بازدید 10485
گزارش لحظه به لحظه هفتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا» / درخواست احیای زرشک زرین بهترین فیلم / وزیر ارشاد: فیلم ها و تئاترها باید رده بندی سنی شود

در روز هفتم جشنواره فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «هایلات» به کارگردانی ساسان سالور و «ماهورا» اثر حمید زرگرنژاد در سینمای رسانه‌ها -پردیس ملت- رونمایی شد.
کد خبر: ۷۷۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 08 February 2018

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»در هفتمین روز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا» رونمایی شد و اهالی رسانه درباره این آثار قضاوت کردند.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در روز هفتم جشنواره فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «هایلات» به کارگردانی ساسان سالور و «ماهورا» اثر حمید زرگرنژاد در سینمای رسانه‌ها -پردیس ملت- رونمایی شد و منتقدان به ارزیابی این آثار پرداختند.

با این فیلم بیشتر آشنا شوید:

 


جشن دلتنگی

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: علی قائم‌مقامی
کارگردان: پوریا آذربایجانی
نویسنده: پوریا آذربایجانی و مونا سرتوه
فیلمبردار: علیرضا زرین دست
بازیگران: بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهی‌ها و ساغر قناعت
خلاصه داستان: روایتی از رابطه واقعی آدم ها و گره خوردن آن با فضای مجازی

 

 

هایلایت

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: ساسان سالور
کارگردان: اصغر نعیمی
نویسنده: اصغر نعیمی
فیلمبردار: مسعود سلامی
بازیگران: پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم‌پور
خلاصه داستان: یک درام عاشقانه با مضمون اجتماعی... .

 

 

ماهورا

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: علیرضا جلیلی
کارگردان: حمید زرگرنژاد
نویسنده: حمید زرگرنژاد
فیلمبردار: مرتضی غفوری
بازیگران: کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند و یوسف مرادیان
خلاصه داستان: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزد.

 

«بمب یک عاشقانه» رکوردار سانس فوق‌العاده شب هفتم

در هفتمین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر سانس های فوق العاده به نسبت روز گذشته کمتر شد و18 سانس فوق العاده برای سالن های سینما در نظر گرفته شد. بیشترین اقبال از فیلم «بمب یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی صورت گرفت . 

پیمان معادی به همراه ویشکا آسایش، سیامک انصاری و بهرام رادان در سینما آزادی به دیدن فیلم «بمب یک عاشقانه» نشستند. 

باران کوثری به همراه شهرزادمظفر در سینما آزادی حاضر شدند و فیلم «عرق سرد» را به تماشا نشستند. 

محمدرضا باهنر نماینده اسبق مردم در مجلس شورای اسلامی در سینما آزادی به تماشای «چهارراه استانبول» نشست. 

درسینماآزادی فیلم های «چهارراه استانبول»، «بمب یک عاشقانه»2 سانس، «عرق سرد»، «به وقت شام»2 سانس،  به سانس فوق العاده رسید. 

در سینما مگامال رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سیامک انصاری، نازنین بیاتی، مصطفی زمانی به همراه پیمان معادی به تماشای «بمب یک عاشقانه» نشستند. 

سید احمد خمینی  نیز به همراه هنرمندان به تماشای فیلم «بمب یک عاشقانه» نشست. 

در سالن سینما مگامال 5 سانس فوق العاده برای فیلم «بمب یک عاشقانه» در نظر گرفته شد. سانس های این فیلم در ساعت‌های 22:00، 22:15، 22:45، 23:00 و 23:45 دقیقه  بود. 

در پردیس کورش اکران مردمی فیلم «هایلایت» با حضور مینا وحید، پژمان بازغی  و آزاده زارعی انجام شد. 

نفس بازغی فرزند بازغی گفت: بابای من بازیگر خوب و خوش تیپی است.

 سینما ماندانا فیلم «به وقت شام» در سانس فوق العاده به نمایش درآمد.

 سینما چهارسو دو فیلم «چهارراه استانبول» و «تنگه ابوقریب» را در سانس فوق العاده به نمایش گذاشت.

سینما اریکه ایرانیان فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده» و «مصادره»را برای ساسن فوق العاده در نظر گرفت.

سینما فرهنگ فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده» و «لاتاری» به سانس فوق العاده رسیدند. 

 

آمار جدید از آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر / «دارکوب» حذف شد

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز هفتم سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر چهارشنبه ۱۸ بهمن، توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره ملی فیلم فجر اعلام شد. فهرست این فیلم ها بدون اولویت به شرح ذیل است:

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بمب؛ یک داستان عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «چهار راه استانبول» به کارگردانی محسن کیایی، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی.

فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی که در ششمین روز از جشنواره ملی فیلم فجر در این لیست قرار داشت، در روز هفتم از لیست فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران حذف شد.

 

 

پوریا آذربایجانی: «جشن دلتنگی» از بحران تنهایی می گوید 

کارگردان فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» با اشاره به اینکه این اثر سینمایی از بحران تنهایی در جهان امروز می گوید، بیان کرد مهمترین منبع تحقیق ما برای این فیلم اینستاگرام بود. آذربایجانی در این زمینه به مهر گفته است: به این دلیل به سمت داستان شبکه های اجتماعی رفتم که همه آدم هایی که دور و بر من هستند و حتی آدم هایی که در شهر می بینم بسیار درگیر فضای مجازی و اپلی کیشن های مختلف هستند و این امر سبب شده است تا روابط اجتماعی واقعی آنها هر روز کمرنگ تر شود.

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»

آذربایجانی افزوده است: به این معنا که خیلی وقت ها آدم ها دیگر حوصله اینکه به سراغ یکدیگر بروند و با هم حرف بزنند را ندارند، انگار که تنها با ارسال پیام و چند شکلک بگویند به یاد هم هستند. به نظر من این اتفاق ها در دراز مدت خطرناک است دلیلش هم این است که زمانی که در یک شبکه ای مانند اینستاگرام عضو هستید و تعداد زیادی فالوور دارید، آدم های زیادی شما را می شناسند و شما آدم های زیادی می شناسید، این توهم در فرد ایجاد می شود که دوستان زیادی دارد، اما معمولا این تعداد دوستان واقعی نیست، بلکه افرادی هستند که می توانند ناگهان فرد را تشویق کنند و یا فحش دهند که البته این اتفاق معمولا در فضای مجازی تکرار می شود. این درحالی است که میان دوستان واقعی چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

این کارگردان تاکید کرده است: احساس می کنم جهانی که امروز در آن زندگی می کنیم با یک بحران عجیب و غریب مواجه است که روز به روز جدی تر نیز می شود. این بحران در واقع بحران تنهایی است و من احساس می کنم «جشن دلتنگی» بیش از اینکه درباره شبکه ها اجتماعی باشد از بحران تنهای می گوید. اما شبکه های مجازی را به گونه ای دست آویز تعریف قصه خود قرار داده است. تاکید می کنم بیش از اینکه شبکه ها اجتماعی برای من مهم باشد، این بحران مهم تر است، به این معنا که از جهانی که همه انسان ها در آن تنها باشند می ترسم.

آذربایجانی در مواجهه با این پرسش «شما با فضای مجازی هیچ ارتباطی ندارید و نه از تلگرام استفاده می کنید و نه صفحه اینستاگرام دارید و این بسیار عجیب است که چرا برای تعریف داستان تنهایی از فضای مجازی استفاده کرده اید؟» گفت: درست است که من چندان از فضای مجازی خوشم نمی آید و از آن استفاده نمی کنم، اما این فضا برای من یک دغدغه است، به این دلیل که آدمیزاد دغدغه اصلی من است و استفاده از فضای مجازی تبدیل به یک امر جدایی ناپذیر از زندگی آدم های امروز شده است و زمانی که با یک آدم طرف می شوید لزوما با فضای مجازی نیز طرف می شوید. به همین دلیل با خود فکر کردم زمانی که شکل استفاده از فضا مجازی به سمتی می رود تا جهانی بوجود آید که دوستی های کمتری در آن وجود دارد و دغدغه هایی که سبب می شود تا من های انسان ها بزرگ شود تا ما بودن آنها، تصمیم گرفتم درباره فضای مجازی قصه ای تعریف کنم.

 

منتقدان مستقل سینما خواستار احیای زرشک زرین بدترین فیلم شدند

جمعی از منتقدان و نویسندگان مستقل سینمای ایران نامه ای برای جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران نوشتند. در این نامه چنین آمده است:

«زرشک زرین را احیا کنیم

حضور محترم جناب آقای جواد طوسی ریاست محترم انجمن منتقدان، بعد از سلام؛ از آنجا که در دهه اخیر عده‌ای از جیب بیت‌المال و سرمایه‌های هنگفت از بودجه کشور به انحای مختلف دست به تولید آثاری سخیف، شعاری و دهان‌پرکُن زده و شعار زده ‌گی، سطحی‌بینی و توهین به شعور مخاطب را در سینمای ایران باب کرده‌اند، اینجانبان منتقدان مستقل سینمای ایران از جنابعالی به عنوان ریاست کنونی انجمن منتقدان سینما و شورای مرکزی محترم درخواست می‌نماییم در اولین جلسات تشکیل شده بعد از جشنواره، ضرورت احیای اعطای زرشک زرین به بدترین فیلم‌های ساخته‌شده در عرض سال را در دستور کار قرار داده و در جشن سالیانه انجمن این جایزه که جنبه سلبی آن می‌تواند برخی که در کمال وقاحت به تولید آثار بسیار سخیف روی می‌آورند را شرم زده کرده و تاثیری در عدم تولید اینگونه آثار بیاورد، زنده کنیم.

جناب آقای طوسی

واقعیت این است که در آن سال‌ها که زرشک زرین احیا و اعطا شد، بسیاری از اهالی سینما در تولید آثار بعدی خود دچار تأمل فراوان‌تری شده و با وسواس بیشتری به تأمل در فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌ها پرداختند. اکنون که بیضایی، اصلانی و تقوایی ها بر کنجی نشسته اند و فرصت فیلمسازی ندارند و رانت خواران از جیب مردم آثار سخیف می سازند، احیای زرشک زرین می‌تواند قدمی مفید در جهت مقابله با علف‌های هرز سینما که روز به روز در سینمای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود، باشد و سینمای ایران را از قرار گرفتن در مسیر انحطاط نجات دهد.

بدون شک بی‌توجهی به این ضرورت انکارناپذیر می‌تواند موجب سقوط بیشتر سینمای ایران در اشکالی پوست‌اندازی‌شده در قامت فیلم‌فارسی از سویی و از سوی دیگر اختصاص بودجه‌های وسیع‌تر از بیت‌المال برای تولید آثار شعاری، سطحی و عاری از رعایت فن سینما و توهین به شعور مخاطب باشد.

از آنجا که جنابعالی خود از مدافعین به حق سینمای اجتماعی و رعایت استانداردهای متناسب در فیلمنامه و کارگردانی در سینمای ایران هستید که به شعور مخاطب توهین نمی‌کند و آن را به بازی نمی‌گیرد، به عنوان یک وظیفه در احیای این مهم بکوشیم.

والسلام

جمعی از منتقدان و نویسندگان مستقل سینمای ایران»

 

وزیر ارشاد: فیلم ها و تئاترها باید رده بندی سنی شود

سید عباس صالحی عصر پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه به پردیس سینمایی ملت آمد و پس از دیدن بخشهای مختلف این محل و نیز یکی از سالنهای سینمایی پاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران شد.

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا» / درخواست احیای زرشک زرین بهترین فیلم / وزیر ارشاد: فیلم ها و تئاترها باید رده بندی سنی شود

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر منتفی شدن برگزاری سینمای رسانه ها در برج میلاد یادآور شد: ما طبق نظرسنجی های روزانه ای که از اهالی رسانه می کنیم به این نتیجه می رسیم که سال آینده قرار است چه اتفاقی رخ دهد که امیدوارم برنامه سال آینده اتفاقی مبتنی بر نظرسنجی علمی و قابل اعتماد باشد.

صالحی همچنین اظهار کرد که نظرسنجی در این باره انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا دبیر ثابتی همچون دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر برای جشنواره ملی فیلم فجر هم معرفی می‌شود، گفت: هنوز سازمان سینمایی تصمیمی در این زمینه نگرفته است و طبعا هر تصمیمی از آن ناحیه اعلام می‌شود.

صالحی در پاسخ به این سوال که وقتی فیلمی مثل "امپراتور جهنم" با کیفیت ضعیف که سال گذشته هم‌ توسط هیات انتخاب رد شد به جشنواره امسال میآید اما از آن طرف وضعیت اکران برخی دیگر از فیلم‌ها بلاتکلیف است و این باعث می‌شود نگاهی منفی نسبت به عملکرد وی در حوزه سینما وجود داشته باشد، بیان کرد: آن فیلم سال قبل آماده نبود و در دبیرخانه این مسئله عنوان شد. فرق امسال است فیلم با پارسال این است که در این دوره مراحل آماده سازی آن انجام شد!

وی همچنین درباره میزان خشونت فیلمهای جشنواره امسال نیز گفت: برای اینکه متهم نشوم در داوریها دخالت داشتهام تنها سالی است که فیلم‌های جشنواره را ندیده‌ام.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اخیرا گفته است قبل از اینکه دخترش را به تئاتر ببرد خودش آن را می‌بیند گفت: من نگفتم خودم اول یک بار تئاتر ها را می‌بینم ولی معتقدم باید رده بندی سنی وجود داشته باشد که این هم در تئاتر و هم در سینما اهمیت دارد.

 

کارگردان جشن دلتنگی: ثمره فضای مجازی تنهایی است

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» پس از نمایش این فیلم سینمایی با حضور پوریا آذربایجانی؛ کارگردان فیلم، علی قائم مقامی؛ تهیه کننده، مونا سرتوه؛ فیلمنامه نویس، خشایار موحدیان؛ تدوینگر، علیرضا زرین دست؛ مدیر فیلمبرداری، ساغر قناعت؛ بازیگر فیلم و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز پنجشنبه هفدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

آذربایجانی درباره شکل گیری قصه گفت: فکر می‌کنم نوع استفاده ما از فضای مجازی علاوه بر همه خوبی‌هایش، مضراتی دارد. آدم فکر می‌کند کلی انسان در کنار او هستند، اما در واقعیت اینطور نیست. در مهمانی‌های ما هم وضعیت همین است و واقعا به مسئله مهمی تبدیل شده و فکر کردیم خیلی بامزه است چنین قصه‌ای تعریف کنیم و آینه جلوی آدم‌ها بگیرم تا آنها بدانند که چنین وضعیتی وجود دارد.

مونا سرتوه در ادامه افزود: کار اصلی من عکاسی است و معتقدم اینستاگرام هم که برای عکاسی بود تغییر کاربردی داد و درگیری آدم‌ها با فضای مجازی و توهمی که همه ما دچارش شده‌ایم، در این فضا ایده نوشتن فیلم را به ما داد. من فکر می‌کنم در این زمانه خاص، نوشتن چنین فیلمنامه‌ای مهم است.

آذربایجانی درباره نام فیلم توضیح داد: نام فیلم را از داستان عباس معروفی گرفتم... من فکر می‌کنم ثمره فضای مجازی در نهایت تنهایی خواهد بود. نمی‌توانی در این فضا حرف بزنی و هر کاری کنی، پیش‌قضاوت‌هایی وجود دارد. من نمی‌خواستم نگاهم سیاه و سفید باشد و از قصه‌هایی که شنیدم، گرته‌برداری کردم و کمترین دخل و تصرف را در این داستان‌ها انجام دادم. این که فیلم چه تأثیری روی مخاطب خواهد گذاشت، نمی‌دانم. البته من فیلم را کنار برخی آدم‌ها دیدم و دریافتم که عده‌ای خوش‌شان آمد و برایم جالب بود که عده‌ای حتی در حین تماشای فیلم اینستاگرام را چک می‌کردند!

آذربایجانی درباره نحوه روایت فیلم گفت: می‌توانستیم قصه‌ای با منطق ارسطویی داشته باشیم. این فیلم من است و ما اینطور به آن پرداختیم. منطق روایی آن را ما اینطور انتخاب کردیم و هرکس دیگری به شکل دیگری این کار را می‌کرد. شاید شما بدانید وضعیت فضای مجازی چیست اما من مطمئنم امروز عده زیادی که در این فضای مجازی زندگی می‌کنند از خیلی حقایق دور هستند.

او ادامه داد: کار با علیرضا زرین دست برایم خیلی جالب بود و این را به عنوان نقطه ویژه‌ای در فیلمم در نظر دارم. فکر می‌کردم براساس شنیده‌هایم، او نمی‌گذارد فیلم خودم را بسازم اما واقعیت این است در کنار زرین‌دست کلاس درس گذراندم. خبرنگار دیگری پرسید: شما چقدر در زندگی خودتان مقید به استفاده از فضای مجازی هستید؟
نوع استفاده از تکنولوژی مدرن باید کنترل شده باشد

آذربایجانی گفت: من نمی‌گویم استفاده از تکنولوژی به صورت مطلق بد است. من می‌گویم نوع استفاده باید کنترل شده باشد. اگر فیلم صفحه اینستاگرام دارد، به این دلیل است که من ضد شبکه‌های مجازی نیستم. این فیلم بیشتر از اینکه درباه اینستاگرام باشد در مورد خطر تنهاشدن در اثر استفاده از فضای مجازی است. من در مورد این فضا متحجر نیستم، ولی در مورد فضای مجازی بی‌سوادم. همسرم به همین دلیل در این کار در نگارش فیلم کنارم بود.

 

کارگردان هایلایت: کسانی که می‌گویند سینمای مستقل نداریم، عذرخواهی کنند

نشست فیلم سینمایی «هایلایت» پس از  نمایش این فیلم سینمایی با حضور عوامل و بازیگران شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی درباره صحنه‌هایی که در فیلم باعث خنده مخاطبان شده بود بیان کرد: جذابیت این موقعیت‌ها به خاطر غیر طبیعی و غیر معمول بودن آنهاست و به همین خاطر بامزه و خندهدار به نظر آمده است و این برای ما قابل پیش‌بینی بود. تخت بودن شخصیت‌ها عامدانه بود و گزارش خیلی سرد و صریح و بدون قضاوت از کاراکترها مد نظر ما بوده است.

او درباره موضوع این فیلم نیز بیان کرد: موضوع این فیلم اصلیترین چالش من در فیلمنامه بود که به نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن شرایط متقابل دارد. در واقع فرهنگی در ما مستولی شده که در مقابل هر عملی به سرعت واکنش نشان دهیم در واقع پایان این فیلم آغازی است برای گفت‌وگو. اگر عمل خیانت را در این فیلم نشان داده‌ایم برای این است که افرادی که در این شرایط قرار می‌گیرند باید بدانند که اگر به آنها بدی شد نباید آن را با گناه و بدی جواب دهند.

رحیمی درباره سوالی که مستانه مهاجر درباره علت انتخاب نام این فیلم سینمایی توضیح داد:"هایلایت" اسم قشنگی بود و هم اینکه نشانه‌ای است از پررنگ کردن برخی از زوایای رابطه به خاطر همین تضمین مناسبی از همین نام است.

او در ادامه با اشاره به صحبتهای بهرام توکلی درباره سینمای مستقل بیان کرد: من میخواهم از همین تریبون در پاسخ به آقای بهرام توکلی که گفتند در سینمای ایران، سینمای مستقل نداریم بگویند که شنیدن این حرف از زبان ایشان که همیشه همه هزینه‌ها برایشان بوده دردناک است. واقعاً کسانی که از شیر خشکی که در نوزادی خوردند تا امروز که فیلم‌های میلیاردی می‌سازند و از رانت استفاده کردند حق ندارند انکار کنند که جریان مستقل در سینمای ایران وجود دارد. باید عذرخواهی کنند. نسل بالنده‌ای که با نصف دستمزدهای ایشان فیلم‌های می‌سازند که بهتر است.

او ادامه داد: من برای فیلم "هایلایت" ادعایی ندارم ولی غمگین می‌شوم از کسانی که خودشان وابسته هستند و تلاش می کنند دیگران را هم متهم کنند به وابستگی و نقش استقلال را از بین ببرند. این فیلم هم از نظر مالی و هم فکری در استقلال ساخته شد. اگر نهادی به این فیلم یک تومان کمک کرده بیاید و ده تومان پس بگیرد. در نهایت با سرنیزه نمی‌توان فیلم را به خورد مردم داد.

در این نشست خبری اصغر نعیمی کارگردان، ساسان سالور، تهیه کننده، پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید به عنوان بازیگران،حمیدرضا علی نژاد سرمایه گذار، حسین قورچیان صداگذار، فرحناز نادری طراح صحنه و لباس و مسعود عربی به‌ عنوان چهره‌پرداز حضور داشتند.

 

فیلم ماهورا نشان دادن مظلومیت یک قوم و طایفه است

شامگاه 19 آذر ماه پس از نمایش فیلم سینمایی «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، نشست خبری این فیلم با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمید زرگرنژاد از حاضران در این نشست خواست به احترام حمید آخوندی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم که چند ماه قبل از دنیا رفت، یک دقیقه سکوت کنند.

سپس حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم درباره علت  ساخت این فیلم که برگرفته از واقعیتی است که اوایل جنگ تحمیلی در منطقه خوزستان رخ داده است گفت: پیش از این درباره این واقعه مستندی ساخته بودم در همین روستایی که این اتفاق رخ داده بود. بخشی از این مستند در این فیلم نیز آمده است اما همیشه فکر می کردم این واقعه ظرفیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد. اما نگه داشتن مخاطب در ۱۰۰ دقیقه برای دیدن فیلم کار سختی است بنابراین ۴ سال بر روی فیلمنامه کار کردم و نتیجه فیلم ماهورا شد.

این کارگردان درباره عشق بین دو شخصیت فیلم و اینکه آیا در واقعیت نیز این عشق بین امین و ماهورا دو شخصیت فیلم وجود داشته است یا نه گفت: این عشق واقعیت نداشت و تخیل من بود که وارد قصه شد.

او همچنین در پاسخ به خبرنگاری که مدعی بود فیلم تداعی گر فیلم عقاب‌هاست گفت: سقوط یک خلبان در یک منطقه در هر کجای دنیا ماجراست. در فیلم ما سقوط یک خلبان که حتی هواپیما و سقوط آن هم نشان داده نمی‌شود، بهانه‌ای بود  برای ورود به روستا.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قهرمان پروری را در فیلم‌هایتان دوست دارید که در فیلم‌هایتان به نوعی از شخصیت‌ها قهرمان می‌سازید در جواب گفت: گاهی جلب مخاطب با شوخی به هنر تبدیل می‌شود. من قهرمان پروری در فیلم را دوست دارم و در فیلم‌هایم آن را دنبال می‌کنم.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا جلالی تهیه کننده این فیلم در توضیحی درباره مضمون و محتوای این فیلم گفت: خیلی از مسئولان ما هنوز نمی‌دانند که چنین اتفاقی در این منطقه افتاده است. در واقع فیلم مظلومیت یک قوم و طایفه را نشان می‌دهد که برای نجات دادن جان یک خلبان، همه خانواده و عشیره‌شان را از دست می‌دهند. این در حالی است که کسی به آن‌ها نگفته است که در مقابل عراقی‌ها بجنگند و مقاومت کنند. متاسفانه این افراد تا به حال دیده نشده‌اند.

بخش دیگری از سوال‌های خبرنگاران مربوط به لهجه بازیگران از جمله لهجه عربی فارسی ساعد سهیلی بازیگر اصلی این فیلم بود که او در این زمینه پاسخ داد: در رابطه با لهجه‌ای که در این فیلم در آن تعصب دارم چون مطمئن هستم درست است. برای درست ادا کردن این لهجه من سه مشاور داشتم و سه ماه در آن منطقه زندگی کردم به طوری که اهالی آن منطقه من را باور کرده بودند!

همچنین بهاره کیان افشار بازیگر نقش ماهورا نیز در توضیحی گفت: من تا به حال ۱۴ فیلم بازی کرده‌ام. این تنها باری بود که وقتی به دفتر یک فیلم رفتم، احوال کارگردان را متفاوت از بقیه دیدم. او احوال عجیبی برای این فیلم داشت که من تا به حال هیچ کارگردانی را در این حال ندیده‌ام. فکر می‌کنم آقای زرگرنژاد در این کار فیلم دل‌شان را ساخته‌اند.

 

حاشیه های هفتمین روز از جشنواره ملی فیلم فجر: همه هزینه ها صرف یک کارگردان می شود

در نشست فیلم سینمایی «هایلایت» خبرنگاری از اصغر نعیمی درباره غیرت یکی از کاراکترهای فیلم سوالی پرسید که در جواب مینا وحید بازیگر این فیلم در پاسخ به این خبرنگار به دلیل به کار بردن کلمه بی غیرت اظهار تأسف کرد که در ادامه آن خبرنگار نیز برای مینا وحید به دلیل نحوه صحبت کردنش متاسف شد و به همین ترتیب درگیری لفظی کوچکی ایجاد شد.

از نکات دیگر این فیلم به حضور جمشید هاشم‌پور بعد از ۱۰ سال در جشنواره می توان اشاره کرد، او که مورد استقبال و تشویق تصویربرداران و عکاسان قرار گرفته بود پیش از آغاز این نشست، سالن جشنواره را ترک کرد و در این نشست حضور پیدا نکرد.

در پایان نشست این فیلم اصغر نعیمی ضمن بیان این مطلب که دوست ندارد نشست فیلمش درگیر حاشیه شود اظهار کرد: بهتر است نکته ای درباره صحبت های شب گذشته بهرام توکلی کارگردان «تنگه ابوقریب» مبنی بر اینکه سینمای مستقل در ایران وجود ندارد، گفت که من هم باید بگویم همیشه همه هزینه ها برای بهرام توکلی می شود، کسانی که از شیر خشک تا فیلم ساختنشان از رانت استفاده کرده‌اند حق ندارند جریان مستقل در سینمای ایران را محکوم کنند زیرا با نصف هزینه ای برای ساخت فیلم چنین افرادی می توان فیلم های خوبی ساخت. کسانی که خودشان وابسته هستند، دیگران را به وابستگی محکوم می کنند. به برخی از دوستان باید بگویم که با سرنیزه نمی شود فیلم را به خورد مردم داد.

 

 

 

 

پیش بینی خوشبینانه فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی

بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانه‌ترین ارزیابی ممکن پیش بینی می‌کند. این پیش بینی‌ها تا روز پایانی با در نظر گرفتن نظر منتقدان و میزان استقبال از فیلم‌ها و همچنین کشف هزینه تولید فیلم‌ها بازنگری می‌شود. این پیش بینی فروش فیلم‌های به نمایش درآمده تا پایان هفتمین روز جشنواره است:

نمایش «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا» / درخواست احیای زرشک زرین بهترین فیلم / وزیر ارشاد: فیلم ها و تئاترها باید رده بندی سنی شود

 

جمع بندی روز هفتم جشنواره: روز متوسط‌ها

در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، شاهد نمایش سه فیلم متوسط از هر نظر بودیم؛ آثاری که نه تنها توجه منتقدان را جلب نکردند، بلکه در گیشه نیز شانسی ندارند و از این منظر روز هفتم، روزی خوبی برای تماشاگران مستقر در سینمای رسانه‌ها -سینماملت- نبود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل