بازدید 10878

پیام خوشایند معدوم‌سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ برای ایرانیان!

بیماری‌ که سال گذشته در بیست استان دیده شد، اما در نهایت با کشتار و معدوم سازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مرغ مهار شد و امسال در ۱۷ استان بروز و نمود یافته، اما اقدام عاجل و تلاش همه جانبه مسئولان برای مهار آن نتوانست از هزینه‌های فراوانش بکاهد تا جایی که خبر می‌رسد تا این لحظه به معدوم سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ منجر شده است.
کد خبر: ۷۷۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 11 February 2018
عنوان را درست خوانده‌اید؛ معدوم سازی ۲۴ میلیون مرغ اتفاق خوشایندی نیست، اما کشتار و معدوم سازی این تعداد پرنده می‌تواند اتفاقی خوشایند به دست دهد؛ مثل اتفاقی که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.
 

به گزارش «تابناک»؛ آنفلوانزای حاد پرندگان ـ که در سال‌های اخیر در چند نوبت در کشورمان مشاهده شده و خسارات‌ سنگینی به دنبال داشته ـ امسال برای بار دیگر، کشورمان را تحت‌الشعاع خود قرار داد و حتی تا آستانه رقم زدن بحران پیش رفت؛ بحرانی از جنس کمبود تخم مرغ، که موجب افزایش بی سابقه نرخ این کالا شد و همگان را متوجه این بیماری و آثار شومش کرد.

بیماری‌ که سال گذشته در بیست استان دیده شد، اما در نهایت با کشتار و معدوم سازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مرغ مهار شد و امسال در ۱۷ استان بروز و نمود یافته، اما اقدام عاجل و تلاش همه جانبه مسئولان برای مهار آن نتوانست از هزینه‌های فراوانش بکاهد تا جایی که خبر می‌رسد تا این لحظه به معدوم سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ منجر شده است که اغلب آن‌ها (حدود ۱۸ میلیونش) مرغ تخم گذار هستند.

این را علی‌صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی خبر می‌دهد و می‌افزاید: «از ابتدای موج جدید که از فصل پاییز آغاز شده است حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم شده که ۸۲ درصد از مرغ‌های معدوم را مرغ‌های تخم گذار تشکیل می‌دادند. براساس شبکه مشترک پایش و ایده بر با وزارت بهداشت، تاکنون هیچ گونه مورد ابتلای انسانی به این ویروس از سوی وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی کشور اعلام نشده است.»

به این اطلاعات، شناسایی ویروس جدید آنفلوانزای حاد پرندگان یعنی نوع H۵N۶ در یکی از شهر‌های استان گیلان و گزارش آن به مراجع جهانی را هم باید افزود که حکایت از وخیم بودن اوضاع دارد. اوضاعی که هرگز اینقدر وخیم نبوده، اما به رغم این شرایط وخیم، دور از انتظاری مهار شده، تا جایی که شاهد مقابله تمام عیار با ابتلای هموطنانمان به این بیماری هستیم.

اتفاقی که در سایه تلاش شبانه روزی شماری از هموطنانمان رقم خورده است. آن‌هایی که وظیفه پایش مرغداری‌ها و مقابله با ویروس مرگبار شایع را عهده دارند و توانسته‌اند در کمتر از چندماه، حجم بزرگی از کار را با قدرت پیش برده و مانع از شیوع این بیماری در سراسر کشور و ابتلای هموطنانمان به این بیماری شوند. با معدوم سازی بیش از ۲۴ میلیون مرغ که کار بسیار بزرگی است و به نوعی رکورد به شمار می‌آید.

اقدامی که اگر نبود همراهی و مشارکت مرغداران با ایشان و اطاعت کامل از قانون و مجریان آن، رقم خوردنی به نظر نمی‌رسید. همراهی‌ که هرچند قرار است به جبران خسارات ایشان گره بخورد، بی شک منجر به وارد آمدن زیان‌هایی به ایشان می‌شود و از این روی، بسیار شایسته تقدیر است. تقدیر از صاحبان مشاغلی که به معدوم سازی سرمایه‌های کسب و کارشان تن در می‌دهند و نیک می‌دانند که وعده پرداخت ضرر و زیان‌ها ممکن است در موعد اعلام شده جامه عمل نپوشند.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم حجم معدوم سازی مرغ‌ها در یکی دو فصل اخیر بسیار بزرگ بوده، اما حجم وسیع این کار و سرعت اجرای آن هم نتوانسته موجب پدید آمدن حواشی و در جریان قرار گرفتن عموم مردم شود تا بحران بروز کرده، بی کمترین حاشیه سازی‌ مهار شود. اتفاقی که کمتر سراغ داریم در کشورمان به این شکل بی سر و صدا پیش رفته باشد و از این رو، قابل تأمل است.

مجموعه اتفاقاتی که بی شک مصون از اشتباه یا حاشیه نبوده، اما تاکنون به خوبی مهار شده تا بتوانیم در دل این بحران، نقطه اطمینانی بسیار خرسند کننده بیابیم. نقطه اتکایی که امیدواریم مسئولان با رسیدگی به مشکلات مرغداران و دیگر افرادی که در مهار این بحران با ایشان همکاری نشان داده‌اند، در حفظ آن کوشا باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۸
با هر گند و کثافتی که به مرغ ها تزریق میکنند. باید انتظار چنین مصیبت هایی رو برای پرندگان مملکت داشت.
پاسخ ها
امین بدیعی
| Netherlands |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
سلام ، دوست عزیز هر گند و کثافتی هم که به مرغها تزریق شود ربطی به آنفولوآنزای مرغی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
نام اون گند و کثافتی که شما فرمودید واکسن هست که به خودتون هم تزریق شده است
خبر جالبیه و پیشبرد بی سر و صدای آن واقعا جالبه. در مملکتی که همه چی سیاسی نگاه میشود این اتفاقها را باید به فال نیک گرفت
نمایش آنفولانزا و پیام خوش برای مافیای واردات
دیشب زده بودی تخم مرغ ۷۰۰ حالا به سر عقل اومدی
به نظر من افزایش تخم مرغ قابل تحمل تر است تا انفولانزا... دستشون درد نکنه عالی بود
امروز در سخنان ریس جمهور عنوان شد که از بین بردن این تعداد مرغ برای سلامتی مردم بوده و باید از این اقدام دولت تشکر کرد ولیکن چرا دولت تدبیر و امید به فکر تامین تخم مرغ مردم نبود ؟
هیچکس باور نمیکند و عت این همه مریضی مردم همی بی تفاوتی هست، برای یک کاسبی هزار جور باند و رانت و کذب درست میکنند اونوقت مرغ آلوده منهم میکنند؟؟؟؟
اینها فقط برای توجیه گرانی است چرا از حرص ،وآز ،و ،ولع مغداران ،ودامداران ،وبطورکل مردمی که با ارزاق عمومی کشور سر،وکار دارند نمیگویید؟ ‌دنیا آنقدر کوچک شده که اکنون توی جیب همهٔ جوانان ،ومردم ایران ،وجهان جای میگرد ؟ هیچ دشمنی خطرناکتر از دروغ ،وریا ،وفریب وجود ندارد ،که سر منشأ‌همهٔ‌فسادها و شرارتها است ،،،،،
پاسخ ها
امین بدیعی
| Netherlands |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
حرص و آز و ولع مرغداران و دامداران !!!!!!
باید از این اقدام وزارت بهداشت تشکر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
سازمان دامپزشكي كشور اين كارها رو انجام ميده.به اين دليل هست كه تبليغاتي نشده
خیلی ممنون تابناک جان که کمی از منفی بافی دست برداشته اید ظاهرا و نیمه پر هر رویدادی را م می بینید. لطفا با همین فرمون پیش بروید، مردم به آرامش و امید رسانه ای نیاز دارند
رئیس جمهور مان در برابر جهانیان چیزی دیگه نداشت بگوید جز این مرغ ریجه گرفته و تخمرغ سر ما خورده ؟؟؟؟ حالا مرغدار ها هستند از فردا ادعای 25000000 مرغ 4 کیلوئی کنند تا خسارت بگیرند !!
به جای اینکه از همان ابتدا به گونه ای عمل شود که تنها ابتلایی صورت نگیرد بلکه اگر هم مبتلا شدند چنان به سرعت رسیدگی که در نطفه دفن گردد؛کار به 24 میلیون قطعه رسیده و شما به به و چه چه می کنید!!!!!
گناه 24 میلیون کشتار به گردن کیه؟
آقا بدهند ما بخوریم بمیریم راحت بشویم ۲۴ میلیون بد بخت بیچاره کم میشود یارانه هم دیگر نمیدهند آقازاده ها میتونند ببرند لذتش را ببرند.
توطئه ايي براي گران كردن مايختاج مردم بيچاره ايران
چرا فقط باید زورشون به مرغدار و ... (مردم) برسه.
این همه مردم دارن بخاطر جاده های ناایمن و خودروهای ناایمن و آلودگی هوا و ساختمانهای ناایمن و ذرات گرد و غبار و .... فوج فوج کشته یا آسیب میبینند.
چراهیچ بازخواست و برخوردی صورت نمیگیره.
ولی همیشه شدیدترین فشارها رو برای کوچکترین چیزها به مردم می یارن.
حالا ما باید باور کنیم بخاطر مردم داره این کارها صورت میگیره ؟!
ای کاش مرغ های مریض را می دادید می خوردیم تا یک مرتبه می مردیم و از شر این زندگی راحت می شدیم
تابناک عزیز شما را دعوت میکنم از رستوران های ارزان سطح شهر گزارشی تهیه کنیدتا ببینید این مرغ های معدوم شده سر از کجا درآورده اند. توی محل ما یه رستوران هست کره کره را میده پایین و فقط روزی یک تا دو ساعت کرکره رومیده بالا سریع غذا میده و میبنده (احتمالا از ترس مامور بهداشت و غیره) چون قیمتش اونقدر ارزان هست که مشتریان زیادی صف میکشن براش و قیمت یک پرس جوجه کباب با برنج فراوان توی ظرف های بزرگ رو میده شش هزار و پانصد تومن! شک نکنید که این جوجه کباب از همین مرغ های مریض تهیه میشه که اینقدر براشون میصرفه که توی یک سال باعث شد یه مغازه کوچک رو تغییر بدن به یک مغازه بزرگ و نوساز. نمیدونم اداره بهداشت کجاست که اینجوری وسط شهر دارن با سلامتی مردم بازی میکنن یک بار من رفتم داخل این مغازه کوبیده هاش اونقدر بوی تعفن میداد حالت تهوع بهم دست داد مقدار زیادی سیرابی و تاج خروس و آشغال مرغ و دنبه گوسفندی قاطی کبابشون میکنن!!! ولی تنها تقاضای من اینه یکی بره بررسی کنه که اینجا مرغی رو که باهاش جوجه کباب درست میکنن از کجا تحویل میگیرن و به چه قیمتی؟ و چرا تا درب کرکره رو باز میکنن خیلی استرس دارن و همش میگن زود باش زود باش ببند!
امسال خشکسالیه
با این توجیه روحانی همه چیز رو گرون میکنه
چه سياستمدارانی و ساده لوح مردمي كه بابت گراني تخم مرغ ريختند تو خيابانها و بذون اينكه علت را بدانند.
سوسیس کالباس زیاد میشه
وقتیکه ارز واردات داروی دامی را حذف کردند باید منتظر چنین تراژدی میشدند ...
الحمدالله رب العالمین ودست مریزاد
من یه دامپزشکم
میتونم بگم فقط دامپزشکها بودن که یک تنه وایسادن . به خدا زندگیمون را تو این مدت برای مهار این بیماری گذاشتیم.
با دست خالی وبی ادعا وبدون کمک جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت....
فقط برای سلامتی مردم با کار جهادی ....ای کاش مسئولین به ومک میومدن....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان