطلاعات غلط به آنها دادم اند را به مردم معرفی کنند و با انها برخورد نمایند .خود آنها هم بهتر است کمی در مورد تکنولوژی های جدید مطالعه داشته باشند تا فریب افراد منفعت طلاب و خاین را نخورند .ضمنا به نظرم مهره اصلی خودروسازهای داخلی مقصر اصلی این قضیه هستند .تا زباله های تولیدی خود با به خلق ا... قالب کنند .
حتما همين ها به رئيس جمهور گفته اند دلار تو بازار آزاد هفت تومنه ولي مشتري نداره ، كار هم اونقدر زياده كه داريم از ژاپن كارگر مياريم كلا همه چيز عاليه
یادم باشه سری بعد بین بد و بدتر, بد رو انتخاب کنم!!!!!!!!!!!!
آقا جان برخی خودشان را به خواب زده اند و کسی را که خودش را به خواب زده باشد نمی شود بیدار کرد. اگر بیدار شوند به ضررشان است.
بعنوان شهروندی که که در حماسه های دوم خرداد76 تا اردیبهشت 96 نقش داشته خطابم به نمایندگان مجلس خصوصا 30نماینده تبلوریافته از 7اسفند 94 این است برای اینکه در دوربعدی رای بیاورید وسرنوشت باهنر وتوکلی وکوچک زاده حدادعادل وغیره دچارنشوید دولت روحانی رابه دلیل عدم تحقق وعده سال 92 بهبود اقتصادی اقشارآسیب پذیر ووضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان وکارمندان وناکارآمدی در تمام زمینه ها در اولین فرصت استیضاح نمایید درغیراینصورت هیچکدام از شماها رای نخواهید آورد
ظاهرا اطلاعات شما از منابع نادرست هست - من خودم هیوندای هیبرید دارم ، مصرف سوخت در شهر به طور میانگین 8/5 هست - اینکه میگویند تا سرعت 50 یا 60 برقی است کاملا نادرسته و به دور موتور ربط داره
اگر هم اطلاعات غلط داده باشند - در نهایت خودروهای هیبریدی مثل بقیه خودروهای بنزینی وارداتی آلودگی ایجاد می کنند و تعرفه این خودرو های بنزینی بیشتر از 100 درصد نمی باشد -
چرا باید 1000 درصد تعرفه داشته باشد
مشکل جای دیگست - اراده ای برای مقابله با آلودگی هوا نیست
رییس جمهوری که ازوضعیت فلاکت باراقتصادی بیش از80درصد ملت بی اطلاع است و مدام مدعی بهبود اقتصادی است وبازنشستگان باوضعیت معیشت اقتصادی شرمنده خانواده هایشان هستند وباوجودرفع تحریمها وتولید نفت وافزایش قیمت آن وآزادشدن اموال توقیف شده به حداقل مطالبات سال 92 عمل ننمموده بهتراست خودش کناربرود
ادعای دوهفته پیش روحانی مبنی برپایین آمدن قیمت دلار درماه بهمن واسفند وافزایش ارزش دلاردرمقابل ارزش پول ملی ایران اثبات کننده بی اطلاعی محض روحانی از وضعیت اقتصادی کشوراست
نوشته های تابناک در مورد خودرو های هیبریدی خیلی صحیح نیست. هیچ خودروی هیبریدی در دنیا 50 کیلومتر با باتری حرکت نمیکند. فقط خودروهای پلاگ این آن هم فقط در شرایط بهینه یعنی بدون کولر، بدون بخاری، فقط با یک سرنشین و بدون حرکت مداوم فرمان و ترمز تا حدود 50 کیلومتر حرکت میکنند و بعد از با بنزین حرکت میکنند که به علت وزن زیاد باتری ها و موتور الکتریک که تا 200 کیلو اضافه باعث افزایش مصرف بنزین میشود . هزینه نگهداری این خودرو ها بسیار زیاد و تعمیرات آن بسیار پیچیده است. در هنگام تصادف بر اثر وجود ولتاژ بالا ، جمع آوری و انتقال خودرو فقط توسط متخصص مربوطه ممکن است وگرنه باعث برق گرفتگی و احیانا مرگ خواهد شد. عمر باتری های آن نهایتا 10 سال است. بعد از پنج سال ظرفیت باتری های آن به نصف تقلیل پیدا میکند. نگارنده در سال 2012 با یک تصمیم اشتباده یک خودروی هیبریدی خرید و از مسائل آن از نزدیک آشنا است.
از دوستان تابناک میپرسم: شما باشید چه میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
شما از برادران ایران خودرو نیستی؟؟؟
تا وقتی افرادی غیر مربوط به شغل مربوطه و مدرک تحصیلی اشان بر راس قدرت و کارهای اجرایی باشند..نمیتوان بیشتر از این توقعی داشت و چه خون دل ها خوردن امثال مردم و کارشناسان بنام و واقعی از این افراد و چه ضرر های هنگفتی از این افراد خورده به راستی وقت استفاده از نیروهای جوان و کارآمد و نخبه نیست ؟؟؟؟؟
واقعاً متاسفم برای خودمون. آقایون دکترها با انواع و اقسام گرایش های مختلف!!!!!!!!!!!!!!! فرق شما با اون آدمی که در دورافتاده ترین نقطه این مملکت داره به عنوان مثال کشاورزی میکنه و هیچ تصویری از تکنولوژی و ... این چیزها در ذهن نداره ( نداره چون اصلاً باهاش برخورد نداره . منظورم توهین نیست) در چیه؟ یعنی هیچکس نمیدونه خودروی هیبریدی اساس کارش چطوریه؟؟؟؟؟؟؟
اگرروحانی قطره ای از دریای وضعیت اسفناک اقتصادی اکثریت ملت را اطلاع داشتند از مسیولیت استعفا میدادند ومانع ازاین میشدند اکثریت ملت زیرخط فقر وفلاکت باشند
متاسفانه حرف شما درسته در وزارت علوم هم مشابه همچنین وضعیتی برای مسولین اتفاق افتاده بطوری معاونین و مشاورین که اتفاقا سابقه 6 ساله دارند چنین می کنند.
تحلیل غلط واظهار نظر ها هم غلط بنا بر این به اطلاعات بیشتری نیاز است
برادران عزیز این برای ۱۰۰ امین بار سرمایه گزار کرمان خودرو از قبل با برخی مسولین برنامه ریزی کرده بودنند. که تعرفه واردات خودرو را تا دو برابر افزایش بدن.چون تصمیم داشتنند خودرو های روز هیوندایی را مونتاژ کنند.
و در واقع این(افزایش دو برابری تعرفه) درخواست یا پیش شرط شرکت هیوندایی کره برای مونتاژ در ایران به منظور حضور انحصاری و فروش ۱۰۰% تضمین شده بود.
در این میان خودرو های هیبریدی که اغب ژاپنی هستند .رغیب جدی برای محصولات کرمان خودرو می شدند.که باید بافزایش تعرفه ۱۰۰۰%تهدید آن ها رفع می شد.
احتمالا در آینده ثروت سرمایه گزار کرمان خودرو را باید بیلگیتس مقایسه کرد.!!!!
1- ارزان ترین خودروی هیبریدی بالای 100 میلیون تومان قیمت دارد. به این ترتیب قشر متوسط که بیشترین تعداد را در جامعه دارند توانایی استفاده از آن را ندارند. با فرض اینکه این خودروها آلودگی هم نداشته باشند فقط درصد کمی از مردم قادر به خرید آنها خواهند بود. که تاثیر چندانی در رفع آلودگی هوا نخواهد داشت.
2- وجود دو تعرفه با اختلاف فاحش باعث فساد خواهد شد. در حالیکه تعرفه خودرو بنزینی بسیار بالا است تعرفه بسیار پایین خودرو هیبریدی زمینه فساد را ایجاد میکند. به این ترتیب که وارد کننده خودرو کافی است مامور گمرک را قانع کند که خودرو وارد شده از نوع هیبرید است. مثلا هوندا آکورد با یک تغییر ساده و نه موثر در دو مدل هیبرید و معمولی ارایه می شود. اما در مقایسه با تویوتا پریوس اصلا بازدهی ندارد.

به این ترتیب به نظر می رسد اتفاقا تصمیم درستی گرفته شده بود.
البته نظر شخصی من حذف تعرفه کلیه خودرو ها است چون خودرو های داخلی بی کیفیت هستند. کافی است عمده مردم خودرو با کیفیت بخرند. مشکل آلودگی تا حدود زیادی حل میشود. بطور مثال, مقایسه کنید مصرف 7 لیتر سوخت خودروهای داخلی را با 4 لیتر خودروهای خارجی.
مسئولین اگر اندکی به فکر آلودگی هوا بودند وضع این نبود! .....
من واقعا از دولت گله مندم اما مردممان هم واقعا شهروندانی مسئول و مسئولیت پذیر نیستند و همه با خودخواهی تمام خودروهای شخصی را بیرون می آورند که بالای 90% تک سرنشین هستند! آقا دولت از همین ما مردم خودخواه و بی مسئولیت تشکیل شده و این یک واقعیت انکار ناپذیر است...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر