بازدید 50672

دجله برای همیشه از جریان ایستاد، منتظر فاجعه بزرگ زیست محیطی باشید!

اینجا باید منتظر ماند و دید، مسئولان ایرانی و عراقی در برابر مشکل بزرگی که بدون شک میلیون ها شهروند را دچار خسارت سنگین خواهد کرد، چه خواهند کرد؟ بنا به هر دلیل در این تهدید رو به افزایش کشور و مقامات ترکیه دست بالا را دارند و باید چه از طریق مذاکرات دوجانبه و چه از طریق مجامع بین المللی کنش های آبی آنها بررسی شود.
کد خبر: ۷۷۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 14 February 2018

دجله برای همیشه از جریان ایستاد، منتظر فاجعه بزرگ زیست محیطی باشید! چند روزی است، خبری بسیار تأسفبار فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی ایران و عراق را در نوردیده و برای شهروندان این دو کشور، موجی از نگرانی را آفریده است؛ نگرانی هایی که می دانیم حداقل در ایران شامل حال مسئولان کشور نمی شود. بله منظور خشک شدن بخش های جنوبی رود دو هزار ساله دجله است که خبر روزهای تلخی را برای آینده جنوب عراق و جنوب غرب ایران می دهد.

به گزارش «تابناک»؛ خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، تالاب هامون، تالاب جازموریان، تالاب بختگان و بسیاری از رودهای داخلی را برای لحظاتی فراموش کنید. این خبر به تنهایی نگرانی های همه خبرهای مربوط به خشک شدن منابع آبی را در خود جای داده است؛ خبری که حکایت از خشک شدن بخش زیادی از طول جنوبی رود دجله است و با شرایطی که وجود دارد، دیگر امیدی به احیای آن نیست.

چهار روز پیش، احمد عباس، یکی از مقامات قضائی استان میسان واقع در جنوب شرقی کشور عراق با تأیید خبر خشک شدن کامل رود دجله در جنوب عراق، از خسارات روزافزون زیست محیطی این اتفاق گفت و افزود: جریان رود دجله در جنوب عراق، متوقف شده و این می تواند به یک فاجعه زیست محیطی بزرگ برای شهروندان عراقی منجر شود.

احمد عباس همچنین از دولت مرکزی عراق خواست هر چه زودتر به این مسأله ورود کند و اجازه پایدار شدن و توسعه این وضعیت نگران کننده را ندهد.

از آنچه این مقام مسئول در استان میسان عراق به آن اشاره کرد، دو حقیقت را می توان برداشت کرد و در مورد چرایی آن بحث و بررسی انجام داد: نخست اینکه خشک شدن رود دو هزار ساله دجله حقیقت دارد و این رود از میانه های راه خود تا رسیدن به اروند رود، دیگر آبی برای جریان ندارد. دیگر آنکه با خشک شدن رود دجله فاجعه زیست محیطی بزرگی منطقه را در بر خواهد گرفت که حیات میلیون ها شهروند ایرانی و عراقی را به خطر خواهد انداخت.

اولین دلیلی که برای چرایی خشک شدن این رود مطرح است، اینکه کاهش عظیم بارندگی ها و بروز خشکسالی های متوالی منابع آبی این رود را کاهش داده و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

گفته می شود با کاهش بارندگی های سالانه و عدم تشکیل یخچال های برفی در کوهستان های شمال عراق، نزدیک به 144 میلیون مترمکعب از آب های این رود از بین رفته است و احیای آن بدون بارش باران ممکن نیست.

این البته همه دلیل خشک شدن رود دو هزار ساله دجله نیست و بخش عمده ای از علت بروز مشکل، آغاز پروژه بزرگ گاپ در دهه های اخیر در جنوب شرق کشور ترکیه است.

پروژه «گاپ» که در محدوده جغرافیایی 9 استان کردنشین به نام های دیار بکر، باتمان، سیرت، ماردین، شیرناک، آدی یامان، شانلی اورفا، غازیان تپ و کیلیس در حال اجراست، شامل سیزده طرح آبیاری و نیروگاه آبی است و برای نهایی شدن این برنامه ها، ساخت 22 سد و 19 نیروگاه برق آبی روی دو رودخانه دجله و فرات و شاخه های آن ها در دستور کار دولت ترکیه است.

پروژه گاپ که از آن صحبت می کنیم، از سال 1980 رسما مورد توجه مسئولان وقت دولت ترکیه قرار گرفت و عملیات ساخت بسیاری از سدهای آن از جمله سد آتاتورک که ظرفیت آن به تنهایی معادل 650 سد ایرانی است، نهایی شد. قرار است این طرح بیش از دو میلیون هکتار از زمین های کشاورزی جنوب شرق ترکیه را به زیر کشت ببرد و مستقیم برای بیش از 200 هزار تن شغل ایجاد کند.

سدهای کبان، کاراکایا، آتاتورک، کرال کیزی، باتمان، بیره جیک، سیلوان تنها تعدادی از 22 سد بزرگ پروژه گاپ است که در کنار طرح های آبیاری هاران، ماردین و نیز تونل انتقال آب سوروچ از جمله بزرگ ترین بخش های این پروژه کلان آبی و عمرانی هستند که می توان نام برد.

برای اشاره به حجم خساراتی که این طرح ها ـ که همگی بر روی دجله و فرات احداث شده اند ـ به پایین دست دجله و فرات تحمیل کرده، کافی است بدانیم تنها حجم آب ذخیره شده در پشت سد آتاتورک معادل 650 سد ایرانی است و تنها به دلیل ساخت همین سد، بیش از 670 هزار هکتار از مزارع قابل کشت در کشور عراق به بیابان تبدیل شده است.

ساخت سدهای بزرگی چون آتاتورک و ایلیسو در کشور ترکیه و بر سر سرچشمه های قانونی رود دجله در دهه های اخیر به قدری افزایش یافته است که حتی اگر بارندگی های مطلوبی نیز در سال های آینده رخ دهد، احیای دوباره رود دجله ممکن نیست.

پیگیری حقابه های رود دجله از کشور ترکیه به دلیل اینکه در ادامه مسیر خود به اروند رود و خلیج فارس می ریخت، نه تنها وظیفه واجب مسئولان ارشد کشور ترکیه است، بلکه این اقدام باید از سوی مسئولان کشور ایران نیز در پیش گرفته شود.

امروزه نیز خسارات سنگین مشکلات برآمده از خشک شدن رود دجله را در بروز ریزگردهای کشنده در استان خوزستان ایران و از بین رفتن اقتصاد کشاورزی و دامداری مردم می بینیم و این دست کمی از یک جنگ تمام عیار در برابر ملت ایران و عراق از سوی ترکیه ندارد.

اینجا باید منتظر ماند و دید مسئولان ایرانی و عراقی در برابر مشکل بزرگی که بدون شک میلیون ها شهروند را دچار خسارت سنگین خواهد کرد چه خواهند کرد؟ بنا به هر دلیلی در این تهدید رو به افزایش، کشور و مقامات ترکیه دست بالا را دارند و باید چه از طریق مذاکرات دوجانبه و چه از طریق مجامع بین المللی کنش های آبی آنها بررسی شود.

این موضوع البته شاید هنوز به دغدغه اصلی مسئولان ایرانی تبدیل نشده باشد، اما غفلت از آن مهم بدون شک حیات را در بخش زیادی از مساحت جنوب شرق کشور غیر ممکن خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۷۴
اگر کشورهای غربی همچین بلایی سرشان میامد به کشور متخاصم مثل ترکیه اعلام جنگ میدادند.ترکیه تنهایی قدرت همچین کاری نداره.روسها حتما ازشون حمایت می کنند.چون نبود آب باعث گسترش درگیری و شورش میشه مثل سوریه و تهش میشه افزایش تروریسم.روس ها هم از موقعیت سو استفاده می کنند.
ای بابا کدوم مسئول دلسوز؟ ؟؟؟
مقامات وزرات خارجه و مقامات دولتی باید ترکیه رو تحت فشار بذارن تا سدسازی ها رو متوقف کنند این سدسازی های غیرضروری ترکیه یکی از دلایل عمده ریز گردها و مشکلات زیست محیطی برای بخش گسترده ای از کشور است کاش مسوولان کمی مسولانه تر برخورد کنن
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
منظورت ضریف و روخانی هستش؟ اون موقع که با روحانی تا 1400 میگفتن ملت ما این دادها رو میزدیم که نه این نه رئیسی درکی از این مسائل ندارند(شاید رئیسی احمیت میداد روحانی خیالشم نیست).
منظورت از تحت فشار یه برجام دیگه هستش؟
خط آخر جنوب غرب کشور
این اردوغان و ترکیه داعش پرور ترویست پرور زندگی میلیون ها ایرانی و عراقی رو نابود کرده نمیتوانیم دیگه نفس بکشیم
اولا خشک شدن دریاچه ارومیه اثارش برای ایران خیلی وخیم وبزرگنره بخاطر عراق دریاچه ارومیه رو فدا نکنید مسولان خواب الو اگه چرتتون پاره شده . ترکیه برای کردها کار و امنیت ایاد میکنه و . مسولان بجای حسادت به پیشرفت ترکیه یکم به مسولیت اصلی خودشون برسن و تابی هم ددریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، تالاب هامون...رو پیگیری و اطلاع رسانی کنه (این سد آتاتورک با شما چیکار کرده ) مسولین داخل رو حل کردین پیگیری حقابه های رود های کشور افغانستان که مستقیم ایران رو درگیر کرده پیگیری کنند عراق خودش کم مسول نداره در ضمن تا الانش هم خوزستان اهواز جنوب ایران زیر خاک گردوغبار گم شدند تابی تازه دار پیش بینی میکنه
واویلا
خدا به خیرکنه
جدای از تغییرات اقلیمی و بدنبال آن نوسان در الگوهای بارش و کاهش بارندگی ها و مصرف بعضا غلط از این آب، اصلی ترین عامل همین پروژه گاپ هست. اندیشه های خطرناک اردوغان تنها برای برتری بر همسایگان و تبدیل شدن به قدرت برتر در خاورمیانه است. عربستان که توانایی رقابت با ترکیه را ندارد، تنها ایران رقیب ژئوپلیتیکی ترکیه در خاورمیانه است که آنهم استفاده از آب بعنوان یک عامل، این برتری ژئوپلیتیکی رو به ترکیه می تواند ببخشد متاسفانه.
از نگاه اردوغان بعنوان یک دیکتاتور چجوری زندگی کردن مردمانی غیر از ترکان ترکیه بی اهمیت است.

در یک کلام زندگی برای مردم غرب و جنوب غربی ایران فلج خواهد شد و بی تفاوتی مسؤلان دردی به مراتب غیر قابل تحمل تر است.
بی انصاف نباشیم، البته مسئولین به فکر محیط زیست هستند .

بفکر مارمولک ها و سوسمارها و ...

چیزی که مهم نیست رودها و دریاچه ها و انسانها هستند ...
خشکی هامون کارون و زاینده رود وسدهای اطراف دریاچه خشک شده ارومیه را چه کسی باید پیگیری کند
آقایون فعلا برای اینکه مردم رو بذارن سرکار تو خیابونهای منوچهری دنبال دلار فروشا هستن
آن زمان که سرکار خانم ابتکار توی پاریس داشتن عکس یادگاری میگرفتن باید میرفتن ترکیه و این مورد رو جلوگیری میکردند. وای بر بی تدبیری و خودنمایی
شما و عراق هم به ترکیه نه گاز و نه نفت نفروشین
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
بهترین راه کار همینه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ولی این کار دزدی آب دجله توسط ترکیه را جبران نمیکند - ترکیه فقط با زور به حق آبه دجله و فرات تن خواهد داد و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
چه حف ابه عمو نفت دربرابر اب شرب ...
خدا به عراقی ها رحم کنه چون تنها منبع آب آشامیدنی آنها قطع شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خودمون چی؟؟؟
اردوغان به هیچ کشوری رحم نخواهد کرد
حالا هی لباسای ترکیه ای بخرید و هی ترکیه سفر کنید و ولنتیانتون رو جشن بگیرید آریایی های عزیز و گرانقدر کوروشی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حالا تو از کجا می دونی اون اریایی کوروشی این کارها را می کنه نابغه ی بانمک؟
خشک شدن دجله به ترکیه ربط دادین. خشک شدن دریاچه ارومیه، باتلاق گاوخونی و ده ها دریاچه داخل کشور را به کی میخواهین ربط بدین.؟ به جای فراافکنی به فکر مدیریت عالمانه محیط زیست و منابع آب باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همش به ترکیه مربوطه

90% مشکلات آی و گرد و خاک کشور مربوط به ترکیه هستش

عزیز جان اول مطالب رو بخون، بعد بیا نظر بده

[حجم آب ذخیره شده در پشت سد آتاتورک معادل 650 سد ایرانی است و تنها به دلیل ساخت همین سد، بیش از 670 هزار هکتار از مزارع قابل کشت در کشور عراق به بیابان تبدیل شده است.]
مردم ایران و عراق کالاهای ترکیه را تحریم کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ایران + عراق + سوریه می وتنند آسمان خود رو به روی هواپیماهای ترکی ببندند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
در پاسخ به آقای ناشناس۲۲:۱۲ ، آسمان سوریه که به خاطر جنگ کسی ازش عبور نمیکنه، آسمان عراق هم که به خاطر داعش و جنگ کسی عبور نمی کنه، و آسمان ایران هم که تحریم بین المللی هست، حالا تو کدوم
آسمان را تحریم میکنی؟
بی کفایتی مسئولان باعث شده هر بدبختی داشتیم اینم روش.
ای بابا کی ب فکر ما خوزستانیاس اینا ک فقط دنبال زندگی انچنانی هستن. فقط پول میخوان ک برن بچه اون ور اب دنیا بیارن اقامت بگیرن
خدا به خوزستان رحم کنه گرد و غبارهای سنگین در راه است بی ابی در انتظار عراق و یک جنگ بر سر اب در منطقه در راه است
بسمه تعالی
نه اینکه شماها با نفوذی که در افغانستان داشتید تونستید حق آب هیرمند رو بگیرید و به همون دلیل بشینید سرجاتون و از این بابت صحبی نکنید سنگینترید.
به نظر من ترکیه به میل خود از پروژه های خود عقب نشینی نخواهد کرد .باید از طریق سازمان های بین المللی، نسبت به وادار کردن ترکیه به رعایت حقابه های دجله وفرات اقدام کرد.
ترکیه به بهای ایجاد رونق و اشتغال برای استانهای کوردنشینش داره محیط زیست ایران و عراق رو به خطر میندازه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
این کارا را داره برا کردها میکنه
آیا دولتمردان ایران حاضر به پاسخگویی درمورد خشک کردن دریاچه اورمیه هست؟
از افغانستان حق آبه هیرمند و هامون رو بگیرین جلگه و کشاورزی خوزستان رو هم رویا بدونید.
نمیدونستیم دجله دو هزار ساله است
نهایتش مسیر رود را مالچ پاشی کنید.ولی ایران و عراق با عملکرد ضعیف خود باعث پررو شدن اردوغان شده اند.ایران و عراق نباید به اردوغان کمک کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
کدوم کمک؟
چی شد چندین سال دریاچه ارومیه خشک شده عین خیالتون نیست حالا که بی ابی وخشکی دریاچه به انطرفها کشیده شد خشکسالی امده برید مصرف اب را مدیریت کنید اصفهان با ان همه خشک سالی شالیزار برنج دارد بیشترین کارخانجات در مناطق بی ابوکم اب است مدیریت کنید هیچ مشکلی نیست
واقعا جای تاسف دارد. ما ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم بعد برویم سراغ نصیحت دیگران. ترکیه هم برای این موضوع قطعا پاسخ دارد و آن اینست که :::
شما خودتان آب کارون را به دشت کویر کرمان و یزد و اصفهان منتقل میکنید آنگاه ما این کار را نکنیم.
خوزستان را دارند نابود میکنند از داخل و خارج از کشور
باید در اعتراض در بغداد و تهران تظاهرات میلیونی برگزار کرد وگرنه باید آماده سونامی سرطان و بیماری های تنفسی برای دو کشور باشیم
اب مال خودشونه.همونجور که نفت وگاز مال ماست.
این میراث دولت ترکیه برای کشورهای منطقه است.
هیچ تهدیدی بالاتر از بی آبی نیست. خوزستان هوا ندارد چون ترکیه جلوی آب ایران را بسته و دولتمردان ما هم دیپلماسی ندارند.
ترکیه خوب بلده چطور نفس عرب و عجم را قطع کنه.
هیچ قدرتی هم نمیتونه برابرش قرار بگیره.
هر کی میتونه بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اتفاقا ایران اگر اراده کند به راحتی ترکیه را تجزیه می کند ولی جواب نیکی ایران را فعلا اردوغان خوب نداده
ایران باید ادعای ارزی قسمت کرد نشین ترکیه را بکند و همچنین از کردها حمایت کند که خود را ایرانی میدانند بهترین ورق پیروزی ایران کرد ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اول یاد بگیر چطور بنویسی
ارضی نه ارزی دلبندم
هرچه زودتر پروژه هاى تصفيه آب خليج فارس را اجرا كنيد با اينكه به سرمايه گذارى عظيمى احتياج دارت ولى با افزايش ارزش آب كه بيش از نفت خواهد بود هم ايجاد كار خواهد شد وهم آب مورد نياز تعميم وحتى ميتوان به عراق صادر كرد.

در حال حاضر إز اين نوع پروژه ها در جنوب كاليفرنيا اجرا ميشود و اولين آن در شهر كارلزبد فعال شده و سيزده مشابه آن در طول ساحل كاليفرنيا به مرور زمان اجرا خواهد شد.

تابى جان در مورد اين پروژه براى اطلاع عموم مقاله بنويس.
حالا مسولين بدونن اب سدسلمان فارسي قيركارزين راروي هفت هزارهكتاراززمينهاي يك خان بازكردن منتظرخوشكسالي باشن
از این خبر تاسف بر انگیز که بگذریم. منظور شما از "رود دو هزار ساله دجله" چی هست؟؟!! واقعا فکر میکنید که این رود 2 هزار سال هست که شکل گرفته؟ زمان شکل گیری این رود دهها برابر بیشتر از چیزی هست که شما نوشتید و تاکید عجیبی هم روش دارید.. اگر هم منظورتون از دو هزار سال شکل گیری تمدنهای اطراف این رود هست مثل سومر و بابل که اونها هم از 6 هزار سال پیش شروع شدن!
اون تصویری که تابناک بالا گذاشته هیچ ربطی به دجله ندارد. معلومه تانباک باز می خواد یه جورایی بر علیه ترکیه جوسازی بکند. کاملا مشخصه اون تصویر مربوط به یک رودخانه فصلی است و کم آب است نه رود دجله. شرایط داخل مسیل گواه این مسئله است.
فرق ترکیه و اصفهان چی هست؟ در ترکیه سرچشمه آب وجود داره و راه آب رو بست در اصفهان نه سرچمشه آب هست نه مسیر آب ، بلکه راه آب کارون رو کج کردن به سمت اصفهان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
تو اصلا اومدی اصفهان لطفا یکم مطالعه کن بعد نظر بده
هر قدر همسايگان يه كشور قوي تر باشن باعث بدبختي اون كشور ميشن. اين سدها رو ميشه با خرابكاري از بين برد چون حق زندگي ميليونها انسان ارزش جنگ رو داره.
اگه عراق نفت داره و می فروشه ترکیه هم اب داره و می تونه بفروشه
دریاچه اورمیه را هم ترکیه سبب شد، دریاچه وان ۱۴۰کیلومتر از اورمیه فاصله دارد هنوز پر آب هست اما. دریاچه اورمیه خشک شده
به زودی مناطق زیادی از عراق و ایران غیر قابل سکونت خواهند شد .
اونی که پول مملکت رو می بره میره آنتالیا!
حداقل مردم ایران و عراق اجناس ترکی رو نخرند
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
?حالت خوبه وارد کننده اجناس چین
بحث محیط زیست ذر ذنیا بیشترین اهمیت را دارد و کشورهایی که به محیط زیست آسیب برسانند در دنیا مطرود می شوند. ایران و عراق باید واقعیت های دجله و اروندرود را با فیلم و تصاویر و مطلب به تمام دنیا نشان دهند و علت واقعی آن را از دید کارشناسی به اطلاع دنیا برسانند. آثار زیست محیطی و اجتماعی این طرح بر روی انسانها و جوامع و طبیعت منطقه باید به دنیا نشان داده شود البته بدون شعار دولت ترکیه خیلی تلاش می کند وجهه منطقی و قابل قبولی در دنیا داشته باشد باید از این راه کار را پیش برد البته سازمان ملل هم نهاد دیگری است که باید از آن طریق حرف خود را برسانیم.
اول مذاكره بعدمعامله عادلانه ودرصورت عدم موفقيت؟؟؟؟؟؟
ما سالهاست منتظریم
دست از تفرقه افکنی بردارید
تا کی میخاهید به این رویه ادامه دهید؟؟!!!!
اورمیه رو کی خشک کرد؟؟
بلوچستان رو کی خشک کرد؟؟!!
خوزستان را کیا دارن خشک میکنند؟؟!!
به جای توهمات بهتر بود با یک کارشناس مصاحبه میکردین. خوبه که حتی کارشناسان ایرانی میگن خاورمیانه به ذخیره آب سدهای تورکیه در آینده نیاز خوهد داشت.
ي دونه از اون موشك هامون رو به اين سدها برنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اونهم بیکار میشینه
این دقیقا کاری است که با زاینده رود کردند. آب را به تپه های بالا دست رساندند و درختان هلو کاشتند و زاینده رود را خشک کردند.
باید به مسولان عراقی توی این زمینه کمک کنیم چون حیات خوزستان غیر مستقیم به این رود وصل هست.
دجله- کارون - زاینده رود همه برای کشور ما مهم است.
کشور خودشونه میتونه هرکاری دلش میخواد با رودخانه ها و بارندگیها ی کشور ش بکنه .
ایرادی نداره اخ جون دولتیها باز یک بودجه حسابی واسه بریزو بپاش.
مشکلی نیست.... نفت در برابر آب ...
پاسخ این خیانت ترکیه تحریم سفر و نخریدن بنجل های ترکیه است
اولا بایدعراق شکایت کنه نه ما چون اولین سرریزش به عراقه وماهم بخاطربرداشت بیش از اندازه از عراق شکایت کنیم چون مسوولان بچه هاشون اروپا زندگی می کنند پس برای اینده اونها هیچ مشکلی ندارند وبیابان شدن ایران عین خیالشون نیست همه اینها مسببش ترکیه نیست چون ما دریاچه و تالابهای زیادی رو بدون تقصیر ترکیه خشک کردیم وهنوز هم داریم ابهای شیرین رو بوسیله فاضلاب شهری الوده می کنیم مشکل یجای دیگه هست
سلام خدمت دوستان
ده سال پیش سیمان تریلی تریلی ازمرزدوغارون به افغانستان صادرکردندجوری که قیمت سیمان دوبرابرشده بوداون روزهاوبعدهااون سیمان هاشدسدهای افغانستان که باعث خشکی سددوستی وتجن شدندوسالهای اخیرم پیاززعفران صادرکردندبه افغانستان که باززعفران افغانستان رقیب سرسخت ایران شده است این است تدبیرما
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان