بازدید 3544

تعاونی‌های سهام عدالت حذف نمی‌شوند

معاون وزیر تعاون در پاسخ به سؤال فارس درباره عاقبت شرکت‌های تعاونی‌ سهام عدالت که پس از ثبت‌نام 49 میلیون نفر اکنون بیکار شده‌اند، گفت: ما نیز از وضعیت فعلی ناراضی هستیم اما این شرکت‌ها در لایحه جدید سهام عدالت تعیین تکلیف می‌شوند.
کد خبر: ۷۷۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷ 05 February 2018

معاون وزیر تعاون در پاسخ به سؤال فارس درباره عاقبت شرکت‌های تعاونی‌ سهام عدالت که پس از ثبت‌نام 49 میلیون نفر اکنون بیکار شده‌اند، گفت: ما نیز از وضعیت فعلی ناراضی هستیم اما این شرکت‌ها در لایحه جدید سهام عدالت تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش فارس، سید حمید کلانتری در نشست خبری با اشاره به ایام دهه مبارک فجر، گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و عملکرد 10 ماهه بخش تعاون در سال 96، اظهار داشت: در 10 ماهه اول امسال 3 هزار و 86 تعاونی تشکیل شد و به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که نزدیک به 61 درصد این تعاونی‌ها در حوزه تعاونی‌های تولیدی و خدمات فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه 818 تعاونی در حوزه کشاورزی، 584 تعاونی در بخش صنعتی و 316 تعاونی چند منظوره در سال جاری تاسیس شده‌اند درباره تعاونی‌های تأمین نیاز تولیدکنندگان گفت: این تعاونی‌ها برای تولید یک رشته از محصولات همسان یا متناسب تشکیل می‌شوند به طوری که بین 40 تا 50 تعاونی با تولیدات همسان می‌توانند یک تعاونی تامین نیاز تشکیل دهند.معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در حال حاضر یک هزار و 407 عضو در قالب 45 تعاونی بزرگ فعالیت می‌کنند که برای 923 نفر اشتغال ایجاد شده است.کلانتری ادامه داد: در حوزه تعاونی‌های دانش بنیان نیز، 148 شرکت تعاونی دانش‌بنیان با عضویت 2 هزار و 176 نفر و فرصت شغلی 2 هزار و 25 نفر ایجاد شد.

پوشش 1537 تعاونی در قالب طرح روستا - تعاون

وی همچنین از پوشش یک هزار و 537 تعاونی در قالب طرح روستا - تعاون در 10 ماهه اول امسال خبر داد و افزود: نزدیک به 500 تعاونی در قالب این طرح تأسیس شدند و یک هزار و 37 تعاونی که از گذشته وجود داشتند، برای توسعه و تأمین سرمایه در گردش تسهیلات دریافت کردند.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: 905 میلیون تومان به صورت میانگین به ازای هر تعاونی تسهیلات دریافت کردند که این میزان به ازای هر نفر 41 میلیون تومان است که در هر تعاونی به طور متوسط 32 نفر شاغل شدند.

کلانتری عنوان کرد: به همه جوانان تحصیلکرده روستایی توصیه می‌کنم در صورت بهره‌مندی از مزایای روستایی از جمله امکانات کشاورزی، در حوزه صنایع دستی، فرش و سایر امکانات برای استفاده و بهره‌مندی تسهیلات اشتغال اقدام کنند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت و ایجاد شغل در کانون روستاها از اهداف تسهیلات اشتغال روستایی است، گفت: ما از طریق توانمندسازی و آموزش‌هایی فنی و حرفه‌ای آمادگی داریم از جوانان حمایت کنیم و جوانان می‌توانند از تسهیلات اشتغال با نرخ 6 درصد استفاده کنند.

کلانتری تصریح کرد: این تسهیلات در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند و 4 بانک عامل توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی در این زمینه فعال خواهند بود.

تخصیص 1433 میلیارد برای تامین سرمایه در گردش تعاونی‌ها

وی ادامه داد: یک هزار و 500 تعاونی مشکل‌دار داریم که یک هزار و 433 میلیارد تومان برای تأمین سرمایه در گردش در اختیار این تعاونی‌ها قرار دادیم.کلانتری با تأکید بر این که تعاونی‌ها امروز می توانند به محلی برای ایجاد کسب و کارهای اجتماعی تبدیل شوند، گفت: در سال 97 در نظر داریم تعاونی‌های اجتماعی را با تمرکز بر تقویت تعاونی‌های زنان به ویژه تعاونی‌های مشاغل خرد و خانگی را تحت پوشش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: 10 هزار تعاونی زنان در کشور داریم که 126 هزار نفر عضو دارند و 117 هزار نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت تعاونی‌های دانشجویی، گفت: در دانشگاه‌ها این تعاونی‌ها می‌توانند توسط دانشجویان محصل در یک رشته تحصیلی تشکیل شوند و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه در حین تحصیل به فعالیت‌های تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته تحصیلی خود بپردازند که این موضوع باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان بعد از پایان دوره تحصیل، وارد کسب‌وکار شوند. در این زمینه از همه مدیریت دانشگاه‌ها انتظار داریم به طرح تأسیس تعاونی‌های دانشجویی همت گمارند.

کلانتری درباره ساماندهی دستفروشان در قالب تعاونی خاطرنشان کرد: این اقدام باید با همکاری چند نهاد از جمله شهرداری، وزارت کشور و وزارت تعاون صورت گیرد، در این زمینه مذاکرات قابل قبولی با معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی شهرداری صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف تعاونی‌های سهام عدالت در لایحه جدید دولت چه می‌شود، گفت: در این لایحه که طبق اصلاحیه قانون اصل 44 در مواد 34 تا 38 برای مجلس ارسال شده مدیریت منابع سهام عدالت که توسط 60 شرکت سرمایه‌پذیر انجام می‌شد تغییر کرده است اما تعاونی‌های سهام عدالت تا تعیین تکلیف لایحه آزادسازی باید منتظر بمانند.

معاون وزیر تعاون، گفت: دولت مکلف شده تا برای تعاونی‌های مسکن مهر اقداماتی را انجام دهد که از چرخه سهام عدالت به طور کامل حذف نشود، پیش از این تعاونی‌های سهام عدالت بابت انجام امور از وزارت امور اقتصادی و دارایی حق‌الزحمه دریافت می‌کردند که اکنون با توجه به اتمام کارشان در شرایط اصطلاحاً برزخ به سر می‌برند اما امیدواریم به زودی تکلیف این تعاونی‌ها هم مشخص شود. 

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره حذف تعاونی‌های فرش دستباف و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این حوزه خاطرنشان کرد: قالیبافانی که در روستاهای زیر 10 هزار نفر فعالیت می‌کنند مشمول تسهیلات صندوق توسعه ملی هستند چرا که از ابتدا صراحت قانون در توسعه مشاغل روستایی و عشایری بود و در این باره منعی وجود ندارد. 

در ادامه نشست خبری علیرضا ناطقی مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی در پاسخ به این سؤال فارس که آخرین اخبار مربوط به ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه چیست، خاطرنشان کرد: 15 تعاونی سهامی عام در مجموع در کشور وجود دارند که هم اکنون سه شرکت شامل بیمه تعاون، شرکت تعاونی کویر پرشیا و فولاد یزد در تابلوی فرابورس پذیرش شدند.

وی افزود: این شرکت‌ها باید الزامات خاصی را برای ورود به تابلوهای بالاتر بورس رعایت کنند و در این باره منعی وجود ندارد.

ناطقی درباره موضوع مالکیت تعاونی‌های سهامی عام نیز گفت: شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به لحاظ مالکیت از قانون تجارت تبعیت می‌کنند با این تفاوت که اشخاص حقیقی نیم درصد و اشخاص حقوقی 5 درصد و دولت و نهادهای عمومی تا 49 درصد امکان خرید سهام شرکت‌های تعاونی را دارد. 

در ادامه این نشست کلانتری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مسکن مهر مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، گفت: سه روز بعد از حادثه به محل واحدهای مسکونی مسکن مهر رفتم و مشخص شد در فضای مجازی بیش از اندازه درباره حادثه مناطق زلزله‌زده مسکن مهر بزرگ‌نمایی شده است.

وی افزود: در این مناطق چند نوع واحدهای مسکونی وجود دارد که یکی از آنان تعاونی‌ها‌ی مسکن و دیگری در قالب پروژه‌های مسکن مهر احداث شده‌اند اما با آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم تنها دیوارهای مسکن مهر فرو ریخته بود که البته با توجه به نوع ساخت و هزینه‌ای که در آنجا شد طبیعی بود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل